BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Gjvanwezel op 13 February 2019, 20:27:04
-
Hier wat links met foto's die ik nu heb waar ik ga proberen een banenplan mee te maken .
wordt moeilijk is moeilijk te zien .
dan nog de vraag welke periode is het ik denk rond 1955
Wat reed er toen op het spoor stoom maar welke types etc
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/waalhaven-kolen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/waalhaven-kolen.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/waalhaven-kolen1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/waalhaven-kolen1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel3_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel3_9.jpg)
sorry maar weet niet hoe ik verder moet voor foto's dus even zo
waar kan ik meer trein info vinden over 1955? in nederland
-
Niet dat ik je gelijk kan helpen maar even voor de duidelijkheid een paar vragen. Dan kunnen anderen je ook misschien wat op weg helpen. Je wilt dus een modelspoorbaan maken met als thema kolenvervoer? In/door Nijmegen? Was er iets bepaalds dat Nijmegen verbond met kolen overigens? En wil je ook personenvervoer op je baan? Wil je een station of een kolenoverslag? Wil je groot/realistisch of juist kleinschalig? En wil je je meer toeleggen op de spoorbaan of juist meer op de treinen? Of allebei?
En dan wat vragen over de baan. Welke schaal wil je gaan rijden? En wat is je ruimte voor de baan?
Met vr. groet, Martijn.
-
Misschien beantwoordt dit topic (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88025.msg3222012784#msg3222012784) die vragen...
-
Ah, er was al een soort van topic 8)
-
Ja maar toen was het open vraag nu concrete plannen.
Naast de spoorbrug in nijmegen lag in jaren 50 en 60 een haven waar een bedrijf dat kolen kocht en p.ooer spoor vervoerde.het heette giesberts. Via nijmegen Facebook deze foto's gekregen
.nu ga ik verder speuren om er een banenplan van te maken.
Begin m'n op een kamer van 2,5 bij 3 meter aan 1 zijde.
Dus eerst vanuit rechte rangeerspoor door naar haven.
Boven deze haven loopt het spoor over spoorbrug hier wil ik de kamer mee rond met passagiers.
Dus hoop werk kan jaren vooruit.
Ik wil ho echt de gebouwen via foto's etc nabouwen ook de tunnel die er is u ui t 1850
Maar goed veel zoeken naar info uit 1950 welke treinen reden er toen het is tijdperk 3b dus stoom en diesel.
Maar wat voor loks trokken de kolenwagons.welke wagonstype zijn dat op de foto .
Dan de kraan op rail ook mooi bouw project hoe werd deze voortbewogen en gedraaid etc .
Dus alle hulp is welkom
Ik blijf dit draadje nu gebruiken en zal in de tijd wel verschuiven van 1 deel naar bouwen etc
-
Op deze site (http://www.msc-emmen.nl/2017/04/stoomtractie-bij-de-ns-na-de-tweede-wereldoorlog-4e-en-laatste-deel/) staat wel wat relevante dingetjes over de stoomlocs. Verder in 1955 was de ns2400 net een jaar ofzo in dienst. De Ns2200 was toen ook net nieuw en verder reden er sikken en bakkies.
Roco heeft mooie bruine NS kolenwagonnen gemaakt. Ik weet niet precies van welk type ze zijn, maar je kan ze nog op martkplaats vinden.
-
Grote kans dat de stichting nijmegenblijftinbeeld.nl bruikbare plaatjes heeft.
Loek Bronkhorst heeft een zeer indrukwekkende Hezelpoort gebouwd. Hij moet heel veel info hebben over die hoek.
Trouwens net aan de andere kant van de spoordijk liep een echt kolen(tram?)spoor van de Waalkade naar de Gasfabriek naast het station.
Ook een erg leuk thema.
Succes,
Carel
-
@Carel
zoals hier:
http://www.gemeentetramnijmegen.nl/gtn-kolentram.html
-
Precies.
Kende een aantal foto's maar een paar nog niet en de site ook niet. Dank voor de link.
Carel.
-
Ja Carel geweldig ik heb die kolentram lijn ook gezien maar dit is ook mooi stuk om na te bouwen ,plus hier kan nog uitbreiden naar andere haven delen van nijmegen voor meer overslag
-
Zo even geprobeerd wat te maken maar valt me tegen wat je op deze maat kunt maken als je wat wil na bouwen .
ik hoor graag wat jullie er van vinden
of gewoon zelf iets verzinnen zonder orginele proberen te benaderen ik weet het niet meer help!!!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_32.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_32.jpg)
hier een orginele foto
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel5_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel5_2.jpg)
-
De 2de en 3de linkse wissels in de harp vervangen door rechtse zal al een stuk vlotter lopen.
-
Sorry Frans hoe bedoel je dit en welke bedoel jij nu?
-
Ik neem aan zo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sketch-1550645243324.png)
(tekenprogramma op telefoon niet ideaal, maar gaat om het idee :p)
Op deze manier heb je 2 voordelen:
- Opstelsporen langer
- Trein maakt minder bochten om op het verste sporen te komen
-
Hallo Gert Jan,
In je andere draadje schreef je dat je een kamer van 2 x 3 m ter beschikking hebt:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88025.msg3222012784#msg3222012784
Je huidige baanplan is veel kleiner. Is daar een reden voor?
Ik zou in ieder geval 2 dingen toevoegen:
1. een omloopmogelijkheid in de haven.
Dat maakt het rangeren eenvoudiger. Daarnaast kun je ook aan de rechter kant nog 1 of 2 opstelsporen toevoegen, die alleen te bedienen zijn als je ook een omloopmogelijkheid hebt.
2. een verborgen stel sporen om "de rest van de wereld" mee aan te duiden.
Na het rangeren in de haven stel je een trein samen die dan naar Nijmegen Centraal (of Goederen) wordt gestuurd. Uiteraard is dat veel te groot om weer te geven maar door een stel verborgen opstelsporen toe te voegen, kun je toch de suggestie wekken dat de trein naar elders is gereden.
Je zou bv een fiddleyard oid kunnen toevoegen. Een klein schaduwstation kan ook, maar daar kun je de samenstelling van je trein niet eenvoudig veranderen. In een fiddleyard wel.
Groet, Wim
-
Hoi Wim
Klopt mijn ruimte is drie bij drie maar ik krijg geen goede baan rond ook omdat ik dit stukje wil maken.
Dus daarom zo ,ik ga vanavond eens verder puzzelen maar kun je een schetsje maken zoals jij bedoelt?
-
3 x 3 m? Typfoutje? In je andere berichten had je het over 2 x 3 m.
En waar zit de deur?
Groet, Wim
-
In het midden en achter de deur zit inbouwkast. Links
Rechts zit schoorsteen van 60 breed en 30 cm diep
Tegenover deur zit raam
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/00Knipsel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/00Knipsel.jpg)
is dit wat jij bedoelt wim hesselink?
ik denk dat ik van het idee moet afstappen dat ik stukje wil namaken maar meer moet kijken hoe ik een mooie baan maak .
dus meer wat wil ik .
- nederlandse baan
- met haven
- met schaduw gebied of rond rijden
- veel rangeer mogelijkheden
-
In het midden en achter de deur zit inbouwkast. Links
Rechts zit schoorsteen van 60 breed en 30 cm diep
Tegenover deur zit raam
Zou je dit in een schetsje kunnen zetten? Dat maakt het wat duidelijker. :)
Dan het baanplan in je laatste bericht. Ik neem aan dat je dit als illustratie bedoelt? Het gaat namelijk absoluut niet passen in de kamer die je beschikbaar hebt... Zelfs niet in N...
En het is niet echt wat ik bedoelde. Een 15 sporig schaduwstation is iets te veel van het goede voor een haventje. Ik zat meer te denken aan het baanplan dat je zelf al liet zien. Als je daar een fiddleyard (met 3 sporen) aan vast plakt ben je al een heel eind. Die fiddleyard kan ook "om de hoek" liggen, zodat je een L-vormige baan krijgt. Ik zal kijken of ik nog iets kan schetsen.
Je lijstje met wensen wat je wilt in je baan (havenbaan, rondrijden) deed me denken een draadje van 2 maanden geleden:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87225.msg3222000925#msg3222000925
(https://farm8.staticflickr.com/7848/32711932028_4e79fe776e_b.jpg) (https://flic.kr/p/RQDcJ5)
Op een plaat van 3 bij 1.25 m hadden we dit plan bedacht. Zonder schaduwstation, want daar was de TS niet in geinteresseerd. Maar wel met een redelijk uitgebreid havendeel waar je flink kunt rangeren.
Je zou dit baanplan als uitgangsbasis kunnen nemen. In plaats van 1 plaat zou je er een baan langs de wand van kunnen maken, zodat je zelf in het midden staat. De brug kan dan bij de toegangsdeur van de kamer.
Groet, Wim
-
Uitgaande van jouw eigen schets, zat ik aan het volgende te denken:
(https://farm8.staticflickr.com/7863/46436208464_6e908d209d_b.jpg) (https://flic.kr/p/2dKpGXS)
Langs de achterwand van de kamer het havendeel over een lengte van 3 m. Rechts verdwijnt het spoor via een 90 graden boog achter een fabriek en komt dan in de fiddleyard uit. Daar heb je aan 3 sporen genoeg. Zo veel treinen zul je toch niet naar de haven sturen. De lengte van de sporen in de fiddleyard zijn ongeveer 1 m. Dat is voldoende voor de korte overgave treinen.
In de haven is er een aankomstspoor langs de achterzijde. Daar is ook een omloopmogelijkheid voor de lok. Vanaf dit spoor kunnen de wagens naar de verschillende laad en lossporen worden gebracht. Het geheel zal redelijk vol staan met industriegebouwen (pakhuizen, kleine fabrieken) maar er is natuurlijk ook wel plek voor een kroeg en her en der een verloren woning. Hoe je de sfeer van Nijmegen weergeeft, weet ik niet, want ik ken Nijmegen niet. De haven daar al helemaal niet.
Succes met plannen!
Groet, Wim
-
Wim ik ben onder de indruk van je laatste ontwerp echt gaaf en lijkt op echt iets waar ik.naar op zoek was echt super.
Ik ga op die basis een verbouwen en bebouwing invullen etc.
Echt super blij mee dit ga ik doen .
Thanks
-
Fijn dat ik kon helpen! Succes er mee!
Groet, Wim
-
Hoi,
Mooi plan als uitgangspunt geworden.
Ik zou de Hezelpoort als startpunt nemen.
Van hieraf kom je in ieder geval in het oude havengebied.
Gr Koen.
-
nou koen zou ik graag willen maar kan dat wel als ik dus het het spoor over deze lengte omhoog moet voor de hezelpoort te kunnen maken.
ik bedoel het is maar ongeveer 2,5 meter waar dan halverwege de poort moet komen waar 1 spoor overloopt .
Ik zou het graag willen maar ik heb gelezen dat je maar 3% mag stijgen dus word moeilijk toch?
wat is je advies
-
Ongeveer baanplan Midland zoals het nu ontstaan is.
Als je de hoogte niet kan winnen zou ik of 'boven' weglaten of scheiden van beneden.
Maar ik wil ook niet tornen aan Wim's plan.
Misschien kun je al deze ideeën combineren tot je eigen idee.
Je kan Wim's plan hanteren en de Hezelpoort als decor gebruiken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181126_230828-800x600.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181126_230828-800x600.jpg)
Deze 'muur' functioneerd als achtergrond en decor tegelijk.
Je kan ook alleen gebruik maken van deze muur.
Gr Koen.
-
Maar ik wil ook niet tornen aan Wim's plan.
Nou, dat mag best hoor, het was maar een eerste schetsje :) ;D
Ik wilde met name het concept laten zien: langs de achterwand de haven om te rangeren. Rechts om de hoek de fiddleyard.
Als je meer ruimte wilt (paradetraject of nog meer rangeersporen), zou je ook de linkerzijde van de kamer bij de baan kunnen betrekken. Havendeel links en links-achter. Rechts-achter een paradebaan (spoor richting Nijmegen Centraal/Hezelpoort), rechts de fiddleyard.
Wat betreft de Hezelpoort: zoals gezegd ken ik Nijmegen niet, maar op internet heb ik wel wat gevonden. Over de Hezelpoort gaat toch alleen de dubbelsporige hoofdbaan?
De aansluiting van de havenbaan kwam toch niet over (of onder) de Hezelpoort? Alleen een tram eronder door (als ik Loek Bronckhorst mag geloven).
Dan kun je de Hezelpoort inderdaad als achtergrond gebruiken, eventueel zelfs alleen schilderen op de achtergrond.
Ik zou geen dubbelsporige baanvak proberen toe te voegen. Daar ontbreekt gewoon de ruimte voor. Al die treinen die daar over rijden moeten ook ergens naar toe (extra schaduwstation). Beter weglaten dan halfslachtig proberen weer te geven.
Ook zou ik alles op 1 niveau proberen te houden (dus geen hellingen). Het brengt weinig tot niets (zeker geen extra ruimte).
Groet, Wim
-
Google op Industrie spoor of ArchiefEdwardBerry.
Daar staat een schat aan bruikbare info.
Wat ik me meen te herinneren is dat de stamlijn aftakte van de hoofdbaan maar waar die precies binnen kwam is op die sites nog te vinden.
Op de Nijverheidsweg liggen nog stukken spoor.
Ga het ook opnieuw even opzoeken het weekend.
Gr Koen.
-
https://www.noviomagus.nl/Oorlog/DeKlein/FDK2.html (https://www.noviomagus.nl/Oorlog/DeKlein/FDK2.html)
Op deze kaart is de lijn te vinden: vanaf het emplacement bij het station afdalend, langs het talud, voor de Hezelpoort langs (op straatniveau), dan met een boog langs de Waal verder richting Maas-Waal-kanaal.
François
-
Topotijdreis (https://www.topotijdreis.nl/) geeft ook wel een duidelijk plaatje...
[Nijmegen] tijdschuif op 1960 en dan inzoomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nijmegen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nijmegen.jpg)