BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: wob op 24 December 2018, 19:58:02
-
Mijn Piko Silberling zoals hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62471.9705) te zien, blijkt enigszins scheef te staan.
Het valt misschien niet eens zo op, maar ik zie zulke dingen na verloop van tijd. En dan stoort het me.
Ik heb het rijtuig opnieuw open gehaald, want ik vermoedde dat het te maken had met de inbouw van binnenverlichting (door mezelf). Maar ik kan niets vinden dat daarop duidt.
Wat is het geval:
Het rijtuig lijkt aan de voorzijde (stuurstand) lager te staan dan aan de achterzijde.
Verder heeft het de neiging om om de lengteas enigszins naar rechts te kantelen (wat vooral opvalt als het gekoppeld is met andere rijtuigen).
De draaistellen blijken verschillend gemonteerd:
Het voorste draaistel heeft in de hoogte een grotere speling dan het achterste draaistel.
Bij het voorste draaistel bevinden zich links en rechts van het draaipunt van het draaistel nokken aan de bodem van de bak, die het kantelen van de bak beperken.
Bij het achterste draaistel ontbreken die nokken.
Op zich is dit volgens mij een gangbare constructie voor 4-assige wagens en rijtuigen. Als het echter leidt tot scheefstand, dan lijkt mij dat er toch iets mis is.
Zou het misschien komen omdat ik de draaistellen los van de bak gehad heb (wat overigens alleen lukt vanaf de bovenzijde, waarbij je eerst ook nog het veertje van de het kortkoppelingsmechanisme moet verwijderen)? En deze vervolgens niet goed vastgeklikt heb?
Dat lijkt me onwaarschijnlijk want de draaistellen zijn beide niet meer naar onderen los te trekken.
En dat ze klemmen aan de bovenzijde is ook onwaarschijnlijk. Het veertje van de kortkoppeling zit er immers boven en het mechanisme kan vrijelijk bewegen.
By the way:
Ook als de kap eraf is, blijkt de boel scheef staan. Dus ook daaraan kan het niet liggen.
Daarom mijn vraag:
Is iemand van jullie iets bekend over Silberlingen van Piko die scheef staan?
Er moet nog wel worden gezegd dat het rijtuig mooi rijdt zonder lelijke tuimelbewegingen over de lengteas. Dus hoe groot is het probleem nu eigenlijk?
Het "probleem" wordt wat mij betreft al minder als het het vaker blijkt voor te komen (en niet komt doordat ik aan het knutselen geweest ben).
(Soms heb ik wel eens het gevoel dat ik overmatig veel maandagmorgen-exemplaren in huis heb. Maar ook dat kan ik niet hard maken. Of ligt het toch aan mijn kritische instelling?)
Ben benieuwd naar jullie reacties.
(Het is kerstavond. Voor mij niet een heel speciale avond. Niettemin allen een prettige kerst toegewenst)
Groet, Bas
-
Heb je de draaistellen onderling gewisseld?
Heb je de draaistellen al eens goed met elkaar vergeleken en door ze op een vlak stukje spoor te laten rollen, als daar onderling geen verschil is moet je het in de draaistel ophanging zoeken. (Zie m’n 2e bericht).
-
Wieldiameters al eens vergeleken? Niet dat de kans groot is dat ze verschillen, maar je weet nooit.
-
Is bij alle Piko Silberlingen zo... constructiefoutje. Daarom is het bij mij ook bij slechts 1 stuks (Alex versie, wegens gebrek aan alternatieven) gebleven.
Ik dacht eerst ook dat ik een mislukkeling had, maar de winkel vertelde dat dat bij allemaal zo is. Op het Drehscheibe forum is er ook een en ander over te vinden, inclusief diverse oplossingen en verbetertips.
Ik heb het opgelost door er een metalen ringetje onder te doen aan de lage kant, nu staat hij zo goed als gelijk.
Groeten Eddy.
-
Het is dan geen Silberling, maar in de basis komt de wagen aardig overeen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/F45E7A69-00B2-4A03-8235-C21FE4EAB9A0.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/F45E7A69-00B2-4A03-8235-C21FE4EAB9A0.jpeg)
Aan de ene kant geen nokjes en
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/47946422-2E91-4C44-B3E2-141312DE7EF1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/47946422-2E91-4C44-B3E2-141312DE7EF1.jpeg)
aan de andere kant wel, deze nokjes moeten even hoog zijn en houden het rijtuig recht.
Die van mijn piko DB Bm 235 zijn 5,2 mm hoog.
Hopelik helpt dit je ook.
-
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Het is in ieder geval een hele geruststelling dat het niet veroorzaakt is door mijn knutselwerk (waar ik in eerste instantie heel tevreden over was).
De constructie van de Bm 235 ziet er inderdaad identiek uit aan die van de Silberling.
Ik zal eens kijken of er op een simpele manier verbetering te brengen is.
Het is mij in ieder geval niet gelukt om het draaistel eruit te trekken zonder hulp van bovenaf met een tangetje. En zelfs als dat wel zou lukken, dan is de kans heel groot dat de bedrading afbreekt.
Er zit dan niets anders op dat het rijtuig weer geheel te demonteren, inclusief de bedrading die er nu heel strak in zit.
Ik weet nog even niet of ik daar zin in heb.
Als ik het vooraf had geweten, dan had ik het rijtuig laten liggen.....
Maakt niet uit. Ik ben blij met jullie hulp en informatie.
Groet, Bas
-
Zorg er de volgende keer voor dat je ruimte in je bedrading houdt, zodat je zonder schade je draaistel kan afnemen zonder dat de bedrading breekt of je het rijtuig moet openen.
Ik wrik de draaistellen eraf door ze te draaien en tegelijk eraan te trekken.
De te strak zittende bedrading kan ook leiden tot het beperken van de bewegingsvrijheid van het draaistel.
Succes.
-
Handige tip, draaien en trekken tegelijk.
Dankjewel.
De bedrading heeft overigens ruim voldoende speelruimte voor de bewegingen van het draaistel.
Alleen aan de binnenzijde heb ik de bedrading (onder het interieur) afgeplakt. Dit om te voorkomen dat bij het weer vastklikken van het interieur, de bedrading stiekem ergens klem zou komen te zitten.
Dat was achteraf misschien niet nodig geweest.
De soldeerverbinding van Piko in het draaistel was trouwens ook niet super, want die liet bij het minste of geringste los. Die verbinding zat bovendien op een riskante en moeilijk bereikbare plek waarbij het omringende kunststof zomaar zou kunnen smelten.
Die soldeerverbinding heb ik daarom op een andere plek gemaakt waarbij ik de stroomafnemer er maar even uitgelicht heb.
Groet, Bas
-
De scheefstand lijkt opgelost.
Ik heb een stukje stevig karton van 0,5mm dik tussen de ophanging van het draaistel gezet.
Dit zorgt ervoor dat de bak hoger op de poten staat.
Tegelijkertijd kan de bak minder kantelen.
Vooral dat laatste - de scheefstand om de horizontale as stoorde mij in hoge mate - is een hele verbetering.
Tot nu toe is het niet eens nodig het kartonnetje op het draaistel vast te lijmen.
Hopelijk juich ik niet te vroeg. Het teststadium is nog niet voorbij ;).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG5449.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG5449.jpg)
(De bedrading bleek gelukkig lang genoeg om het draaistel los te halen. Ging ook heel gemakkelijk met dank aan Richard voor de tip)
Groet, Bas