BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: gtw6016 op 23 December 2018, 22:12:41

Titel: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: gtw6016 op 23 December 2018, 22:12:41
hoi allemaal.

vanuit de Vereniging tot behoud van spoorwegmaterieel Haarlem zijn wij opzoek naar (interieur) foto's van ongevallen wagens type stale D

onze wagen
De Stalen D 6072 werd in 1932 in dienst gesteld als bagagewagen en heeft jarenlang meegereden in internationale treinen. In de periode 1960-1963 werd de wagen omgebouwd tot ongevallenwagen, hierbij kreeg het een roodbruine kleurstelling, extra opbergruimte onder de wagon, een aantal takels bij de schuifdeuren en het nummer 157 108. Later, in 1969, werd dit 30 84 975 1 508, gevolgd door een vernummering tot terreinwagen 80 84 984 0 506-3 in 1984.
De wagen ging in 1999 over naar de STIBANS en werd daar gebruikt als onderdelenwagen voor de revisie van loc 162. In 2010 zijn de reserve onderdelen van de NS 162 overgepakt in een andere stalen D. De D6072 (157 108) is vervolgens overgegaan naar de WIJS, en in september 2011 ook daadwerkelijk naar Haarlem vertrokken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stalen-D.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stalen-D.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stalen-D-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stalen-D-2.jpg)
revisie
op dit moment zijn wij hard bezig met de technische  revisie van onze D, hier na willen we graag het originele interieur zo goed als mogelijk in ere herstellen, en daar door zijn wij opzoek naar interieur foto's, foto's van deze wagens in actie of eventuele andere detail foto's.
onze dank is groot! (y)

op facebook kunt u de vorderingen van onze activiteiten in Haarlem volgen :)

alvast bedank

gr marc

Titel: Re: Gezocht interier foto's ongevallen stalen D
Bericht door: timtrein op 23 December 2018, 23:17:30
Ik weet niet of ze allemaal exact gelijk zijn, maar zal die van ons wel een keer fotograferen van binnen.
Titel: Re: Gezocht interier foto's ongevallen stalen D
Bericht door: gtw6016 op 23 December 2018, 23:36:46
Alles is welkom Tim! Alvast bedankt :)

Marc
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: j.ossebaar op 24 December 2018, 21:38:04
Geachte heren ,
Ik bezit geen foto's maar weet wel hoe het interieur er uit zag , daar ik vanaf ongeveer 1970 als storingsmonteur/lid ongevallen ploeg te Amsterdam CS , voor een periode van ongeveer 30 jaar met de Amsterdamsche wagens / auto gewerkt heb . Als ik jullie kan helpen , dan hoor ik dit graag .
MVG sjaak
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: gtw6016 op 24 December 2018, 21:56:03
Sjaak je hent pb
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: edwin1974 op 24 December 2018, 23:57:31
Misschien is het leuk om een tekening te maken van de inrichting van het interieur en foto zijn altijd welkom dan kan ik mijn kleinspoor stalen D IV ongevallenwagen ook van interieur voorzien  (y) (y).
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: j.ossebaar op 25 December 2018, 10:21:47
Op de interieurfoto het volgende , je kijkt vanuit het midden van de wagen naar het bemanningsverblijf/entree bordes .
Rechts de rekken waarin het stophout stond , afgesloten door een houten schot waar het trapje hing dat bij de schuifdeuren gebruikt kon worden ( in de vloer de gaten voor ophanging en onderaan de afstandshouderbeugel voor op de treeplanken . Dan de stalenrek voor de lucasvijzels , tangy olie vijzels .
Aan de andere kant de stalenstelling met de oliekannen met afgewerkte olie als glijmiddel , hulpstukken voor lok's 5-6-700 derden , gereedschap kist , laodhaler etc .
Links was een rek voor allerlij gereedschap , de hier getoonde werkbank stond in het andere einde van de wagen . Bij de beide schuifdeuren was een kranebalk ,bedoelt voor een weston-kettingtakel .
Door de klapdeur rechts het toilet en links de droogruimte .
Dan de manschappenruimte met plaats voor 8 personen in de opstelling van 4x2 persoonsbanken , met klaptafel en via schuifdeur naar toegangsbordes .
In de manschappenruimte een pelgrim oliekachel , een 2 pits propaangastoestel , en kastjes voor bestek e de blikken soep ,sigaretten en de verbandkist . Onder de banken papierenmutsjes kleding klein reservematerieel en 2 accu's noodverlichting . Deze accu's moesten op depot opgeladen worden , wat nooit gebeurde . We hadden in de mansch ruimte altijd 2 batterij handlampen staan , en de eerste die binnenkwam starte gelijk het benzine lichtagregaat voor de 220 volt's tl verlichting . De propaanflessen 2x stonden in een afgeslotenkast die van buiteaf voorzien van een deur om de flessen te verwisselen , binnen waren 2 kleine openingen om de kraan van de gasfles te openen .
De ingangsdeuren op het bordes waren door een hangslot afgesloten en de schuifdeuren door vanbinnen uit te bedienen knevels .
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: gtw6016 op 25 December 2018, 12:39:48
Hartelijk dank Sjaak prachtige omschrijving.

Mochten er mensen zijn die nog foto's hebben, ze zijn van harte welkom (y)

Marc
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: j.ossebaar op 26 December 2018, 11:08:27
Even een andere vraag .
Wat is het depot waar DEZE wagen thuis hoorde .
Qua inrichting was er verschil , nl de wagens depot Utrecht en Eindhoven behoorden bij de ongevallenkraan en hadden een tweede materieel wagen ( ex blokkendoos ) .
Inverband met de Schipholtunnel , Hemtunnel ,kreeg Amsterdam een tweede Luccaspomp die aangedreven werd door een elektramotor ,en een externe licht aan sluiting voor voeding vanuit de tunnel wandcontacdozen . (uitlaatgassen ) .Als ook perslucht hef kussens .

Op de foto van de zijkant het volgende , Donker raam ,schuifraam personenbank ; verlichtraam keukenraam met daar onder luik van gaskast , daar dit dezelfde ruimte is moet het voorgaande raam ook verlicht zijn .
Klein donkerraam met ventilatiekoker = wc ;2x kl ramen in schuifdeuren ;2x kleine ramen houtrek ; 2 x kleine ramen schuifdeuren ; 1 x klein raam waar zwaar gereedschap stond , zoals lucas pompen , stuurtafel lucasslangen ,staalkabele en kettingen .
De buiten verlichting ( waterdichte slagvaste TL verlichting tussen eerste en tweede / en vijfde en zesde kleine raam ontbreekt , en misschien ook op de kopwanden .
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: Thowra op 26 December 2018, 13:20:20

Citaat
Even een andere vraag .
Wat is het depot waar DEZE wagen thuis hoorde?

Even opgezocht.
De 80 84 984 0 506-3 behoorde tot depot Eindhoven.

Jeroen
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: j.ossebaar op 26 December 2018, 16:47:46
Dit verklaard ook dat er op de foto-links een werkbank staat . De Amsterdamse had hier een stelage staan voor ander gereedschap . De werkbank stond bij ons tussen de verste schuifdeuren en het kopschot , aan dezelfde zijde . 
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: gtw6016 op 27 December 2018, 13:34:28
Wederom dank! Wat een gedetailleerde uitleg zeg. prachtig! Is er ook een specifieke reden waarom deze wagens onderling verschillen? Afgelopen zaterdag dr luiken onder de wagen maar eens geopend en het nodige hout gevonden. Enig idee waarvoor dat was? Aangezien er toch ook een zogenaamde houtwagen mee liep?

Marc
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: edwin1974 op 27 December 2018, 13:43:29
misschien hout waar de steunpoten van de ongevallenkraan op rusten?
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: gtw6016 op 27 December 2018, 14:11:42
Ja naar mijn weten lag dat altijd in de houtwagen maar we gaan dr vast achter komeb :)
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: dwem op 27 December 2018, 14:16:31
De NVBS heeft een originele NS groot formaat tekening (nummer 01.01.39.142) van de ongevallenwagens 80 84 975 1 500 - 508, 510 - 511, schaal 1:20.
Zijaanzicht, kop met hijswerktuigen en vloerplan, plus plaatsing gereedschappen en beschrifting.

Stuur me een pb als je geïnteresseerd bent in een kopie, of kom er zelf een foto van maken in Amersfoort.

Dirk
tekeningenbeheerder SNR
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: gtw6016 op 27 December 2018, 15:09:29
Dirk u heeft pb! ;D

Marc
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: j.ossebaar op 28 December 2018, 22:17:45
Elke ongevallen wagen had een stadaard inventaris .
Het hout in de onderkasten werd bij ons aangeduid als "oud "hout .
Dit waren meestal eiken stophout die bij hersporen NIET voor stapelingen gebruikt werd ( gebroken tienen of zevens ) .
Als je een wagen of as had , die na het heffen opzij geduwd werd , dan werd de ruimte tussen de spoorstaven opgevuld met dit hout .
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: j.ossebaar op 30 December 2018, 15:56:05
Voor geinteresseerde /modelbouwers wil ik de inventaris lijst van de Amsterdamsche wagen  op het forum zetten .
Deel 1
    Verlichtings middelen .
1 Lichtagregaat  2 kW + verdeeldoos , benzine lbrig &stratton 220 v , later diesel . Aggregaat was met een steker met schakel/zekeringen kast verbonden .
2 batterijen 6 volt , stonden onder een zitbank ( werden niet gebruikt )
2 grote schijnwerpers 220 v op statief
2 kleine schijnwerpers 220 V op voet
1 kabelhaspel met 2 stroomkabels ( 25 m lang )
2 explosievrije lampen
5 petromax lampen ( petroleum vergassers lampen )
2 bloklampen
2 sluitseinlampen

     Snij gereedschap
2 cilinders zuurstof  ( lagen in de kasten onder de wagen ! fles in draagbaar en 1 cil in kastvak )
2 cilinders gas  ( lagen in de kasten onder de wagen , 1 fles in speciale draagbaar zodat de fles NIET horizontaal gebruikt kon worden , en 1 fles in gewone draagbaar )
1 stel slangen ( zuurstof en gas )
1 lange snijbrander recht in doos
1 lange snijbrander gebogen in doos
3 verhittings branders in doos
1 zuurstofreduceerventiel
1 gasreduceerventiel
1 set branders in metalen koffer
2 lasbrillen
1 draagbaar voor acityleenfles
2 draagbaren voor de zuurstofflessen
1 baby snijapparaat ( compleet met meters en slangen , werkt op PROPAANGAS )
2 reserve zuurstofcilinders voor baby apparaat
 2 reserve gas cilinders voor baby apparaat
1 moeder propaan fles met standaard en vulkoppelstuk


        Lukas hersporingsgereedschap

1 agregaat / oliepomp aangereven door ILO benzine motor
1agregaat / oliepomp aangedreven door elektromotor op 380 V krachtstroom voor in de tunnels
1 krachtstroom verlengsnoer 25 m voor lucasagregaat
1 stuurtafel
1 verdeel ventiel
1 hogedrukslang 20 meter rode markering
1 hogedrukslang  20 meter groene markering
1 lagedrukslang 20 meter blauw van kleur retour olie stuurtafel-pomp
5 hogedrukslangen 10 meter zwart , verbinding stuurtafel - vijzels
2 teleskoopvijzel 130/60 ton
2 telescoopvijzels 40/20 ton
2 extra kleine telescoopvijzels 40/20 ton
4speciale voetstukken kleine vijzels
1 klimvijzels 75 ton
3 klimvijzels 40 ton
3 losse voetstukken voor klimvijzels
3 losse koppen voor klimvijzels
6 draagijzers voor klimvijzels
2 kabels met vijzelpunten voor de 40 tons klimvijzels ( oprichten ketelwagens )
1 rolbalk van aluminium en voorzien van afdruk gaten 1 rolwagen met afdrukvijzel
1 rolwagen zonder drukzijzel

handvijzels
2 Tancye vijzel 25 ton groot formaat
2 Tancey-vijzels 25 ton klein formaat
4 gewone pompstokken
2 gebogen pompstokken ( deze werden oa gebruikt bij het uitelkaar drukken van de draaistellen loc'n 1100 , om debufferplaten te plaatsen )
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: gtw6016 op 30 December 2018, 16:37:16
Jeetje wat gaaf! Super bedankt. Dat je dat allemaal nog zo gedetailleerd weet haha :D

Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: j.ossebaar op 30 December 2018, 16:45:19
wie wat bewaard heeft nog wat .
Dit is de inventarislijst behorend bij de ongevallen ploegen .
DE rest volgt .
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: edwin1974 op 30 December 2018, 16:52:05
who gaaf  echt super
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: j.ossebaar op 31 December 2018, 15:05:41
inventaris 2
Vijzels ;
2 korte afdruk vijzels ( domme kracht )
2 lange afdrukvijzels 10 ton ( domme kracht , bij naam , lange jan )
2 Duff Norton vijzels  20 ton
2 pompstokken voor Duff Norton vijzels

Takels ;
1 2/3 schijftakel met ongeveer 100 m staalkabel 19,6 mm
1 railklem voor id
1 keerrol voor kabel 19,6 mm ( openklapbaar ; Dit werd gebruikt als een lok ,staande op het nevenspoor , de ontspoorde wagen moest verplaatsen )
1 Tirfor takel 3 ton +pompstok en 30 M. kabel
1 openklapbaar keerrol voor id.
1 westonkettingtakel 1/2 ton
1 westontakel 1,5 ton .( indien nodig voor wielasverwisseling )
1 Touwtakel 2/3 schijfs 1/2 duim

Staalkabels en kettingen
4 x staaldraadstrop , d=19,6 mm l=2 meter met doorsteekkous
2 x staaldraadstrop ,d=19,6 mm , L = 4 m
1 x staaldraadstrop , d=19,6 mm ,L=6 m
6 x harpsluitingen voor id
1 x tandklemmen voor kabel 19,6 mm
2 x trekkabels d=19,6 mm ,L=12 m
1 x trekkabel d=19,6 mm , L=25 meter
1 x trekkabel d= 35 mm L=12 meter
1 x trekkabel d=28 mm L=12 meter
 
1 x stropketting 3/8"x 1,60 M
1 x stropketting 3/8" x 2,00 meter
1x stropketting 1/2" x 1,00 m
1 x stropketting 1/4" x 1,60 m
1 x bindketting 1/4" x 10 meter
1 x bindketting 1/4" x 3 m

1 x trekboom + beugel voor ontkoppelde stroomlijn rijtuigen ( koppelboom ) voor mat '40 t/m 54
1x trekboom + koppelplaat vanaf mat 64 plan t+v en later .

Hersporingssloffen
1x 1stel compleet met beugels en spieën voor NS 63
1x 1 stel compleet met beugels en spieën voor Np 46

Sleutels
1 x dubbelsteeksleutel 1/4"- 1"
1 x dubbele dopsleutel 1/4" -3/4"
3x dubbele ringsleutels ( 1/2 "- 5/8"; 5/8"-3/4"; 3/4"- 7/8")
1 x verstelbare sleutel nr 86 ( engelse bahco )
2 x verstelbare sleutel 3/4"
1 x sleutel 86 mm voor koppelen stroomlijnmaterieel ( sleutel had 1 lange wang en 1 korte wang , dit om goed tussen het korte stootwerk te kunnen sleutelen )
1x pijpsleutel 14 mm SG 81005 A        )
1 x pijpsleutel 11 mm Sg 81004 A        ) koppelingen h.s.-kabels 
1 x krukpijpsleutel 17 mm SG 81003 A  )
1 x sleutel voor luchtslangen


Hamers

3 x bankhamer 500 gr
1 x smeedhamer 1 kg
2x voorhamer
1 x bijl

Beitels
2 x platte beitel
1 x kantbeitel
1 x platte beitel 32 x 19 x 1000 mm
1 x sloopbeitel met tang

Doorslagen
2 x doorslag 4 mm
2 x doorslag 6 mm
2 x drift 8 mm
2 x drift 12 mm
1 x stokdrift 5/8"
1 x pendrijver 3 mm
1 x pendrijver 6 mm

Schroevendraaiërs
1 x schroevendraaiër  5 mm
1 x schroevendraaier 8 mm
1 x schroevendraaier 10 mm
2 x splitpentrekker

Tangen
2 x combinatietang
1 x pijpentang
1 x nijptang
3 x railtangen

Koevoeten
 2 x wagenschuiver ( lepelkoevoet , voor het verplaatsen railvoertuigen )
2 x koevoet L= 1,50 m
2 x koevoet L= 0,50 m
2 x handspaak ( hout met ijzeren beslagen punt )

2 x stalen gereedschapskist .
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: j.ossebaar op 01 January 2019, 12:23:02
inventaris 3 ;
Zagen ;
1 handzaag
2 metaalzagen

Schoppen ;
4 ballastschoppen
1 spade
1 pikhouweel 1 pikhaak

Vervoermiddelen
 2 diplorry's ( dit zijn 2 u -balken ,op een frame van 2 x 2 kleine spoorwieltjes , worden gebruikt bij vervoer van beschadigd spoorwegmat .Draagvermoge  7,5 ton  )
2 asbreukwagens (dit zijn 2 speciale platen , en daar  bij 2 kleine spoorwielen . Van de vastgelopen spooras  worden de wielbanden tussen de wangen geklemdt , dmv spanbouten . Het voertuig mag nu met max 40 km/h vervoerd worden ,over grote afstand . DE beide asbreukwagentjes worden door afstand stangen op de juiste afstand gehouden . De asbreukwagen werd voor de vastgelopen in elkaar gezet , onder de vastgelopen as gereden , waarna de vastgelopen as tussen de wangen gezakt werd .)
 DIT GEREEDSCHAP HAD EEN PLAATS IN DE ONDERKASTEN .

Speciaal ontsporings gereedschap ;
3 kleine enkele rollen voor laden / lossen lukas afdrukbalk ( deze balk lag midden in de wagen , en moest door een klein luikje en voeteplaat geladen /gelost worden ,lengte balk 4,4 meter  , en moest door 6 man getild worden .)
4x brede rolmatten ( strippen met daartussen stalen rollen )
4x smalle rolmatten
4 x hoekijzers voor geleiding rolmatten   ] Deze rolmatten constructie was dat de rolmatten haaks op elkaat geplaatst waren , zodat het voertuig horizontaal verplaatst kon worde , daar de andere
4 x U balken voor rolmatten                   ] zijde als vast draaipunt fungeert.
4 x roltanks met geleide vleugels            ] lagen in onder kasten 
1 ijzeren afdrukbalk met verleng en hulpstuk
2 x korte hefbalken voor loc'n 2200 
2 x wiegveervangers met 2 beugels + opvangklauw voor draaistellen loc'n 2200
2 x speciale schroefkoppelingen voor draaistellen loc'n 2200
4 x kikkerplaten voor loc'n 2200
2 x lange hefbalken voor loc'n 2400
4 x draagjukken met hulpstukken voor loc'n 1200
2 x stelbuffer opdrukplaten
1 x speciale schroefkoppeling met zeskante moer
1 x speciale schroefkoppeling met haken
2 x tram koppelingen
2 x spoorstaven lang 4 , 50 meter ( buiten zijde wgn )
2 x spoorstaven lang 3,80 meter ( buitenzijde wgn )
3 x railklauwen
1 x katrol voor railklauw
2 x trekstangen voor railverbinding
12 x ijzeren hersporingsplaten ( in de onderkast )
12 x harpsluitingen in diverse maten
8 x spanners voor veernesten  ( werden tussen de boven en onder veerschotel geplaatst )
1 kistje met ijzeren opvulblokken ( werden gebruit om de ruimte tussen aspot en sluitstuk op te vullen ) 
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: edwin1974 op 01 January 2019, 12:41:32
who das weer een mooie lijst j.ossebaar

Bevond zich dat luije aan de zijde waar zich ook de beide buisframe's zich bevonden ?
ik heb bij de Amsterdamsche wagen wel een een zwart luikje gezien aan die kan
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: j.ossebaar op 01 January 2019, 15:34:28
Dat luikje bevond zich in de blinde kopwand . deze wand was ook voorzien van 2 grote draaibare kranenbalken . Op vleor hoogte was een klein inklapbaar bordesje ,waar je de balk op kon leggen ,zodat er twee personen in de wagen gingen om de balk daar op te vangen . Dit was aan de andere zijde alswaar de manschappen ruimte .
Inventaris 4
Hout voor hersporen ;
maten in centimeters , al het hout had de standaard breedte van 30 cm . Het materiaal was Eikenhout en versterkt met 2 in de breedte geplaatse slotbouten .
34 x blokken 100x10 cm ( lange 10 , of meter 10  )
25 x blokken 100x7 cm ( lange 7 )
32 x blokken 100 x 5 cm ( lange 5 )
8X blokken 80 x 7 cm ( 7 )
16 x blokken 60 x 10 cm ( halve meter 10 )
18 x blokken 60 x 7 cm ( halve meter 7 )
20 x blokken 60 x 5 cm ( halve meter 5 )
8 x blokken 40 x 10 cm ( korte 10 )
14 x blokken 40 x 5 cm ( korte 5 )
15 x blokken 60 x 2 cm
2 x blokken 60x10 cm ( met ijzer beslag )
4 x blokken 250 x 20 x20 cm Vurenhout
 2 x ijzerenmand ,één met harde en één met zachte houten keggen . 


Brandblusmiddelen
1x koolzuursneeuwapparaat 2 kg
2 x droogpoeder 7 kg
1 x koolzuursneeuw 7 kg
1 x emmerspuit
2 x emmer

Meetgereedschap
1 x speermaat ( wordt gebruikt om te controleren of de wielen nog evenweidig zijn .
1 x schuifmaat voor de wielflenzen

Diversen
Jerrycan 20 liter met schenktuit ( aantal naar behoefte )
2 x wielvanger
1 x wielvanger voor wissels
1 x smeerkan
1 x oliekan 3 liter met afgewerkte olie en kwasten
1 x bankschroef

Vijlen
2 x basterdvijl plat 12"
1 x basterdvijl halfrond 12"
1x basterdvijl rond 12"
Ladders
1 x ladder 15 sport
1 x ladder 8 á 10 sport
1 x trapladder hing in de schuifdeur en steunt op de treeplank
 
Kleding alles naar behoefte
 Jompers
handschoenen
regenjassen
regenbroeken
zuidwesters
laarsen

Diversen
 1 pelgrim olie kachel
1 2 pits gastoestel

2 x gasflessen voor gastoestel
2 x rode vlag
1 x gele vlag

1 x loopkat
1 x 1/2 tons takel . ( werd gebruikt voor in /uit laden lucaspomp


Verder in manschappenruimte , aluminium borden , lepels en vorken Koffiepot ( boeren/prutjeskoffie ), waterketel , pannen , soeplepels , houders voor plastic kopjes .
Veel gemalen DE koffie , gecondenseerde melk ,suikerklontjes , @á 3 soorten maaltijdsoepen ,1 zonder varkensvlees i.v.b met Turkse colega's . Doos met rookwaar .
 witte helmen


Tot zover het inventaris , indien gewenst is er nog het hersporingsboek en documentatie Lucas hersporings geräte .
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: edwin1974 op 01 January 2019, 15:42:23
Dank je voor je uitleg  waren de spoorstaven van 4,50 en 3,80 geel geschilderden zaten ze bij de wagens aan de wagen einden?
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: j.ossebaar op 01 January 2019, 16:54:03
ja , dat waren ze
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: edwin1974 op 01 January 2019, 16:56:24
Misschien een rare vraag waren de spoorstaven van het type NP 46 of UIC 54 rail profiel? hopelijk leest marc mee en heeft hij het antwoord

 
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: j.ossebaar op 01 January 2019, 18:36:41
spoorstaven waren van NP 46 , en werden gebruikt samen met de rolmatten uit inventaris 3 
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: j.ossebaar op 01 January 2019, 21:55:01
Met de rug tegen de personeels ruimt ; Middem Rects al het gereedschap en tegen de plafondr de beide ladders en rechts ook de lucas klimladder om ketelwagens op te richten . Na de volgende schuifdeur , waar ook de balk met de loopkat bevestigd was , rechts het lichtaggregaat met schakelbord en wekbank . Links waren de lucas olie slangen opgehangen . En op het achterkopschot de staalkabels en kettingen .
Op de foto zie je de stelling waarin de houtenblokken rechtop stonden . De borging was een lange staaf met 2 dwars stangen . Deze borg was zolang dat 3 naastelkaar liggend vakken geborgd werden .
Als er iets gelicht moest worden en de vijzel met hefpunt , was ijzer op jizer ,dan werden er kleine plaatjes hardboard als antiglji gebruikt , hiervan hele pakken aanwezig
De onderkast kleppen gingen bij een ontsporing open en dienden dan als opstapbordes . Ook deze kleppen werden door T-vormige staven geborgd .
Een groot gebrek van onze wagen was , dat de watertank afgekeurd was ,dus we moesten jerrycans met water meenemen .
Ik had het over boeren of prutjes koffie , dit is dat de koffie vanuit het pak in de pot gegooid werd en dan kokend water er op . Het uitschenken moest door een thee zeefje .
Als we met de gehele ploeg ,5 man waren , was de oudste de man die meestal in de wagen bleef , voor uitgifte van materialen en verzorging inwendige mens .
Als je na een ontsporing thuis kwam , was je verplicht om 12 uur nachtrust te nemen , voordat je je voorgeschreven dienst mocht hervatten . Dit was ook als je op je rustdag werd opgeroepen , dan moest je minimaal 2 uur dienst doen ,om recht te hebben op een ingetrokken rustdag .
Als storingsmonteurs waren we ook bij de ploeg ingedeeld . Dit had voor ons het voordeel dat we een 3 weeks rooster kregen ,zonder reguliere nachtdienst , omdat een week beschikbaar kon een week nachtdienst worden .
Verder hadden we de beschikking over een ongevallen auto , een ongevallen wagen ,EX HIJsm D  te Amsterdam Watergraafsmeer , en de stalen ongevallen wagen te Amsterdam CS .
De ongevallenploeg bestond uit de volgend functies 1 syoringsmonteur materieel ASD CS ; 1 bankwerker ASD cs ;p 1 wagenmeester Asd Goederen ; 2 medewerkers hoofdwerkplaats Haarlem .
 
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: gtw6016 op 01 January 2019, 23:12:10
Jeetje wat een overzicht weer zeg super!
Wat een gedetailleerde informatie in zo korte tijd super.
Had eerst nog voor de gein tegen een mede hobbyist gezegt, misschien is het leuk wat van de oude materialen na te maken en in de rekken re leggen maar dit is wel erg veel haha.

Wel  prachtig al deze informatie mooi om in de toekomst te kunnen vertellen tegen bezoekers.

Nog een vraagje over de spoorstaven deze waren als "nood" werden deze dan gebruikt om de baan een stukje te verlengen zodat jullie dichter bij konden komen?

Mooi ook van dat het oudste lid in de wagen bleef. Waren er nog.meer "gebruiken" op deze wagens. Dit zijn namenlijk mooie verhalen die toch een beetje verborgen zijn voor het publiek.

Alvast bedankt en nog de beste wensen allemaal!!

Gr marc
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: j.ossebaar op 02 January 2019, 12:56:26
Marc ,
DE spoorstaven werden gebruikt om het ontspoorde voertuig weer boven het spoor te plaatsen . De spoorstaven moesten paarsgewijs dwars over het bestaande spoor gelegd worden . Dan de rolwagens met de klauwen op de spoorstaven , daar boven op blokken , en haaks daarboven op weer een rolmat .
De ongevallen wagen werd zo dicht mogenlijk naast of tegen het opjekt geplaatst . Als voorbeeld een aanrijding DDR met auto te Heilo . Bij terplaatse gekomen moest de ongevallentrein geduwd terug naar Uitgeest , loc omrijden en geduwd naar Heilo . Na de hersporing de ongevallen trein geduwd naar Alkmaar , met het stuurrijtuig er ook nog voor . De rest van de trein op zijn eigen spoor naar Alkmaar , maar zonder verlichting des nachts on 02.00 uur . DE rest volgt
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: j.ossebaar op 02 January 2019, 15:10:08
Een ander verhaal .
Des nachts een ontsporing in Haarlem bij het tractie gebouw . Tijdens het hersporen loopt de motor van het lichtagregaat vast . De dienstdoende tractie opzichter vond het nodig dat hij met de beide handlampen zijn eigen moest bij lichten , en het personeel onder het treinstel moest op de tast zijn weg vinden . Deze opzichter werd toen duidenlijk gemaakt dat dit niet kon , of we gingen naar huis . DE andere dag werd mij door mijn eigen opzichter verteld dat deze topz een officiele klacht had in gediend en wat er gebeurd was . DE eenna laatste dag van mijn beschikbaar ontspoorde er in Hoorn ( overweg Koepoortsweg ) een rangeerdeel ,bestaande uit 2x mat 54 ,4 wagenstel . Alvorens met het hersporen te beginnen wilde deze topz met mij overleggen wat de beste werkmethode moest worden . Ik vertelde , en wees hem er op dat hij de hersporingsleider was , en dat ik niet gediend was van schoppen in mijn rug . Hij zag in dat de klacht misschien onterecht was en koos eieren voor zijn geld . Daar het ontspoorde viertje in de midden gescheiden moest worden , en de korte koppeling door gesneden werd , zouden de 2 halve treinstellen appart afgevoerd moeten worden . In overleg met de coördinator herstelpunt ASD ,werd in WPH Haarlem een koppeling besteld . De chaufeur van de WPH kwam in zijn schafttijd ( eigentijd ) de koppeling brengen . Daar wij het zware gereedschap tot onze beschikking hadden ,konden we de reserve koppeling plaatsen , en het treinstel afvoer gereed maken .
Des anderdaags werd door mijn Opzichter Gronddienst gevraagd wat er in Hoorn gebeurd was . IK zij niets bijzonders . Hij geloofde dat niet ,omdat de CTM Alkmaar de officiele klacht in getrokken had en dat ik een dag prestatie verlof verdiend had . 
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: edwin1974 op 02 January 2019, 15:13:22
Heer lijk dit soort verhalen
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: Carel Ruysink op 02 January 2019, 16:19:02
Geweldig zoveel goede en boeiende informatie. Alleen........ nog geen foto's valt me op. (Ik heb ze trouwens ook niet).

 (y) Carel.
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: j.ossebaar op 02 January 2019, 16:23:14
Des avonds om 22.00 uur opgeroepen voor een ontsporing in Zaandam . Met de ongevallen auto naar Zaandam . Mijn maat kwam mij met de auto ophalen om van Purmerend naar ASD te gaan . In Amsterdam Noord , net buiten de IJ-tunnel was aan weerskanten van de weg 2 grote benzine stations . Die avond/nacht was er een grote verkeerscontrole gaande . Op de heen weg werden we gecontroleerd , en toen we met de ongevallen auto naar Zaandam gingen werden we ook gecontroleerd . Na de hersporing ,op de terug weg naar ASD-cs waren we voor de derde keer voor controle aan de beurt . Toen we naar huis gingen in de burgerauto moesten we voor de vierde keer de controle fuik in . De agent die wilde controleren zei lachende ; zo spoortje ben je er weer , ga maar gauw naar huis . En welterusten .


Een andere ontsporing was te Amsterdam Watergraafsmeer westzijde .  Na mijn late dienst werd ik om 21.30 uit de trein gehaald voor een ontsporing . In de Watergraafsmeer waren 3 gesloten wagens gekanteld en lagen in een Z over de sporen , 1 van deze wagens was een koelwagen ,die beladen was met bosbessen . De dienstdoende Topz was niet van plan om de kraan te bestellen , dus moesten de wagens met de De 2200 , staalkabel en 1 schijfsblok rechtop gezet worden . Een wagen werd aan de dakrand opgelicht ,zodat de Vsrong gemonteerd kon worden . Deze V sprong werd met een harpsluiting aan de zware trekkabel verbonden . Deze kabel via het eenschijfsblok met de 2200 op het nevenspoor . De rijcontroler werd in de heuvelstand geplaats , dus dieselmotor maximaal toerental , en met het handwiel ( heuvelweerdtand )werd het veld van de hoofdgenerator bekrachtigd . Ook stonde de tractie motoren in serie geschakeld .IN samenspel met de rangeerrem kon je de lok op de millimeter verplaatsen . Toen er 2 wagens rechtop stonden bepaalde de topz dat er gegeten moest worden , maar voor de tweede maal soep was niks , dus werd er iemand weg gestuurd ,want er was een chinees restaurant open , dus chinees ,om 11.00 uur . Mijn schoonfamilie woonde toen in Amsterdam Oost , vlakbij het rangeer terrein .. Daar het Zaterdag was , ging mijn echtgenoot altijd met onze zoon naar haar ouders . Opeens stond mijn schoonvader achter mij , en zij ; dit duurt nog wel even . Als jullie klaar zijn dan kom je maar direct naar ons ,je echtgenoot wordt opgehaald . Een gegeven moment werd er door aannemers personeel besloten om het sjouwwerk door hun te laten doen , om ons te ontlasten . DE temperatuur begon al aardig naar de 20 graden te lopen . OM ongeveer 17.00 uur waren we klaar en hadden het gereedschap in de wagen gegooid . Mijn totale diensttijd was 28 uur . Des Zondags moest ik van mijn coördinator wel op het werk verschijnen ,daar ik anders mijn overuren verloor . Die Zondag heb ik de ongevallen wagen weer uitrukgereed gemaakt en ben na 4 uur werk weer huiswaarts gegaan . 
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: j.ossebaar op 02 January 2019, 16:26:52
antwoord op Carel .
DE meeste foto's staat in het boek ONGEVALLEN van vader en zoon v/d lee . Wij hadden toen geen fototoestel , en ook geen tijd voor foto's .
IK zelf heb heel weinig foto's . Sorry
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: gtw6016 op 02 January 2019, 16:46:53
Prachtig zeg!
Foto's ben ik ook wel erg benieuwd naar maar dat zal vast iemand wel hebben!
Prachtig al deze geidetaileerde info.

Gr marc
Titel: Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
Bericht door: gtw6016 op 02 January 2019, 16:48:23
Je hebt heel weinig foto's zeg je. Maar alles is welkom hoor (y) (y)