BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: gert-jan1998 op 27 December 2018, 16:29:33
-
Beste iedereen,
Ik ben bezig met het aansluiten van de wissels en seinen op mijn modeltreinbaan maar het wil nog niet lukken want er blijven steeds meerdere seinen groen branden als er maar 1 groen moet branden.
Weet iemand hoe ik dit moet aansluiten?
De baan is de vorm van de foto en ik gebruik de zwart witte schakelaars van Fleischmann.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoorplan_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoorplan_1.png)
Graag hoor ik meer van jullie,
Gert-Jan
-
Hallo Gert Jan,
Ik neem aan dat je ieder sein apart op de Fleischmann schakelaars hebt aangesloten. Werken alle seinen wel goed? Kun je ieder sein individueel wel op rood en groen zetten?
Zo ja, dan is alles goed aangesloten. En dat betekent dat er inderdaad meerdere seinen tegelijk op groen kunnen staan. Dat is niet volgens het voorbeeld en dat betekent dat je dus zelf een sein weer op rood moet zetten, voordat je een ander sein op groen zet.
Wil je dat niet, dan zul je een vorm van automatisering in moeten bouwen.
Groet, Wim
-
Hallo Gert-Jan,
Kun je misschien voorbeeldje geven van hoe je de seinen hebt aangesloten?
Op zo'n schakelaar van Fleischmann sluit je in principe één sein aan, welke je dan handmatig op rood en groen moet zetten.
Mvrgr,
Marc
-
Hallo Gert Jan,
Ik neem aan dat je ieder sein apart op de Fleischmann schakelaars hebt aangesloten. Werken alle seinen wel goed? Kun je ieder sein individueel wel op rood en groen zetten?
Zo ja, dan is alles goed aangesloten. En dat betekent dat er inderdaad meerdere seinen tegelijk op groen kunnen staan. Dat is niet volgens het voorbeeld en dat betekent dat je dus zelf een sein weer op rood moet zetten, voordat je een ander sein op groen zet.
Wil je dat niet, dan zul je een vorm van automatisering in moeten bouwen.
Groet, Wim
de seinen werken goed maar ik wil inderdaad dat het geautomatiseerd is maar weet u misschien hoe dat aangesloten kan worden?
Hallo Gert-Jan,
Kun je misschien voorbeeldje geven van hoe je de seinen hebt aangesloten?
Op zo'n schakelaar van Fleischmann sluit je in principe één sein aan, welke je dan handmatig op rood en groen moet zetten.
Mvrgr,
Marc
op die schakelaar kan je 1 sein aansluiten ja en als je wilt dat het spoor ernaast het andere aangeeft dan doe je het 2e sein precies tegenovergesteld aansluiten maar dan kom je in de knoop met het 3e sein en het 4e sein.
dus ik wil dat de seinen volledig geautomatiseerd zijn maar daar kom ik dus niet uit.
-
Geef eens aan wat je wil automatiseren. Dus: wat wil je zien gebeuren? En geef in de tekening eens aan waar de seinen staan.
-
Ok, dus het aansluiten van de seinen is niet het probleem.
Maar je wilt het (deels?) automatiseren. De vraag is dan (zoals Klaas al aangaf): wat dan?
Om een beter beeld te krijgen van wat je wilt, nog even een paar specifieke vragen:
1. Wie zet de seinen op groen? Doe jij dat zelf mbv van het schakelkastje van Fleischmann? Of wil je ook dat bv een binnenkomende trein een sein voor een andere trein automatisch op groen zet?
2. Wil je dat de seinen ook de treinen beïnvloeden (mbv afschakelbare stopsecties)? Of bedien je die stopsecties zelf met een schakelaar?
Bij mijn weten heeft sein 4011 geen eigen relais dat voor treinbeïnvloeding kan worden gebruikt.
Groet, Wim
-
Sein 4011 is alleen maar een mast met twee leds er in. Gemeenschappelijke plus. Er zal ook wel ergens een weerstand zitten, maar die zie ik niet in de handleiding van Viessmann.
-
dus ik wil dat de seinen volledig geautomatiseerd zijn maar daar kom ik dus niet uit.
Dat is een leuke uitdaging. De keuze wordt straks een hardware-oplossing (relais, diodes, ic's) of een software-oplossing (iTrain, Koploper, Rocrail en andere programma's weten daar wel raad mee).
-
Ik neem aan dat het niet om een digitale oplossing gaat, omdat de vraag in het subforum analoog is gesteld.
Met een paar relais, schakelaars en reedcontacten lukt het ook wel. :)
Groet, Wim
-
Beste,
- De seinen staan op de plekken waar een rood en groen bolletje aangegeven is.
- Er kan maar 1 trein rijden als de wissels voor en achter gelijk staan en er moet dus 1 sein op groen staan.
- Ik zet de wissels om door de schakelaar te bedienen en dan moet het groene sein op rood gaan en 1 ander sein op groen en dus niet meerdere.
- En als het kan wil ik dit niet software matig oplossen.
- De wissels werken al alleen de seinen niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Inkedspoorplan_LI.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Inkedspoorplan_LI.jpg)
-
In welke richting rijden de treinen?
-
richting de grijze pijl.
-
2. Er kan maar 1 trein rijden als de wissels voor en achter gelijk staan en er moet dus 1 sein op groen staan.
Om de wissels te schakelen zou dat met slechts drie schakelaars kunnen. Daarbij denk ik aan 1x drie-polige omschakelaars en 2x twee-polige omschakelaars. Eén omschakelcontact wordt gebruikt om de wisselspoelen aan te sturen. In het schema van Gert-Jan geef ik de wissels een code:
W1 = bovenste deel van het driewegwissel;
W2 = onderste deel van het driewegwissel;
W3 = gewone wissel.
De seinen geef ik van boven naar beneden de codes: H1 t/m H4.
In plaats van het rechtstreeks aansturen van de seinlampen kies ik voor relais die aan het sein de juiste stand doorgeven: K1G t/m K4G.
Zie bijlage (als het lukt).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afb006-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afb006-1.jpg)
-
In welke richting rijden de treinen?
Rijd je Zwitsers? Want de seinen staan links.
-
Om de wissels te schakelen zou dat met slechts drie schakelaars kunnen. Daarbij denk ik aan 1x drie-polige omschakelaars en 2x twee-polige omschakelaars.
Wat voor schakelaars gebruikt u hier?
zijn dat de originele fleischmann schakelaars (zo ja welke) of gewoon andere schakelaars?
-
Rijd je Zwitsers? Want de seinen staan links.
heb ze aan de verkeerde kant getekent maar dat maakt voor de werking niet uit
-
Ik MOEST eerst (!) een foto van het pdf-bestand maken >:( Wat een omweg >:(
-
De seinen kan je toch met je wissels meelaten schakelen???
Dan staan ze gelijk in juiste stand ....
-
dat kan bij 1 wissel schakelaar maar niet zomaar met 3 wissel schakelaars
-
Wat voor schakelaars gebruikt u hier?
zijn dat de originele fleischmann schakelaars (zo ja welke) of gewoon andere schakelaars?
-
Er kan maar 1 trein rijden als de wissels voor en achter gelijk staan en er moet dus 1 sein op groen staan....
Hallo Gert Jan,
Bedoel je dat je "denkende" wissels gebruikt? Zo niet, hoe schakel je de sectie dan aan/uit? Want de lichtseinen hebben geen treinbeinvloeding. Daar zou je een relais voor nodig hebben (of een extra schakelaar op je bedieningspaneel).
Persoonlijk zou ik iets bouwen waarbij een trein die naar rechts vertrekt zelf via een schakelaar alle seinen op rood zet. Dan heb je alleen nog schakelaars nodig om zelf een sein op groen te zetten. De schakelaar die door de trein wordt bediend kan een REED contact zijn, of een infrarood sluis oid. (in het gezamelijke uitrijspoor).
Groet, Wim
-
Wat voor schakelaars gebruikt u hier?
zijn dat de originele fleischmann schakelaars (zo ja welke) of gewoon andere schakelaars?
Het zijn andere schakelaars met 2 of 3 omschakelcontacten. Daarbij neem ik aan dat de wisselspoelen van een eindafschakeling zijn voorzien. Maar als je liever je Fleischmann-schakelaars wil houden, dan kun/moet je omschakelrelais (Fleischmann 6955) parallel aan de wisselspoelen schakelen. Die hebben 2 omschakelcontacten: Sxxb en Sxxc in mijn tekening.
-
Het zijn andere schakelaars met 2 of 3 omschakelcontacten.
Heb je misschien een voorbeeld van zo'n schakelaar?
Daarbij neem ik aan dat de wisselspoelen van een eindafschakeling zijn voorzien.
Wat bedoel hier mee?
-
a) Een voorbeeld van een 3-polige omschakelaar is Conrad Artikelnummer: 703170.
b) Een eindafschakeling bij een wisselspoel zorgt ervoor dat als er voortdurend spanning op de aansluitingen van de wisselspoelaansluitingen staat, er intern bij de wisselspoel een klein schaklaartje zit die de spanning onderbreekt als de wisselstang in de eindstand van de betreffende wisselspoel staat. Het is een kwestie van het kapje van de wisselspoelen losmaken en kijken of er twee schakelaartjes aanwezig zijn. Je kunt ook even proberen door op de aansluitingen van één wisselspoel een constante spanning te zetten. En dan luisteren of de spoel na 1,5 seconden nog bromt. Zo nee, dan zitten er een eindschakelaars in, anders niet.
Kijk het is allemaal leuk en aardig, maar als je zelf minimale info geeft zoals ik gebruik de zwart witte schakelaars van Fleischmann
, dan mogen/MOETEN de helpers gaan uitvlooien welke nr. van Fleischmann bedoeld wordt. En vooral hoe dat type schakelaar intern functioneert. Er zijn namelijk meerdere mogelijkheden:
a) vaste omschakelaar;
b) terugverende schakelaar met een vaste middenstand;
c) drukknoppen, die even een contact maken, maar waaraan je kunt zien wat de laatst bediende stand is;
d) en ga zo maar door.
Als het afwijkt van het eenvoudigste type (a = vaste omschakelaar) dan ben je aan de beurt om extra schakelingen te verzinnen en te maken om het een en ander te automatiseren.
-
Ten eerste bedankt voor de info.
Er zit geen eindafschakeling in die wissel want dat regelt die fleischmann schakelaar zelf (artikel nr. 6900) je kan deze schakelaar ook vervangen voor 2 veer retour druk schakelaars.
-
… kan deze schakelaar ook vervangen voor 2 veer retour druk schakelaars.
De contacten in mijn tekening zijn vaste schakelcontacten, dus geen drukknoppen zoals een beldrukknop, maar een contact zoals het licht in huis wordt aan- en uitgeschakeld. Daardoor is het gemakkelijkste om omschakelrelais (Fleischmann 6955) te gebruiken. Zie mijn bijdrage #21. Aan die relais hangt een prijskaartje. Automatisering kost nu eenmaal het een en ander. Aan anderen de eer om een goedkopere oplossing aan te bieden, waarmee de vraagsteller overweg kan.
-
die wissel heeft geen eindafschakeling dus kan er dan niet beter tijdrelais gebruikt worden?
(anders blijft die toch bekrachtigt of branden de seinen dan ook niet meer)
-
Hoe weet je zo zeker dat het wissel geen eindafschakeling heeft?
-
ik lees net dat deze wel een eindafschakeling hebben.
-
die wissel heeft geen eind afschakeling dus kan er dan niet beter tijdrelais gebruikt worden?
(anders blijft die toch bekrachtigt of branden de seinen dan ook niet meer)
a) Tijdrelais erbij betekent nog meer (overbodige?) rim-ram. Mijn oom zaliger zei: "Wat er niet in zit, gaat ook niet kapot." Oftewel: houdt het eenvoudig (als het kan).
b) Het al of niet branden van de (lampen van de) seinen is niet afhankelijk van de blijvende spanning op de wisselspoelen. Daar zorgen de omschakelrelais (S1..3) voor. In feite zijn die relais van het bipolaire type. Dat houdt in dat er twee magneetspoelen in zitten.
-
dus ik heb 2 on/off schakelaars nodig (https://www.allekabels.nl/schakelaar/7303/4843/tuimelschakelaar.html (https://www.allekabels.nl/schakelaar/7303/4843/tuimelschakelaar.html)) en 1 on/off/on schakelaar (https://www.allekabels.nl/schakelaar/7303/1281204/tuimelschakelaar.html (https://www.allekabels.nl/schakelaar/7303/1281204/tuimelschakelaar.html)) en 4 relais (of die ene van fleischmann)
-
Ik krijg steeds meer het gevoel dat je er weinig van snapt. Daarnaast hink je mogelijk op twee gedachten die ook nog eens door elkaar heen lopen. Het gaat daarbij om:
a) Fl. 6920 behouden of (dus zeer beslist niet EN , want dan is het geen automatisering meer, maar een uitgebreide handbediening met mogelijke bedieningsfouten.)
b) andere schakelaars zoals bv. in jouw vorige bijdrage. Maar die hebben te weinig omschakelcontacten! Eén omschakelcontact is zeer beslist te weinig. Het moeten er minimaal twee zijn en soms zelfs drie omschakelcontacten.
Daarom geef ik hieronder een lijst met benodigdheden en wat hints. Het uitgangspunt daarbij is dat je gebruik blijft maken van de schakelkastjes van Fleischmann (6920).
1. 3x Fleischmann Universeel-Relais (6955) of van een vergelijkbaar type van andere leveranciers. Die relais zijn bipolair (= met 2 magneetspoelen) en voorzien van 2 omschakelcontacten. Let op de juiste spanning voor de spoelen: ca. 15 V~. Het zijn S1, S2 en S3 in mijn schema. De spoelen van S1, S2 en S3 staan parallel over de betreffende wisselspoelen van W1, W2 en W3.
2. 4x hulprelais unipolair (= met één spoel) en 1 omschakelcontact. Let op de juiste spanning voor de spoelen: ca. 15 V~. Het zijn KG1, KG2, KG3 en KG4 in mijn schema.
De spanning van 15 V~ heb ik aangehouden omdat de wissels van Fleischmann ook op die spanning werken.
Voor de rest haak ik hier af.
-
1. 3x Fleischmann Universeel-Relais (6955) of van een vergelijkbaar type van andere leveranciers. Die relais zijn bipolair (= met 2 magneetspoelen) en voorzien van 2 omschakelcontacten. Let op de juiste spanning voor de spoelen: ca. 15 V~. Het zijn S1, S2 en S3 in mijn schema. De spoelen van S1, S2 en S3 staan parallel over de betreffende wisselspoelen van W1, W2 en W3.
Nu snap ik hem ik dacht dat die S1,2,3 schakelaars waren en ik wist niet dat dat de schakelcontacten waren van die relais (6955) hij is duidelijk.
Ps. ik zit meestal niet in dit soort electra wel eens een beetje maar dan noemen wij schakelaars 'S' en relais en schakelcontacten 'K' dus het kwartje viel wat later.
Maar bedank voor de info ik wacht wel af of er nog eventueel een goedkoper (maar met de zelfde werking) relais is en dan ga ik er mee beginnen.
-
a) Fl. 6920 behouden of (dus zeer beslist niet EN , want dan is het geen automatisering meer, maar een uitgebreide handbediening met mogelijke bedieningsfouten.)
b) andere schakelaars zoals bv. in jouw vorige bijdrage. Maar die hebben te weinig omschakelcontacten! Eén omschakelcontact is zeer beslist te weinig. Het moeten er minimaal twee zijn en soms zelfs drie omschakelcontacten.
In oplossing a) zijn het relais. In oplossing b) zijn het schakelaars.
-
Sein 4011 is alleen maar een mast met twee leds er in. Gemeenschappelijke plus. Er zal ook wel ergens een weerstand zitten, maar die zie ik niet in de handleiding van Viessmann.
Die zit in de gekleurde krimpkous (die kleur geeft aan welk LEDje je hebt). Als je wat vast schroeft, schroef je dus het pinnetje van de weerstand vast.
-
Klopt