BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Remco. op 24 January 2008, 23:08:40
-
Goedenavond even een alles in 1 ;)
Ik ben Remco, ben toch weer bevangen door het trein virus en heb nu ik de ruimte heb alles weer van zolder gehaald :) Het eerste rijdend materiaal is al weer aangeschaft, te weten een NS 2400 (http://www.roco.cc/content.php?id=1476&pd=2997&kat_id=&typ_1=&land=&epoche=&spur=0&artikelnummer=62791&search=1&p_search=1&page_cp=0&acdc=&archiv=&PHPSESSID=d5a1db260000d30b18875142dd817947) en de lading die erachter moet, 6 VAM Compost wagons (http://www.roco.cc/content.php?id=1476&pd=3150&kat_id=&typ_1=&land=&epoche=&spur=0&artikelnummer=45933&search=1&p_search=1&page_cp=0&acdc=&archiv=&PHPSESSID=6a79ec38c03a86bfb5283d967c273e32)
Mijn doelstelling is het rijden in Epoch 4 en dan rond het oude banenplan van station Amersfoort. Alhoewel ik wel een redelijke baan kan neerleggen is mede met het oog op verhuisbaarheid/verplaatsbaarheid het niet mogelijk om amersfoort tot in detail uit te leggen. Ik heb op basis van de informatie van sporenplan en google earth foto's de baan opgesteld. Dit was wel wat lastig omdat ik wel een banenplan heb van 1985 maar geen google earth foto's van die tijd :) maar gelukkig zijn de veranderingen meer aanvullingen dan grove wijzigingen dus was er al met al wel het eea uit te halen.
Het volgende plan is dus op 'papier' gezet:
(http://tweakers.net/ext/f/oWPowE0O7P2pCoMIe5OCz5dX/thumb.jpg)
en voor een vergroting hier (http://tweakers.net/ext/f/oWPowE0O7P2pCoMIe5OCz5dX/full.jpg)
De oppervlakte word 4 meter bij 1.22 meter en dan word het oppervlak verdeeld in 4 vlakken van 1m bij 1.22m zodat het vrij eenvoudig weer is in te 'pakken' mocht dit nodig zijn in de toekomst. Het rood omlijnde vlak is zo goed als mogelijk overgenomen uit het oude banenplan amersfoort 1985. Dit betreft dus het stationsgedeelte. De rest is noodzakelijkerwijs toegevoegd voor de omloop en niet geheel volgens het origineel.
Voor wie zich afvraagd, waarom Amersfoort ? Nou ja toen ik nog een kleine treinfanaat was, zo rond die tijd dus ;), was dat waar voor mij de treinenwereld uit bestond: 1600's, 1200's, 1100's en niet te vergeten de 2200 & 2400 op Amersfoort met toendertijd nog een station zoals een station hoort te zijn volgens mij ( Niet voor niets geniet ik nog steeds als ik op A'dam centraal ben ;) De enorme bogen van het station wat vrijwel alle sporen overspant, prachtig! zoals amersfoort het soortgelijk had ).
En hoewel de wereld op dat vlak niet heeft stil gestaan heb ik nog steeds niet zo veel met de huidige treinen als met die uit dat tijdperk. Daarom heb ik dan ook besloten me daarop te richten en alles rond dat tijdperk en dan met name '80-'85 te richten.
Maar goed dat was de sentimentele kant van het verhaal ;) over het technische gedeelte heb ik nog wat vraagjes:
Ik heb gelezen dat 3% helling eigenlijk de richtlijn is voor afdaling en/of stijging. Nu ben ik er nog niet over uit of ik de sporen aan de bovenkant, onder het blad moet laten doorlopen, ik kan dan in het midden +- 2 meter onder het blad zitten alvorens de trein weer begint te stijgen. De reden waarom ik dat zou willen is om wat meer scenery kwijt te kunnen achter het station. Maar aan de andere kant zijn het 3 lange sporen van ruim 3 meter en is het ook wel mooi denk ik om ze daar te zien rijden. Wat is jullie idee erbij ? ( Ikzelf denk dat het wat rust geeft op de baan omdat het station wel relatief druk is )
Wat is de reden dat jullie een schaduwstation aanbrengen ? Omdat je niet teveel treinen op je baan wilt hebben of andere redenen ? Amersfoort is wel een druk knooppunt dus op zich is er niets mis met wat stilstaande treinen her en der maar goed ben benieuwd naar jullie idee.
Ik had eerst de keerlus er niet inzitten maar later bedacht ik me dat dat wel handig zou zijn. Wat zeggen jullie ? Wel doen of niet doen ? Op zich kan je op het station prima rangeren om je loc naar de andere kant te brengen dat weet ik maar goed ben toch wederom benieuwd naar jullie idee.
Nou een hoop dingen in 1 keer maar goed ik ben erg benieuwd naar jullie tips & tools! Bedankt alvast!
-
Tips heb ik niet voor je.
Ik heb wel goede herinneringen aan Amersfoort, maar dan vooral aan de werkplaats uit 1983: onttakel- en verzamelplaats van sloopmaterieel (mat.'46 en rode DE-1/2).
-
Het ziet er wel leuk uit maar ik vind dat er teveel spoor ligt en persoonlijk vindt ik het niet zoveel op amersfoort lijken kant weten heb hier bij mij een plattagrond uit die tijd en daar op zie je precies hoe de sporen liggen. en wat de achterbaan betreft dat zal ik achter een wandje doen dan kan je een trein nog is laten staan dan lijkt het of hij onderweg is en dan laat je een andere trein tevoorschijn komen krijg je een mooi afwissenlend station net zoals in amersfoort oh en de keerlus niet doen want dan kan je daar een perron plaatsen net zoals in a'foort
Reinder
-
Hoi bedankt, vwb dat extra perron waar bedoel je dat precies ? Want hieronder is het schema wat 'model' heeft gestaan voor mij.
(http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_85/amf.gif)
Groot plaatje (http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_85/amf.gif)
En daar zie je dan 2 perron's waar ik in ieder geval rekening mee heb gehouden, ik heb alleen zie ik net niet het tweede korte spoortje tussen in het bovenste perron liggen. Het hele rangeer gedeelte heb ik achterwege gelaten ivm ruimte gebrek :(
-
ik bekijk het van de verkeerde kant is het mischien makelijker om je rangeer sporen voor te leggen dat is een stuk makelijker met rangeeren en ontkopellen van je wagons en je stoot dan niet tegen je03tation30gebouw
Rein4%r
-
Ja daar heb je een punt ja, daar moet ik inderdaad nog even wat gedachten over laten gaan :)
-
ja dat wordt veel brainstormen moest ik ook doen maar ik heb het voordeel ik heb geen voorkant en ook geen achterkant hihi
Reinder
-
Remco, volgens mij ligt in je tekening het kopspoor in het verkeerde perron. Dit lag volgens mij tussen spoor 4 en 5 onder de kap. Wellicht heeft er tussen spoor 1 en 2 ook een kopspoor gelegen, de ruimte is er zeker voor, maar dat is dan denk ik langer geleden.
Albert
-
nee zoals je op het plaatje ziet er waren 2 van dat soort sporen
Reinder
-
Ja, ik zie het ook. Alleen herinner ik me die tussen 1 en 2 niet. Die tussen 4 en 5 wel. Stond waarschijnlijk vaker een trein op als ik er langs kwam, ik denk de stoptrein richting Amsterdam.
-
Hoi Albert, ja dat had ik eerst ook, ik herrinerde me er ook maar 1, maar ja de tekening zegt toch echt twee :)
-
Amersfoort 1957 hier te vinden:
www.spoorinfo.nl/images/amf1957.jpg
Ooit waren de sp. ten oosten van het 1e perron doodlopend. Pas in aan het eind van de jaren zestig werd het 1e perron een eilandperron. De toename van het aantal tr. rechtvaardigde dat. Tr. naar het noorden stopten destijds in de spits ook langs het 2e perron.
Modelspotter (die in Amf heeft gewoond van 1964 tot 1968).