BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Stoines op 26 January 2019, 12:01:33
-
Hallo allemaal,
Sinds een paar maanden ben ik begonnen met deze hobby. Tot nu toe vind ik het erg leuk. Alleen heb ik in mijn enthousiasme snel een baanplan in elkaar "geflanst". Ook heb ik alles snel bedacht en gemaakt en nu ben ik tot de conclusie gekomen dat ik over nieuw ga beginnen want dit was toch niet wat ik in gedachte had. Ik ben gelukkig niet zo heel ver gekomen, het enigste wat ik heb "'verspild"" is een half zakje strooisel en een half zakje ballast. De rails kan ik gelukkig snel losmaken. Dus nu kom ik jullie vragen om advies! Ik hoop dan dat alles wel goed gaat en dat ik dan niet achteraf denk: "Oeps , ik kan dit opstelspoor niet goed bereiken of ik kan eigenlijk alleen maar rondjes rijden met deze baan!". Ik ben nog steeds een beginner en heb ook niet een erg groot budget.
Dit is wat ik in gedachte had: Een klein dorpje in heuvel/berglandschap met een klein stationnetje en een industriegebiedje (containeroverslag ofzo). Aangezien ik een beginner ben en dat ik maar een loc heb, is een enkelsporige baan wel eventjes voldoende!
Dit is mijn baanplan die ik in gedachte heb:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan.22-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan.22-2.jpg)
Met vriendelijke groet,
Stoines
(ik zie net dat ik deze topic niet onder het goede onderwerp heb geplaatst, sorry hiervoor. Als iemand wilt reageren kan dit dan onder hetzelfde topic, maar dan bij "baanplannen".)
-
Zo op het zicht is het wel een leuk ontwerpje, je kan er altijd nog een dubbelspoor van maken en anders nog een rangeer spoor naar de binnenring leggen
gr Carl
-
Zet in het tabblad 'Tonen' in AnyRail even 'Bedding' aan. Dan zul je zien dat de sporen veel te dicht bij elkaar liggen. Treinen kunnen niet naast elkaar staan.
Ik kan zo niet zien welke rails/schaal je gebruikt, maar kijk even in NEM112 naar de minimale railafstanden:
http://www.miba.de/morop/nem112_d.pdf
-
Hallo allemaal,
Sinds een paar maanden ben ik begonnen met deze hobby. Tot nu toe vind ik het erg leuk. Alleen heb ik in mijn enthousiasme snel een baanplan in elkaar "geflanst". Ook heb ik alles snel bedacht en gemaakt en nu ben ik tot de conclusie gekomen dat ik over nieuw ga beginnen want dit was toch niet wat ik in gedachte had. Ik ben gelukkig niet zo heel ver gekomen, het enigste wat ik heb "'verspild"" is een half zakje strooisel en een half zakje ballast. De rails kan ik gelukkig snel losmaken. Dus nu kom ik jullie vragen om advies! Ik hoop dan dat alles wel goed gaat en dat ik dan niet achteraf denk: "Oeps , ik kan dit opstelspoor niet goed bereiken of ik kan eigenlijk alleen maar rondjes rijden met deze baan!". Ik ben nog steeds een beginner en heb ook niet een erg groot budget.
Dit is wat ik in gedachte had: Een klein dorpje in heuvel/berglandschap met een klein stationnetje en een industriegebiedje (containeroverslag ofzo). Aangezien ik een beginner ben en dat ik maar een loc heb, is een enkelsporige baan wel eventjes voldoende!
Dit is mijn baanplan die ik in gedachte heb:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan.22-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan.22-2.jpg)
Met vriendelijke groet,
Stoines
-
Hallo allemaal,
Ik zie net dat ik deze topic niet goed heb geplaatst, sorry hiervoor. U kan reageren onder hetzelfde topic, maar dan graag onder "baanplannen".
Met vriendelijke groet,
Stoines
-
Hoi Stoines,
Welkom, en altijd weer een opgave hoe je baan slim op te bouwen.
Ga je analoog of digitaal rijden? En ind je landschap maken het leukste om te doen?
Ik zou in elk geval een de bovenkant een extra spoor neerleben zodat je daar een trein kunt opstellen, en eventueel een opstelspoor minder aan de onderzijde, mocht het aantal wissels voor je een knelpunt zijn.
Een contailer terminal, wel leuk maar ook wel iets vel van het goede voor zo een beperkt plan? Ik zou eerst eens een losweg aanleggen dan kun je altijdcnog verder kijken hoe en wat., hopelijk heb je er wat aan ;)
-
Hallo,
Door beide meegebogen wissels meer naar buiten te leggen wordt de spoorafstand groter en kan er evt een perronnetje tussen.
Ik zou opstelspoor aan de buitenkant weghalen en er 2 aan de binnenkant leggen. dan kun je ook een losweg of fabriekje plaatsen. daar is aan de buitenkant nu nauwelijks plek voor.
groeten jandcargo
-
vertyping,
Wel 1 rangeerspoor aan de buitenkant laten liggen en dan wat evenwijdig aan het hoofdspoor om wat lengte te maken.
Je kunt dit spoor gebruiken om wat wagens weg te zetten die in de trein van vandaag niet gebruikt worden
groet jandcargo
-
Hoi Stoines,
Wat ik net als reactie in dat andere topic las (tenminste, ik denk dat ze dat bedoelde :) ) is dat je je meegebogen wissels iets verder in de bocht kunt leggen. Nu begint de wissel direct na het rechte stuk. Als je na het rechte stuk eerst een boog-stuk legt, en dan de gebogen wissel, kun je iets langere perronsporen realiseren :)
Vr. groet, Martijn.
Edit: een beetje als in mijn zwevende baan, zie link onder mijn bericht.
-
Hey Stoines ( hoe heet je eigenlijk?)
Als het de bedoeling is om je station te plaatsen bij het baanvak met dubbel spoor, zou ik daar de twee rangeersporen weg halen. Tenzij je een eilandperron wil tussen spoor 2 en 3 gezien van onder naar boven. In dat geval liggen de twee rangeersporen die aftakken van spoor 1, wel goed. Probeer niet al te veel te realiseren ( een klein dorpje in heuvel/berglandschap met een klein stationnetje en een industriegebiedje en (containeroverslag of zo). Hoe meer je weg laat, hoe rustiger het wordt. Kies je bijvoorbeeld voor industrie en container-overslag dan kun je het berglandschap beter weg laten. Of andersom natuurlijk. Succes met de bouw en laat de vorderingen maar zien op dit forum.
Met vriendelijke groet, Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk)
-
Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie tips/hulp. Ik heb het baanplan nu iets anders gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/De-echte-baan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/De-echte-baan.jpg)
Rechtsonder komt een kleine industriegebied met een containerkraan die over het opstelspoor en over het bovenliggende spoor gaat. Er komen maar een paar containers te staan. Tussen sporen 1 en 2 (vanaf boven) komt het perron en daaraan grenzend het stationsgebouw. Linksboven is nog een klein opstelspoor. Wat vinden jullie ervan?
Met vriendelijke groet,
Stoines
P.S "Stoines" is een bijnaam van mijn vrienden.
-
Zo, de eerste kritische noot. Welk tijdperk? Land? Thema? Schaal? Lengte en breedte van de baan?
Ik zie een rondje en niet meer als dat. Gaat op den duur vervelen. Opstelsporen? Vertrekken is mogelijk maar binnenkomen?
-
Hallo Ronald69,
Bedankt voor je reactie. Kritiek is helemaal niet erg hoor! Mijn tijdperk is vooral IV-V-VI. Ik rij in schaal N en dan vooral Duitsland als hoofdland. Ik heb niet echt een thema, maar gewoon een Duits dorpje met een klein industriegebiedje. Verder wil ik ook een berg/heuvel maken. Een groot deel van het enkel spoor zal dus een tunnel worden. De lengte is 120 cm bij 60 cm. Ik heb natuurlijk geen grote tafel en daarom zal het ook altijd een rondje blijven, maar door een berg/heuvel te bouwen lijkt het misschien niet dat de trein gewoon een rondje rijdt ;). Ik heb verder ook 1 loc en 3 wagons en daarom denk ik niet dat ik veel opstelsporen nodig heb.
Met vriendelijke groet,
Stoines
-
Hallo "Stoines" (wat is je echte naam dan? ???)
Een leuk plan! Wat me wel bevalt is dat je het schuin hebt gelegd. Dat maakt het direct een stuk aantrekkelijker dan strak parallel langs de randen.
Het concept is ook goed: niet te druk. Een simpel kruisingsstation aan een enkelsporige lijn. Voldoende ruimte voor scenery.
Wat ik nog zou aanpassen is:
1. Klein schaduwstation aan de achterkant. In ieder geval 1 parallelspoor, zodat een trein langer uit het zicht kan blijven terwijl een 2e trein zijn rondje over het zichtbare deel maakt.
2. Het spoor naar de containeroverslag zou ik iets langer maken, en niet vlak langs het doorgaande spoor laten lopen. Dat maakt het laden/lossen van de wagens wat gemakkelijker.
De opmerking van Ronald over het opstelspoor snap ik niet. Waarom zou je hier wel kunnen vertrekken maar niet kunnen binnenkomen? Een opstelspoor wordt juist gebruikt om een paar wagens te plaatsen. De lok van je goederentrein kan daar prima bij. Er is geen sprake van vertrek of aankomst. Het is een gewone rangeerbeweging.
Groet, Wim
-
Even snel met Paint gerommeld: je kunt het rangeerspoor aan de voorkant ook nog evenwijdig aan de tafelrand laten lopen. Dan krijg je iets meer ruimte om bv. een containerkraan neer te zetten (met bruin aangegeven). Eventueel ook nog een losweg onder de kraan door?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/De-echte-baan_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/De-echte-baan_1.jpg)
Met vr. groet, Martijn.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Echte-baan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Echte-baan.jpg)
Ik zie een rondje en niet meer als dat. Gaat op den duur vervelen. Opstelsporen? Vertrekken is mogelijk maar binnenkomen?
Ter verduidelijking wat pijlen in het plan gezet. Tenzij je achterwaarts via de hoofdbaan naar opstel/rangeersporen gaat is het alleen mogelijk.
-
Hallo,
Ik vind het zo wel aardig. je kunt prima omlopen om het binnenste spoor te bedienen. dat kwam in de werkelijkheid ook regelmatig voor. tegenwoordig kan dat niet meer(In nederland) maar op een zijlijntje in duitsland is dat geen probleem en het geeft leuke rangeerbewegingen. Een containeroverslag zou niet mijn eerste keus zijn op zon klein emplacement.
je zou ook kunnen kiezen voor de overslag van boomstammen, gezaagd hout, huisbrandolie voor de plaatselijke brandstoffenhandel die een klein depot heeft om maar wat te noemen
succes jandcargo
-
Jan, leg mij eens uit d.m.v. een tekening wat jij bedoeld met omlopen. Zoals ik uitgelegd heb door pijlen toe te voegen kan je alleen vertrekken vanaf de opstelsporen maar nooit meer terugkeren tenzij je achterwaarts terug gaat. Waar kan je omlopen?
-
Hoi,
Ik zou aan de achterzijde nog een tweede spoor aanleggen. Dat wordt dan iets van een schaduwstation/ omloop/ opstel.
Dan kun je ook gaan nadenken over het rijden in de andere richting.
Zomaar een snelle bevinding
-
Ronald,
Ik begrijp dat je nog niet bekend bent met alle terminologie. Dat geeft niks, we zijn allemaal zonder deze kennis geboren. :)
Even een snelle uitleg:
Een rangeerspoor wordt (oa) voor het opstellen van wagens gebruikt (bv om ze te laden of lossen). Er vinden daar alleen zogenaamde rangeerbewegingen plaats, geen treinbewegingen.
Voor de volledigheid (en enigzins versimpeld voorgesteld); een treinbeweging is als een trein van een station de vrije baan op rijdt (en dan verder naar het volgende station). Of andersom, van de vrije baan een station inrijdt. Alleen de hoofdsporen worden voor treinbewegingen gebruikt. In dit baanplan zouden dat de 2 doorgaande sporen in het station zijn. Er kan (mag) niet vanuit een rangeerspoor direct de vrije baan op worden gereden. De reden (in het grootbedrijf) is dat de beveiliging (mbv seinen) dat niet toelaat.
(Uiteraard moet iedereen zelf beslissen in hoeverre je het grote voorbeeld volgt).
Ter illustratie: op een losspoor staat een wagen die met een passerende goederentrein mee moet.
Die trein zal dan eerst binnenkomen op 1 van de hoofdsporen. Vervolgens koppelt de lok af, rijdt naar het losspoor om de wagen op te pikken. Daarna rijdt hij met wagen terug naar de rest van de goederentrein op het hoofdspoor. Er wordt aangekoppeld waarna de trein klaar is voor vertrek. Nu met 1 wagen extra.
Het omlopen van een lok is een ander type rangeerbeweging: hierbij beweegt een locomotief naar de andere kant van de trein die hij trekt (hij "loopt" er omheen). In een kopsstation is dat noodzakelijk, omdat je anders nooit meer weg kunt. Maar ook in een doorgangsstation als dit kan het nodig zijn:
De goederentrein komt bv van links binnen op 1 van de hoofdsporen. De lok staat dus aan de rechterkant van de trein. Echter, om een wagen op te halen bij de containeroverslag, moet hij eerst terug naar de linkerkant. Hij moet dus omlopen. Vervolgens kan hij de wagen ophalen en deze aan de trein op het hoofdspoor koppelen. Tenslotte rijdt de lok via het parallelspoor naar de voorkant van de trein (en loopt dus opnieuw om) en koppelt daar weer aan. Tenslotte vervolgt de trein zijn reis naar rechts.
Hopelijk is het nu iets duidelijker.
De diverse laad/lossporen zijn dus prima te bedienen door de passerende treinen.
Groet, Wim
-
Hallo allemaal,
Bedankt voor de reacties! Ik denk dat dit mijn baanplan wordt! Ik ben nog een beginner, dus dit baanplan is prima voor mij! Ik zag een aantal mensen vragen naar mijn echte naam. Dit kan ik helaas niet geven. Ik ben nog geen 18 jaar. Mijn ouders weten dat ik op dit forum zit, dit vinden ze ook goed. Alleen een voorwaarde was dat ik niet mijn echte naam moest vertellen. Ik hoop dat jullie dit begrijpen.
Met vriendelijke groet,
Stoines
-
Wim,
Ik ben heel bewust van alle terminologie en spoorse termen. Ben zelf werkzaam bij een 1:1 spoorbedrijf! Alleen begrijp jij niet wat ik allemaal bedoel. Zoals jij het beschrijft ga je rangeren op de hoofdbaan terwijl dit niet logisch is. En personentreinen? Waar laat je die in de tussen tijd? Op een plaat(je) van +/- 122 x 55 cm?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Echte-baan1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Echte-baan1.jpg)
En rijrichting andersom.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Echte-baan2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Echte-baan2.jpg)
Dit is wat jij verteld, en toen?
"Stoines", waarom mag jij je (voor)naam hier niet vermelden? Waarschijnlijk ben je wel actief op de diverse sociale media onder je echte naam maar hier mag dat niet?
-
Goedemorgen Stoines en anderen,
Een beetje voorzichtigheid op internet is denk ik altijd wel verstandig. Dus als je ouders willen dat je niet je echte naam gebruikt, zou ik me daar zeker aan houden. Wat je ook zou kunnen doen is gewoon een willekeurige naam te gebruiken (bv Stef), ipv een Nickname. "Stoines" is vrij ongebruikelijk en zal door degenen die je wel kennen weer worden herkend.
Maar goed, terug naar het baanplan.
Ronald, blijkbaar heb ik je verkeerd begrepen. Uit je reacties leek ik te proeven dat je niet wist wat een opstelspoor of omlopen was.
Je schrijft nu echter dat rangeren op de hoofdbaan niet logisch is. Waarom dan niet? Het werd en wordt veelvuldig gedaan. Zeker in Duitsland, maar ook in Nederland of andere landen. Bedenk dat het hier slechts op een rustig enkelsporig lijntje gaat. Het is geen hoofdverbinding waar elke 5 minuten een IC of ICE doorraast...
Ik begrijp het probleem van je pijlenschemas nog steeds niet. Je wilt blijkbaar nog steeds vanaf een losspoor direct als trein de hoofdbaan op, dan een rondje rijden. Zoals ik al beschreef, zijn alleen de 2 doorgaande sporen in het station voor het normale treinverkeer bedoeld. De 3 kopsspoortjes zijn voor laden/lossen en worden alleen met rangeerbewegingen bediend.
Het sporenplan van het station lijkt me dus prima aan de eisen van Stoines te voldoen. Het enige wat ik zou toevoegen (zie mijn 1e bericht in dit draadje) is een passeerspoor aan de achterzijde. Aangezien dit toch door landschap zal worden overdekt, kan dat prima als mini-schaduwstation dienen. Dan is er ook direct plaats voor een personentrein. Die heeft hij nu nog niet, maar over 2 jaar misschien wel.
En ja, een plaat van 120 x 60 is niet groot (ook niet in N), maar er is best een baanplan te bedenken waar je toch een interessant treinverkeer krijgt. Voorbeelden zijn genoeg te vinden hier op de site of elders op internet. Je hoeft het absoluut niet te beperken tot slechts 1 trein. :)
Groet, Wim
-
Goedemorgen allemaal,
Zoals Wim al zei voldoet dit baanplan aan mijn eisen. Het hoeft ook niet een super grote baan te worden. Ik wil dus iedereen bedanken die mij heeft geholpen!
Ik hou mijn toch naam liever, zoals ik eerder had gezegd is dit een echte bijnaam van mij. Mijn vrienden en sommige leraren noemen mij "Stoines". Dus dit is voor mij een tweede soort naam en dus vindt ik het niet erg om deze "schuil" naam te dragen.
Met vriendelijke groet,
Stoines