BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Peter Spruit op 01 February 2019, 22:34:45

Titel: Verkanting in bochten
Bericht door: Peter Spruit op 01 February 2019, 22:34:45
Hoeveel mm gebruiken jullie om de buitenbocht op te hogen bij verkanting en hebben jullie hier positieve of negatieve ervaringen mee ?
Tip voor het aanbrengen ?
Mvg
Peter


 
Titel: Re: Verkanting in bochten
Bericht door: Ronaldk op 01 February 2019, 22:42:22
Bijna niet aanbrengen. Als je wil, dan minimaal houden. een 0,50mm is mogelijk al voldoende. Je moet zeker kijken naar S-bochten. daar kan het problemen geven.

Groet Ronald.
Titel: Re: Verkanting in bochten
Bericht door: Modellbahnwagen op 01 February 2019, 22:49:24
Op een vroegere baan en m'n Fleischmann baan gebruikte ik een draadje van ca 1mm dik onder de buitenste railstaaf. Geeft een mooi optisch effect in de bogen. Sommige locs waaronder de Flm BR 50 met een lang star frame maakten echter wel een hikje op de punten waar het draadje begon aan het begin van de overgangsboog. Maar goed, dat was dan ook een abrupte overgang van 0 naar 1 mm.
Titel: Re: Verkanting in bochten
Bericht door: Rondje_HO op 01 February 2019, 22:54:54
Toevallig heb ik daar ook wat mee zitten klooien voor mijn toekomstige baan, ik heb nu het idee om een stroomdraadje (waar je je trafo mee aansluit) onder de buitenkant van de rails te leggen. Ik gebruik Fleischmann Profi rails. Echter wel één puntje: als je (zoals ik) vaste railstukken gebruikt (dus dan bestaat de boog bv. uit 5 rails-stukken) pas dan op dat je ter plaatse van de raillassen (waar de rails-stukken op elkaar aansluiten) geen knik krijgt. Ik had bij de eerste opzet 5 knikken c.q. hobbels in mijn bocht zitten.
Titel: Re: Verkanting in bochten
Bericht door: RobVille op 01 February 2019, 23:17:24
Hoeveel mm gebruiken jullie om de buitenbocht op te hogen bij verkanting en hebben jullie hier positieve of negatieve ervaringen mee ?
Tip voor het aanbrengen ?
Mvg
Peter

In mijn baan heb ik verkanting toegepast. Ik heb strookjes fineer gebruikt van 5 mm breedte met een dikte van < 0,5 mm met een lengte van 10 cm. De lengte is trouwens afhankelijk van de boogstraal. Deze strookjes leg ik aan de buitenkant van de rails gelijk aan de bielzen. Op de volgende foto kun je deze strippen nog vaag zien. Doordat de hele boog wordt ondersteunt, heb je geen last van knikken ook niet bij de lassen. Bij de S-bochten wordt bij mij een stuk van ongeveer 30 cm voor de overgang naar de andere boog geen verkanting toegepast aan beide zijden.

(http://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/p1100765.jpg)

Groetjes,
Rob


Titel: Re: Verkanting in bochten
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 February 2019, 23:26:57
De NEM114 adviseert om de verkanting (bij H0) niet groter te maken dan 1 mm. En dat is naar mijn ervaring ook ruim genoeg.
Bij modelspoor heeft de verkanting alleen een cosmetische functie. Technisch gezien is het niet nodig, en soms zelfs schadelijk.
De methode met een draadje onder de buitenkant van de boog zie je vaak. Een bezwaar daarvan is al genoemd, de verkanting begint dan te abrupt wat tot ontsporing kan leiden. Zelf leg ik de verkanting al in de onderbouw. Door de stugheid van het materiaal (triplex) verloopt de overgang dan geleidelijker.
Titel: Re: Verkanting in bochten
Bericht door: Peter Spruit op 02 February 2019, 00:11:44
Dan weet ik morgen wat te doen  :(. Had nu strookjes van 2 mm op 4 gebruikt om onder de bielzen te leggen en begon toch wat twijfels te hebben daar mijn testwagons  inderdaad ontspoorden waar ze dit vroeger niet deden. Kan ze gelukkig makkelijk halveren op 1 mm dikte dus zal al bij al dan nog wel meevallen hoop ik. De tip voor de S bochten ga ik zeker meenemen.
Titel: Re: Verkanting in bochten
Bericht door: Gert van Opbroek op 02 February 2019, 00:15:52
Op mijn, in aanbouw zijnde baan, heb ik in de bogen (stralen variërend van 1,70 tot 2,25 m) een verkanting van 0,4 mm toegepast. Gebruik hiervoor smalle stroken dun karton, waarbij de verkanting geleidelijk, over een afstand van circa 0,25 m  oploopt van 0 naar 0,4 mm.
Bevalt prima en het oogt mooi.
Titel: Re: Verkanting in bochten
Bericht door: Deetrein op 02 February 2019, 00:42:07
dan zou je voor het mooie ook een overgangsboog aan moeten leggen.

Mvg, Erich
Titel: Re: Verkanting in bochten
Bericht door: Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland) op 02 February 2019, 11:02:20
Op mijn baan zijn de bogen wat korter. Toch een verkanting aangebracht. Het resultaat is verbluffend. Mat 46 heeft de Bruntendijksespoorbrug net achter haar liggen en gaat door de boog naar station Bruntendijk.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181027_141032_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181027_141032_1.jpg)
Titel: Re: Verkanting in bochten
Bericht door: RobbertJan op 02 February 2019, 11:17:41
Ik heb het op mijn Engelse baan ook toegepast, deze is maximaal 0,5mm en door
het gebruik van 0,1mm styreen stripjes heb ik het begin en einde zo vloeiend mogelijk
gemaakt en dat werkt al jaren naar volle tevredenheid.

(https://farm3.staticflickr.com/2009/13190381995_e248695a0b_b.jpg) (https://flic.kr/p/m6Aa2e)@ home 2 (https://flic.kr/p/m6Aa2e) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Duidelijk te zien op bovenstaande foto, daar het toestel op het vlakke deel ligt.

Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: Verkanting in bochten
Bericht door: Frans Peeters op 02 February 2019, 11:32:15
Verkanting vlot laten aanlopen kan inderdaad zoals Klaas het aangeeft.
Ik heb op "Den Overslag" een draadje van ongeveer 0.35 mm gebruikt dat in het centrale stuk van de bocht ongeveer in het midden van het spoor ligt, en in de uitloop van de bocht naar de buitenkant van de dwarsligger werd getrokken.
De hele bocht samen met een kort recht aanloopstuk ligt zo in een vloeiende verkanting, zonder schokken, is niet te groot en valt toch op als er een rijtuig doorkomt.
Titel: Re: Verkanting in bochten
Bericht door: Peter Spruit op 02 February 2019, 15:16:30
De onderliggende strips van 2 mm zijn nu allemaal vervangen door 1 mm dikte.

Loopt allemaal lekker nu en wagens gaan er vlot door. De verkanting in mooi zichtbaar zonder uitgesproken overdreven te zijn.  (y)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG5749.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG5749.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG5750.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG5750.jpg)

De gebruikte strips  :

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG5751.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG5751.jpg)
Titel: Re: Verkanting in bochten
Bericht door: Rondje_HO op 02 February 2019, 17:14:12
Overigens heb ik twee bogen die "op de vrije baan" liggen en twee bochten in het station. Die op de vrije baan ga ik wel voorzien van verkanting, die in het station niet.
Titel: Re: Verkanting in bochten
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 February 2019, 17:21:19
Dat lijkt me correct. De grootte van de verkanting is sterk afhankelijk van de snelheid. In stations waar over het algemeen langzaam wordt gereden kan de verkanting veel minder zijn of zelfs nul. In het grootbedrijf is er ook een ondergrens aan de verkanting. Als de berekende verkanting minder is dan 3 cm * dan wordt die niet aangebracht.

* van die 3 cm ben ik niet zeker, kan ook een andere waarde zijn.
Titel: Re: Verkanting in bochten
Bericht door: seinhuiswachter op 02 February 2019, 18:28:36
Ik heb het op mijn eigen baan niet toegepast. Ik heb ruime bogen en zie daar niet echt noodzaak voor. Ook is t daar wat lastiger omdat je altijd een recht overgangsstuk nodig hebt. Mijn rails is vrij star (profierail).
Bij een kennis heb ik het met dun karton gedaan (van vb verpakking van hagelslag). Hij heeft vrij krappe bogen i.v.m. de ruimte en daar zag ik wel de noodzaak. Hij heeft rails zonder bedding en dat is wat makkelijker. In de bochten loopt iig de trein mooi doorheen.
Ik heb in het verleden bij een modelbouwveringing gezeten waar dit ook wordt toegepast met stukjes karton (van vb een pak hagelslag of rijst). Een belangrijk detail is dat er meestal een heuveltje ballast aan de buitenkant ligt. Bij te grootspoor is dat duidelijk te zien. Dikte is daar trouwens niet meer dan 0,5mm.

In het handboek spoorwegtechniek deel I staat de volgende formule voor grootspoor vermeld: 2/3x (sneliheid kmh : boogstraal m) Verder was er nog een tabel waar vaste waardes in stonden met de boostraal en bijbehorende verkanting in mm.
Titel: Re: Verkanting in bochten
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 February 2019, 21:21:32
Hij heeft vrij krappe bogen i.v.m. de ruimte en daar zag ik wel de noodzaak.
Wat ik eerder zei, op een modelspoorbaan is er technisch helemaal geen noodzaak voor verkanting.

Citaat
In het handboek spoorwegtechniek deel I staat de volgende formule voor grootspoor vermeld: 2/3x (sneliheid kmh : boogstraal m)
vreemd, de snelheid hoort in het kwadraat voor te komen.
Titel: Re: Verkanting in bochten
Bericht door: Reinier Z. op 02 February 2019, 21:36:26
Toch staat er geen kwadraat in de formule in het handboek. Overigens moet het meters per uur zijn, geen kilometers.

Overigens staat er ook dat deze formule geldt voor plaatsen waar geregeld met geringere snelheid wordt gereden. Voor andere situaties staat er een tabel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190202_213859.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190202_213859.jpg)
Titel: Re: Verkanting in bochten
Bericht door: Peter Spruit op 02 February 2019, 21:53:42
Of het op modelbaan wel of geen noodzaak is laat ik in het midden. Voor het gross op mijn baan met grote ruime bogen  is het inderdaad meer voor het zicht dat ik doe.
Waar ik echter op een bepaald segment een redelijk scherpe bocht naar het schaduwstation maakte, ondervond ik regelmatig ontsporingen met lange treinen.   Dit bochtgedeelte (dat uit het zicht ligt) heb ik dan wel uitgerust met een verkanting van meer dan een mm.  Sindsdien  zowel met getrokken als met opgeduwde combinaties geen enkel probleem meer ondervonden wat toch wel aantoont dat het soms op modelbanen ook wel zijn nut kan hebben ipv de hele bocht te moeten gaan hertekenen en verleggen.
Titel: Re: Verkanting in bochten
Bericht door: Wout br52 op 03 February 2019, 22:11:02
Bij mijn vorige baan verkanting en overgangsbogen toegepast in enkele ruime bogen.
De verkanting heb ik gemaakt d.m.v. op de ondergrond geplakte stukjes linden hout. Hoogte ca 1,5 mm. daarna geschuurd vanaf begin van de overgangsboog zodat er een geleidelijke overgang van 0 naar ca 1,2 mm ontstond. Daarna kurkstroken er op gelijmd. Waarop vervolgens de rails gelijmd zijn met boekbinders lijm. Linden hout laat zich erg gemakkelijk schuren.
De baan is i.v.m verhuizing afgebroken maar de bogen heb ik uit de baan gehaald voor gebruik in een nieuwe baan. Het effect is te mooi om het niet te doen. Het toepassen van overgangsbogen kan ik iedereen aanbevelen, fantastisch om te zien hoe een trein de boog in gaat zonder de bekende "knik" bij het ingaan van een boog.