BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Timo de Porto op 27 January 2008, 14:37:08
-
ik wil op een digitale uitgang van m'n decoders een aantal ledjes aansluiten, maar de uitgang is dan 16 volt, wat volgens mijn berekeningen kom je dan op een minimale weerstand van 700 ohm, welke E 12 820 ohm zou kunnen zijn. maar is de beredenatie van een voedingsspanning van 2 volt juist, of is dit heel anders? het gaat om gele en rode ledjes.
bvd,
Timo de Porto
-
2V klopt ongeveer. Maar ik zou toch even bij de fabrikant van de leds de specs controleren ivm de levensduur. De leds die ik hier heb:
geel/ groen: 2,4V - 3,2V
rood:1,6V -2V
-
gewoon een 1K (1000 ohm) weerstandje is voldoende
-
Ik ga nooit af op de specificaties die opgegeven worden: in het verleden regelmatig een weerstand voor een stroom van 10 mA berekend, die bij meting dan toch nog richting de 20 mA ging.
Ik meet de doorlaatspanning, en ga van daaruit de weerstand berekenen: heel vaak zal je dan zien dat de doorlaatspanning lager is dan opgegeven.
(Doe het bovenstaande ALLEEN met een voeding met stroombegrenzing!)
-
@Menno,
of de doorlaatspanning nou 1,5V is of 3V, bij een voedingsspanning van 16V kan dat nooit zoveel verschil maken dat een berekende stroom van 10 mA ineens 20 mA blijkt te zijn.
@Timo,
over de berekening van een weerstand wordt vaak veel te krampachtig gedaan. Als je 16V hebt, en je neemt een weerstand van 1k, dan kan er nooit meer dan 16 mA gaan lopen. Dus mijn advies is: begin met 1k, kijk of het resultaat je aanstaat en neem een grotere of kleinere weerstand als je het licht te fel of te zwak vindt.
-
Beste Menno,
Ik snap bij beste weten niet hoe je in een normaal modelbouwvoorbeeld aan het verschil tussen 10 en 20 mA kunt komen. Kan alleen gebeuren als de som van de doorlaatspanningen (bij LED's in serie) erg dicht in de buurt van de voedingsspanning zit.
Daarnaast is de doorlaatspanning ook nog eens een fuctie van de stroom.
Je advies om de doorlaatspanning te meten rechtstreeks op een netvoeding vind ik link. Weinig netvoedingen hebben een stroombegrenzing die op enkele mA's nauwkeurig is, kaat staan dat zulke (laboratorium) netvoedingen bij de doosrnee modelbouwer staan.
Mijn ervaring is dat het rekenen met 2 V doorlaatspanning en 10 mA If (of 2 mA bij low current LED's) in de modelbouw vrijwel altijd goede resultaten geeft. Zolang je niet meer dan 3 - 4 LED 's in serie zet (bij een voedingsspaning van 16 Volt) zal de afwijking in de doorlaatspanning dan max. 20% uitmaken op de weerstandswaarde. Dat zijn verschillen die je niet tot nauwelijks ziet,
Hans
-
16 volt gelijkspanning die niet 'afgevlakt' is of een afgevlakte gelijkspanning van 16 volt, daar zit nogal een verschil in.
De meeste laat ik maar zeggen 'gewone' trafo's geven een niet afgevlakte gelijkspanning af.
Om de topwaarde te krijgen dien je de 16 volt te vermenigvuldigen met 1,44 om op de topwaarde uit te komen.
Je kunt de topwaarde niet meten met een voltmeter maar hij is er wel.
Dit verklaart ook dat met behulp van een elco de spanning iets omhoog gaat, namelijk naar een waarde dichtbij de topwaarde van de gelijkspanning.
Een niet afgevlakte gelijkspanning geeft een topwaarde van ongeveer 23 volt.
Neem dit even mee in je berekening en je zit goed.
Een led voelt namelijk ook de topwaarde.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
flip, das waar ook, het is wisselspanning. das ook wat, na, een bruggetje met een condensator ervoor maar, toch maar eens te raden gaan bij de ICT boeren op school, die weten dat vast. in ieder geval is 1K natuurlijk goed, en een ledje brandt natuurlijk al snel in verhouding fel. bedankt, hier kan ik wat mee!
Timo
-
Gewoon de LED aansluiten met een weerstand van 1500 ohm op een wisselspanning van 16-17v werkt bij mij ook prima. LED flikkert/knippert alleen een beetje agv de (digitale) (wissel) spanning. Vind het flikkeren hier niet storend en het valt nauwelijks op...
-
Dat zal dan de levensduur van de led bekorten want een led kan niet echt goed tegen wisselspanning.
Dat ie het voor een tijdje wel uithoudt is een ander verhaal, maar levensduur verkorting is een feit.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Als je wisselspanning wilt gebruiken zonder dat je gelijkricht, kun je een diode (1N4148 o.i.d.) anti-parallel aan de LED zetten. De LED is dan beschermd.
-
Diode antiparallel om led te beschermen ? ???
LED= light emitting diode 8)
Albert. ;D
-
Albert, wat is daar zo raar aan?
Blijkbaar snap je niet helemaal wat er bedoeld wordt.
-
Niks Klaas,
Maar zonder gaat de led ook niet kapot mits een goede weerstanswaarde is gebruikt.
Je hebt zo wel dubbel aantal componenten nodig. Een led antiparallel heeft wel zin.
Albert.
-
Albert, je hebt het toch niet helemaal gesnapt.
De weerstandswaarde heeft er helemaal niks mee te maken. Als een led op wisselspanning staat geleidt hij de helft van de tijd. In de andere helft staat de spanning verkeerdom en spert de led. Er loopt dan geen stroom, dus er staat ook geen spanning over de weerstand. Dus de spanning van 16V (topwaarde 23V) staat dan helemaal over de led. Volgens de specs kan een led daar niet tegen. Op de korte termijn wel, maar op de lange termijn zal hij het loodje leggen.
Zet je nu een diode antiparallel over de led, dan zal in de sperrichting van de led de diode gaan geleiden en zorgt er zo voor dat de sperspanning over de led maar 0,6V is.
Waarom een led antiparallel beter zou zijn dan een gewone diode, dat snap ik niet. Jij wel?
-
Voor zowel wisselspanning als een niet afgevlakte gelijkspanning van 16 volt geldt dat de topwaarde een factor 1,44 hoger ligt, dus voor beide soorten spanningen ongeveer 23 volt.
Het is correct wat Klaas zegt over de led indien deze in sper komt door verandering van de spanningsrichting.
Een led in sper-richting gedraagt zich als een onderbreker, waarbij inderdaad de volle spanning over de led komt te staan, waar de led niet tegen kan, een voorschakelweerstand doet in dat geval dan niet meer terzake.
Een diode antiparallel aan de led in geval van een led op wisselspanning aansluiten is zelfs zeer goed daar de led in een dergelijk geval alleen een spanning van 0,6-0,7 volt te verwerken krijgt in sper-richting, wat voor de led verder geen nadelige gevolgen heeft.
Een weerstand van 1K Ohm is voor een wisselspanning van 16 volt en een niet afgevlakte gelijkspanning van 16 volt te weinig indien de led een maximale stroom van 20 mA mag hebben.
Afgezien van het feit dat je 1/4 watts weerstand aanzienlijk warm wordt.
Het gebruik van MF25 of MF50 weerstanden is aan te raden als je nauwkeurig moet werken, deze hebben namelijk een tolerantie van 1%.
Met een weerstand die een tolerantie van 5-10% heeft zit je in het ergste geval 100 Ohm lager dan de aangegeven waarde, 900 Ohm dus.
Even een rekensommetje en we komen erachter dat de weerstand met 5-10% een led gauw teveel stroom kan geven wat de levensduur ook bekort.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Peter, je noemt een factor 1,44. Waar haal je dat vandaan? De factor is wortel 2, dat is 1,4142, afgerond 1,4.
Wat de nauwkeurigheid van de weerstanden betreft, daar vind ik dat je een beetje doorschiet.
Een gewone led geeft al aardig licht bij 10mA, boven de 15mA heeft weinig zin. Zo'n led kan meestal 50mA verdragen, dus je moet er met je weerstand wel erg ver naast zitten om dan over het maximum te komen.
Hetzelfde geldt voor low-current leds. Die geven al behoorlijk licht bij 2mA, het maximum is 20mA. Er zit dus een behoorlijke afstand tussen de waarde waar je normaal naar streeft, en het maximum.
-
Ik vind de hele piekwaarde discussie onzinnig en bovendien voor beginners nogal verwarrend.
De hele wereld rekent bij (een sinusoidale) wisselspanning en -stroom met Veff en Ieff en niet met de piekwaarden. En terecht.
Een LED gaat (in geleiding) stuk door een te hoge dissipatie. En die wordt bepaald door de EFFECTIEVE stroom. Rekenen met de piekstroom is dus nodeloos ingewikkeld.
Een diode om de sperspanning te begrenzen heeft WEL zin. Maar dat komt omdat de doorsnee LED maar een maximale sperspanning van 6 Volt heeft.
Hans
-
Waarom een led antiparallel beter zou zijn dan een gewone diode, dat snap ik niet. Jij wel?
Maar dat zegt hij toch niet?
- Peter
-
ik wil op een digitale uitgang van m'n decoders een aantal ledjes aansluiten, maar de uitgang is dan 16 volt, wat volgens mijn berekeningen kom je dan op een minimale weerstand van 700 ohm, welke E 12 820 ohm zou kunnen zijn. maar is de beredenatie van een voedingsspanning van 2 volt juist, of is dit heel anders? het gaat om gele en rode ledjes.
bvd,
Timo de Porto
Dus als wij teruggaan naar de oorspronkelijke vraagstelling van Timo
is een goed antwoord denk ik:
Ja, 2V is in theorie juist als er op de uitgang van je dig. decoders een afgevlakte gelijkspanning van 16V staat.
Ja, ook als er een (digitale) (wissel) spanning van 16V opstaat=> alleen dan dien je een (hogere) weerstand voor te schakelen en het verdient aanbeveling een diode anti- parallel aan de LED te schakelen om de (theoretische) levensduur van de LED te verlengen.
Daarnaast ben ik van mening dat de "piekspanning discussie" wel degelijk zinvol is:
a) iedereen die het niet weet, kan ervan leren en zo die wil wat mee doen.
Dat is juist het leuke van dit forum (naast alle overige zaken die
besproken worden). :D
b) ingeval van het rechtstreeks aansluiten op een wisselspanning is het een factor die wel degelijk kan meetellen omdat een wisselspanning van 16 V een gemiddelde spanning is met een topwaarde van 16 * (wortel 2) = ~ 22.6V Dit geldt niet alleen voor modelbouw.
Mijn praktijk gevalletje:
Heb ruim een jaar terug een sluitverlichting (LED's) voor een wagon van mijn zoon gemaakt zonder anti- parallel diode naast de LED (hobbydoos met diodes was leeg :-X) met een weerstand (in serie met de LED's )van 1500 Ohm.
(voeding is een dig. spanning) De LED's doen het na ca. 20 branduren nog steeds, worden niet heet (ook de weerstand niet)....denk dat wij niet te krampachtig moeten doen :-|
-
Niet krampachtig moeten doen... dat vind ik juist bij het roepen van Vmax bij wisselstroom. Zoals al gezegd door Klaas en Hans, wat maakt het in feite uit en waar roep je over?
Moet ik dan ineens bij de Veff 220V wisselstroom gaan roepen dat de 220V stofzuiger die ik bij Triefelaria voor weinig heb gekocht het niet zou doen bij de 308V die de max waarde vertegenwoordigt? Of moet ik gaan blèren omdat de Vtoptop spanning dan ineens 616V zou zijn?
We werken met wisselstroom en dan werk je met Veff.
Of je werkt met gelijkstroom en dan is het anders. Het enige argument wat ik kan bedenken is dat Veff anders doorwerkt na gelijkrichting en dan heeft Peter gedeeltelijk gelijk, maar ook niet helemaal.
In de praktijk kun je voor ~ prima Veff aanhouden, ook al omdat die paar volt meer zoals aangetoond niet tot gigantische verschillen bij een 1 k weerstand naar een Led gestuurd leiden.
-
???
-
Paul,
De piekspanningsdiscussie is niet nodig omdat je voor dit probleem rekening hoeft te houden met de piekstroom. Een LED gaat kapot omdat het vermogen wat in de LED wordt gedissipeerd te hoog wordt. Ieff is zowel bepalend voor de lichtsterkte als voor het gedissipeerde vermogen; NIET de piekwaarde. Timo kan voor de weerstand dus gewoon rekenen als ware het gelijkstroom met Veff. Een 1k5 weerstand levert dan een Ieff van ca. 10 mA.
De clamping diode is nodig vanwege het feit dat de LED op wisselpanning zit en de meeste LED's maar een heel lage reverse voltage kunnen hebben. Op papier althans, in de praktijk valt dat vaak reuze mee.
Hans
-
Hans,
Dank voor je toelichting. Ging mij meer om de "toon van de muziek" van Louis.
Greetz, Paul
-
ik wil op een digitale uitgang van m'n decoders een aantal ledjes aansluiten, maar de uitgang is dan 16 volt, wat volgens mijn berekeningen kom je dan op een minimale weerstand van 700 ohm, welke E 12 820 ohm zou kunnen zijn. maar is de beredenatie van een voedingsspanning van 2 volt juist, of is dit heel anders? het gaat om gele en rode ledjes.
Het gaat uiteindelijk om deze vraag is het nu zo moeilijk om met wat ruimte
aan te geven dat hij een weerstand van 1.5 k kan gebruiken.
Het is jammer dat dit draadje wordt gebruikt voor de bedweterigheid de een weet het nog beter als de ander daar is Timo niet mee geholpen.
Als gepensioneerde elektronikus zal ik voor een vraag het zo eenvoudig houden en hou de kennis voor je zelf alleen als er naar gevraagd wordt.
wil.
-
....is het nu zo moeilijk om met wat ruimte
aan te geven dat hij een weerstand van 1.5 k kan gebruiken.
Ik heb helemaal in het begin al aangegeven dat Timo gewoon met 1k kan beginnen, en naar gelang het resultaat kan besluiten om een grotere of kleinere waarde in te zetten.
Ik hou het ook graag simpel, maar soms worden er opmerkingen tussendoor gestrooid waarop een weerwoord nuttig is.
Het is jammer dat dit draadje wordt gebruikt voor de bedweterigheid .....
Wat weet jij van mijn bed? ;D
-
Een gewone led geeft al aardig licht bij 10mA, boven de 15mA heeft weinig zin. Zo'n led kan meestal 50mA verdragen.......
Klaas, je spreekt hier over een piekwaarde van maximaal 50mA, da's iets anders dan een continu stroom van 20mA max.
50mA kan een led wel verdragen, mits de spanning 'gemoduleerd' is naar bijvoorbeeld een 25KHz gelijkgerichte blokgolf spanning, een toepassing van zoiets vindt je onderandere in afstandsbedieningen en lichtsluizen.
Een continu stroom van 50mA als de led een maximaal toelaatbare continu stroom mag hebben van 20mA veroorzaakt onherstelbare schade aan de led, wat overigens niet meteen leidt tot het niet meer functioneren van de led.
Er zijn overigens wel leds die meer dan 20mA kunnen verdragen, ik heb leds in gebruik die tot 2A kunnen verdragen.
De opgenomen spanning is dan ook veel hoger dan 3 volt.
Maar dat zijn dan door de fabrikant opgegeven specificaties van de leds.
Maar goed, om op het verhaal terug te komen van een led aansluiten op 16 volt, al dan niet een on-afgevlakte gelijkspanning of een wisselspanning, dien je om goed te zitten een weerstand van 1,5KOhm te gebruiken om niet over de maximaal toelaatbare continu stroom te komen.
En voor degenen die de uitleg over het hoe en waarom maar een gehakketak vinden:
Soms is nadere uitleg nodig om het een en ander duidelijker te maken.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
zoals al aangegeven, ik snap er helaas geen K meer van. er worden met allerlei termen gegooid waar ik niet heel veel van snap.
ik ben er ondertussen achter dat een weerstand van 1 tot 1,5 K voldoet, en dat scheelt, die heb ik liggen. hierbij moet een diode antiparralel, om de sperspanning te begrenzen. houd dit in dat er op de sperzijde, dus het korte pootje (anode?) een diode moet komen, en deze moet dan tegengesteld in richting zijn van de led? en zo ja, welke dan? diodes heb ik nl niet in voorrraad.
als iemand een klein schematje kan maken, dan ben ik erg blij, want ondanks dat ik van elektronica geen barst snap, kan ik wel tekening lezen en dingetjes in elkaar solderen, dat heb ik nl wel op school geleerd.
in ieder geval, grappig dat een op het oog simpele vraag dusdanig veel verschillende denkwijzen kan geven!
Timo
-
zoals al aangegeven, ik snap er helaas geen K meer van. er worden met allerlei termen gegooid waar ik niet heel veel van snap.
Timo
Kijk mensen hier de bevestiging.
Hier kunnen wij nog van leren toch.
wil.
-
@Timo,
over de berekening van een weerstand wordt vaak veel te krampachtig gedaan. Als je 16V hebt, en je neemt een weerstand van 1k, dan kan er nooit meer dan 16 mA gaan lopen. Dus mijn advies is: begin met 1k, kijk of het resultaat je aanstaat en neem een grotere of kleinere weerstand als je het licht te fel of te zwak vindt.
Gewoon doen zoals Klaas al direct zei. ;)
Groet Jaap
-
maar geeft dit dan geen probleem met de digitale spanning? dat is naar mijn weten een vorm van wisselspanning, en dus hebben de mannen met een sperdiode ook een sterk puntje, dat hoeft geneens zoveel werk te zijn om die erin te frummelen, kan zelfs in een kroonsteen bij wijze van spreken, een stukje gaatjes of strookjes print en een diode moet ook geen probleem opleveren MI, en ik wil het natuurlijk wel goed, want lopen klieren wil ik nu eens voorkomen!
Timo
-
Timo,
je kan elke diode gebruiken die de stroom door de leds aankan (hij staat immers in serie met dezelfde weerstand als de leds, maar dan antiparallel).
Dat betekent dat eigenlijk iedere diode goed is, bijv 1N4148 (lekker klein, kan 100mA aan) of een uit de 1N400.-serie.
Groet, Wim
-
Timo,
we zijn in dit draadje behoorlijk afgedwaald van je oospronkelijke vraag.
Je wil een led aan een functieuitgang van een decoder hangen. Wel, daar komt gelijkspanning uit. Dus met al dat gedoe over extra beschermingsdiodes heb je niks te maken. Gewoon je led in serie met een weerstand aan de decoderuitgang knopen.
-
Timo, hoop dat je dit begrijpt (en zo kunt lezen): (zie link)
+ en de - op de decoder uitzoeken en de LED aansluiten
Als de LED niet brandt, de draadjes even omwisselen. :D: suc6! gr. Paul
[img]https://images.beneluxspoor.net/bnls/2008_0201Image0004.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2008_0201Image0004.jpg)
-
De discussie is eindelijk weer daar waar ie begon 8)
Toch ff een vraag: ik meet op de lichtuitgangen van mijn Kühn T145 wel degelijk 18V, geen 16. Lijkt me op zich logisch, want de ingangsspanning (DCC) is uiteindelijk ook 18V blok en na 2 fasige gelijkrichting komt daar 18V = uit.
Waarom praten veel fabrikanten dan steeds over 16V lampjes die je bij digitaal nodig hebt, want het lijkt me niet dat Kühn als enige 18V op zijn funktieuitgangen heeft.
PS: Timo, maakt voor jou verder geen bal uit met een led erop, het kan 2 mA meer stroom betekenen en daar hoef je niet van achterover te slaan.
-
Wat doet een uitgang belast/ onbelast?
Uiteindelijk dim je toch via de cv omdat anders het plastic eromheen
wegsmelt/ vervormt ingeval van standaard lampjes...
-
Ik kan me voorstellen dat ingang = 18V blok, booster levert 3 A. Uitgang via 2x 1N400zoveel = ook 18V =. Desnoods 2x 1N4148, is nog steeds 18V 100 mA.
Dimmen doe je meestal door via de decoder de spanning in/uit te schakelen, er blijft wel 18V over.
Bij mijn Roco 1100, waar vorige week een lampje kapot gegaan is, denk ik dus zwaar over een 18 of zelfs 20V exemplaar als vervanging.
-
Dimmen doe je meestal door via de decoder de spanning in/uit te schakelen, er blijft wel 18V over.
Louis, (er van uitgaande dat wij het over een treindecoder hebben)
Van een Roco Br110 met een Uhl. Elek. 76420 heb ik uiteindelijk CV50 (o.a lichtuitgang) zodanig teruggebracht dat de front/sluit/cabine verlichting
nu "normaal"brandt. (Uitgang ruim onder de 10V als ik het mij goed herinner..)
-
Paul, met alle respekt: wat ik begrepen heb uit info van decoder fabrikanten is dat de uitgang in "dim"stand gewoon lniet/angzaam/snel/sneller in/uitgeschakeld wordt. Blijft dus 18V over maar over de tijd gemeten minder als Vmax, want Vmean wordt minder (daar gaan we weer :P )
Wat jij dus niet ziet is er wel degelijk en de vraag is hoe het lampje of wat dan ook zich daar op houdt. Daarnaast: hoeveel mensen dimmen er nou eigenlijk?
Voorlopig houd ik het ff op m'n eigen gevoel en ga er een 20V exemplaar in solderen.
-
Daarnaast: hoeveel mensen dimmen er nou eigenlijk?
Euuhhhh, ja! Polletje? (Nee, doe maar niet...) ;D
-
Daarnaast: hoeveel mensen dimmen er nou eigenlijk?
In ieder geval deze jongen en de 12 V. lampjes doen het gedimd 8) nog steeds! Greetz en een fijne (beurs)dag verder...! :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lampie_1.jpg)
-
lekker hoor, ik dacht dat het wisselstroom was ;D
dan is deze tread natuurlijk overbodig geweest :P, en ga ik lekker een weerstandje van 1k voor m'n ledje knopen ;D
wel nog een vraagje, hornby decoders hebben geen knipperfunctie, m'n esu decoders wel, maar is er een heel simpele oplossing voor een knipperend ledje op een decoder? ik heb wel eens wat gehoord van een knipperledje, maar zoals al wel duidelijk is geworden neem ik aan ben ik een n00b op dit gebied!
Timo
-
Waarom dacht je eigenlijk dat het wisselstroom was ???
Knipperled verkopen ze bij Conrad. Zoek op knipperled of blinkled.
Dat zijn leds waar al een stukje elektronica is ingebouwd dat hem laat knipperen.
Denk er wel om dat de meeste knipperleds een maximale voedingsspanning van ongeveer 14 volt mogen hebben. Een decoderuitgang levert iets meer, dus daar moet dan weer een zenerdiode tussen om de spanning te verminderen.
Ze hebben een vaste knippersnelheid die je niet kunt beinvloeden.
-
Waarom dacht je eigenlijk dat het wisselstroom was ???
Omdat digitale stroom een speciaal soort wisselspanning is. Dat heeft Timo al elders in dit draadje gezegd. Hij ging er van uit dat die speciale wisselspanning ook op de uitgang stond.
- Peter
-
klaas,
ik dacht inderdaad dat de uitgaande stroom wisselspanning was ;D
waarom moet er een zener diode tussen (die gaat toch juist boven een bepaalde spanning doorgeven?) een weerstand die de stroom begrenst tot maximaal 14 volt (valt wel weer uit te vogelen) is dan toch voldoende?
Timo
-
De spanning die over die weerstand valt is afhankelijk van de stroom die erdoor gaat, bij een knipperled zal die stroom waarschijnlijk variëren en dus ook de spanning over die weerstand. En dat wil je niet.
-
De variërende stroom is inderdaad de verklaring. Een knipperled trekt als hij brandt meer stroom dan als hij uit is.
Als je op de Conrad site de datasheets leest zie je bij sommige typen ook de aanbeveling om bij te hoge voedingsspanning een zener voor te schakelen. Dus ik verzin het niet zelf, de fabrikant geeft het aan.
-
het gaat natuurlijk ook niet om of het verzonnen is of niet, ik ga er gewoon blind van uit dat er een zener voor moet, maar ik wil dan dus wel altijd weten waarom.
ik ga eens wat data sheets lezen!
Timo
-
dat de uitgang in "dim"stand gewoon lniet/angzaam/snel/sneller in/uitgeschakeld wordt. **** Wat jij dus niet ziet is er wel degelijk ***
Louis, je hebt helemaal gelijk en je kan het zien (vraag me niet hoe...heeft waarschijnlijk te maken met een bep. traagheid) door de zoeker van een
digitale camera. ...