BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 02 March 2019, 13:47:29
-
De Nederlandse Spoorwegen willen uitproberen of duurdere treinkaartjes in de spits de drukte in de trein kunnen verminderen. Op een nog nader te bepalen traject wil de NS een proef doen met kaartjes die meer kosten op de drukste momenten en goedkoper zijn tijdens rustigere uren.
Veel reizigers zitten nu tussen 07.30 en 08.30 uur in de trein. De NS denkt erover om in deze zogeheten hyperspits op één traject een proef te doen met prijsprikkels. Welk traject is nog niet duidelijk, maar het zal op een plek zijn waar de capaciteit niet kan worden verhoogd door meer of langere treinen te laten rijden.
Lees meer op https://nos.nl/artikel/2274021-ns-overweegt-proef-met-duurdere-kaartjes-in-de-spits.html
-
Jammer dat NS alleen weer in termen van prijsverhogingen denkt. Van Boxtel vergeet gemakshalve dat de tarieven in januari sowieso al 2 procent zijn verhoogd vanwege "de inflatie" die ze dus zelf meecreëren en dat het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent is gegaan. Dit zou er dan nog bovenop komen. Niet moeilijk om zo een van de duurste ov-bedrijven van de EU te worden. Ik neem aan dat "goedkoper" hier betekent voor het huidige tarief, dus geen prijsverlaging... dat zou pas echt nieuws zijn :(
-
Buiten het feit om dat het NS extra geld oplevert,en dat is mijn inziens geen positief iets met alle recente prijs stijgingen.
Wat men denkt te bereiken werkt niet,waarom zouden juist de treinen (ik pak m nog iets ruimer) tussen 07:00 en 09:00u zo vol zitten ?
Juist,omdat of een school dan zn leerlingen in de klas wil hebben of omdat een baas je dan graag op je werk ziet verschijnen.
Die bij NS denken zeker dat men massaal voor de lol tussen die tijden de trein pakt ::)
Dit gaat ze klanten kosten,dat extra tarief systeem gaat mank,je wil mensen die in die tijd met de trein MOETEN reizen voor school/werk extra straffen.
Wil je t fair doen,dan zou je moeten achterhalen hoeveel mensen er NIET VERPLICHT tussen die tijden met de trein reizen en die extra laten betalen.
(dat zijn meestal dagjes mensen die die hele dag voor hun lol op pad zijn)
Maar uiteindelijk is dit plan gewoon een manier om de melk koe nog meer uit te melken :-\
De reiziger staat op 1 zolang er in hun portemonnee geld zit,daarna is de interesse weg.
-
Wat zich nu wreekt is een gebrek aan nieuwe infrastructuur gedurende de afgelopen 25 jaar. Behoudens wat prestige projecten is het basisnet al jaren hetzelfde. Maar niet klagen men heeft zelf voor dit beleid gekozen. In de kabinetten vooral asfaltridders en het liefst minder OV. Daarom moest de markt maar haar werk doen.En inderdaad de kiezers gingen massaal voor de afgunst en ikkikke partijen. En maar klagen over gebrek aan betaalbaar OV, te weinig sociale huurwoningen, afgeknepen zorg. Het is niet de schuld van de kabinetten maar van U als kiezer.
-
Wil je t fair doen,dan zou je moeten achterhalen hoeveel mensen er NIET VERPLICHT tussen die tijden met de trein reizen en die extra laten betalen.
Hoe wou je dat praktisch realiseren?
Ik vind het een beetje kort door de bocht om te stellen dat NS alleen maar geld willen vangen. Ik denk dat ze serieus iets willen doen aan overvolle treinen, maar het middel wat ze nu voorstellen deugt niet. Zo ga je mensen straffen die geen andere keus hebben.
-
Juist,omdat of een school dan zn leerlingen in de klas wil hebben of omdat een baas je dan graag op je werk ziet verschijnen.
Die bij NS denken zeker dat men massaal voor de lol tussen die tijden de trein pakt ::)
Wat zou helpen is meer flexwerken. Een heel groot deel van het volk dat in de spits met de trein reist is kantoorvolk. Als een werkgever die mensen de kans geeft naar eigen inzicht tussen 7 en 10 te beginnen en tussen 15 en 18 waar op huis aan te gaan, zou dat al meehelpen.
-
In Nijmegen is dit dus wel gelukt - hier heeft Arriva vorig jaar met de gemeente en de universiteit overlegd om de collegetijden aan te passen - deels een kwartier later, deels een kwartier vroeger en gebleken is dat in sommige ochtendspitstreinen tot bijna 25 procent minder mensen zaten, of beter gezegd niet meer opeengepropt stonden. Veel andere mogelijkheden zijn er ook niet, want de bekende problemen rond de Maaslijn zijn dankzij het .............. provinciebestuur nog lang niet opgelost.
-
Probleem is capaciteit van materiaal.
De SLT, Flirt 3 en de SNG zijn enkeldeks waardoor je minder personen kan vervoeren dan met dubbeldeks materiaal.
Als reden wordt vaak aangegeven dat het in en uitstappen vaak bij dubbeldeks materiaal vertragend werkt.
Als je er voor kiest als vervoerder de prijzen in de spits gaat verhogen, dan zullen veel mensen terug vallen op de auto.
Als mijn vrouw of ik zelf naar het ziekenhuis gaat met bus en trein dan is de kans groot dat ik om 8:00 uur een afspraak hebt.
Dan zou ik mijn afspraak moeten verzetten naar een later tijd stip omdat de NS liever heb dat ik na de spits reist.
Ik mag vaak al van geluk spreken dat het lukt om een afspraak te maken bij de dokter in het ziekenhuis.
Een afspraak verzetten houd in dat die 3 maanden wordt verplaatst laat in de middag en dan zit ik met de terug reis weer in de spits.
Als ik een dag er op uit gaat met het gezin dan pak ik de trein ook heel vroeg dus in de spits, anders is de dag maar heel kort.
Het probleem is en blijft te weinig capaciteit van het materiaal, of wel je laat mensen betalen voor een comfortabele zitplaats en moeten staan als een haring in een blik en hier dan nog meer voor laten betalen.
-
Ik denk dat ze serieus iets willen doen aan overvolle treinen, maar het middel wat ze nu voorstellen deugt niet. Zo ga je mensen straffen die geen andere keus hebben.
Wat heeft het nu met straffen te maken? Ik ben voor vakantie nog altijd aangewezen op de schoolvakanties. Het hoogseizoen is best duur. Wordt ik nu gestraft? Dacht het niet, het is niet anders.
Feit is dat het beprijzen van spitsverkeer wel werkt, zowel bij ov als bij de auto. Veel effectiever dan eindeloos de capaciteit vergroten. Overal waar het is geprobeerd, blijkt dat er opeens toch meer keuze is dan van te voren werd geroepen. En wie wel in de spits moet rijden, betaalt wat meer. Nou en? Overal vinden mensen het doodnormaal om bij schaarste meer te moeten betalen, maar bij mobiliteit is het opeens een schande.
-
Wat zou helpen is meer flexwerken. Een heel groot deel van het volk dat in de spits met de trein reist is kantoorvolk. Als een werkgever die mensen de kans geeft naar eigen inzicht tussen 7 en 10 te beginnen en tussen 15 en 18 waar op huis aan te gaan, zou dat al meehelpen.
Hmm, dat zijn wel lekker korte werktijden... (van 7 tot 15, pauze incl?). Bij mijn werkgever hebben we al ruim 20 jaar variabele tijden: beginnen tussen 7 en 9. Naar huis tussen 16 en 18.
Het gros van de mensen bij ons op kantoor komt trouwens tussen 8 en 9 dus alsnog in de spits. Maar ik denk dat het zeker helpt als de reiskosten in de spits hoger zouden zijn.
Wat ik wel chique van NS zou vinden, is dat als ze de prijs van een kaartje in de spits iets verhogen, dan ook de prijs buiten de spits iets verlagen. Zodat het gemiddeld geen prijsstijging is. Dan krijgen ze ook meer draagvlak en onderbouwen ze hun eigen stelling dat ze iets aan de drukte willen doen en niet simpelweg meer geld willen cashen.
Groet, Wim
-
Feit is dat het beprijzen van spitsverkeer wel werkt, zowel bij ov als bij de auto. Veel effectiever dan eindeloos de capaciteit vergroten. Overal waar het is geprobeerd, blijkt dat er opeens toch meer keuze is dan van te voren werd geroepen. En wie wel in de spits moet rijden, betaalt wat meer. Nou en? Overal vinden mensen het doodnormaal om bij schaarste meer te moeten betalen, maar bij mobiliteit is het opeens een schande.
Nou en? ???
Natuurlijk zullen zij die kunnen, vluchten voor de hogere tarieven, maar dan ontkennen dat zij die niet op een andere tijd kunnen beginnen niet gestraft worden en zelf roepen nou en? vind ik wel erg hoog uit je ivoren toren. Waarschijnlijk hoef je zelf niet per auto of openbaar vervoer naar je werk maar werk je om de hoek en ga je op de fiets of zo.
De vergelijking met schoolvakanties slaat trouwens ook nergens op. De vergelijking aangaan duidt hooguit er op dat jij in de schoolvakanties moeten wél als straf ervaart.
Overigens is dat geheel en al je eigen schuld ;)
-
Overal vinden mensen het doodnormaal om bij schaarste meer te moeten betalen,
Nou, ik ben dan niet overal want ik vind dat niet normaal. Ik vind dat je moet betalen voor wat iets kost, en het wil er bij mij niet in dat een product ineens duurder wordt omdat het schaars is.
-
??? Vrijwel alle prijzen die jij betaalt worden mede bepaald door schaarste Kllaas.
Ze moeten het gewoon korting noemen buiten de spits. Of ze maken er een geld teruggeefactie van bij in/uitchecken buiten de spits. Worden mensen opeens ‘beloond’ in plaats van ‘bestraft’. Ze hebben hier weleens acties waarbij autoforenzen een paar euro krijgen voor iedere dag dat ze Utrecht buiten de spits passeren. Schijnt goed te werken en niemand die dan roept dat forenzen die wel in de spits rijden, worden bestraft. Terwijl het financiële effect echt precies hetzelfde is.
-
??? Vrijwel alle prijzen die jij betaalt worden mede bepaald door schaarste Kllaas.
Dat kan best zo zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het daarmee eens ben. :)
-
Ik denk dat het traject Gronngen-Veendam een goed proef traject is ... ;D
Maar als je het iets practischer bekijkt:
Veel bedrijven (en de gehele overheid) vergoed het woonwerkverkeer, bij openbaar vervoer de directe kosten, en bij andere vervoersmiddelen een vast Km-tarief.
Studenten die via DUO reizen krijgen ook geheel of gedeeltelijk (korting) terug.
Deze twee groepen vormen het grote meerendeel van ochtend spits.
De groep die wel te maken krijgt het spitstarief zijn de mensen die het vliegtuig moeten halen, als eerste de reclame items uit de winkel willen halen, of op een on-christelijke tijd een afspraak hebben met arts, en de pret-reiziger (treinenspotters?) etc.
Dit is dus een zeer beperkte groep, die daadwerkelijk met de negatieve gevolgen te maken krijgt.
Op een traject als Utrecht-Gouda-Den Haag of Amsterdam-Den Haag- Rotterdam gaat dit geen zoden aan de dijk zetten als er niets aan de compensatie wordt gedaan.
Jan-Peter
-
Trein spotters in de trein in de spits doordeweeks? Ik denk dat het nieteens in een promillage uit te drukken is...
-
Precies Jan-Peters punt. ;)
-
Nou, ik ben dan niet overal want ik vind dat niet normaal. Ik vind dat je moet betalen voor wat iets kost, en het wil er bij mij niet in dat een product ineens duurder wordt omdat het schaars is.
Communist..... ;D ;)
-
Dat kan best zo zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het daarmee eens ben. :)
Tja, je kan het ook met de zwaartekracht niet eens zijn.
Weet je waar ik het niet mee eens ben? Met voortzetting van het huidige beleid. Dat bestaat eruit dat we de capaciteit van weg en spoor uitbreiden in een poging te voldoen aan de huidige spitsbehoefte. Dat is ondoelmatig, peperduur en gedoemd te falen.
Dan heb ik liever een systeem waarvan is bewezen dat het de reizigers wat beter over de dag spreidt, zodat de capaciteit wat doelmatiger wordt gebruikt. De huidige aanpak is voor iedereen en dus ook voor spitsreizigers nodeloos duur en te weinig effectief.
-
Jammer dat NS alleen weer in termen van prijsverhogingen denkt. Van Boxtel vergeet gemakshalve dat de tarieven in januari sowieso al 2 procent zijn verhoogd vanwege "de inflatie" die ze dus zelf meecreëren en dat het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent is gegaan.
Klaag je daar trouwens ook over als je een pak Melk koopt bij Supermarkt?
En je auto aftankt ?
enz..?
De prijs daarvan word ook niet alleen verhoogd als de BTW veranderd en de inflatiecorrectie word toegepast...
Sterker nog, ik denk dat het niet op één hand te tellen is hoevaak de prijs van je pak melk veranderd door het jaar heen...
-
Wordt een pak melk, liter benzine, of een brood, in de spits duurder dan in de daluren? ;D Heeft er niks mee te maken Thom.
Die spitsheffing is maar een proef, en nog niet eens definitief. Het is dus nog helemaal niet zeker of het doorgevoerd gaat worden.
-
Hallo
De inflatie op een pak melk is stukken minder als die van een OV kaartje....
Niet dat het een iets met het ander te maken heeft overigens. :(
Die spitsheffing is maar een proef, en nog niet eens definitief. Het is dus nog helemaal niet zeker of het doorgevoerd gaat worden.
Zelfs als proef is dit te belachelijk voor woorden.
Bart
-
Ach ja. Elk commercieel bedrijf zoekt mogelijkheden centen te verdienen. Kan je te belachelijk voor woorden noemen. ;D (y)
-
Dit zal niet werken omdat de mensen die op die tijden vaak al een afgekocht abonnement hebben. Denk dan aan studenten met hun studenten ov, die betalen toch niet (extra). En mensen die naar hun werk gaan elke dag hebben vast wel een of andere vorm van een traject abonnement.
Dus veel voordeel heb je er niet van. Behalve dan de reizger die één enkele keer de trein pakt extra op kosten jagen.
-
Wordt een pak melk, liter benzine, of een brood, in de spits duurder dan in de daluren? ;D Heeft er niks mee te maken Thom.
Die spitsheffing is maar een proef, en nog niet eens definitief. Het is dus nog helemaal niet zeker of het doorgevoerd gaat worden.
Euh nee, dat uiteraard niet, maar haal dan niet alle prijsverhogingen erbij die voor alles gelden wat we kopen...
-
Ik haal niks erbij ;D Sterker nog, mijn reactie op jou was de eerste reactie in dit topic ;D
En voor men het weet is het 01-04-19 en blijkt het een luchtballon te zijnl ;D
-
Nee, jij ook niet, degene waar ik origineel op reageerde ;)
-
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/ns-wil-dat-passagiers-gaan-autorijden~b69d7d87/ (https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/ns-wil-dat-passagiers-gaan-autorijden~b69d7d87/)
-
Tsja, een een bijzonder geschreven artikel ::)
-
Zo, dan zal ik een tegengeluid laten horen.
Als regelmatige treinreiziger die om 8 uur stipt instapt vind ik het een erg goed plan. In Arnhem is men al geslaagd om de studenten meer te verspreiden over de dag, wat bewijst dat er minder 9-tot-5 mentaliteit is dan men zo makkelijk denkt.
Het opiniestuk lees ik dan ook sls iemand die in de slachtofferrol kruipt (boehoe mijn baas laat het nooit toe) in plaats van te snappen wat de kern van het probleem is. Ik vind het juist van creativiteit getuigen van de NS dat men verder denkt dan de capaciteit verhogen (en daarvoor investeringen vragen van de overheid).
-
En deze dagelijke spoorforens is het helemaal met Bjorn eens.
NS wil alleen maar een proef om te kijken of het prijsmechanisme werkt. Werkt het niet, dan weten we dat ook weer. Werkt het wel, dan verloopt de spits wat prettiger ook voor de forens die echt niet anders kan. Ik denk zomaar dat heel wat forenzen daar best wat voor over hebben.
Zo, en nu naar de trein.
-
Blijft nog de vraag hoe je dat praktisch moet realiseren. Veel mensen die in de spits reizen zullen dat op een soort abonnement doen. Lijkt me lastig om dat binnen en buiten de spits apart te beprijzen.
Wat me wel een optie lijkt: je laat de abonnementhouders ongemoeid en je laat alleen de reizigers die in de spits met een gewone chipkaart in- of uitchecken meer betalen. Dan straf je niet de mensen die geen andere keus hebben en de incidentele reiziger stimuleer je om de spits te vermijden.
-
De abonnementshouders kan je ook gewoon acteraf factureren.
Dat doet de NS nu al als ik bijvoorbeeld met mijn abonnement-ov bij Veolia of Arriva incheck. Die reizen worden achteraf berekend en samen met het abonnement afgeschreven.
-
Zo, dan zal ik een tegengeluid laten horen.
Als regelmatige treinreiziger die om 8 uur stipt instapt vind ik het een erg goed plan. In Arnhem is men al geslaagd om de studenten meer te verspreiden over de dag, wat bewijst dat er minder 9-tot-5 mentaliteit is dan men zo makkelijk denkt.
Het opiniestuk lees ik dan ook sls iemand die in de slachtofferrol kruipt (boehoe mijn baas laat het nooit toe) in plaats van te snappen wat de kern van het probleem is. Ik vind het juist van creativiteit getuigen van de NS dat men verder denkt dan de capaciteit verhogen (en daarvoor investeringen vragen van de overheid).
Hallo
Ik snap de logica hiervan dus niet.
De forens klaagt dat het te druk is, maar is zelf niet in staat om iets eerder of later te beginnen.
Een prijsverhoging in de spits leidt ertoe dat dit wel het geval zou zijn?
Bart
-
Mijn inschatting is dat de groep die in de praktijk wel degelijk kan schuiven, veel groter is dan vaak wordt beweerd. En NS wil nu een proef om te kijken of dat waar is. Niet meer en niet minder.
En Bjorn heeft natuurlijk gelijk. Met de huidige manier van betalen is van alles mogelijk. Bijvoorbeeld ook de werkgever hoger/lager factureren bij al die forensen die via de werkgever een of ander abonnement hebben.
-
Dit idee is niet nieuw en zie je in zekere mate ook bij het boeken van bijvoorbeeld een vakantie. Buiten de (school)vakanties is dit aanmerkelijk goedkoper. Dat is wat ik in deze proef van de NS mis, het belonen van gewenst gedrag. We hebben in Nederland al met stip het duurste OV van Europa, maar kennelijk is de oplossing om er nog een schepje bovenop te gooien en mensen uit de trein te weren op bepaalde tijdstippen, i.p.v. het financieel aantrekkelijk maken van andere tijdstippen.
-
Mijn reactie op het bericht was ook negatief:
- spitsreizigers worden bestraft
- buiten-de-spitsreizigers worden niet beloond
- Alleen de reiziger moet zich maar flexibeler opstellen om het einddoel te halen.
- Werktijden zijn in de meeste gevallen gewoon vast, en niet flexibel.
- Dus mijn conclusie: een mooi verpakt ***-verhaal onder het mom van "we gaan een probleem oplossen", maar intussen gaat er wederom meer geld naar NS. In mijn ogen zeer ongeloofwaardig.
Kan ook zijn dat het gewoon fake-nieuws is.
Kan ook zijn dat het nieuws niet goed door de media verwoord is.
Ik hoop oprecht op het laatste.
Collin
-
Dit idee is niet nieuw en zie je in zekere mate ook bij het boeken van bijvoorbeeld een vakantie. Buiten de (school)vakanties is dit aanmerkelijk goedkoper. Dat is wat ik in deze proef van de NS mis, het belonen van gewenst gedrag. We hebben in Nederland al met stip het duurste OV van Europa, maar kennelijk is de oplossing om er nog een schepje bovenop te gooien en mensen uit de trein te weren op bepaalde tijdstippen, i.p.v. het financieel aantrekkelijk maken van andere tijdstippen.
"... wil de NS een proef doen met kaartjes die meer kosten op de drukste momenten en goedkoper zijn tijdens rustigere uren"
Staat nergens hoe dat verschil wordt bereikt.
-
Hallo
Lijkt mij toch duidelijk >:(
"Ook al winnen we hier niet de populariteitsprijs mee, het wordt steeds drukker op het spoor en we moeten alle mogelijkheden verkennen. Ook de prijs aanpassen hoort hierbij"
Bart
-
Het lijkt me ook duidelijk..
Net als met de files, als er 10% minder reist in de spits, dan is het fileprobleem ook zo goed als opgelost. En op het spoor idem dito...
Opmerkingen zoals: "je zit toch vast aan vaste werktijden". Mwah, die 10% die wel kan schuiven heb je snel gevonden.
Het zou wel prettiger zijn te belonen, dus door dalkaartjes voordeliger te maken..
Gr, Bert
-
Hallo
Lijkt mij toch duidelijk >:(
"Ook al winnen we hier niet de populariteitsprijs mee, het wordt steeds drukker op het spoor en we moeten alle mogelijkheden verkennen. Ook de prijs aanpassen hoort hierbij"
Bart
Nee.
NS heeft het over een prijsverschil. Dat kan door verschillende aanpassingen. Bij een proef kan bijvoorbeeld de prijs in de spits wat omhoog en de prijs daarbuiten wat omlaag. Dan blijft de gemiddelde prijs hetzelfde. Gezien al het gekrijs, zou dat een slimme aanpak zijn.
-
Hallo
Jij rekent leuk ;D, maar om het de spitsreiziger te laten "voelen" zal er in de spits een behoorlijke prijsverhoging moeten zijn.
Zet je die al tegen het aantal verkochte ritten dan zou je buiten de spits wel een heel forse korting moeten geven om gemiddelde weer gelijk te trekken.
Bart
-
Toch zegt de NS in het artikel:
NS benadrukt dat duurdere treinkaartjes in de spits niet bedoeld zijn om geld te verdienen. Een prijsverhoging in de hyperspits betekent volgens de Spoorwegen automatisch dat een kaartje voor dat traject tijdens andere uren goedkoper wordt.
-
Volgens mij is die proef nu net bedoeld om te proberen wat werkt.
-
We hebben in Nederland al met stip het duurste OV van Europa, maar kennelijk is de oplossing om er nog een schepje bovenop te gooien en mensen uit de trein te weren op bepaalde tijdstippen, i.p.v. het financieel aantrekkelijk maken van andere tijdstippen.
Als je dan toch zo graag wat wilt zeggen, check dan eerst even de feiten, welke terug te vinden zijn op Treinreiziger.nl (https://www.treinreiziger.nl/tarieven-ns-op-gemiddeld-europees-niveau/) En dan zie je dat de trein in Nederland dus niet het duurste van Europa is.
-
Jij rekent leuk ;D, maar om het de spitsreiziger te laten "voelen" zal er in de spits een behoorlijke prijsverhoging moeten zijn.
Zet je die al tegen het aantal verkochte ritten dan zou je buiten de spits wel een heel forse korting moeten geven om gemiddelde weer gelijk te trekken.
Als de prijs in de spits 20% omhoog gaat en buiten de spits juist 20% omlaag is er gemiddeld niets verandert voor een reiziger. Dat staat al in het eerste bericht maar dat leest kennelijk niemand. ::)
-
Die rekensom is te simpel. Stel dat er 100 reizigers zijn waarvan 20 besluiten om buiten de spits te gaan reizen. Die 20 krijgen dan 20% korting, maar de overgebleven 80 betalen 20% meer. Dus het gemiddelde over alle reizigers stijgt.
-
Zeker, maar het zijn allemaal aannames. Alleen een proef kan uitwijzen hoe groot het verschil moet zijn voor een afdoende effect en in hoeverre daarvoor de prijs in de spits omhoog moet danwel de prijs buiten de spits omlaag om dezelfde inkomsten te genereren.
Dat is dan ook alles wat NS voorlopig wil: een proef.
-
Precies, we gaan gewoon de proef afwachten.
-
Die rekensom is te simpel. Stel dat er 100 reizigers zijn waarvan 20 besluiten om buiten de spits te gaan reizen. Die 20 krijgen dan 20% korting, maar de overgebleven 80 betalen 20% meer. Dus het gemiddelde over alle reizigers stijgt.
Ik heb nergens gelezen dat de totale inkomsten gelijk moeten blijven, daarom zei ik ook 'een reiziger'. :)
-
Als het gaat over "een reiziger", dan verandert er wel degelijk iets. De reiziger die in de spits blijft gaat meer betalen, wie de spits mijdt gaat minder betalen. Maar die kan je niet tegen elkaar wegstrepen want het zijn twee verschillende personen.
Overigens verwacht ik dat het NS niet gaat om geldelijk gewin. Dat is namelijk niet het doel. Doel is het verminderen van het aantal spitsreizigers.
-
t'Is heel simpel, als NS iedereen een fatsoenlijke zitplaats zou moeten gaan bieden in de spitsen, moet er een bult materieel bij komen, wat overdag ergens opgesteld zal moeten worden (en die ruimte is al schaars) en al die stilstaande treinen kosten evenveel in het onderhoud als treinen die heel de dag rijden.
Dat kost dus al met al kapitalen, alleen voor de spitsen, wat denk je dat dat met de prijs van een treinkaartje zou doen :p?
-
Ik snap heel goed waarom ze de spits willen ontlasten. Zelfs in Zeeland zijn de treinen tijdens de spits zo vol dat de conducteur er niet meer door komt. Buiten de spits heeft bij wijze van spreken iedereen een eigen rijtuig beschikbaar.
Zelf mijd ik de spits, ik heb geen noodzaak om dan in de trein te stappen. Bijvoorbeeld na een bezoek aan Eurospoor of OnTraXS kom je altijd midden in de spits op Utrecht CS aan. Dan ga ik eerst iets te bikken halen en blijf dan nog een uur of desnoods langer op het station rondhangen tot er een trein voorrijdt waar geen mensen meer op het balkon hoeven te staan.
-
Oplossing de studenten maar lekker betalen voor hun reis ;) :P
-
Dan blijven er geen streekbussen of regionale spoorlijntjes meer over. ;)
-
Oplossing de studenten maar lekker betalen voor hun reis ;) :P
Dat doen ze al.
Sinds 1 september 1989, om precies te zijn.
groeten
Hendrik Jan
-
Zo ga je mensen straffen die geen andere keus hebben.
Dat lijkt me dan een 'aardige' prelude voor het collectief straffen van het arme deel van Nederland in verband met de groengeloofde energietransitie....
oudebiels
-
Zet je die al tegen het aantal verkochte ritten dan zou je buiten de spits wel een heel forse korting moeten geven om gemiddelde weer gelijk te trekken.
Buiten de spits gratis, zul je zien dat de momentele spits verdampt...
Overigens ben ik van mening dat het spits (en file en andere...) probleem er een is van de overbevolking in Nederland.
Dat krijg je als je bij alles voorop wilt lopen..
oudebiels
-
Dat lijkt me dan een 'aardige' prelude voor het collectief straffen van het arme deel van Nederland in verband met de groengeloofde energietransitie....
oudebiels
Als ik rechts was, wou ik ook graag zelf mijn energie opwekken.
Niet meer afhankelijk van malloten in jurken in zandbakken, of van KGB-ers die het tot staatshoofd hebben geschopt...
Een onderwatergelopen Nederland is trouwens ook Bad For Business. Daar gáát je WOZ-waarde.
Maar terzake...
groeten
Hendrik Jan
-
Als je dan toch zo graag wat wilt zeggen, check dan eerst even de feiten, welke terug te vinden zijn op Treinreiziger.nl (https://www.treinreiziger.nl/tarieven-ns-op-gemiddeld-europees-niveau/) En dan zie je dat de trein in Nederland dus niet het duurste van Europa is.
Ik scheef 'OV' daar maak jij 'trein' van, tja als je dan toch zo graag iets wilt schrijven ... ;D
-
Vandaar de verwijzing naar de site, Gerard. Jij hebt het in je eerdere betoog over OV en de trein, en daarom had ik het dus ook over de trein. En die is niet het duurste van Europa :P
maar kennelijk is de oplossing om er nog een schepje bovenop te gooien en mensen uit de trein te weren op bepaalde tijdstippen