BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Miniature Holland op 22 December 2018, 07:32:43
-
Wat zijn de verschillen tussen DDM1 en DDAR stammen?
Ik zit eraan te denken om een DDM1 set van Artitec aan te passen naar een 3 delige DDAR stam met 1700.
Wat ik al weet;
•DDM1 heeft een pantograaf op de stuurstand
•DDAR heeft een automatische koppeling
•DDM1 heeft dieren op de stuurstand
Wie kan mij verder helpen?
-
Vermoed dat je bedoeld DDM1 aan te passen naar DDAR.
Interieur is 2e klas groen en 1e klas blauw ipv rood.
Eerste klas gedeelte zit in stuurstand ipv ABv.muv 1 stam eerste klas streep is donkerblauw buiten zijde en doorgetrokken.
DDAR heeft stamnummerborden aan de zijkant..bijv 7333
Dit is wat ik zo snel ff weet.
-
DD-AR heeft Elcetroniche koers aanduiding
-
Bedankt (y). Het is dus mogelijk om een 3 delige Artitec stam aan te passen naar hoe ze momenteel rondrijden?
-
Eerste klas gedeelte zit in stuurstand ipv ABv.muv 1 stam
In de hedendaagse DD-AR stammen zijn er meerdere stammen waarbij de 1e klas nog in een ABv rijtuig zit. Dus dat rijtuig zou je prima kunnen handhaven.
Meeste aanpassingen zullen aan het stuurstandrijtuug gedaan moeten worden.
- baanruimer heeft bij DD-AR niet de middelste horizontaal lopende balk, want daar zit bij DD-AR de automatische BSI koppeling.
- opstaptreden en handgrepen die bij DDM-1 aan de linkerzijde van de neus zitten, zijn bij DD-AR aan de rechterzijde aangebracht.
- witte stekkerdoos op de neus ontbreekt bij DD-AR
- luchtketels achter de baanruimer ontbreken bij DD-AR
- stroomafnemer ontbreekt bij DD-AR
Alle rijtuigen
- DD-AR heeft digitale bestemmingsdisplays. De ophanghaken voor de koersborden op de ABv en Bvk (stuurstandrijtuig). Hier hingen bij DD-AR geel gespoten koersborden met het stamnummer, voorzijde 73xx, achterzijde 74xx. Bij de huidige stammen zijn de stamnummers tussen deze als transfers rechtstreeks op het rijtuig aangebracht, omdat de rijtuigen in de stammen en de loc nu altijd bij elkaar blijven. Let dus bij het kiezen van een stamnummer ook op het juiste nummer van de 1700.
- De reclamebanen van alle DD-AR rijtuigen zijn een raam naar links verschoven t.o.v. DDM-1 vanwege de digitale bestemmingsdisplays.
- De daken hebben bij DD-AR een lichtere tint grijs
Jeroen
-
Zou er niet aan beginnen, grootste verschil voor het oog zijn de reclamebanen.
Blijf het echter nog steeds zeer jammer vinden dat Artitec niet met een DD-AR komt, voor hun is het een zeer eenvoudige aanpassing, de vorm is bijna intentiek kop/zijkant, op enkele hele kleine dingen na (stekker doos) trapjes etc.
Artitec, breng A U B een DD-AR uit ;D
-
Wat voor Artitec veel belangrijker is: het moet wel verkopen. De markt is de laatste jaren wel aardig gevuld met DDM-1 en 1:93,5 DD-AR.
Jeroen
-
Dat vraag ik me af. Ik heb geen inzicht in de Trix verkoop, maar stel dat deze wel goed verkocht heeft dan is er altijd nog markt voor
DD-AR III, een stam met motorrijtuig en DDZ. Van DDM1 heb ik het idee dat er nog relatief makkelijk aan te komen is. Ze zijn sowieso de dump in gegaan. Ik weet niet wat de kosten zijn van het aanpassen van een mal tov nieuw ontwikkelen, maar waarom niet de mal uitmelken?
-
DDM-1 zijn zo goed als uitverkocht nu, voordelig scoren kan niet meer.
En het was niet echt gedumpt, ze hadden een actie 4 rijtuigen krijgen 3 betalen, maar hier zaten wel (schoonheids) foutjes in.
Een DD-AR is veel meer van mogelijk, met 1700/mDDM, en meer varianten, de DDM/1 is nooit veranderd qua looks de DD-AR wel.
-
Nog een tip, ik kan hem gemist hebben, huidige
DDM-1 stam 1700 lok, drie rijtuigen en een stuurrijtuig DDM-1 zonder automatische koppeling op lok en stuurrrijtuig.
DD-AR stam 1700 lok, twee rijtuigen en een stuurrijguig DD-AR met automatische koppeling op lok en stuurrijtuig
-
Een DD-AR is veel meer van mogelijk, met 1700/mDDM, en meer varianten, de DDM/1 is nooit veranderd qua looks de DD-AR wel.
Dan zal wel de mDDM eerst obtwikkeld moeten worden. Vergis je niet wat daar voor prijskaartje aan hangt om die te ontwikkelen.
Op welke varianten van DD-AR doel je dan nog meer naast de 1700 en mDDM varianten? DD-AR heeft ongeveer dezelfde veranderingen doorgemaakt als DDM-1, of doel je op de gerenoveerde variant DDZ? Ook voor die variant zullen de mallen voor ALLE rijtuigen wederom aangepast moeten worden.
Neem daarbij dat de overgrote meerderheid van de modelspoorders het verschil tussen DDM-1 en DD-AR niet eens kent/ziet en de al weggezette DDM-1 en DD-AR en je houd een veel te kleine markt over om het voor Artitec aantrekkelijk te maken om een DD-AR uit te gaan brengen.
Jeroen
-
Waarom had Artitec dan niet de DD-AR uitgebracht ipv DDM1?
Dat vind ik dan vreemd.
-
Wees blij ddm1 kan je ook nog tussen je icr gooien :)
-
Je kunt een DD-AR stuurstand ook inzetten met ICR. 8)
-
Waarom had Artitec dan niet de DD-AR uitgebracht ipv DDM1? Dat vind ik dan vreemd.
Dit is meer een vraag om bij Artitec te stellen dan hier.. ::)
-
Maar als je het niet vraagt weet je zeker dat je het antwoord niet krijgt. Genoeg mensen op dit forum die kennis hebben van zaken die je in principe ook niet hier "hoort" te vragen. Snap ook niet zo goed waarom er direct ::) achter moeten. Het kan heel veroordelend over komen.
-
Er zullen hier niet heel veel mensen aanwezig zijn die op de hoogte zijn van het beleid van Artitec, toch? En als die er wel zijn zullen ze vast een soort van geheimhoudingsplicht hebben qua modellen en beleid. Daarom zeg ik, als je wilt weten waarom Artitec voor het ene of andere model gekozen heeft, informeer dan bij woordvoerder/vertegenwoordiger van het bedrijf.
Veroordelend overkomen Het is maar net hoe je het lezen wilt.. Jij dus als een veroordeling... Ik zou er zelf niet al te gewichtig over willen doen ;D
-
Niet heel veel, maar ze zijn er wel. En ik snap je punt wel hoor. De kans is inderdaad groter dat je volledig antwoord krijgt als je Artitec zelf mailt.
Ik heb zelf op Eurospoor 2016 met iemand van Artitec gepraat. Hij vertelde me dat ze aan het onderzoeken waren wat de mogelijkheden waren met de toen huidige DDM1 mal om verdere modellen te ontwikkelen.
Veroordelend overkomen Het is maar net hoe je het lezen wilt.. Jij dus als een veroordeling... Ik zou er zelf niet al te gewichtig over willen doen ;D
(y) (y)
-
Je kunt een DD-AR stuurstand ook inzetten met ICR. 8)
Moet je wel even de bufferbalk aanpassen zonder a.k en met trek en lucht werk
Toch is dat wel gaaf 3 icr en ddar stuurrijtuig :)
Marc