BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Langeweg op 26 January 2008, 20:39:23
-
Goedenavond iedereen, ik heb een vraag over bepaalde trafo's.
Ik heb 2 siemens trein-trafo's.! gebruik ik om analoog treinen te laten rijden.En die ander om verlichting van stroom te voorzien.Bestaan er nou ook nog grotere sterkere trafo's voor die verlichting?
grt Henk
-
Ja hoor Henk. Deze week nog een mooie trafo 16Volt 5 Amp. in de kringloopwinkel gekocht. Uitstekend te gebruiken voor heel veel lampjes.
Groet Jaap
-
Natuurlijk, hoe sterk wil je hem hebben??
Mvg
Wim.
-
Als je eerste trafo "vol" zit kun je ook verder gaan met een tweede trafo, en een derde. Het is niet nodig om alles achter 1 trafo te hangen.
Het verdelen over meerdere (kleine) trafo's heeft nog een voordeel, als je per ongeluk kortsluiting maakt is er minder vuurwerk.
-
Dan moet ie natuurlijk wel een vergunning voor vuurwerk buiten de nieuwjaarsperiode hebben :P
-
Goedenavond, leuke reacties.Ik heb nog van die piko trafootjes.Van die oranje.Maar die hebben zo'n waardeloze k*taansluiting.Niet van die drukknopjes zegmaar aan de voorkant.Weten jullie of zo'n fleischmann trafo ongeveer een amp of 5 is?Want ben nu bezig met aansluiten vanaf 1 trafo van de rails om de 1,5 meter met voedingskabel.Maar de trafo laat het nu al af weten na 4 aansluitingen op de rails >:(.Dus daarom heb ik een krachtige trafo nodig. mvg Henk
-
Dat lijkt me sterk. Een trafo heeft tig of zoveel VA. Ruwweg uitgangsspanning maal stroom. 48 VA is ruwweg 16V x 3 Ampere.
De VA staan doorgaans wel op de trafo vermeld, zo niet dan staat er echt wel max zoveel volt bij zoveel ampere.
Het lijkt me niet dat de doorsnee Fleischmann trafo 5 ampere levert, daar geloof ik geen barst van. En als je trafo het na 4 aansluitingen op de rail al af laat weten ben je duidelijk bezig iets verkeerd te doen. Je verwisselt toch geen plus met min hè? Hallo, een krachtiger trafo? Waarom? Om de rook en lichteffekten te versterken?
-
Henk, als je eerst uitrekent wat je ongeveer nodig hebt, kun je er op basis van die berekening een passende trafo bij gaan zoeken. (je eigen hobbywinkel, beurs Houten (volgende week) of Conrad/ Farnell/ Amplimo etc)
Voorbeeld: zeg 50 lampjes x 20mA= 1000mA (= 1A) => zeg 16v aansluitspanning => heb je een trafo van min. 16VA (16 x 1) nodig (die dit vermogen continu kan leveren. En om onnodig vuurwerk te voorkomen, dient e.e.a. natuurlijk goed beveiligd te zijn.
-
Hallo, ik maak 1 verbinding met trafo d.m.v verdeelblokje.+ en - tegenover mekaar.Enzo met die stekkertjes aansluiten .Bruin en gele draad om vergissingen te voorkomen.
Zo doe ik het ook met het aansluiten van verschillende aansluitpunten op de rails.Of doe ik iets niet goed? ???
grt Henk
-
Maar de trafo laat het nu al af weten na 4 aansluitingen op de rails >:(.Dus daarom heb ik een krachtige trafo nodig. mvg Henk
Als het bij 4 aansluitingen of aansluiting 4 (?) mis gaat en bij 3 niet, zou ik eerst maar eens goed gaan uitzoeken wat er aan de hand is voordat je een krachtigere trafo gaat aansluiten.....
-
Hallo Paul, ik gebruik piko a rails.Daarbij heb ik van die ouderwetse aansluitpunten met zo'n geel zekeringetje erop zitten.Daar heb ik er 2 van. 1 keer aansluitpunt met soldeer.En 1 keer aansluitpunt met 2 klipjes onder de rails.Pas geleden nieuw gekocht in de winkel.Daar zitten ook van die drukknopjes op aan de bovenkant om de draadjes aan te sluiten.En juist bij die laatste aansluiting heb ik geen spanning of heel weinig.Kan ik zeker beter solderen?Dan heb ik zeker meer zekerheid?
mvg Henk
-
Henk, de vraag blijft waar die spanning ineens wegkukelt (zoals ik in PM ook al had gezegd). Is je railstaaf ook in geisoleerde segmenten opgedeeld? Zo ja, dan duidt het op een slechte aansluiting. Zo nee, dan staat er nog steeds spanning via de railstaaf en die kan over 3x1.5m niet ineens zo in elkaar donderen OF je hebt een half isolerende raillas. Die ene lok zal rond de 250 mA trekken, dat kan het dus niet zijn. Haal zonodig de verlichting ff van de trafo af, dan zou het al helemaal niet kunnen gebeuren.
-
Henk:
Controleer eens:
Kun je een goede spanning meten op de toevoerende draad voordat je deze aansluit? (En wat meet je als je deze aangesloten hebt?)
Als de spanning gelijk wegzakt bij het aansluiten, heb je waarschijnlijk met een kortsluiting te maken. Dit betekent dat je de oorzaak van die sluiting dan eerst moet weghalen/ verhelpen.
Hebben de aansluitpunten een goede verbinding met de rails?
De aansluitklemmen zoals ik die ken, zijn niet voorzien van zekeringen.
Dat wil niet zeggen dat ze niet kunnen bestaan. Zijn het inderdaad zekeringen? Zo ja, is/ zijn zij niet defect ?
-
In het startbericht ging het nog over de verlichting. En nu gaat het ineens over de railaansluitingen.
Waar zit nou eigenlijk het probleem?
-
Kennelijk toch het rijden, Klaas. In een PM kreeg ik dit:
Ik sluit de draden goed aan.Maar als ik de loc een stukje laat testrijden houdt ie halverwege ermee op.Dus dan krijgt ie geen spanning meer.
Volgens mij heeft hij 3 of 4 aansluitingen gemaakt om de 1.5m en ergens gaat het fout. Zolang ik niet weet of die aansluitingen tussen isolaties liggen of gewoon aan een doorlopende staaf kan ik daar ook weinig mee.
-
hallo Louis, het is een doorlopende staaf verbinding.
mvg Henk
-
Hallo iedereen, ik ga denk ik die aansluitingen allemaal maar solderen.dan weet ik zeker dat ze goed verbonden zijn.
Mvg Henk
-
Hallo iedereen, probleem opgelost.klipjes onder de rails gaven niet genoeg spanning door.Wat ik al zei ik ga ze allemaal solderen.
Bedankt voor de reakties.Weer wat geleerd.
mvg Henk