BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Marc M op 24 January 2008, 09:41:55
-
Hallo,
Ik heb een Kuehn decoder (T145) in mijn Fleischmann ICE-T gezet, maar ben nog niet helemaal tevreden over de rij-eigenschappen.
Even een paar vragen.
- De decoder is in CV9 in te stellen voor klokanker motoren en moderne motoren (hoog frequente aansturing). Ik heb hem nu op hoogfrequent gezet, omdat dan de motor het stilst is.
Is dit de juiste instelling voor de betreffende motor? Het is niet zo'n moderne Fleischmann motor met cardanassen, maar zo'n motor in het draaiststel, maar wel met vliegwiel. Is het slecht voor de motor als hij verkeerd wordt aangestuurd? - Hij rijdt af en toe wat schokkerig. Vooral op hellingen. Heeft dit te maken met die P en I waarde van de cruisecontrol? Ik heb de waarden iets verhoogd, maar daar werd het alleen maar slechter van. Ik begrijp ook niet helemaal wat die waarden nu precies doen
Marc
-
De instelling van de T145 op hoogfrequent aansturing bij een oude Fleischmann motor (ook al is die voorzien van een vliegwiel) wil nog wel een wisselende resultaten geven. Heel belanrijk is dat je bij hoogfrequent aansturing de condensator op het motorschild verwijderd.
Helpt dit niet voldoende dan kun je het beste eerst proberen de trein met een laagfrequent aansturing goed aan het lopen te krijgen (CV9=1). Als het regelgedrag met de standaard waarden (I , CV53 = 2) en (P, CV54 = 16). Dan kun je het beste EERST proberen de I-paramete te veranderen (3,4,5) en dan pas aan de P te sleutelen.
Wat doen de I en P. De P parameter is het proportionele deel van de regeling. Die geeft hoe hard/snel er terug geregeld moet worden in evenredigheid met de snelheidsafwijking. De I parameter corrigeert die bijregeling afhankelijk van de tijdsduur van de snelheidsafwijking. De I-parameter voorkomt over (of onder-) compensatie van de P-regeling doordat als het ware rekening wordt gehouden met de massatraagheid van de motor. In zijn algemmeenheid kun je stellen: hoe zwaarder het anker (plus vliegwiel) hoe groter de I-waarde van de T145 moet zijn.
-
Hans,
Bedankt voor je antwoord! Ik zal thuis eens met de I-waarde gaan spelen.
De ICE-T is voorzien van de decoder interface. De handleiding zegt niets over het verwijderen van een codensator, alleen over het omzetten van twee schakelaartjes in de koprijtuigen. Volgens mij zit onderstaand motoschild in het treinstel, maar weet het niet zeker. Als je bij Fleischmann op ersatzteile klikt krijg je namelijk de pdf van een ICE-experimental.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/e36_35.jpg)
Plaatje komt van Hobbyparts en is de 504704.
Wat moet er veranderd worden?
Mvrgr,
Marc
-
Wat rood is aangegeven verwijderen.
(http://i105.photobucket.com/albums/m218/willem22_2006/msg/e36_35.jpg)
wil.
-
Dat kruisje dat zie ik er niet op zitten. :-X
Mvg
Wim.
-
LETOP, dit motorschild is nog niet geschikt voor digitaal gebruik via een decoder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schild.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schild.jpg)
LETOP
Mvg
Wim.
-
ALs het een decoder voorbereid motorschild is, dan ziet het motorschil er heel anders uit en is de condensator een SMD uitvoering. Helaas heb ik zo'n ding hier niet voorhanden.
Hans
-
Hans, nee dat zegt niets, dit kan er nog eentje uit de oude doos zijn.
Mvg
Wim.
-
Dank jullie voor de info.
Zoals ik al zei ben ik niet zeker van het motorschild. Als je de service sheet van art. 4460 (ICE-T) op vraagt bij Fleischmann en Hobbyparts, dan krijg je de servicesheet van een ICE Experimental die kennelijk hetzelfde art. nummer heeft gehad ???. Ik kwam de combinatie artnr. motoschild ergens anders tegen, maar dat is dus waarschijnlijk niet juist!
Ben al aan het mailen met Hobbytime ;)
Zodra ik meer zekerheid heb, laat ik het weten of ik maak vanavond even een foto van de motor.
Groetjes,
Marc
-
Dat laatste is het aller gemakkelijkste natuurlijk, dan kan er gelijk een uitsluitsel worden gegeven, daar heb je Hobby-Time niet bij nodg.
Dus wel even het juiste plaatje laten zien en niet ergens een plaatje vandaan toveren. Dat helpt niet bij de oplossing van JOUW probleem.
Mvg
Wim.
-
Daar heb je helemaal gelijk in! ;)
Ik zal een mooi fotootje maken!
Marc
-
Marc,
Hier een site met informatie over Fleischmann motorschilden.
Klik klak klik (http://www.modellbahn-online.de:80/inhalt/digitalsteuerung_flm_motorschilder.php?rubrik=digitalsteuerung)
Mvg
Wim.
-
Hierbij de foto van het betrefnde modOrschild
[img width=400 height=267]http://wwWbeneluCpoor.org/bnls/MotorschId.jpg[Img]
Zie alleen twee hele kleine smd condensatoren???
Links van de motor zitten op een printplaatje nog twee dioden.
Marc
-
Marc,
Net noge even de inbouwhandleiding van de Kuehn decoder gelezen, maar daar staat VET gedrukt, dat de ontstoor elementen moeten blijven zitten waar ze zitten. Dus deze m/en er niet uit.
VerEr is dit een oud type motor, dUS moet CF9 op 1 staan.
Cv53 STaat nu op 2 en CV54 op 16.
Ik zou die stapsgewijs beide verhogen.
Dus CV53 op 3 CV54 op 17
EN dan t#ten.
Zorg er wel voor de de motor in kwestie schoon is en in topconditie.
Mvg
Wim.
-
Wim,
Met alle respect voor de handleiding van Kühn, maar die condensator (het is inderdaad een mij bekend motorschild met SMD condensator midden bovenin) moet er echt uit bij HF sturing. Deze motor heb ik wel eens omgebouwd (meen in groene plan V) en ook met succes op HF aan het lopen gekregen.
Bij CV9 = 1 (LF sturing) loopt de motor ook goed met de condenasator er in (maar da's logisch).
Mijn advies aan Marc:
- eerst op LF zetten (CV9=1).
- ALLEEN de I waarde veranderen (3,4,5)
- pas als dat geen soelaas biedt ook de P-waarde verhogen
Loopt de motor dan goed, vervolgens de C-tjes verwijderen en CV9 op 0 zetten.
Hans
-
Hans, met even veel respect, maar het aansturen met HF heeft geen nut bij dit type motor. De aanbeveling van Kuehn is deze met een lage frequentie aan te sturen. En dan zal hij gewoon netjes rijden.
Maar Marc is vrij om het te proberen natuurlijk, geef hem alleen weinig hoop op verbetering.
Mvg
Wim.
-
Wim, Hans,
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het idee dat de motor HF toch iets beter loopt.
Kan het echter kwaad voor de motor als ik hem toch op HF zet in plaats van LF?
Als ik hem nu toch op HF zet en de motor is over een maandje kapot, daar heb ik natuurlijk ook niets aan.
Marc
-
Ik heb uiteindelijk een Zimo MX63R decoder geplaatst. De ICE rijdt nu goed, alleen op sommige gedeelten maakt hij nog wat lawaai.
De motor schijnt geheel digitaal voorbereid te zijn en er hoeven geen onderdelen weggenomen te worden.
Dat ligt volgens mij echter deels aan het kurk wat ik gebruikt heb en deels aan het feit dat het een rondmotor in een draaistel is een geen motor met cardanassen. Treinstel is tenslotte ontwikkeld eind jaren '90.
Eerste probleem gaan we oplossen door overal nog een laag van dat blauwe ondervloer schuim onder te leggen en de rails te verlijmen ipv te schroeven.
Marc
-
Marc,
Door drukte ben ik vergeten het treinstel te openen om even voor je te kijken. Maar zoals ik begrijp is dat niet meer nodig, anders wil ik dat nog wel even voor je doen.
Het treinstel maakt bij mij ook wat geluid, met name als ik m langzaam laat rijden hoor ik de motor. Wij hebben ook geen isolatie onder de rails, dus ik denk dat het mede daardoor komt dat het duidelijk hoorbaar is.
Lars