BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Luc2000 op 07 March 2019, 22:06:03
-
https://www.bls.ch/de/unternehmen/medien/medienmitteilungen/2019/03-07-cargo-crossrail
-
/me hoopt vervolgens op BLS Vectrons in Belgie :)
-
Dat is zeer opmerkelijk :o
Bij de fusie met RM destijds wilde de BLS Crossrail niet overnemen.
Mvg Johan
-
Deju toch, weer kosten.
Allemaal bergbeklimmertjes op mijn 66/77 -en plakken ;)
-
Dat is zeer opmerkelijk :o
Bij de fusie met RM destijds wilde de BLS Crossrail niet overnemen.
Mvg Johan
Fusie met RM, wie bedoel je daarmee?
-
Regionalverkehr Mittelland (RM) was een combinatie van ex EBT, VHB en SMB. Het personenvervoer is inmiddels onderdeel van de BLS en het goederen gedeelte ging destijds naar Crossrail, wat dan nu weer bij BLS Cargo komt.
Heeft dit alles misschien iets te maken met de recente perikelen die Captrain in België ondervind?
-
Nee, dat staat er geheel los van. Captrain België is haar veiligheidscertificaat kwijt, mede door het hoge aantal calamiteiten zonder dat er een adequaat antwoord door haar managment werd geleverd.
Of zij een doorstart kan maken, zal over een aantal maanden duidelijk worden.
Mvg Bas
-
Ja, maar Captrain is inmiddels wel voor 45% eigenaar van BLS Cargo!
-
Crossrail was de Cargo poot van RM en is rond 2004 opgezet. Ze legden zich toe op het UKV verkeer en had in Wiler een containeroverslag.
Bij de fusie van BLS met RM op personenvervoer wilde BLS Cargo Crossrail niet overnemen. Men zag daar geen aanvulling in op de Cargo activiteiten van BLS Cargo.
Crossrail werd verkocht aan een Australische investeerder (zo heb ik altijd begrepen) en zette het bedrijf zelfstandig voort.
Vandaar dat ik het des te opmerkelijk vindt dat BLS Cargo nu wel Crossrail overneemt.
Blijft gissen want de Cargo wereld is ondoorzichtig welke belangen er spelen.
BLS Cargo rijdt al een paar jaar onder ERS vlag naar Rotterdam met de overname van Crossrail hebben ze nu zelf de rechten om onder eigen vlag naar de grootste haven van Europa te rijden.
Ik weet niet wat met Captrain aan de hand is en welke belangen er in België spelen, we zullen het wel zien.
Opmerkelijk des tijds in de fusie periode tussen BLS en RM was dat BLS Cargo lokmangel had en voor een korte tractie heeft geleend bij RM om die in de Rola in te zetten. Die zelfde tractie reed voor RM de Crossrail treinen. Het is maar net hoe hoog de nood is ……..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0242_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0242_2.jpg)
RM 111 inzet BLS Rola tijdens RM/BLS fusie periode. Dit RM materieel stond ter beschikking voor Crossrail Cargo treinen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0300_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0300_8.jpg)
Dezelfde RM 111 inzet Crossrail UKV vervoer.
Mvg, Johan
-
De licentie van Captrain zou op 21 februari verlopen zijn op het Belgische net.
Maar een week later reed er nog een Class 66 van Captrain voorbij in Begijnendijk richting Antwerpen.
Ik weet ook niet wat ik er van moet denken. Storm in een glas water zeker.
Ik ga het eens bekijken of ze nu nog steeds voorbij komen, misschien is de licentie ondertussen terug in orde.
-
Men rijd onder een andere licentie op het moment
-
De loks worden momenteel onder licentie van oa Railtraxx en Lineas gebruikt om toch maar de trafieken van Captrain België verder te kunnen zetten, totdat er duidelijkheid is.