BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: ZwangL op 09 March 2019, 22:13:50
-
Vandaag naar Houten geweest en voor mijn dochter een stoomlocje gekocht. Alleen bij thuiskomst blijkt deze niet te rijden. Daarop opengemaakt en motor was erg vet. Deze schoongemaakt.
Nu maakt de locomotief wel een schok naar voren als ik er stroom op zet, maar verder niet. Verlichting doet het wel. Iemand een idee wat er mis kan zijn?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0747_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0747_1.jpg)
-
nog een paar foto's.
Had overigens zelfde probleem met een railbuis van fleischmann.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0748_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0748_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0749_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0749_2.jpg)
-
heb je alles goed ontvet? dus ook anker en koolborstels? ik had dat met een planv.. de rook kwam er uit.. was het vet dat verbrandde.. en dat was NA de schoonmaak beurt, daarvoor helemaal niets behalve dan wat jij beschrijft. die plan-v heeft ook zo'n motortje. dus wellicht is dat het bij jou ook ;)
-
Heb motor eruit gehaald en alle ontvet met wasbenzine.
-
probleem doet zich ook voor als ik spanning zet op de koolborstels.
-
Koolbarstels versleten?
Of 1,van de wikkelingen van de motor kapot?
Tinus
-
Ik zou het eerst eens proberen met nieuwe koolborstels, en dan lekker een tijdje te laten rijden, het motortje staat vast en zeker een hele tijd stil
-
Oei oei, dat ziet er niet best uit.
Het onderstel en tandwielen zijn totaal vervuild en de wielen hebben hun beste tijd reeds lang gehad. Om er nog wat rijdends van te krijgen kun je het best alle aanwezige schroeven losdraaien, positie noteren en de losse onderdelen afwassen in een lauwwarm sopje en na drogen alles omgekeerd weer monteren. De oude draadverbindingen ook nog even checken en als dat weer werkt, de schoongemaakte collector terugplaatsen met een klein drupje olie op de aslagers. De wielen zijn schoon te poetsen met een rocorubber en daarna wasbenzine.
Vergeet niet de messing stroomafnemers schoon te maken, opnieuw te richten en in te olieën, voordeel van Fleischmann is dat de pertinax plaatjes voor de stroomafnemers meestal geschroefd zijn.
Succes!
-
Koolborstels waren nog ok.
-
probleem doet zich ook voor als ik spanning zet op de koolborstels.
Dan zou die het toch gewoon moeten doen door rechtstreeks stroom op het motortje te zetten, dan denk ik dat het motortje versleten is, ik zou eerst een andere gewikkelde spoel proberen.
Wel jammer dat je iets koopt waarvan je denkt dat het goed is en dan blijkt het niet goed te zijn, sneu voor jou en je dochter
-
@Zwangl: Heb je een universeelmeter in je bezit?
-
Ik toch eerst de motor los testen. Mogelijk zitten tandwielen vast.
En ja ik heb een multimeter.
-
Meten is weten Leo, dus kan je daarmee alweer een stukje verder komen...
Als je je universeelmeter in het Ω bereik zet en je verbindt de meetsnoeren met de koolborstelhouders en je gaat vervolgens de motor rustig met de hand ronddraaien dan zou je overal een weerstand moeten meten, deze zal wat variëren door het contact tussen de koolborstels en de commutatorvlakken en de onderbrekingen in de commutator.
Meet je over een langer stuk een oneindige weerstand, dan is hoogstwaarschijnlijk een spoel van het anker defect.
Meet je wel een redelijk constante weerstand, probeer dan de meting te herhalen met de meetsnoeren op de wielen van het locje.
Succes!
-
Even vooraf: had die beurs in Houten geen probeerbaantje? Op de beurzen waar ik wel eens kom is zo'n testbaantje (rondje h0 met verschillende railsoorten en trafos) altijd wel present.
Over het concrete locje: volgens mij zitten die 'moterblokjes' bij Flmn. maar met twee boutjes vast.
Dus als je een soldeerbout hebt: even de draadjes naar de koolborstelhouders lossolderen, boutjes los, motorblokje afnemen.
Je hebt dan geen contact meer met de tandwielset die naar de wielassen gaat.
Alleen het rondsel op de motoras, maar dat moet kunnen draaien.
Dan je trafo of een 9 Volt batterij aansluiten aan de twee koolborstelhouders en draaien moet die motor.
Als niet: stuk en voor de bin,
Als wel: er zit een blokkade in de tandwielset op het chassis of de drijfstangen, maar dat moet je door draaipogingen met je vingers aan het losse onderstel gemakkelijk kunnen nalopen.
oudebiels
-
Motortje losgemaakt en stroom op koolborstels gezet.
Hij doet het!
Ook de tandwielen kan ik met de hand draaien.
-
Alles goed schoonmaken, licht oliën en gaan met
de banaan het locje :)
-
En zoals ik dus al zei: vergeet niet de stroomslepertjes aandacht te geven.
-
Na een hele slag van de wielen loopt die moeilijker. En ja: nu zie ik het: er ontbreekt een tand van een tandwiel.
-
We komen vooruit, nu de loc nog..
Die tandwielset kun je uit elkaar pluizen door een of meer kleine c-clipjes te verwijderen. PAS OP voor wegspringen!!
Tip: neem een doorzichtige plastic zak en doe je pogingen in de zak: je weet dan waar je naar de clip moet zoeken.
Mijn suggestie: meet met je schuifmaat de diameter van het tandwiel, de diameter van het asgat en de dikte.
Tel het aantal tanden en tel er 1 bij op.
Vraag in dit forum of iemand een gelijksoortig tandwiel heeft liggen.
De kans is groot dat je geholpen wordt.
oudebiels
-
Heeft iemand een tip hoe ik de wielen loskrijg?
-
Leo, achter deze link (https://www.fleischmann.de/doc/ET/2/DE/4029_13159.pdf) zit een handige pdf over het locje.
-
Ik wil de as uit de wielen tikken met een deuvel. Is dat een goed idee?
-
Waarom wil je de wielen eraf halen?
In het kader van ze er later weer op de juiste manier op krijgen, is dat eigenlijk een van de laatste acties die je zou willen uitvoeren!
-
Ik denk dat ik het snap Leo, dat je de wielen er vanaf wil halen, ik heb dit ook met een loc waar ik een tandwiel moet vervangen, daar zit het wiel voor in de weg
-
Het tandwiel zit achter de wielen. De wielassen steken door het frame. Ik zou niet weten hoe ik anders bij het tandwiel kan komen.
-
Ah, ik snap, dit advies laat ik even aan een ander over, geen ervaring mee.
-
Indien een wiel net voor het tandwiel wat eraf moet zit zal het niet anders kunnen...
Voorzover mij bekend is de opbouw van asje en twee wielen bij Flmn. zo: een van de wielen (b.v. de linkse van elke as) zit zo op de as gestoken, het andere wiel zit in een kunststof busje en dat zit weer op de as gestoken. (de busjes kun je zien zitten).
Het lijkt me geen probleem een asje bij het wiel met de kunststof bus uit te drukken (met een fijne drevel of een dun metalen stiftje (niet de wielnaaf beschadigen!).
Alleen zo kun je plek krijgen om het tandwiel af te nemen.
oudebiels
edit: je kunt ook met het chassis met wielen erin naar een betere modelspoorzaak gaan, daar hebben ze mogelijk de speciale uitdrukkers die voor dit klusje bestaan.
Maar ja, of dat een optie is voor jouw situatie (dorp, pampa ....) :laugh:
-
Gelukkig hebben we in dordrecht nog een goede modelbouwwinkel. Dan ga ik dat maar doen.
-
Je kan ook het wiel iets naar buiten drukken met een heel dun schroeven draaier
Als je de dikte van het tand wiel hebt is dat genoeg,en kan je hem later weer terug drukken
2mm is meest genoeg,omdat je al iets ruimte hebt
-
Lijkt me een goede truc van Jerry; je hebt dan geen problemen met het terugzetten van het wiel omdat het niet echt van de as af is gekomen. Gewoon terugdrukken volstaat dan. (wel even kijken dat het wiel niet te ver verschuift en dan gaat aanlopen o.i.d.).
oudebiels
-
Gelukt: kapotte tandwiel is eruit.
Eerst een tik met drevel op asje, daarna kon ik het wiel verchuiven met een schroevedraaier zodat tandwiel net los kon komen.
Bedankt!
-
Het tandwiel (564103) blijkt niet meer te worden geleverd door Fleischmann. Maar proberen een slooplokje te vinden.
-
Probeer ets emmen eens
Heb je een foto van de loc/tandwiel
Ik heb een paar tand wielen liggen
Misschien zit er iets bij
-
Foto met de bijbehorende maten en gegevens hier posten, meer dan genoeg modelspoorders met een goed gevulde "rommeldoos".
-
welk tandwiel?
Ik heb bijna alle tandwielen liggen van de fa. Fl.
Ik denk dat tandwiel tussen de wielen zit.
wat waarschijnlijk 12 tanden heeft en een buiten diameter van 7 mm.
Anders meet je het gat ook even laat het me weten dan kijk ik of het klopt.
Nog even terug gekeken en zag dat het gevraagde nr. 564103 is.
Dat heb ik wel liggen. hoeveel nodig.?
Grt. jo
-
treintje rijdt weer! dochter gelukkig en ik ook. (y)
-
(y) Mooi dat het opgelost is :)