BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Martijn_vK op 28 January 2019, 13:11:40

Titel: Kortkoppelmechanieken, welke alternatieven?
Bericht door: Martijn_vK op 28 January 2019, 13:11:40
Er is natuurlijk al zoveel geschreven over kortkoppelen van rijtuigen, treinstellen, locs etc etc. Vaak wordt verwezen naar Symoba en daar blijft het bij. Alles leuk en aardig, maar als je je hele verzameling wil ombouwen dan wordt het een kostbare geschiedenis. Ik heb het internet afgespeurd naar alternatieven en daar is wel het eea van te vinden. Goede reviews ontbreekt het meestal aan helaas.

In het kort: ik heb zo'n 30 rijtuigen en locs van verschillend fabrikaat welke ik van kortkoppelmechanieken wil voorzien. Waar het me met name om gaat is dat er een NEM-schacht onder de modellen komt waar die nu niet zit. Ik prik er dan een Roco kortkoppeling in. Ik rij met R2 en R3 Märklin C-rails, dus de risico's zijn niet zo heel groot, maar het moet natuurlijk wel fatsoenlijk door bochten blijven gaan en liefst ook probleemloos door tegengestelde wissels.

Het probleem is vaak de ruimte om een mechaniekje kwijt te raken, maar ook de maximale uitslag die het mechaniek kan bewerkstelligen. Roco verkoopt universele kk-mechanieken met de nrs 40343 en 40344, maar deze zijn bedoeld voor wagens met een lengte van max 14 resp 17 cm. Met een Lima Koploper heb je daar dus niks aan. Zal neem ik aan te maken hebben met de uitslag. Maar als ik kijk naar een Symoba, dan zie ik ook zeer korte uitslagen. Wel gaat een Symoba qua draaihoek een stuk verder, lijkt het. Exacte specs heb ik nog niet gevonden.

Een ander mooi systeem levert Ribu. Lekker plat maar toch van volwaardig formaat en een klap goedkoper dan Symoba.  Maar ik lees her en der dat onder veel rijtuigen ivm de draaistellen het niet te doen is om het uiteinde van de NEM-schacht precies onder het kopschot te krijgen, waardoor je dus nog niet buffer aan buffer kan rijden.

In sommige gevallen, zoals bij een Lima NS 1300 of een Lima NMBS 1100 (Benelux) ontkom ik waarschijnlijk niet aan een Symoba vanwege de ruimte en in dat geval neem ik mijn verlies wel, maar als het anders (lees goedkoper) kan, ga ik graag voor alternatieven. Op Stummi's zie ik ook zelfbouw langskomen, maar daar waag ik me nog niet aan, tenzij heel simpel.

Heeft iemand tips en ervaringen wbt die Ribu? Of misschien nog een (low budget) alternatief?
Titel: Re: Kortkoppelmechanieken
Bericht door: henk op 28 January 2019, 13:29:29
Om welke modellen gaat het? Als het primair om de nem-schacht en niet zozeer om kortkoppelen gaat, dan hebben fabrikanten vaak zelf al een oplossing bedacht die ook op oudere uitgaven past.

Gaat het wel om kortkoppelen, dan gaat er naar mijn ervaring niets boven Symoba.
Ik heb ook wat materieel met Ribu, maar ik vind de kwaliteit duidelijk minder. Het mechaniek blijft zelfs na goed glad maken en vet aanbrengen, toch te stroef functioneren en gemakkelijk haken.
De Roco mechanieken zijn goed bruikbaar, maar zo groot dat ze lastig zijn te plaatsen op wat anders dan de wagentjes waarvoor Roco ze heeft bedacht.
Fleischmann heeft nog een mechaniek dat zeer bruikbaar is bij weinig ruimte, maar dat is nog duurder dan Symoba. Heb ik in het verleden gebruikt voor het motorrijtuig van de Lima Koploper.

Los hiervan, er zijn oplossingen voor draaistellen die weinig ruimte laten.

Je kan de voorzijde van de draaistellen verwijderen, zoals bij deze Lima wagens.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8CFF1776-6569-4564-800F-33E80025BEAF.jpeg)

Gaat dat niet of is er dan nog steeds te weinig ruimte, dan kan je de schacht inkorten en een koppeling erin lijmen, zoals bij deze Lima 1300.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/KK3_1.jpg)

En ja, met die kleine Symoba gaat dat allemaal het gemakkelijkst.
Titel: Re: Kortkoppelmechanieken
Bericht door: locofiel op 28 January 2019, 13:39:39
Haai,

Om de kosten van kortkoppelen te drukken maak ik stammen.
Hiervoor heb ik NEM "boompjes" van ROCO aangeschaft. Hierdoor zijn de wagons dicht bijelkaar.
Rijden prima door R2 en >. Ook bij opduwen geen problemen.

Gr,

Dirk
Titel: Re: Kortkoppelmechanieken
Bericht door: Rob Ellerman op 28 January 2019, 14:41:37
NEM-boompjes van Roco? Zie ze nergens in de catalogus, komt me ook niet bekend voor. Ik ken ze alleen van Ribu en Symoba...

http://www.rietze.de/ribu-modellbahn-zubehoer.html (http://www.rietze.de/ribu-modellbahn-zubehoer.html), scrollen tot onderaan

en

http://www.symoba-schniering.de/sym-produkte.htm (http://www.symoba-schniering.de/sym-produkte.htm) , nrs. 104 en 108 (scrollen)


Rob
Titel: Re: Kortkoppelmechanieken
Bericht door: Gert Arkema op 28 January 2019, 14:52:17
Ik heb wel ervaring met de Ribu's vooral de (vrij grote) 503 (of 88503). Die hebben een vrij lange vierkante pen waar de NEM schacht aan geschoven wordt, zodat ze niet onder de bak hoeven ( en het draaistel in de weg zitten) maar op de wagenvloer gelegd kunnen worden. 1 (ruim) gat door de vloer op de juiste plaats voldoet.
Op zich zijn dat probleemloze dingen, maar moeilijk nog te krijgen. Ik zag ze op Houten liggen voor E 9 per verpakking. Op internet worden ze voor ca E 4,- aangeboden, maar dan komen er nog verzendkosten bij.
Titel: Re: Kortkoppelmechanieken
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 January 2019, 16:54:57
Hiervoor heb ik NEM "boompjes" van ROCO aangeschaft.
Maar daarvoor heb je dus wel kortkoppelmechanieken nodig en daar ging het hier nou net om.
Titel: Re: Kortkoppelmechanieken
Bericht door: Martijn_vK op 28 January 2019, 18:48:11
Het gaat bij mij vooral om Lima-spul als de Koploper, de M2 IJssellijn, de Benelux inclusief loc, de oude Plan E's (maar daar moet ik ook een soort van balgje tussen fabrieken nog) en wat Jouef spul, o.a. de SNCF Z9500 treinstel en wat oudere locs die ik ook nog van sleper moet voorzien.

Het is absoluut wel de bedoeling om serieus kort te koppelen. Ik erger me enorm aan de grote tussenruimte. Het is allemaal oud spul waarbij de fabrikanten geen oplossing in huis hebben.

Ik heb de M2-rijtuigen eens goed bekeken. Van de achterste van de stam heb ik de koppeling al afgehaald ooit, inclusief aanpassing draaistel. Tussen bodem en draaistel zit zat ruimte voor een wat groter mechaniek. Ook de Plan E's hebben dat volgens mij. Maar of het groot genoeg is voor de Roco mechanieken betwijfel ik.

Dank Henk voor de toelichting op de Roco mechanieken. Ik zal eens wat in huis halen om te experimenteren :)

En dank anderen voor ervaringen met Ribu. Qua kosten zijn die vrij gunstig, op internet zijn ze voor € 2,80 per stuk te vinden.
Titel: Re: Kortkoppelmechanieken
Bericht door: Juroen op 28 January 2019, 19:13:29
Ik heb weinig, maar wel recente ervaring met symoba:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87320.msg3222008091#msg3222008091

Het inbouwen viel me mee en ze koppelen kort en het rijdt prima door bogen.

Groet, Juroen
Titel: Re: Kortkoppelmechanieken
Bericht door: Martijn_vK op 28 January 2019, 21:20:34
Zo'n grote Symoba is ook mooi. Montage binnen geeft helemaal weinig problemen. Maar ik blijf erbij dat ze erg duur zijn. Die Ribu dingen zitten nog onder de drie euro en dan krijg je er ook 2. Meer een Limaprijsje dus.
Titel: Re: Kortkoppelmechanieken
Bericht door: 72sonett op 28 January 2019, 23:33:12
Alleen een kortkoppeling in een NEM schacht steken maakt het geheel nog geen kortkoppeling... Het draaipunt moet in een bocht ook nog verschuiven naar het uiteinde van de wagon en naar buiten (de binnenbocht). Daarvoor heb je dus een mechanisme nodig.

Zie ook de de encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Koppelingen_in_schaal_H0#Kortkoppelingsmechanisme_later_inbouwen).
Titel: Re: Kortkoppelmechanieken
Bericht door: Gert Arkema op 29 January 2019, 00:31:28
Goed lezen!
Citaat van: Klaas Zondervan
Maar daarvoor heb je dus wel kortkoppelmechanieken nodig en daar ging het hier nou net om.
Titel: Re: Kortkoppelmechanieken
Bericht door: henk op 29 January 2019, 09:10:03
Dank Henk voor de toelichting op de Roco mechanieken. Ik zal eens wat in huis halen om te experimenteren :)

Als je Symoba te duur vindt, zou ik niet met Roco beginnen. Ze zijn niet alleen groot, maar de schacht is ook niet in hoogte verstelbaar. Het is puur toeval als je ze op 'vreemd' materieel correct kan monteren.

Probeer Ribu eens. Voordat je ze in elkaar zet, is het verstandig de bewegende delen in te smeren met een filmpje olie of vet.
Titel: Re: Kortkoppelmechanieken
Bericht door: 008200 op 29 January 2019, 09:47:55
Bij inbouw van een kortkoppelmechaniek erop letten dat de verticale speling aan het eind van de kortkoppeling niet te groot wordt. Bij grote krachten (=lange modeltreinen) kan met name de Roco-kortkoppeling losschieten. Ik heb onder bepaalde rijtuigen een stukje biels onder de uiteinden van de wagenbak gelijmd om die beweging wat in te dammen. Let op dat de zijdelingse beweging van het mechaniek daardoor niet teveel gehinderd wordt.
Een enkele keer is het me overkomen dat bij een "grote" Symoba (107-101) het deksel omhoog kwam. Het vereist veel geduld en gepruts om het veertje dan weer op de twee minuscule pennetjes in het inwendige aan te haken (met behulp van een pootje van een puntig pincet). De  randen van de Symoba na montage met een drupje smeltlijm aan de rijtuigbodem vastmaken kan daartegen helpen. Dat is altijd weer los te krijgen voor bijvoorbeeld herpositionering.
François
Titel: Re: Kortkoppelmechanieken
Bericht door: Wim Janse op 29 January 2019, 16:37:15
Martijn, misschien kun je met de koppelingsschachten die deze meneer aanbiedt iets?
http://myworld.ebay.de/mobadapter64/

Ik heb inmiddels een paar verschillende geprobeerd, en dat gaat best goed.

Wim
Titel: Re: Kortkoppelmechanieken
Bericht door: Duikeend op 29 January 2019, 17:22:41
interessant concept. alleen is meteen te zien dat deze geprint worden op een 3d printer (en niet eens netjes). optisch vind ik het niet echt  veel, zeker als je dan de prijs ziet. het doel was dacht ik voor veel materiaal mechanieken te hebben, dit lijkt me toch vrij specialistisch. Ook zie ik niet echt kortkoppel mechanieken (dus die "uitschuiven" in de bochten.) Wel is het idee erg leuk om zoiets zelf te tekenen/ printen maar om er een 3d printer voor te kopen..

edit: je zou natuurlijk ook kunnen overwegen zelf een 3d printertje te kopen, maar das alleen interessant als je nog wat andere dingen nodig hebt.. ik heb mezelf er 1 kado gedaan een week 2 of geleden en heb er geen spijt van :)) 
Titel: Re: Kortkoppelmechanieken
Bericht door: henk op 29 January 2019, 18:28:28
Het zijn ook geen kortkoppelmechanieken. Mobadapter verkoopt nem schachten voor oude locs met vaste koppelingen. Voor de uitvinding van de nem 362 schacht was het vaak een heel gelazer om je modellen dezelfde koppelingen te geven. Alsnog een schacht op zo’n oud model kan heel handig zijn.

Maar vragensteller wil dus wel kortkoppelen.
Titel: Re: Kortkoppelmechanieken
Bericht door: Martijn_vK op 30 January 2019, 01:07:03
Ja, inderdaad leuke spulletjes en handige oplossingen bij Mobadapter. Mijn oude Märklinlocs hebben inmiddels allemaal een NEM-schacht en daar ben ik tevreden mee, ondanks dat het allemaal niet echt kortkoppelt. Maar dat vind ik minder erg dan die kloven tussen de rijtuigen. Ik kan in iedergeval die fijne Roco kortkoppelingen gebruiken. Voor de rijtuigen en enkele treinstellen wil ik graag naar kortkoppelmechanieken toe.

De Roco mechanieken vallen dus definitief af (dank voor de tips!), hoewel ik er wel een stel onder mijn Jouef Laes autotransporters ga plakken aan de hand van een topic op een Frans forum:
(http://i38.servimg.com/u/f38/16/10/63/73/p1110831.jpg)

De Ribu mechanieken lijken me voor de meeste rijtuigen prima geschikt gezien de ruimte en het feit dat ze zowel in als onder het rijtuig geplakt kunnen worden.
(http://up.picr.de/17160350ly.jpg)

De tip om zo'n Ribu goed te smeren zal ik ter harte nemen.

Op vier locs (2 Jouef, 2 Lima) plak ik ivm de ruimte wel een Symoba. Die komen toch maar aan 1 kant, want ik rij ook vooral met vaste samenstellingen.

Dank iedereen voor de bijdrages! Ik blijf openstaan voor tips.
Titel: Re: Kortkoppelmechanieken
Bericht door: Gert Arkema op 30 January 2019, 10:11:04
Bij onder de bak monteren: let even op of de flenzen van de wielen in het draaistel nog voldoende ruimte hebben. Ik heb ervaring met dezelfde montage onder een messing rijtuig (lees; uiterst dunne bodemplaat) en toen kwam ik al hoogte tekort.
Titel: Re: Kortkoppelmechanieken
Bericht door: Martijn_vK op 30 January 2019, 12:23:29
Goeie tip! Voorkeur heeft ook wel om de mechanieken IN de rijtuigen te maken. Dan hoeft er meestal ook geen materiaal verwijderd te worden (ribbels van de bodemplaat oid) behalve het gat.

Ik ben er wel uit: het worden Ribu's. Dat scheelt ruim de helft ten opzichte van Symoba's. Hopelijk functioneert het straks ook probleemloos, maar dat is ook een beetje de uitdaging he.
Titel: Re: Kortkoppelmechanieken
Bericht door: henk op 30 January 2019, 12:43:51
Bij een beetje interieur moet er bij plaatsing in de bak ook wel wat gebeuren. Ik heb al heel wat mechanismen geplaatst en begin altijd maar om te kijken of het zonder veel problemen onder de bak kan. Ribbels boeien niet erg met tweecomponentenlijm of een of andere supergel.

Er is nog een tussenoplossing indien nodig. Een gat in de bodem maken en het mechanisme dan aan de onderkant tegen het interieur plakken of een metalen plaat of wat daar ook zit plakken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kkliliputd.jpg)
Titel: Re: Kortkoppelmechanieken
Bericht door: Bart L. op 30 January 2019, 15:30:47
Hallo,

Inmiddels heb ik de nodige wagons en loks omgebouwd naar kortkoppeling en wil graag mijn ervaringen delen.

Naast het grote Ribu mechaniek heeft Ribu ook nog een kleiner model: de SKD 504. Deze komt qua afmetingen in de buurt van de Symoba.
Ribu heeft in mijn ogen 2 grote nadelen. De plastic lipjes die als veer dienen, komen in bochten naar voren, en bij wagons met weinig ruimte, komen ze dan tegen de bufferbalk. Onder loks passen ze meestal niet om die reden.
Verder veren de ribu mechanieken niet zo mooi terug naar de middenstand.
De Symoba is uitgerust met een minuscuul metalen spiraalveertje, wat alles weer netjes terug naar het midden trekt.
Ik heb beide Ribu's al vaker gemonteerd en de meesten later weer vervangen door Symoba's.
De Symoba functioneerd in mijn ervaring veel beter. Maar ik geef eerlijk toe, dat het kostbaar wordt als je veel wagons wil ombouwen.
Overigens passen de NEM-schachten van Ribu (ook los: Ribu 502) prima op de Symoba mechaniekjes. Inmiddels maak ik de NEM-schachten ook vaak zelf op maat van kunststof of messing profiel, en koop ik alleen de losse mechaniekjes in plaats van complete setjes, dat scheelt ook wel iets in de prijs.

Er zijn nog meer mechaniekjes in de handel (o.a. Makette: http://www.makette.de/makette/kkk.html ) maar deze heb ik nog niet geprobeerd.

Vel succes en plezier met ombouwen.

Bart

Titel: Re: Kortkoppelmechanieken
Bericht door: Te 2/2 op 30 January 2019, 23:17:11
Wat low budget is, hangt af van wat je zelf kunt, en in huis hebt.

Ik herinner me op dit forum een project uit 2006 of zo, met daarin een foto die nog steeds op Sleutelspoor.nl staat (geplot uit een styreenplaatje, meerdere losse onderdelen, op elkaar gestapeld, vormen samen de draaisteloplegging (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2555.msg274206#msg274206) van een draaistel met kortkoppelingsmechanisme):
(http://www.sleutelspoor.nl/img/plan%20U/Artitec_23Medium.jpg)

Elders in dat draadje staan ook foto's van sleutelspoor.nl (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2555.msg287051#msg287051)
zoals deze:
(http://www.sleutelspoor.nl/img/plan%20U/Electriek_26Medium.jpg)

Ik kan er zelf niets van, het uittekenen niet en en ik heb ook geen styreen plotter of laser cutter.

Maar ik kan me voorstellen dat het goedkoper is om voor een groot aantal min of meer gelijke Hag, Lima Roco, of Liliput bakken geheel nieuwe bodems te snijden, dan om er Makette KKK-houders onder te frommelen. Stuk voor stuk wagons met prachtig versierde bodems, met leidingen, accu's, WC-kokers, remvoetjes  en Godweetwat er nog meer onder hangt. Maar ik kijk nooit naar de bodem als een bak op de rails staat. De bodem mag van mij ook gewoon glad zijn.

Er is vast wel een draadje op het forum te vinden waarin uitgelegd wordt hoe je styreen plot.
Titel: Re: Kortkoppelmechanieken
Bericht door: Sander. op 09 February 2019, 15:32:36
Creatief met styreen:
Gekopieerd van een Lima DDM naar DDIRM tussenrijtuig. Deze combineert aan het motorrijtuig waar een Fleischmann mechaniek in zit. De andere verbindingen zijn met Symoba gemaakt.

 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20190209-WA0000.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20190209-WA0000.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20190209-WA0003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20190209-WA0003.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20190209-WA0002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20190209-WA0002.jpg)
Symoba

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20190209-WA0001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20190209-WA0001.jpg)
Fleischmann

Dit is een project van tig jaren geleden, maar het rijdt prima balg aan balg.

Mvg

Sander.
Titel: Re: Kortkoppelmechanieken, welke alternatieven?
Bericht door: Te 2/2 op 15 February 2019, 01:42:02
En hoeft niet gesmeerd, zoals de Ribu?
Titel: Re: Kortkoppelmechanieken, welke alternatieven?
Bericht door: Sander. op 15 February 2019, 18:30:50
Ik heb niks gesmeerd en dat loopt gesmeerd.  ;D

Het zelf gefreubelde heeft redelijk wat speling en geen richtveer, het Fleischmann mechaniek mag dat alles compenseren.

Mvg

Sander.