BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Am-HB op 08 March 2019, 19:16:01
-
Beste medespoorders, ik heb, vrij plotseling, kortsluiting in mijn modelbaan. Ik heb een digitale baan, die aangestuurd wordt door een Roco trafo, met 2 multimausen.
Wat gebeurde er: Ik was aan het rijden met 2 treinen. Plotseling stopte de boel; kortsluiting! 1 trein stond op de vrije baan, de andere was net de wisselstraat gepasseerd in een schaduwstation. Ik heb beide treinen van de baan gehaald, maar de kortsluiting bleef. Alle wissels nagekeken of er niks tussen lag en geprobeerd; alles werkt naar behoren. Inmiddels heb ik samen met een modelspoorvriend nog de volgende zaken gedaan:
- Alle stroomverbruikers (loks en verlichte rijtuigen) van de baan gehaald;
- Alle bedrading nagelopen op draadbreuken en/of kortsluitmogelijkheden;
- De trafo, regelunit en lokmausen getest; alles werkt. (op het programmeerspoor werkt alles naar behoren);
- Schaduwstations schoongezogen om evt. stoorders (spijkertjes of id) weg te zuigen;
Niks helpt! de kortsluiting blijft. Wel is er steeds, vlak voordat er kortsluiting komt een vrij hoge piep te horen. Die hoorde ik eerder nooit.
Wie heeft nog suggesties om te controleren voordat ik alle bedrading los moet maken en opnieuw aan moet sluiten?
Henk.
-
Heb je misschien gepolariseerde wissels, waarbij een relais de polariteit stuurt?
Mogelijk blijft er een contact van zo'n relais plakken. Even nameten met de multimeter.
groet Juroen
-
Klinkt inderdaad als een sluiting in de wisselstraat. Zeker als er net een trein gepasseerd is. Dus kijk eens of je (gepolariseerde) wissels daar geen sluiting zit. Kan iets heel kleins zijn. Als je gepolariseerde wissels hebt: Gaat de polarisatie dan wel goed?
Groet Ronald.
-
Ik heb eens een keer kortsluiting binnen de transformator gehad. Zou niet moeten mogen, maar het gebeurde.
-
Ik heb geen gepolariseerde wissels.
De trafo ed zijn in orde. Die heb ik getest.
-
Kun je de baan elektrisch opdelen in meerdere secties?
Dat maakt het zoeken naar de storing een heel stuk makkelijker.
groeten
Hendrik Jan
-
dat heb ik nog gedeeltelijk. De isolaties uit het analoge tijdperk zitten er nog, alleen zijn in de loop van het digitale tijdperk zaken wel gekoppeld. Toch denk ik niet direct aan een bedradingsprobleem omdat alles gewoon reed en ik daar ook niks in veranderd heb.
-
Wat voor een wissels heb je?
-
Wel is er steeds, vlak voordat er kortsluiting komt een vrij hoge piep te horen. Die hoorde ik eerder nooit.
Ik heb eens een loksound V4 kapot gehad, die begon ook te piepen zonder dat de loc reed of dat de sound aanstond. Ik heb toen snel de noodstop van de centrale ingedrukt, dus ik weet niet of er kortsluiting zou op volgen.
Misschien heb je dit probleem ook, of misschien dit probleem met een wisseldecoder.
En door de kortsluiting zal de ene centrale waarschijnlijk sneller uitvallen dan een andere.
-
Die hoge piep is gewoon de sluiting in de rails. Bij Multimaus-setjes komt dat vaker voor :angel: En ja ik heb daar ruime ervaring mee. En alle multimaussetjes leven nog ;D De versterkers van de multimaussetjes schakelen vrij snel.
Groet Ronald.
-
Ik heb eens een loksound V4 kapot gehad, die begon ook te piepen zonder dat de loc reed of dat de sound aanstond. Ik heb toen snel de noodstop van de centrale ingedrukt, dus ik weet niet of er kortsluiting zou op volgen.
Misschien heb je dit probleem ook, of misschien dit probleem met een wisseldecoder.
En door de kortsluiting zal de ene centrale waarschijnlijk sneller uitvallen dan een andere.
Ik heb alle locs van de baan en de kortsluiting is er nog steeds.
-
Die hoge piep is gewoon de sluiting in de rails. Bij Multimaus-setjes komt dat vaker voor :angel: En ja ik heb daar ruime ervaring mee. En alle multimaussetjes leven nog ;D De versterkers van de multimaussetjes schakelen vrij snel.
Groet Ronald.
De multimaus en de heleboel werken goed. Als ik hem aansluit op het programmeerspoor dan werkt daar alles naar behoren. Dus die is niet stuk.
-
Zoals bovenstaand al gevraagd: wat voor wissels heb je en hoe worden deze geschakeld? Krijgen de wissels hun spanning via de rails, of worden ze apart gevoed? Zelfde vragen voor eventueel aanwezige seinen.
Voor een goede analyse is meer informatie over de installatie nodig.
Tom
-
Divide et impera (verdeel en heers)
Maak eens wat draad verbindingen los zodat de helft van de baan niet meer aan de centrale vast zit. Dan weet je in welke helft de kortsluiting zit. Die helft verdeel je weer in twee stukken en kijk in welk stuk de sluiting zit. Enzovoort, tot je het probleem hebt ingeperkt tot een klein stukje. En dan maar gaan zoeken waar er iets tegen elkaar leunt.
-
Ik heb Roco en Fl,mann wissels. In het schaduwstation zijn de inrijwissels Fl.mann. De uitrijwissels Roco.
Ik was al van plan bedrading los te halen maar dit wordt een hele klus! Vandaar mijn topic, misschien heeft iemand nog een goeie suggestie.
-
Hoi,
Wanneer is het gebeurd. Bij het inrijden of uitrijden? Dus bij de fleischmann wissels of de Roco wissels en wat voor een type Profi / modelgleis voor Fleischmann en van Roco: Rocoline (oud) / Rocoline (nieuw) / Geoline?
Je moet het probleem als ware afpellen: Dat heb je nu voor een deel gedaan en nu verder naar de wissels e.d.
Groet Ronald.
-
Zet eerst een gloeilampje of led met weerstand tussen een aansluiting naar de baan en de digitale voeding als indicator.. Die brandt dus ,zolang er sluiting is .
Bedien nu eens al je wissels stuk voor stuk. De polarisatie schakeling kan weliswaar goed schakelen ,maar mss is ergens sluiting in een geisoleerde las tussen een puntstuk en de aansluitende rail.
Je lampje dooft als de sluiting weg is.
Peter
-
Ik rij met tamsboosters
elk deel een booster,en bij sluiting gaat de betreffende booster knipperen
Misschien een hulp om een idee te krijgen
-
Ik was al van plan bedrading los te halen maar dit wordt een hele klus!
Begin dan eens met het schaduwstation los te halen. Het lijkt er op dat daar iets is gebeurd, hoewel je dat nooit zeker weet. Maar je moet ergens beginnen.
-
Heb je een LS150 wisseldecoder van Lenz aangesloten. Als dat zo is, dan moet je de J en K aansluiting los maken. Als alles dan weer werkt, de LS150 weer aansluiten en resetten.
Fred
-
De wissels schakel ik zelf via wisselschakelaars. De storing trad op na het passeren van een Fl.mann 3wegwissel. Toen de gehele trein gepasseerd was. Dit betrof een VT 12.5 (TEE) met het motorrijtuig voor. Of dit de storing veroorzaakt heeft weet ik niet. De wissel schakelt gewoon.
-
Je hebt dus eigenlijk alleen een roco multimaus-setje op de baan aangesloten en verder niets.
Dus volg Klaas: Divide et impera. Oftewel: pak een kniptang en koppel stukken van je baan los zoals eerder aangegeven.
Met kijken alleen zal de kortsluiting niet verdwijnen!
René
-
Ik heb mijn analoge schaal 0 baan al bij de bouw verdeeld in een aantal secties ,die ik met gewone tumblers van 230v/5A kan aan of uitzetten, alleen bedoeld om gemakkelijker sluiting te zoeken dus. :D
Peter
-
Is niet met passeren de draadbrug uit de wissel los geraakten maakt sluiting
Zeker in een schaduwstation zie je dat haast niet
Of met een nagel borsteltje of een sterke magneet over de wissel en kijken of er iets mee/los komt
Al een paar keer zelf gehad
zeker de 3 weg van fleischman hebben daar wel last van
Ik reed analoog met reed contacten en magneten onder de locs en wagens
Die namen wel eens een draadbrug mee
-
beste
heb eens een tong van een driewegwissel die los is geraak en daardoor sluiting gehad
-
Ik ga morgen eens met dat Fl.mann 3 weg wissel aan de gang. Voor mijn gevoel moet daar ergens de sluiting zitten. Zeker als ik jullie reacties mbt die wissels lees. Ik laat het jullie weten.
-
En, is het probleem al opgelost?
René
-
goede morgen Am-HB
ik heb het zelfde probleem en heb dit kunnen oplossen .
het kwam door een van de magneet speolen van dewissel bediening.
ik heb de spoellos gemaakt van het wissel en weg was het probleem.
succes met je probleem
Erik