BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: PeterNS op 11 December 2018, 21:19:08

Titel: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
Bericht door: PeterNS op 11 December 2018, 21:19:08
Beste forumleden,

Ik ben een beginneling op het digitale gebied. Ik gaat om een gelijkstroombaan. Het besturingssysteem is Koploper.

Als je op een enkelsporig baanvak beide richtingen op wil rijden dan zal bij wisselende rijrichting ook de stroom moeten worden omgepoold.  Dit geldt mede voor kopsporen, nu is mijn vraag hoe los je dat op. Ik heb wel in de encyclopedie gelezen over de keerlusmodule maar kun je 1 keerlusmodule voor al je om te schakelen sporen gebruiken of moet je per spoor een keerlusmodule gebruiken kan het soms nog anders opgelost worden 
Titel: Re: het berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen
Bericht door: Marc M op 11 December 2018, 21:31:53
Hallo Peter,

De rijrichting wordt bij een digitaal systeem in de locdecoder bepaald en niet door de digitale stroom op de rails. Je kunt bij een digitaal systeem op een enkelsporig baanvak gewoon twee treinen tegen elkaar in laten rijden zonder verdere speciale schakelingen of modules.

Als je een keerlus hebt is het wel een ander verhaal, maar dat maak ik niet op uit je bericht.

Mvrgr,

Marc
Titel: Re: het berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen
Bericht door: PeterNS op 11 December 2018, 22:53:22
Marc bedankt

Peter
Titel: Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
Bericht door: Remunj op 12 December 2018, 12:51:44
Ik ben een beginneling op het digitale gebied. Ik gaat om een gelijkstroombaan.
Dan is het gelijk een mooie gelegenheid om de juiste termen te gaan gebruiken bij toekomstige vragen.
Bij digitaal spreken we niet meer over een gelijkstroom (of wisselstroom) baan.
Bij digitaal staat er een blokvormig signaal op de rails waarin de commando's "verstopt" zitten. Dat heeft niets (meer) te maken met AC of DC.

Het is beter te spreken over 2 rail of 3 rail afhankelijk van je gebruikte railsysteem.
En dan kunnen daar de volgende protocollen (zeg maar de taal) voer gestuurd worden, DCC, MM, Selectrix, MfX.
In die protocollen ligt vast wat je loc moet doen. B.v. harder gaan rijden of remmen en welke richting dat moet en of er wel/geen verlichting ingeschakeld wordt.
Titel: Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
Bericht door: jowi op 12 December 2018, 13:06:00
Als je op een enkelsporig baanvak beide richtingen op wil rijden dan zal bij wisselende rijrichting ook de stroom moeten worden omgepoold. 
Nee. Je rijdt digitaal. De baanspanning bij digitaal bepaalt NIET de rijrichting, maar het commando wat je geeft. Om het simpel te houden, op een digitale baan staat eigenlijk een wisselspanning (eigenlijk een wisselende gelijkspanning)

Ik heb wel in de encyclopedie gelezen over de keerlusmodule maar kun je 1 keerlusmodule voor al je om te schakelen sporen gebruiken of moet je per spoor een keerlusmodule gebruiken kan het soms nog anders opgelost worden
Een keerlusmodule is... voor keer LUSSEN. Niet om een trein de andere kant op te laten rijden, en zeker niet voor kopsporen. Zie 'digitaal'.

Titel: Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
Bericht door: rjr op 12 December 2018, 13:42:45

Bij digitaal staat er een blokvormig signaal op de rails

.... Om het simpel te houden, op een digitale baan staat eigenlijk een wisselspanning (eigenlijk een wisselende gelijkspanning)


Of het hier nu echt simpel van gaat worden voor een beginner?
Titel: Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 December 2018, 13:47:06
Of het nou wel of niet simpel is voor een beginner, ik vind dat ook beginners moeten aanleren om de juiste termen te gebruiken. Je bent nooit te jong om te leren.
Titel: Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
Bericht door: jowi op 12 December 2018, 13:58:14
Een hoop van deze vragen beantwoorden zichzelf als men ook daadwerkelijk digitaal gaat rijden, hetzij met een testovaaltje, of een beginnerssetje... maar dat doet men blijkbaar niet.
Titel: Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
Bericht door: Joop_L op 12 December 2018, 15:02:04
maar dat doet men blijkbaar niet.
Da's een aanname, geen vaststaand feit ::)
Titel: Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
Bericht door: rjr op 12 December 2018, 15:13:43
Klaas,

Klopt, maar gebruik dan ook de juiste termen om het duidelijk te maken.
En als A het heeft over blokvormig
B over een wisselspanning
B ook over een wisselende gelijkspanning

wordt het denk ik lastig om als beginner de juiste termen te leren. Want moet hij het de volgende keer hebben over een:
blokvormigewisselspanningwisselendegelijkspanning ??

Roelco
Titel: Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 December 2018, 15:26:16
Roelco, ik geef de voorkeur aan de term digitale spanning. Wisselspanning is gedeeltelijk correct omdat de spanning van polariteit wisselt. Maar bij een gewone wisselspanning gebeurt dat in een vast ritme en bij digitale spanning niet. En gelijkspanning is het al helemaal niet want dat veronderstelt een vaste polariteit.
Titel: Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
Bericht door: Remunj op 12 December 2018, 15:46:42
Om het simpel te houden, op een digitale baan staat eigenlijk een wisselspanning (eigenlijk een wisselende gelijkspanning)
Jowi, waarom ga jij het dan weer onnodig moeilijker maken dan het is.  ::)
Er staat juist GEEN wisselspanning op de rails. Die heb je alleen bij AC banen.
Digitaal is gewoon een blokspanning. De enige overeenkomst met wisselspanning is dat het wisselt van polariteit.

En net als Klaas vindt ik dat er gewoon de juiste termen gebruikt moeten worden.
Titel: Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
Bericht door: 72sonett op 12 December 2018, 21:07:09
Er staat juist GEEN wisselspanning op de rails.

Definitie van wisselspanning;

Citaat
Wisselspanning is een periodieke elektrische spanning die met een bepaalde frequentie wisselt tussen positieve en negatieve spanning. Er is meestal een min of meer sinusoïdaal spanningsverloop, maar ook andere vormen zijn mogelijk.

DCC etc. is dus een wisselspanning want wisselt van polariteit/stroomrichting, niet met een sinusvorm maar als blokgolf.

"wisselende gelijkspanning" is een oxymoron (https://nl.wikipedia.org/wiki/Oxymoron_(stijlfiguur)).
Titel: Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
Bericht door: kitcarhans op 12 December 2018, 21:35:19
De oude mannen zijn weer lekker bezig  ;D
Titel: Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
Bericht door: rjr op 12 December 2018, 22:58:06
Definitie van wisselspanning;

DCC etc. is dus een wisselspanning want wisselt van polariteit/stroomrichting, niet met een sinusvorm maar als blokgolf.

Wisselspanning is een periodieke elektrische spanning die met een bepaalde frequentie wisselt tussen positieve en negatieve waarden. Er is meestal een min of meer sinusoïdaal spanningsverloop

Ook weer niet helemaal, want DCC heeft niet een vaste frequentie zoals een wisselspanning dat wel heeft. De site van Klaas geeft hier goede info over.
Daarnaast heb je het dan nog alleen over DCC. Terwijl het in eerste instantie over een digitale baan in het algemeen ging. En de site van Klaas geeft ook aan dat er voor andere digitale systemen andere vormen worden genomen, soms met korte en langen pulsen, soms met stukjes 0V er tussen, en soms zelf wisselend rond een hogere gelijkspanning.
(Al kun je op die site ook dit lezen:
Digital Command Control, een benaming die strikt genomen op alle systemen van toepassing is
Waardoor je dus weer kunt zeggen dat DCC wel voor alle digitale systemen zou gelden, Maar laten we daar maar niet over in discussie gaan :) )

Dus een vaste eenduidige term is er misschien wel niet voor, en dan is dat wat Klaas aangeeft, "digitale spanning" misschien wel het duidelijkst. In elk geval wel de term die ik er ook graag voor gebruik.
 Het toch wisselspanning noemen geeft naar mijn mening alleen maar verwarring als je van de oude termen wissel- en gelijkspanning af wilt.

Dus we hebben het over 2 rail of 3 rail met een analoge spanning of een digitale spanning.

Dit topic gaat dus over een 2 rail systeem, met een digitale spanning, waarbij dus de commando's aan de decoder gestuurd worden, die bepaalt vervolgens snelheid en richting van de trein, waardoor het geen enkel probleem is om op een enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen te kunnen rijden. Zelfs op 1 spoor kan trein A vooruit en trein B achteruit rijden. Je kunt dus eenvoudig de treinen tegen elkaar laten duwen om te kijken welke het sterkst is. Al zou ik je dan niet aanraden.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
Bericht door: Wim Hesselink op 13 December 2018, 07:05:31
Een hoop van deze vragen beantwoorden zichzelf als men ook daadwerkelijk digitaal gaat rijden, hetzij met een testovaaltje, of een beginnerssetje... maar dat doet men blijkbaar niet.
Tsja, dat is mijns inziens niet zo vreemd. Met welk systeem begin je dan? Lenz? Piko? Z21? Digikeijs? Selectrix? Enz... Juist als beginner weet je zo weinig dat het lukraak kopen van een systeem (zelfs een startset) ook niet de juiste methode is. Je wilt geen honderden euros uitgeven om er even later achter te komen dat dit systeem toch niet is wat je wilt... Dan liever eerst even wat vragen stellen op een forum. Dat is daar tenslotte ook voor bedoeld. En ja, dan stel je wel eens vragen waar het antwoord voor anderen overduidelijk is...

Zelf rijd ik nog analoog maar wil op een gegeven moment wel overstappen op digitaal. Welk systeem weet ik nog niet...

Groet, Wim
Titel: Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
Bericht door: Josephes op 13 December 2018, 09:13:06
Ik denk dat de vraagsteller beter geholpen is als er uitgelegd wordt dat een keerlusmodule alleen voor een keerlus gebruikt moet worden.
In zijn geval zal het van richting verdraaien aan de draaiknop het gewenste resultaat opleveren.
En met gelijkstroombaan zal waarschijnlijk bedoeld worden dat hij geen 3railer is.

Jos
Titel: Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
Bericht door: RetroJack op 13 December 2018, 10:36:38
Vraag aan de topicstarter: ben je van plan een keerlus te gebruiken?
Titel: Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
Bericht door: Josephes op 13 December 2018, 11:24:50
Topicstarter heeft het toch over een kopspoor.  ::)
Titel: Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
Bericht door: RetroJack op 13 December 2018, 11:28:09
Waarom gaat het dan nog over een keerlus  ???
Titel: Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
Bericht door: 72sonett op 13 December 2018, 11:31:57
De TS begon daar zelf over, zie bericht #1.
Titel: Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
Bericht door: RetroJack op 13 December 2018, 11:47:09
Ja, 'k weet het...
Dus PeterNS: als je geen keerlus gebruikt heb je geen keerlusmodule nodig.
En de rijrichting regel je (bij handbediening) net als bij een oude trafo.
Titel: Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
Bericht door: RetroJack op 13 December 2018, 11:49:53
Topicstarter heeft het toch over een kopspoor.  ::)
Ja en? Kun je toch ook al of niet een keerlus in maken?  ::)
Titel: Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
Bericht door: Te 2/2 op 13 December 2018, 19:42:29
Ik ben een beginneling op het digitale gebied. Ik gaat om een gelijkstroombaan. Het besturingssysteem is Koploper.

Als je op een enkelsporig baanvak beide richtingen op wil rijden dan zal bij wisselende rijrichting ook de stroom moeten worden omgepoold.  Dit geldt mede voor kopsporen, nu is mijn vraag hoe los je dat op.
Tot zover is de vraagstelling helder: Dit betreft een Koploper-basisvraag: je poolt de stroom helemaal niet om; je geeft het programma Koploper in de configuratie aan dat een trein in 2 richtingen kan rijden in een blok (of in een sector). Koploper regelt de treinen dan verder zelf.

Volgens mij kun je die vraag beantwoord vinden in het Koploper forum (beginners niveau).

De keerlusmodule vraag is een andere vraag.
Titel: Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
Bericht door: Frank 123 op 13 December 2018, 20:12:13
Sta er dan weer van te kijken dat de forumleden over elkaar heen buitelen over wat nu wel en niet de juiste thermologie is in plaats van gewoon in Jip en Janneke taal uit te leggen dat het met digitaal aansturen van je treinen wat anders werkt. Ik denk dat de vraag steller daar meer aan heeft.

Bij deze:
 Peter: aansturing bij digitaal gaat niet middels een verandering van polarisering of fasering van de rijstroom zoals bij de analoge systemen. Naast de rijspanning stuurt  de digitale centrale ook instructies voor de trienen de baan op. De decoder in de trein herrekent middels zijn unieke adres welke instructies voor hem zijn en volgt deze dan op. Daardoor kunnen de trienen op de zelfde stroomsectie onafhankelijk van elkaar bijvoorbeeld van snelheid en rijrichting veranderen.

Een keerlusmodule heb jij alleen nodig als je bij een 2 rail systeem een keerlus maakt omdat de 2 railstaven hier nog steeds een plus en een min zijn. Deze moeten bij de keerlus dus geïsoleerd worden (anders krijg je een ouderwetse kortsluiting) en om te voorkomen dat een trein kortsluiting maakt als hij over deze isolatie rijdt heb je een keerlussectie met dito module nodig is. Bij een 3 rail systeem (dus Marklin systeem) zijn de 2 railstaven gelijk in polaritiet. Bij een keerlus heb je dan geen probleem en heb je ook geen keerlussectie of module nodig.

Gr Frank.
Titel: Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
Bericht door: henk op 13 December 2018, 20:19:50
Ja, dat stond al in de eerste reactie.  ;D
Titel: Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
Bericht door: Reinout van Rees op 13 December 2018, 22:43:34
Sta er dan weer van te kijken dat de forumleden over elkaar heen buitelen over wat nu wel en niet de juiste thermologie is in plaats van gewoon in Jip en Janneke taal uit te leggen dat het met digitaal aansturen van je treinen wat anders werkt. Ik denk dat de vraag steller daar meer aan heeft.

Mag ik in dat kader de "gebruikelijke over-elkaar-buitelaars" op dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=86977.0) wijzen? Ik hoop op een eenduidige terminologie in één draadje of één korte encyclopediepagina waar men in voorkomende gevallen naar kan verwijzen i.p.v. de traditionele pagina met over-elkaar-heen-buitel-acties weer vol te zetten :D

Reinout
Titel: Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
Bericht door: PeterNS op 20 December 2018, 19:55:10
Beste forumleden,

U allen bedankt voor uw meningen het is me duidelijk dat ik geen keerlusmodule nodig. Dat ik de term gelijkstroom gebruik is mijn beginnersfout maar het is nu duidelijk genoeg gemaakt dat dit niet correct is.

Peter
Titel: Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
Bericht door: RetroJack op 21 December 2018, 15:15:32
Ach Peter; de handel maakt zelf ook een rommeltje van de terminologie  :)