BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Martijn1974 op 30 December 2018, 15:37:04
-
Hallo,
Ik vroeg mij af of een Mat'24 mCD ook los inzetbaar kan zijn.
Dit is duidelijk de kop met cabine.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181230_151004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181230_151004.jpg)
Maar heeft deze zijde ook een mogelijkheid om de trein te besturen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181230_151014.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181230_151014.jpg)
Er zijn wel foto's van een losse mBD / mCD, maar reed deze ook wel daadwerkelijk enkeldelig rond?
En dan ook wel eens 'achteruit'?
Ik vermoed zelf van niet vanwege het ontbreken van de derde deur zoals b.v. bij een Ces.
Maar misschien een nood inrichting... of deden ze dat anders? Of in het geheel niet..
mvg,
Martijn.
-
De motorwagens hebben een zogenoemde hulpstuurstand op het achterbalcon, dus ze kunnen ook vanaf deze zijde bediend worden. Het werd echter alleen in noodgevallen of als rangeerstuurstand gebruikt
In principe reden de motorwagens niet los, in de jaren 50 kwam je eigenlijk alleen stammen van 4 wagentreinen tegen.
Maar als jij het wilt, het is jouw modelbaan 8)
Hierbij een foto van de hulpstuurstand van de blokkendoos motorwagen van het spoorwegmuseum.
geen stoel, geen snelheidsmeter, alleen tractie en rembediening.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9385.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9385.jpg)
Groeten Arjen
-
Aha, dankjewel voor de info. (y)
mvg,
Martijn.
-
Arjen,
Motorwagens reden wel degelijk "los".
Zijn zelfs beelden van 3 motorwagens die een kolentrein trekken te vinden hier op het forum.
Bij schaarste van ander materieel werden ze dus sporadisch wel degelijk ingezet voor ander doeleinden, zij het dan wel op de geëlektrificeerde lijnen.
In hoeverre dan de hulpstuurstand ook werd gebruikt in bij mij niet bekend.
-
Ja, maar de vraag was of ze alleen reden. En dat was niet het geval.
-
Ik dacht dat in het boek van Stoom tot Stroom staat dat de hulpstuurstand van de motorwagen alleen werd gebruikt voor het rangeren op de eindstations en dat je vanuit de hulpstuurstand niet de vrije baan op mocht.
-
Zijn zelfs beelden van 3 motorwagens die een kolentrein trekken te vinden hier op het forum.
Dat zijn de z.g. trekkrachten die gevormd waren uit 3 motorwagens. Maar die waren zo samengesteld dat er altijd een dichte kop op de buitenkanten zat.
De enige motorwagens met een volwaardige stuurstand aan de balgzijde waren de mCd's.
En dan had je nog de Ces. Dat was geen motorwagen maar een stuurstandrijtuig. Die kon ook met de balg vooruit rijden.
Zowel bij de mCd als de Ces was die kant te herkennen aan de 3 deuren naast elkaar.
-
Zijn zelfs beelden van 3 motorwagens die een kolentrein trekken te vinden hier op het forum.
Dat zijn de z.g. trekkrachten die gevormd waren uit 3 motorwagens. Maar die waren zo samengesteld dat er altijd een dichte kop op de buitenkanten zat.
Dit was tijdens de WOII. Bij gebrek aan kolen voor de stoomlocs en het beperkte reizigers verkeer konden de Blokkendozen als trekkrachten ingezet worden om goederentreinen te rijden. De Nederlandsche Spoorwegen beschikten toen nog niet over E-locs. De eerste 3 E-locs kwamen pas in 1948 (Serie 1000) vanuit Zwitserland. Deze waren tijdens de oorlog door de regering in ballingschap besteld.
Grz,
Gérard Drost
-
Ik dacht dat in het boek van Stoom tot Stroom staat dat de hulpstuurstand van de motorwagen alleen werd gebruikt voor het rangeren op de eindstations en dat je vanuit de hulpstuurstand niet de vrije baan op mocht.
Dat is niet juist, in het boek van Stoom tot Stroom staat zelfs een foto van een achteruit rijdende motorwagen die betrokken is geweest bij het ongeval bij Rijswijk in 1927. (blz 96 en 97)
Men was toendertijd niet zo moeilijk met allemaal regels, vanaf de hulpstuurstand was gewoon normaal te rijden.
Men deed het niet graag, omdat je wegwaaide vanaf het balkon waar je stond te bedienen.
Groeten Arjen
-
Waar ik dat dan wel heb gelezen staat me niet meer bij, maar inderdaad de achteruit rijdende mC (met trein) botste op een andere blokkendoostrein. In hetzelfde boek zie ik op blz 141 een andere foto, een losse mC of mCv met 1 goederenwagen als trein onderweg van Den Haag SS naar Utrecht. De kant van het rijtuig met 2 deuren is de kop van de trein en zie je de teakhouten kopwanddeuren. Dat moet wel avontuurlijk rijden zijn geweest zo zonder snelheidsmeter of andere meters.
-
De foto op blz 141 lijkt mij een proef motordienstwagen, het nummer C 9469 staat ook genoemd als mK (motorkonvooiwagen ) in de tabel op blz 139.
En het zal zeker avontuurlijk geweest zijn, maar de arbowet was toen nog niet zo streng 8)
Groeten Arjen
-
Mw Jaap heeft dan weer wel alles op de hulpstuurstand zitten en rijdt wel beide kanten los voorop.
Is natuurlijk wel weer een uitzondering en de kopwanddeuren zijn extra gedicht met een perspexplaat.
(https://farm8.staticflickr.com/7187/6908630938_9696d5a20e_z.jpg) (https://flic.kr/p/bwuxhw)070421 130-33 Woerden (https://flic.kr/p/bwuxhw) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
-
Jaap was voor de restauratie een dienstwagen/motorpost/ander ding met twee dichte kopwanden, ik denk dat ze de apparatuur zoals snelheidsmeters gewoon weer terug hebben geplaatst nadat ze de wand met vouwbalg er weer in hadden gelast :) Dikke kans dat de originele Jaap deze voorziening niet had.
Mvg,
Robert
-
Even een ander vraagje. Waar is de jaap eigenlijk heb deze een tijd niet meer gezien?
Marc
-
Een snelle, digitale speurtocht levert als laatste informatie op dat hij in Haarlem in de werkplaats zou staan voor een opknapbeurt die echter weinig vordering zou maken. Maar wellicht dat ieamnd anders betere info heeft?
-
Jaap was voor de restauratie een dienstwagen/motorpost/ander ding met twee dichte kopwanden, ik denk dat ze de apparatuur zoals snelheidsmeters gewoon weer terug hebben geplaatst nadat ze de wand met vouwbalg er weer in hadden gelast :) Dikke kans dat de originele Jaap deze voorziening niet had.
Mvg,
Robert
Klopt, kijk maar naar de foto van de hulpstuurstand die Arjen gepost heeft.
En remkraan, een rijcontroller, een knoppen kast, de luchtremdrukmeters en twee signaleringslampen.
Vervolgens kun je in de vloer een los palletje steken om de fluit aan die zijde te bedienen ;)
En nog een klein detail, de rijcontroller heeft alleen handbediening voor de dodeman, geen voetbediening ;)
-
Een snelle, digitale speurtocht levert als laatste informatie op dat hij in Haarlem in de werkplaats zou staan voor een opknapbeurt die echter weinig vordering zou maken. Maar wellicht dat ieamnd anders betere info heeft?
Dat kan ik in dit geval, Op dit moment zijn de draaistellen in revisie en we hopen spoedig deze weer in elkaar te kunnen zetten.
Daarna is het de bedoeling om de draaistellen weer onder de bak te zetten en alles aan te sluiten. Vervolgens moet al het onderhoud worden uitgevoerd om alle systemen weer op en top in orde te maken, hier valt ook de ATBe onder en GSMR.
Dan kunnen we weer gaan rijden. De eerste echte rit zal een rit zijn voor de mensen die dit proces hebben gesponsord of hebben meegeholpen.
Hopelijk is dit voor de zomer allemaal gereed.
Groeten Bart
Werkgoep Jaap NSTM
-
Dankje voor de uitleg :D