BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Esperopt op 26 January 2008, 01:49:47
-
Spoor Ho. Märklin icr's met idem koppelingen. Roco W's en D's met de echte kortkoppelingen (lange sprieten) en universeel. Loc's met diverse koppelingen.
Heb nu het probleem dat ik niet alles kan koppelen. Meest tevreden ben ik over de märklin kortkoppelingen. Werkt altijd feilloos, ook als er een roco loc met universele koppeling tegenaan gezet wordt.
Roco kortkoppelingen is een drama. Alleen als ik ze in een stam krijg staat het wel mooi (buffer aan buffer). Maar het zijn eigenzinnige dingen die om de één of andere onduidelijke reden wel met rijtuig A willen koppelen maar niet met rijtuig B, waar rijtuig A dan wel weer mee wil koppelen.
Nu heb ik het plan opgevat om ze allemaal te vervangen door één type. Omdat ik sinds kort digitaal ga en ook rijtuigverlichting wil dacht ik dat het handig is om direct stroomgeleidende kortkoppelingen te nemen.
Deze rijtuigen hebben echter verschillende type kortkoppelmechanismen. Zelfde geld voor de loc's.
Rij digitaal met roco multimouse. Alle loc's krijgen een esu lokpilot 3.0 dcc. Wil in de rijtuigen dus verlichting inbouwen. Op termijn ook sluitseinen aanbrengen. Zoek een kortkoppeling die in vrijwel alle systemen past en betrouwbaar is bij (redelijk) vaak koppelen/ontkoppelen en ook reageert op eem ontkoppelrail.
Hoop niet dat ik mijn eisen te hoog stel. Heb al diverse pagina's op www bekeken maar het zegt me over de kwaliteit niet zo veel. Wat is een verstandige keuze?
-
Je ben nogal veeleisend, en ik hoop dat je een dikke portomonee hebt ;D
1. Alles stroomvoerend: ja, dat kan, maar is echt niet nodig. De Viessmann/Tams streoomvoerende KK kosten ongeveer 10 Euro per stel. Het voordeel hiervan: deze koppelen ook met de standard Fleischmann profi KK.
2. Betrouwbaar: Marklin KK, & Fleischmann KK (profi) zij erg betrouwbaar
3. Reagerend op ontkoppelrails: Voor alle typen KK is een ontkoppelrail verkrijgbaar, maar je zal moeten testen wat jou soort rails en de bijbehorende ontkoppelaar doet met de KK
4. "die in vrijwel alle systemen past" : Vrijwel alle modellen van de afhelopen 10 jaar hebben een NEM norm schacht, waar je de verschillende merken KK in kan pluggen. Dit werkt dan vrijwel altijd.
5. prijstechnisch: als je (maar) 10 loks/wagens hoeft om te bouwen wordt het een ander verhaal als dat je er 100 moet ombouwen.
Kortom, je moet zelf keuzes gaan maken. Een ander kan dit niet voor je doen.
Trouwens, ik rijd 95% met de Roco KK. Al jaren met jeer redelijke tevredenheid. Hiernaast heb ik een paar stammetjes met de Fleischmann KK.
Succes met de keus.
Nico
-
Is toch wel een paar keer eerder aan de orde geweest.
Hier bijvoorbeeld. (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5353.0)
Heb je het antwoord zelf al niet gegeven eigenlijk? Als je tevreden bent met de Märklin koppeling, dan ben je toch klaar?
Kun je misschien de Roco universal (niet te verwarren met de aloude beugelkoppeling) nog proberen. Lijkt op de Märklin, maar koppelt veel gemakkelijker aan. Kun je echt mee rangeren.
-
Hallo,
Opgelet, Marklin kk functioneren niet goed op Roco en Fleishmann wagons, de bovenzijde van de koppeling raakt de
onderzijde van de buffers.
Heb dit ondervonden met gasketelwagens en containerwagons.
Ik heb de onderzijde van de buffers iets afgevijld en dat gaat het wel.
Als je de wagens koppelt met Marklin kk komt de bovenzijde van de bovenliggende koppeling horizontaal en
dan kun je zien dat de onderkant van de buffers lager komt.
Mvg
Olivier
-
de Marklin KK werken ook niet de 1/87 Roco wagons. Lopen wel vrij onder de buffers door doch trekken de wagons gegandeerd uit de bochten. Doch heb dit enkel met de 1/87 wagens. Deze KK had anders zelfs mijn voorkeur op de Roco Universeel !
Peter
-
Juist en daarom gebruik ik de Marklin koppeling niet.
Iemand nog interesse in een aantal Marklin kortkoppelingen? (ruilen één op één voor de Roco's?)
Kees-jan
-
Er zijn wel meer koppelingen die niet altijd goed werken op verschillende merken.
Zelf heb ook voornamelijk de Roco kortkoppelingen en ben daar zeer tevereden over.
Op mijn goederenwagens zitten de Fleischmann profi koppelingen ook zeer tevreden over.
Echter zet ik een Fleischmann profi koppeling op een rijtuig(Roco) dan wil deze niet koppelen.
Kies de koppeling die je prettig vind werken.
Dion
-
Volgens mij ben ik niet helemaal duidelijk geweest? De bedoeling is dus dat ik de bestaande korkoppelingen vervang door een goede stroomgeleidende kortkoppeling. Aangezien die ook aan de loc's moet komen zal ie ook moeten kunnen koppelen met bv universele koppelingen aan goederenwagens.
Ik zoek dus een goede stroomgeleidende kortkoppeling, die onder al m'n rijtuigen past.
-
Echter zet ik een Fleischmann profi koppeling op een rijtuig(Roco) dan wil deze niet koppelen.
Dat komt waarschijnlijk, omdat de schacht net iets te ver achter de bufferbalk zit.
Ik zoek dus een goede stroomgeleidende kortkoppeling, die onder al m'n rijtuigen past.
Dan blijven er dus 2 opties over
1. de Roco 4-polig, degene die je niet meer wilt, als ik het goed begrijp?
2. die van Tams/Viessmann. Deze zijn gelijkwaardig, maar slechts 2-polig.
-
al es gekekennaar de Heljan 4 polige nem schacht koppeling?
-
Heljan 4-p kan niet koppelen aan andere koppelingen....
-
Kijk da's nu net het punt. Een stroomgeleidende kortkoppeling die ook aan de bestaande roco/märklin universele koppeling blijft haken.
Heb echt al veel rondgekeken. Maar tot nu toe lijkt het alleen maar wat als je met vaste stamen/loc's gaat rijden. Dat is niet de bedoeling.
Heb dan welliswaar verlichting in die stammen, maar het probleem blijft hetzelfde.
-
@ Sander fondse,
Dan zijn het er wel verdomd veel Roco rijtuigen die dit hebben, Schacht net iets te ver achter de bufferbalk.
Bij het 50% van mijn Roco rijtuigen lukt het gewoon weg niet om die te koppelen met de Fleischmann profi koppelingen. De ander 50% nog niet geprobeert om genoemde redenen.
Is dit een Roco rijtuigen probleempje? Zijn er meerdere hobbyisten die dit probleem tegen komen?
Dion
-
Die Viesmann kun je toch kopelen met Roco of Fleischmann Kortkoppelingen?
Willem
-
Dan zijn het er wel verdomd veel Roco rijtuigen die dit hebben, Schacht net iets te ver achter de bufferbalk.
Bij het 50% van mijn Roco rijtuigen lukt het gewoon weg niet om die te koppelen met de Fleischmann profi koppelingen. De ander 50% nog niet geprobeert om genoemde redenen.
Is dit een Roco rijtuigen probleempje? Zijn er meerdere hobbyisten die dit probleem tegen komen?
Ik gebruik alleen maar profi en dat werkt op het handjevol Rocorijtuigen dat ik heb eigenlijk best. Je kunt er niet mee rangeren, maar dat gaat met profi toch al niet lekker.
@Esperopt
Ik weet dat er stroomgeleidende koppelingen bestaan die zijn gebaseerd op de Märklin kortkoppeling. Meestal éénpolig, maar ik dacht dat ze er ook meerpolig zijn. Ze zijn niet van Märklin zelf, maar van een of ander Duits bedrijfje. Ik heb ze wel eens op de beurs in Keulen gezien. Ik weet ook niet of ze na de modificatie nog met de oorspronkelijke Märklin koppeling willen koppelen.
Misschien even op het Märklin forum verder vragen.
-
al mijn goerderen wagens Fl en roco rijden door elkaar Fl profi koppelingen geen probleem Bram.