BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: leon op 11 August 2006, 15:02:18
-
De eerste serie sprinters (2001-2015) rijden momenteel vanuit Den Haag CS naar Gouda-Goverwelle, voornamelijk in de spits als versterking met 3 delige sprinters.
Dit mede omdat Randstadrail nog niet rijdt. Als gevolg hier van laat NS op de goudse lijn meer en langere treinen rijden.
Deze sprinters zonder vouwbalg en toilet zijn inmiddels ook al weer 30 jaar oud. Weet iemand wat de toekomst brengt voor deze stellen: renovatie? sloop?
-
Over nu:
In de vakantieperiode rijdt die extra serie 19800 niet, maar worden de normale treinen serie 9800 in de spits versterkt met een SGM-II. Daarnaast staat een aantal exemplaren tijdelijk opgesteld op de Dijksgracht (bij Amsterdam) omdat ze tijdelijk 'over' zijn en elders in de weg staan en rijden er stellen 'wild' rond in allerlei SGMm-omlopen.
Over de toekomst:
Er is nu sprake van dat alle SGM-II'en, ook de eerste serie, nog gevlaflipt moeten gaan worden. De 2001-2015 zouden daarbij ook een vouwbalgovergang moeten krijgen.
Groet,
Julius
-
Klopt,
Vooral in de avonduren en in het weekend rijden er Sprinters op de Flevolijn. Zo af en toe ook een Sprinter 2 als versterking.
-
Op de trajecten:
Uitgeest - Haarlem - Amsterdam
Uitgeest (via zaanstreeK) - Amsterdam - Utrecht
Daar rijden nu vlaflip's met een SGM II gekoppeld.
Sommige SGM II hebben ook een vouwbalg gekregen, andere weer niet.
En bij Amsterdam staan er veel ter zijde.
-
Over de toekomst:
Er is nu sprake van dat alle SGM-II'en, ook de eerste serie, nog gevlaflipt moeten gaan worden. De 2001-2015 zouden daarbij ook een vouwbalgovergang moeten krijgen.
Blijven dan die SGM II 2 delig of worden die 3 delig als ze gevlaflipt worden???
mvg,
Matthijs
-
Sommige SGM II hebben ook een vouwbalg gekregen, andere weer niet.
Zoals je dit schrijft, is het net alsof ze willekeurig een aantal SGM-II'en vouwbalgen hebben gegeven. Er zit echter wel logica in. De Sprinters waren oorspronkelijk bedoeld voor korte afstanden met veel stops. Daarom kregen de eerste vijftien Sprinters (serie SGM-0) geen WC's en vouwbalgen. Later bleek dat dit wel noodzakelijk was en dus werd de volgende series afgeleverd mét WC's en vouwbalgen.
-
Zoals je dit schrijft, is het net alsof ze willekeurig een aantal SGM-II'en vouwbalgen hebben gegeven.
Bastiaan, het is meer zoals jij het interpreteert ;)
Ik weet niet welke, maar er zijn een X aantal met vouwbalgen van de SH II'tjes.
De zogenoemde CITYPENDELS, zoals deze bij Den Haag reden.
Sommige zitten nu gekoppeld aan Vlaflips te Uitgeest.
-
Bastiaan heeft gelijk, het is niet een aantal, het is de eerste serie die geen doorloop heeft en dus geen vouwbalgen ....
groet,
marco-
-
Bastiaan heeft gelijk, het is niet een aantal, het is de eerste serie die geen doorloop heeft en dus geen vouwbalgen ....
groet,
marco-
Marco, even goed lezen!
Ik zeg alleen dat mijn reactie was net hoe je het interpreteert.
En niet dat Bastiaan juist of onjuist is!
Dus gewoon even goed lezen! ;)
-
Op de trajecten:
Uitgeest - Haarlem - Amsterdam
Uitgeest (via zaanstreeK) - Amsterdam - Utrecht
Daar rijden nu vlaflip's met een SGM II gekoppeld.
De inzet van SGM-II aldaar is niet planmatig, maar door een relatief groot aantal diensten voor de aanwezige stellen SGMm in combinatie met de tot nog toe niet al te beste beschikbaarheid van het aanwezige SGMm rijdt er in genoemde series 4000/4800 en 7300 zeer regelmatig SGM-II. En bij Amsterdam staan er veel ter zijde.
Op de Dijksgracht staan de SGM-II treinstellen 2005, 2007-2009 en 2012 opgesteld omdat ze 'over' zijn en elders gewoon in de weg staan. Op de Dijksgracht staan ze veilig en de stellen kunnen indien nodig direct weer ingezet worden, ze zijn officieel niet terzijde, hebben geen revisie nodig en zijn niet geplukt/geconserveerd. Blijven dan die SGM II 2 delig of worden die 3 delig als ze gevlaflipt worden???
Mij lijkt dat de stellen gewoon blijven zoals ze zijn, dus tweedelig. Het nu nog bouwen van losse tussenbakken voor 31 jaar oude SGM-II lijkt me niet zeer reëel, zeker niet nu er ook al volledig nieuw materieel besteld is. Later bleek dat dit wel noodzakelijk was en dus werd de volgende series afgeleverd mét WC's en vouwbalgen.
De stellen 2021-2035 hebben de rijtuigovergang nog altijd, de wc is echter inmiddels afgesloten (of zelfs geheel verwijderd bij de ombouw tot CityPendel?)
Groet,
Julius
-
dit is wat ik weet, misschien totaal nutteloos:
3 delige worden omgebouwd
2 delige worden gesloopt
elk kwartier een trein naar Den Haag vanaf 2007
elk halfuur een trein naar Rotterdam vanaf 2007
elk halfuur een trein naar Amsterdam vanaf 2007
elk kwartier een trein naar Utrecht vanag 2007.
gelezen in de regionale krant
robbert
-
Zou mooi zijn als de SGM II ook vlaflip worden, kan ik een 2 delige vlaflip sprinter op mn baan laten rijden. Deze wordt nu gespoten door iemand ;D
mvg,
Matthijs
-
ik zou je vertellen er blijft er geen 1 over! :'(
robbert
-
ik zou je vertellen er blijft er geen 1 over! :'(
robbert
Ik weet niet waar jij je info vandaan haalt,
maar, en zoals je hierboven ook kunt lezen,
worden ook de SGM-IItjes gewoon gevlaflilpt...
Daarbij krijgt de eerste serie zonder bakovergang,
straks ook een bakovergang.
Niks sloop dus
-
Thom, zoals je hierboven kunt lezen, heeft Robbert deze informatie uit zijn plaatselijke krant. (Of die informatie correct is is een ander verhaal)
Tsja, wiens informatie is eigenlijk echt "echt". ;)
-
Ook onder NS personeel gaat het gerucht dat de 2-tjes geflipt worden...
-
:)Ik weet 100% zeker dat er aan de eerste 15 (2001-2015) ,omdat daar gewoon andere draaistellen onder zitten die echt op hun einde zijn, niets gebeurd.
Bij nedtrain is bekent dat de de tweede serie 2021-2035 voorlopig niets gedaan word omdat veola inlimburg interesse heeft om ze voorlopig te gebruiken. Daar komt nog bij dat men achteraf bij het vlaflippen in denemarken NSR vreselijk zijn neus heeft gestoten (lees veeel duurder)
-
ik heb dat pas nog gelezen in de railmagazine, ik kijk wel even in welk nummer.
robbert
-
Railmagazine 236 bladzijde 6:
Sprinters
De Renovatie van de GSM driewagenstellen in Denemarken is nog steeds gaande. in mei werd de 2895 naar Randers overgebracht en de 2987 kon na terug komst in Nederland eveneens in mei in dienst worden genomen. De problemen met het spontaan sluiten van de buiten deuren werd opgelost door een aanpassing van de software die de deursluiting aanstuurt.
tot zo ver de Railmagazine, In de Plaatselijke krant stond dat de Tweewagenstellen werden gesloopt. waarschijnlijk voor dat de Plan V's worden gesloopt (na 2008),
-
Beste medeforumleden
De oorspronkelijke vraag ging mij idd om de 1e serie SGM, ja die zonder de vouwbalgen, en eh eerlijk gezegd levert het wat verwarrende antwoorden op..... ???
Dat de sprinter-drietjes volop worden verbouwd en je ze steeds meer ziet omdat er meer verbouwde terugkomen zie ik zelf ook dagelijks.
Het gaat mij expliciet om de toekomst van de stellen 2001-2015.
-
Het citaat uit de RM dat Robbert postte, was volgens mij alleen bedoeld om aan te geven dat er in de RM niets over de tweewagenstellen stond.
-
Vooralsnog ziet her er dus naar uit dat alle SGM-2 stelletjes gewoon in revisie gaan...
-
Antwoord op de vraag wat er met de SGM-II gaat gebeuren staat in RM 237 blz6.
Citaat:
Het wachten is nu op het revisitraject van de SGM-II serie.
Inmiddels is het Europese aanbestedingstraject gestart voor het reviseren van de SGM-II stellen.OOK de serie 2001-2015 krijgen een levensduurverlenging in de vorm van nieuw interieur,modernisering van de tractieinstallatie en het aanbrengen van een doorloop tussen de rijtuigbakken.
Gr Joop :)
-
Op OVL was al te lezen dat t.b.v. een revisie-"vooronderzoek" een SGM-0 en een SGM-1 zullen worden opgestuurd. Het zou gaan om de 2011 en 2022.
groet,
Julius