BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: treintjesgek op 26 January 2008, 17:24:32

Titel: Koppelen in bogen
Bericht door: treintjesgek op 26 January 2008, 17:24:32
In de 70er jaren een Fleischman H0 baan gehad maar daarna eigenlijk inactief geweest. In de inactieve periode wel rollend materiaal aangeschaft van Piko en Roco.

Om het allemaal te laten koppelen moet er gestandaardiseerd worden. Er zijn een aantal draadjes met betrekking tot koppelingen, maar geen daarvan lijkt info te bevatten ten aanzien van koppelen in bogen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met de diverse H0 koppelingen met betrekking tot koppelen in bogen, zowel voor wagons met kortkoppeling mechanisme als zonder.

WimS

Titel: Re: Koppelen in bogen
Bericht door: Han Zijlstra op 26 January 2008, 17:29:53
Simpel te beantwoorden. Geen enkel koppelingsmechanisme wat aan een wagon of rijtuig is bevestigd zal in een bocht koppelen. Eenvoudig omdat de hartlijn van een rijtuig bij het koppelen in het verlengde van het te koppelen rijtuig moet staan.
Bij rijtuigens/wagens waarbij het mechanisme aan het wielstel is beestigd kan het wel goed gaan . De hartlijnen liggen dan vrijwel in elkaars verlengde.

Oplossing . aan koppelen op recht
Ontkoppelen kan op allerlei manieren . Koppeling moet een beetje overeenkomen met het origineel  en hangt dus af waarmee je rijdt en van voor materieel.
Titel: Re: Koppelen in bogen
Bericht door: Sander op 26 January 2008, 18:00:23
Citaat
Simpel te beantwoorden. Geen enkel koppelingsmechanisme wat aan een wagon of rijtuig is bevestigd zal in een bocht koppelen. Eenvoudig omdat de hartlijn van een rijtuig bij het koppelen in het verlengde van het te koppelen rijtuig moet staan.


Met de huidige koppelingen werkt dat niet nee, de al oude Fleischmann haken konden hier anders wel prima mee overweg.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Koppelen in bogen
Bericht door: Louis Holleman op 26 January 2008, 22:04:46
Maar die zijn toch echt niet meer van deze tijd  ;D
Titel: Re: Koppelen in bogen
Bericht door: treintjesgek op 27 January 2008, 11:54:09
Dank u, ik zal er bij mijn baanontwerpen rekening mee houden.

Daar gaat mijn station in de boog  :(
Titel: Re: Koppelen in bogen
Bericht door: Louis Holleman op 27 January 2008, 11:59:31
Troost je met de gedachte dat hetzelfde probleem ook bij het grootspoor optreedt. Met name in korte bogen valt het niet mee twee wagens te koppelen omdat de schroef dan helemaal uitgedraaid moet worden. Het effekt is alleen minder sterk omdat we op schaal idioot korte radii gebruiken.
Titel: Re: Koppelen in bogen
Bericht door: Sander op 27 January 2008, 20:08:41
Wim,

waarom wil je perse koppelen in bogen?

mvg,
 Sander
Titel: Re: Koppelen in bogen
Bericht door: Han Zijlstra op 27 January 2008, 20:56:12
Station in een boog komt zelden in werkelijkheid voor. Als er al een boog is dan een hele grote . En in models rails gesproken  groter dan R6!
Titel: Re: Koppelen in bogen
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 January 2008, 21:05:33
Daar gaat mijn station in de boog  :(

Hoeft niet hoor. Mijn station ligt ook in een boog. Maar dan wel een met een straal van 15 meter. Voor modeltreintjes is dat bijna recht. :)
Titel: Re: Koppelen in bogen
Bericht door: Rick op 27 January 2008, 21:13:12
Station in een boog komt zelden in werkelijkheid voor. Als er al een boog is dan een hele grote . En in models rails gesproken  groter dan R6!
Driehuis en Beverwijk liggen in een boog, inderdaad een hele grote. :)
Titel: Re: Koppelen in bogen
Bericht door: treintjesgek op 28 January 2008, 07:52:30
Wim,

waarom wil je perse koppelen in bogen?

mvg,
 Sander
Ik krijg misschien een beperkte ruimte van 3x2 meter en ben bezig daar een ontwerp voor te maken. Ik wil proberen met lange treinen te rijden en in het eerste ontwerp (de NEP bahn) lijkt dat gelukt te zijn. NEP staat voor Nur ein Paradestrecke en bestaat uit een schaduwstation en een  5 meter parade baanvak in een boog (radius varierend van 100 tot 400 cm). Daar is geen koppelen bij nodig.

Aangezien dat misschien op den duur gaat vervelen, wil ik wat rangeer mogelijkheden inbouwen. Daar ben ik nu mee aan het spelen. In eerste instantie een aftakking voor een (hout)industrietje ingetekend hetgeen redelijk gelukt is met rechte sporen.

Vervolgens zie ik dat een station eventueel ook mogelijk kan zijn en ik ben dat nu aan het proberen. De perron sporen liggen in de boog maar de rangeersporen liggen recht en dat ziet er op papier niet echt mooi uit; die zouden parallel aan de perronsporen moeten liggen zodat het geheel er niet zo in elkaar geflanst uitziet. Vandaar dus de vraag.

Groet WimS

PS 1
Ik ben me er van bewust dat een ander thema waarschijnlijk geschikter is voor de gegeven ruimte maar wilde dit toch proberen.

PS 2
Om jullie een idee te geven hieronder de verschillende uitwerkingen tot nu toe; de baan wordt bekeken vanuit de keuken die zich aan de onderzijde bevindt (open toegang).
NEP bahn (http://www.rhc.org.za/wim_private/paradestrecke5/paradestrecke.5.0a.png)
NEP bahn met industrie aansluiting (idee 1) (http://www.rhc.org.za/wim_private/paradestrecke5/paradestrecke.5.1a.png)
NEP bahn met industrie aansluiting (idee 2) (http://www.rhc.org.za/wim_private/paradestrecke5/paradestrecke.5.1a1.png)
NEP bahn met industrie aansluiting (idee 3) (http://www.rhc.org.za/wim_private/paradestrecke5/paradestrecke.5.1b.png)
Met een stationnetje (http://www.rhc.org.za/wim_private/paradestrecke5/paradestrecke.5.1c.png)