BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: nederbelg op 25 January 2019, 10:34:37
-
Hoi all,
Een vraagje; tot welke temperatuur kan ik mijn materiaal stockeren? (minimale temperatuur?)
Ik heb er binnen in huis niet echt de ruimte meer voor.
Ik kan het in mijn "atelier" stockeren maar daar staat de verwarming op vorst stand. (sterretje)
Het is er droog, zeker niet vochtig maar koud als ik er niet ben!
Graag jullie mening hierover? Kan mijn verzameling loc's en rijtuigen hierin opslaan?
Dave
-
Zolang alles droog ligt, moet dat mijns inziens geen enkel probleem zijn. Bovendien kunnen modelspoorlocs wel tegen een beetje kou. Sommige Engelsen hebben een buitenbaan gebouwd voor HO locs. Dat gaat goed. Ook als het sneeuwt.(Heb zo'n HO baan in de sneeuw in werking gezien) Hoewel vocht uiteindelijk wel een nadelige invloed heeft op de modelbaan (Roestvorming). Wat bij kou wel een groter probleem is dat motortjes wat minder goed werken door dikkere olie en een kleine occidatiefilm op de stroomafnemers. Na een tijdje, als alles ingelopen en warm is, verdwijnt dat probleem.
-
Ik zou alleen wel kijken waar je baan staat. Wanneer je je verzameling op een koude plek hebt opgeslagen maar je haalt ze naar binnen om mee te rijden, dan heb je kans dat er condens ontstaat op de metalen deeltjes. Als je geen keus hebt zou ik in ieder geval eerder de rijtuigen en wagons op een koude plek opslaan, dan de loks.
-
Zeggen de gebruiksaanwijzingen er wat over? Zelf nooit op gelet.
-
Hoi,
Ik zou alleen wel kijken waar je baan staat. Wanneer je je verzameling op een koude plek hebt opgeslagen maar je haalt ze naar binnen om mee te rijden, dan heb je kans dat er condens ontstaat op de metalen deeltjes.
De baan staat in het zelfde lokaal als waar ik het wil opslaan.
Als je geen keus hebt zou ik in ieder geval eerder de rijtuigen en wagons op een koude plek opslaan, dan de loks.
Dat zal al veel helpen, er is immers altijd meer om erachter te hangen dan ervoor te plaatsen. (y)
Zeggen de gebruiksaanwijzingen er wat over? Zelf nooit op gelet.
Ik zie het ook nergens staan!
Dave
-
Verwarming op standje 2 zetten. Wordt het niet koud, maar ook niet overdreven warm in je atelier. Denk zelf dat het ook beter voor de baan is, een constante temperatuur.
-
De temperatuur is het probleem niet, het draait om de vochtigheid. Je zou best een hele verzameling op kunnen slaan in een tuinschuurtje als je maar zorgt dat er geen condensvorming op kan treden.
En dat lukt prima zolang de temperatuur maar constant blijft en continue boven de buitentemperatuur.
Dus in de lente zal de vorststand verzet moeten worden naar bijvoorbeeld 16 graden.
(Ik heb me er wat in verdiept omdat ik mijn treinverzameling lekker warm op zolder heb maar voor de andere hobby (radiozendamateur) nogal wat apparatuur in een houten keet heb staan).
-
beste
let er op dat het niet te koud word want plastiek word heel breekbaar bij koude
voor de rest is vocht de grootse vijand en niet de koude
-
Het beste is een droge bergkamer die vorstvrij is, dus nu de radiator op standje 1 zodat het constant tussen de 10-15 graden blijft. In de zomer zoals we die hebben gehad is 30 graden echter moeilijk te vermijden wanneer de buitentemperatuur tot bijna 40 graden oploopt.
Als het idd maar niet vochtig is - en sommige soorten plastic zijn gevoelig voor veroudering, zelfs zonder zonlicht. Dat laatste is heel belangrijk vanwege het verkleuren en bros worden: nooit direct zonlicht in de ruimte toelaten. Ook verpakkingen kunnen geheel verbleken. Ik heb verduistering voor het raam aangebracht zodat het altijd donker is.
-
Waarom zouden treintjes het boven de poolcrikel eerder begeven dan in Thailand?
-
De term luchtvochtigheid is al een paar keer gevallen. Dus daar moet je het in zoeken. Maar; luchtvochigheid is relatief. Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude. Luchtvochtigheid is relatief tov de temperatuur. Het gaat dus om de verhouding, en schilders/spuiters gebruiken daar een instrument voor. Koop dus een goede hygrometer.
Gr. Erik.