BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Bjor op 28 December 2018, 16:44:24
-
In het volgende draadje heb ik van velen van jullie waardevolle adviezen gekregen over hoe ik op de speelbaan voor mijn kleinkinderen (inmiddels 4 en 6 jr.) de spanning van de beide trafo's kan halveren, zodat de treinen niet uit de bocht vliegen:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74942.0
Zie daar vooral pag 1 en 2 over de rijspanning
Een jaar lang hebben de mannen heerlijk met de baan gespeeld en ik had hem voor aankomend weekeinde weer opgesteld. Bij een eerste proefritje bleek er van halvering van de rijspanning geen sprake meer.
De trafo's zetten nu bijna weer de volle max voltage op de baan
Ik ben destijds begonnen met 9 paar 1A diodes antiparallel tussen trafo en baan te zetten. Dat werkte .................... even. Op vol vermogen reden de treinen nog zeer beheerst.
Na een paar rondjes was het uit met de pret. Vol gas was weer vol gas en loks en wagons stuiterden uit de rails.
Daarna (zie de posting van januari 2018) de diodes vervangen door 9 paar 3A diodes. Dat werkte dus een jaar, maar nu ook niet meer.
Ik heb de spanning (zonder loc op de baan) gemeten rechtstreeks op de steker die de trafo met de baan verbindt (ik gebruik daarvoor PTT stekers en -contactdozen)
Daarna met dezelfde stand van de regelaar de spanning achter de diodes op de baan gemeten.
Voor de duidelijkheid: Het is een gelijkstroombaantje.
Hier een overzichtje:
Binnenbaan, Roco 10704 trafo 18V
Stand regelaar Spanning op steker Spanning op baan
50 6,6V 5V
100 9,8V 8,5V
150 14,6V 13,6V
200 18,6V 18V
Bij de Fleischmann 6735 voor de buitenbaan geldt ongeveer hetzelfde. Hier een vemindering van de spanning van max 0,6 tot 0,7V
Nu is mij opgevallen dat de mannen de neiging hebben de regelaar van de trafo niet op 0 te zetten als ze de trein tot stilstand brengen, maar die in het "dode" gebied van ca. 0 - 60 laten staan.
Kan dat de oorzaak zijn van het doorslaan (?) van de diodes? Of zijn ze sowieso te licht?
Het lijkt me ook niet best voor de motoren, maar de Fleischmann 1306 lokjes houden tot nu toe dapper stand en een defecte is voor weinig te vervangen.
Zo ja, wat is dan het alternatief: 10A diodes?
Graag jullie deskundig advies.
Met vriendelijke groeten,
Ben
-
Hoi Ben,
Als je over de diode heen meet moet je 0,6 a 0,7 volt.meten, zo niet dan zal de diode doorgeslagen zijn.
Je kan ze vervangen door een 1N540.. 3A type 1N5401 of 1N5402
M.v.g. Ronald.
-
Blijkbaar zijn die diodes stuk... Vreemd, maar ik zou met daar niet druk over maken als ze maar 3 cent per stuk kosten?
Als er regelmatig kortsluiting wordt gemaakt is het wel verklaarbaar, anders misschien inductieve effecten als het 50V types zijn?
http://nl.aliexpress.com/item/100pcs-1N5408-IN5408-3A-1000V-DO-27-Rectifier-Diode/1889175867.html
Zolang het niet iedere week gebeurt gewoon nieuwe ertussen solderen en vrolijk verder treinen?
-
@Ronald, Hans,
Natuurlijk kan ik ze vervangen. Maar mijn vragen waren:
"Nu is mij opgevallen dat de mannen de neiging hebben de regelaar van de trafo niet op 0 te zetten als ze de trein tot stilstand brengen, maar die in het "dode" gebied van ca. 0 - 60 laten staan.
Kan dat de oorzaak zijn van het doorslaan (?) van de diodes? Of zijn ze sowieso te licht?
(...)
Zo ja, wat is dan het alternatief: 10A diodes?"
Ben
-
Ben,
De oorzaak kan door een veelvoud van omestandigheden.
Een mogelijkheid is een tegen EMK van de motor (opwekte spanning door de motor) in combinatie met slecht contact dus geen stroom afname en in eens weer wel.
Maar ook rijtrafo vooruit en weer snel achteruit zetten.
Als de rijtrafo kortstondig meer dan 1A kan leveren dan bestaat de kans dat een diode van het type uit de reeks 1N400.. kapot gaat.
Met een diode uit de reeks 1N5400 is de kans veel kleiner dat deze kapot gaat deze kan 3A aan.
Als je het echt wil weten dan zal je met een scoop moeten meten, maar niet iedereen heeft een scoop dus die optie valt al gauw af.
M.v.g. Ronald.
-
Ronald,
Nu wordt het wat duidelijker. De jongens gaan soms wat ruw met de regelknop om en de Piko Hohlgleisen laten de loc op hoge snelheid stuiteren, dus dat verklaart e.e.a. wel denk ik.
Maar 3A diodes zitten er in en die slaan dus door. Ik zal maar eens 10A proberen.............
Dank.
Ben
-
Wat is eigenlijk het probleem ? Lijkt me prima dat die jongens leren dat dingen te hard kunnen gaan en dat het dan wel eens mis gaat.
-
Helemaal mee eens.
Kapotte trein of beschadigd? Laat ze maar iets in een geldpotje doen? Of mee afwassen of zo iets.....
Ronald Visser
(ik ben nog uit de tijd der Germanen) :angel:
-
@ Borotof, Ronald,
Dat zal wel, maar jullie vergeten de modelspoorwet: Het is MIJN baan :P ;D
Maar even goed bedankt ;)
Ben
-
Goede of slechte adviezen: je kan ze, en mag ze, negeren.
Ronald Visser
(doen mijn opdrachtgevers geregeld) (y)
-
Ben,
De oorzaak kan door een veelvoud van omestandigheden.
Een mogelijkheid is een tegen EMK van de motor (opwekte spanning door de motor) in combinatie met slecht contact dus geen stroom afname en in eens weer wel.
de tegen EMK van de motor zal niet groter worden dan de voorwaartse spanning dus dit kunnen we volgens mij wel uitsluiten.
Ik vermoed dat de treintjes af en toe kortsluiting maken tijdens het rijden bv bij ontsporingen of op wissels/kruisingen. Dit zullen de diodes als minder prettig ervaren en als de rijregelaar dan open blijft staan volgt er gebakken silicium. Al eens gedacht om een kleine scheidingstrafo voor te schakelen van 230/115V zodat de rijtrafo het maar met de helft van de spanning moet doen ( en dan zonder diodes)?
Mvg , Patrick Smout
-
Patrick,
Inderdaad. Bij hoge snelheid stuitert er wel eens lok uit de rails of blijft hij op een wissel die in de verkeerde stand staat, hangen. Dan is er inderdaad sprake van sluiting. En een 4-jarige heeft nog niet het besef dat hij dan de regelaar dicht moet draaien of de lok recht op de rails zetten. En Opa is er niet continue bij ::)
Maar jouw suggestie lijkt mij een goede. Bedoel je zoiets? https://tinyurl.com/yatav9dr
Ik heb 1 trafo met 7,5 VA en 1 met 14VA. Kunnen die twee op één scheidingstrafo?
Alvast bedankt.
Ben
-
Dag Bjor,
ik had een "beproefde" gewikkelde trafo in gedachten. Ik ben niet zeker maar dit lijkt me een elektronische trafo te zijn (maar ik kan me vergissen).
Als het een gewikkelde trafo is dan zit je goed maar ik heb geen idee wat de treintrafo's gaan doen als belasting op een elektronische trafo.
mvg,
Patrick Smout
-
Dat ís een gewikkelde trafo (wordt gewoonlijk bloktrafo genoemd).
45 Watt past voor zoiets simpels echt wel in zo'n klein kastje.
Ik zou zelf gewoon een paar dikke (10 Ampère) gelijkrichtbruggen in serie zetten. Zitten 4 diodes in 1 huisje, steeds per huisje 2x2 in serie en over anti-parallel hoef je ook niet meer na te denken. Grote kans dat ze die niet meer stuk krijgen. Eerlijk gezegd verbaast het me ook dat een 14 VA trafo een 3 Ampère diode zo gemakkelijk naar de knoppen helpt.
De 2,8 Ampère die ik ooit door dergelijke exemplaren trok deed ze uiteindelijk de das om wegens inadequate koeling.
-
Menno,
Als ik jouw goed begrijp kan ik dus mijn treintrafo's aansluiten op deze: https://tinyurl.com/yatav9dr ?
Kunnen er dan twee treintrafo's op één scheidingstrafo, of heb er daarvan dan twee nodig.
Als dat betekent dat met die dingen de rijspanning ongeveer wordt gehalveerd, is dat prima.
Mijn elektronicakennis is heel beperkt. U=I*R snap ik nog en de baan bedraden gaat ook nog, maar veel verder gaat het niet.
En nou zeg je dat ik ook gelijkrichterbruggen kan gebruiken. Wat richten die dan gelijk? Want er komt al gelijkstroom uit de treintrafo's.
Maar als die ook werken, welk type heb ik dan nodig voor de halvering van de rijstroom en hoeveel?
Sorry voor mijn domme vragen, maar ik ben beter in scenery dan in elektronica.
Ben
-
Dag Bjor,
nog eens even wat verder gezocht en het model jij dat aangeeft is idd. een gewikkelde (of blok) transformator.
De twee treintrafo's kan je samen aansluiten op 1 dergelijke trafo.
Rijspanning zal ongeveer gehalveerd worden.
De gelijkrichterbruggen waar Menno naar refereert zijn opgebouwd uit 4 diodes en is een alternatief voor de losse diodes die je nu gebruikt. Per brug kan je 2 diodes zinvol gebruiken. Met een handvol van die bruggen kan je de spanning dus ook een heel eind doen zakken (zoals je gedaan hebt met de losse diodes). Bruggelijkrichters met grote stromen (10A) zijn mogelijk wat vlotter verkrijgbaar dan losse diodes en een bruggelijkrichter voor die stroomsterkte kan je meestal eenvoudig op een koelplaat zetten. Verder is er geen wezenlijk verschil ivglm een oplossing met losse diodes.
mvg, Patrick Smout
-
Mannen,
Hartelijk dank. Ik ben er uit. Een halvering van de voedingsspanning van beide rijtrafo's lijkt mij het makkelijkst. Dan blijven de lokjes in de rails en kunnen mijn kleinzoons naar hartelust lading naar elkaar versturen.
Komen er later ooit andere loks bij die een hogere spanning nodig hebben, dan is een extra trafo er makkelijke tussenuit te halen.
Namens mijn kleinzoons: bedankt voor alle adviezen!
Ben
P.S. Hier een filmpje uit de testfase, toen de max. snelheid door 3A diodes ongeveer was gehalveerd. Zo moet het dus weer worden:
https://www.youtube.com/watch?v=XU9F28-1BOA
-
Let er wel op dat je grote kans loopt dat die trafo een Amerikaanse contactdoos bezit. Wij hebben hier immers geen 110 Volt, maar in de VS wel en daar worden die trafo's het vaakst voor gemaakt.
Bij een elektronicazaak kun je vaak wel een losse stekker zoals in de VS gebruikt wordt krijgen. Wel opletten dat de kinderen er niet mee kunnen spelen, zijn vaak niet de veiligste stekkers.
-
Menno,
Op het plaatje in de link zie je dat deze een gewone randaarde stopcontact heeft, dus geen zorg. De netvoedingsaansluitingen komen in een afsluitbaar kistje (met ventilatie). Veiligheid voor alles.
Ben
-
In de afgelopen maanden heeft de baan weer een paar keer dienst gedaan als de kleinkinderen op bezoek waren. Na de laatste posting heb ik de twee converters besteld die van 230V 110V maken. De diodes heb ik verwijderd. Iedere treintrafo heeft nu zijn eigen converter en ze doen precies wat ik verwachtte. De railsspanning is gehalveerd en de loks stuiteren niet meer uit de rails doordat ze te hard rijden. De mannen maakt het niks uit. Er wordt tussen beide stations druk "gehandeld". Autootjes, legoblokjes e.d. worden driftig heen en weer gereden. Ontsporingen behoren nu bijna geheel tot het verleden.
De trafo's en converters zitten veilig opgesloten in een getraliede kooi (kattenkooi) onder de baan.
Mede namens twee tevreden "machinisten" dank voor de goede adviezen :D :D
Ben
-
Mooi zo, nog veel plezier!
Patrick