BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Thowra op 06 February 2019, 14:20:26
-
Een vraag met betrekking tot de nummering.
Is de kans groot dat onderstaand model van ACME WlaBm type M. ook inzetbaar is in NL? En dan metname in de autoslaaptrein uit begin jaren 80? Revisiedatum is 7-5-1982.
Ik kan in het RIC rooster geen ns aanduiding vinden op het model. Of deed dat er niet toe en waren deze rijtuigen uit het TEN pool door heel Europa te vinden?
Het rijtuig begint met een 61 nummer terwijl ik weet dat veel TEN rijtuigen met het nummer 71 beginnen. Wat dat betreft ben ik een leek wat nummering betreft.
Wie het weet..... ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ACME_50571_Detail1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ACME_50571_Detail1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ACME_50571_WLABm_Seite2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ACME_50571_WLABm_Seite2.jpg)
bron afbeeldingen: http://www.reisezugwagen.eu (http://www.reisezugwagen.eu)
Jeroen
-
Er zijn er zelfs in Nederland een aantal geïmmatriculeerd geweest (WLAB type MUs / 61 84 72-71 311 … 330 / ex FS slaaprijtuigen / draaisteltype Y 24)
-
Jeroen,
de WLABm MU (alleen de serie 4741-4760 werd M genoemd) was RIC inzetbaar, dus niet van met individuele landentoelating. De typen MU en UH werden eind 80er jaren gebruikt voor de autotreinen. Austauschkode 61 en 71 werden voor de wagens gebruikt afhankelijk van wie de eigenaar was, TEN pool zegt niets over de eigenaar CIWLT of een maatschappij.
dirkjan
-
Ok, dank voor de nodige info Dirkjan! Jeanne ook dank voor je reactie.
Ik begrijp hieruit dat het goed mogelijk is geweest dat dit type rijtuig in zo'n autoslaaptrein begin jaren 80 heeft gezeten?
Een foto op internet uit 1983 met de Ns1113 voor de autoslaaptrein doet het vermoeden dat het een type MU(s) aan de haak heeft.
Het rijtuig van ACME heeft het oude nummer 4756 nog op de bak.
Jeroen
-
Ja, FS MU (en UH) reden vaak mee in de vakantietreinen vanuit Den Bosch, zoals veel foto's bewijzen.
-
Duidelijk Dirkjan. Dan schaf ik dit rijtuig aan om mijn trein te completeren.
ff wat anders. Ik heb in een snellle aankoop voor een actieprijs op de beurs in Houten ACME 50974 aangeschaft. Dat is van het type Yc U-Hansa maar dan met Fiat draaistellen.
Kenmerkend zijn voor dit rijtuig de zilveren raamlijsten terwijl deze doorgaans donkerblauw of zwart waren. Zal deze ook in zo'n NL autoslaaptrein passen of werd deze gebruikt voor pendelverkeer tussen Italië en Zurich bijvoorbeeld? 1984 is de revisiedatum op de bak.
zie de link: http://www.reisezugwagen.eu/?p=30620 (http://www.reisezugwagen.eu/?p=30620)
Jeroen
-
Ik kan alleen UH types (YC is een voorloper) in de vakantietreinen zien met 1 deur per zijde, niet de YC variant met 2 deuren.
-
Ja, FS MU (en UH) reden vaak mee in de vakantietreinen vanuit Den Bosch, zoals veel foto's bewijzen.
Maar dit is geen Mu maar een M, dus niet met drie bedden per compartiment maar twee. Ik durf daarom niet met zekerheid te zeggen dat deze ook in de vakantietreinen reden.
-
Inderdaad, nooit met zekerheid te weten of de M net als de MU meereed maar ook niet uit te sluiten, alle foto's geven daar geen uitsluitsel over en elk seizoen reden er weer andere wagens mee.
-
Potdrie, het is allemaal wat. Ik ging gemakshalve ook van dit plaatje uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ns1113_autoslaaptrein1983.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ns1113_autoslaaptrein1983.jpg)
bron: https://www.flickr.com/photos/groen47/376807913 (https://www.flickr.com/photos/groen47/376807913) foto: Ad Boer
Hier zien we de Ns1113 al wachtend op station Den Bosch als autoslaaptrein in 1983. Direct erachter zien we volgens mij zo'n M rijtuig als omschreven. Hopelijk. ;D
Jeroen
-
Aan het draaistel, schuifvenster in de wc, korte handgrepen en Schürze kun je zien dat het de serie WL WL 4761-4775 (MU) of 4741-4760 (M) is. Ik zie geen detail wat het onderscheid zou kunnen uitmaken, dus je hebt 20/35ste kans dat het een M is ;D ;)
dirkjan
-
Aan het draaistel, schuifvenster in de wc, korte handgrepen en Schürze kun je zien dat het de serie WL WL 4761-4775 (MU) of 4741-4760 (M) is. Ik zie geen detail wat het onderscheid zou kunnen uitmaken, dus je hebt 20/35ste kans dat het een M is ;D ;)
dirkjan
Haha... ,nou ja! Dan doen we het hier maar mee. Inmiddels heb ik deze besteld via Elotrack. Deze is in de aanbieding.
De Dev 66dd's op de achtergrond met geel en wit SNCF encadré had ik al in bezit. Dan kom ik nu een heel eind.
Jeroen
-
eens kijken of je wagon aan de twee kanten 2 deuren heeft en dan heb je meteen al een beetje zekerheid of dat hij dat wel of niet kan zijn, als je het leuk vindt kan het want zeg nooit die heeft nooit hier..........Ooit tegengekomen met goederenewagon onze club gesitueerd gent-Zeehaven ,vraag gericht aan de onderstationchef daar of die wagons konden.Zijn antwoord :"Nee!"
En toen we in onze wagen stapten passeerde een goederentrein en raad eens met zo'n wagons daartss. Marc een beetje verlegen lachende, ik lostte het op met een knipoog ;D ;)
-
Trouwens de nrs in dat UIC nummer zijn gedurende de jaren al eens veranderd zowel vooraan,middenin en natuurlijk achteraan want het laatste cijfer was een controlecijfer dat bij elke aanpassing veranderde( https://www.somda.nl/uic/ )
-
Heel late reactie, maar toevallig kwam ik m tegen in een zoektocht.
Het type M was bedoeld voor het binnenlandse verkeer en was (op rijtuig 301 en 302 tot 1984 na) geen onderdeel van de TEN-pool (maar had de opschriften wel). Rijtuig 301 en 302 reden tussen Rome en Parijs.
De kans dat het type M (die ook geen standaardcapaciteit van 36 bedden had) in de autoslaaptreinen zat is daarmee vrees ik erg klein.
Groet,
Michiel
-
maar in spoorwegtermen mag je nooit nooit zeggen.
Om een vb te geven ik zit bij de Amsac en we waren over goederenwagons te praten, één van de leden is of was onderstation-chef en beweerde bij hoog en laag dat de wagons waarover sprake was nooit of nooit in Belgie kwamen. Op dat ogenblk stonden we 's avonds 's zomers buiten aan het lokaal Gent Zeehaven en raad eens wat passeerde achter zijn rug ? Een hele trein met wagons die in Belgie nooit kwamen.
Moest je die zijn gezicht gezien toen ik hem attendeerde dat zijn wagons passeerden ;D ;)