BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Teunvisser op 07 December 2018, 19:10:30
-
Hallo,
Ik heb een probleem met een ESU loksounddecoder V4.0 heb deze geïnstalleerd in een stoomloc en rijd prima, ook het geluid is goed en de rookpluim. Alleen de voor en achter verlichting niet, ik meet hier 6,9 volt tussen de gele draad en de massa en dat zou rond de 15 volt moeten zijn. CV262 en 270 staan allebei op 31.
heeft iemand enig idee waar ik dit verder in moet zoeken
Alvast bedankt voor een reactie
Groeten Teun
-
Ik veronderstel dat het een 8-pins decoder is.
En een lokprogrammer heb je niet, vermits je over cv's praat.
-
Ik meet hier 6,9 volt tussen de gele draad en de massa en dat zou rond de 15 volt moeten zijn. CV262 en 270 staan allebei op 31.
Groeten Teun
Welkom op het forum.
Het meten van 6,9 Volt tussen geel een massa, is dat in aktive of non-aktive stand ? Ik neem aan dat met massa de blauwe draad wordt bedoeld ?
In het geval dat de uitgang actief is, staat tussen geel en blauw de volledige spanning (dus 15 tot 20 volt). Indien de uitgang niet actief is kan het voltage variëren. De uitgang is dan namelijk niet met 0V verbonden.
Als je massa bedoeld als in 0V dan weet ik het niet zo zeker.
Ik weet niet wat voor lok wordt gebruikt, maar het kan zijn dat misschien de uitgangen in het oude project niet worden gebruikt. Controleer dan even de volgende CV's
CV - gewenste waarde
259 - 1
267 - 1
321 - 20
337 - 24
330 - 1
346 - 2
Deze CV's controleren de mapping en de instelling voor de uitgangen.
Vraag : Is de rookgenerator met het licht voor verbonden (witte draad) of met F1 (groene draad)
Het zou kunnen dat de rookgenerator zoveel stroom trekt dat de andere uitgangen niet werken, of misschien zijn de uitgangen fout gedefinieerd.
-
Dag Teun, welkom (y)
Als je even verteld wat je bedoelt met 'massa' dan kan men je verder helpen. Een trein is geen auto :)
Normaal gesproken sluit je een lampje (of LED met weerstand) aan op de witte of gele draad (die als ze actief zijn naar massa trekken en dus negatief zijn) en de blauwe draad, die de gezamenlijke plus is. Sluit je de verlichting aan op een van de rails (rode of zwarte draad, en soms het chassis als deze meedoet voor stroomafname) waar de digitale blokspanning op staat (en dus een soort wisselstroom is) dan is deze dus de helft van de tijd negatief en de andere helft positief en heb je in feite maar de halve 'spanning' (gemiddelde waarde). Dus dat zou een lage waarde kunnen verklaren.
Zodra je ons verklapt waar het precies op is aangesloten kunnen de experts beter verklaren hoe het komt en wat je moet doen.
Mvg,
Robert
-
Robert,
Sorry met massa bedoel ik de behuizing van de loc.
Mvg Teun
-
Je verteld niet over welk merk, welke loc het gaat, heeft hij een 8-pins of 21-pins decoder aansluiting, heb je de decoder in de loc vast gesoldeerd....
De lichten worden aangesloten tussen de gele(of witte, of groene, of paarse) en blauwe draad, hieronder een aansluitschema uit de handleiding van de Loksound V4.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Loksound-V4-aansluitschema.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Loksound-V4-aansluitschema.jpg)
-
Als ik het verhaal zo lees meet je tussen de gele of witte draad en de behuizing, de behuizing ligt meestal aan 1 van de stroomafnemers en niet aan de blauwe (+) draad, het kan kloppen dat je dan een stuk minder spanning meet.
Mark
-
Wellicht is het plaatsen van een foto van de geopende loc een idee?
-
Zou het kunnen dat cv 29 niet goed is ingesteld?
-
Als ik het verhaal zo lees meet je tussen de gele of witte draad en de behuizing, de behuizing ligt meestal aan 1 van de stroomafnemers en niet aan de blauwe (+) draad, het kan kloppen dat je dan een stuk minder spanning meet.
Mark
Zo is dat.
Om welke loc gaat het?
Heeft de loc lampjes of leds?
Hoe zijn die aangesloten? Kan wel degelijk tussen functieuitgang en stroomafname, maar dan is er minder vermogen beschikbaar.
-
Allen,
bedankt voor het meedenken, het betreft een ESU 8 pins decoder welke ik vast in de Fleischmann 4169 locs heb gesoldeerd. Heb de gloeilampen vervangen door ledverlichting met een weerstand van 470 ohm ertussen en verbonden met de gele en witte draad aan de ene kant en de loc behuizing aan de andere kant. Ik begrijp uit het aansluitschema dat in plaats van de loc behuizing dit de blauwe draad moet zijn
groeten Teun
-
En heb je al geprobeerd om de draden om te wisselen bij een LED? Als ze namelijk niet branden, dan is mijn eerste gedachte dat je de polariteit niet goed hebt.
-
Ja, de behuizing is dan de plus en moet met de anode worden verbonden.
De leds branden minder fel zoals ze nu zijn geschakeld, maar helemaal niet is vreemd.
-
Dag Teun,
Je kan de behuizing wel gebruiken mits deze meedoet met de stroomopname (als dus de behuizing verbonden is met één van de wielen) maar dan brandt de verlichting alleen als de rails een positieve puls geeft. De witte of gele draad (en ook de groene en eventueel paarse draad) is de 'min'. Dus inderdaad opletten met LEDs zodat deze goed aangesloten worden. En omdat LEDs vrijwel niet nagloeien zie je de knipperfrequentie van het digitale signaal iets duidelijker als je gevoelige ogen hebt. Als je de blauwe draad gebruikt heb je minder last van knipperen omdat deze altijd + is.
Bij oudere locs en treinen is het gebruikelijk om de 'massa' te gebruiken van een chassis. Maar voor digitaal liever niet. Omdat de digitale stroom, net als wisselstroom, afwisselend positief en negatief is en de gele of witte draad altijd negatief (als deze 'aan' staat) brand het lampje of LED dus alleen als het chassis positief is, dat is ongeveer de helft van de tijd, dus werkt je lampje/LED maar op halve kracht en knippert met de frequentie van het digitale signaal. Sommigen kunnen dit zien, en het word beter zichtbaar als je de verlichting dimt. Bij een gloeilampje is dit niet goed zichtbaar omdat het nagloeit. Een normale LED doet dit niet. Een warmwitte LED kan wel iets nagloeien omdat er meestal een laagje fosfor gebruikt wordt voor het warme tintje. Mocht de verlichting met 670 ohm toch te fel branden dan raad ik aan om een hogere weerstand te proberen als het gaat knipperen bij het dimmen van de uitgang.
Succes! (y)
Mvg,
Robert
-
Beste mensen,
Bedankt voor jullie meedenken en adviezen, het probleem is opgelost door de leds te verbinden met de blauwe draad in plaats van de behuizing.
Groeten Teun
-
Even een toevoeging, je kan de spanning niet meten enkel waarnemen. Ik mis dit in de bovenstaande antwoorden.
De decoder stuurt de uitgang aan met pulsbreedte modulatie en als je deze meet met een multimeter dan meet je de effectieve spanning. Dat je een voktage waarneemt geeft enkel aan dat de uitgang functioneert.
Blij dat het is opgelost, de blauwe draad is altijd een betrouwbare oplossing omdat de massa (chassis) niet altijd een goede verbinding met de lamp garandeert. Vaak verbeter ik deze door het chassis is op te schuren en een druppel geleidende inkt erop te doen. Als dot opdroogt verbeter je de geleiding.
Groetjes
-
Dag Teun,
Je kan de behuizing wel gebruiken mits deze meedoet met de stroomopname (als dus de behuizing verbonden is met één van de wielen) maar dan brandt de verlichting alleen als de rails een positieve puls geeft. De witte of gele draad (en ook de groene en eventueel paarse draad) is de 'min'. Dus inderdaad opletten met LEDs zodat deze goed aangesloten worden. En omdat LEDs vrijwel niet nagloeien zie je de knipperfrequentie van het digitale signaal iets duidelijker als je gevoelige ogen hebt. Als je de blauwe draad gebruikt heb je minder last van knipperen omdat deze altijd + is.
Bij oudere locs en treinen is het gebruikelijk om de 'massa' te gebruiken van een chassis. Maar voor digitaal liever niet. Omdat de digitale stroom, net als wisselstroom, afwisselend positief en negatief is en de gele of witte draad altijd negatief (als deze 'aan' staat) brand het lampje of LED dus alleen als het chassis positief is, dat is ongeveer de helft van de tijd, dus werkt je lampje/LED maar op halve kracht en knippert met de frequentie van het digitale signaal. Sommigen kunnen dit zien, en het word beter zichtbaar als je de verlichting dimt. Bij een gloeilampje is dit niet goed zichtbaar omdat het nagloeit. Een normale LED doet dit niet. Een warmwitte LED kan wel iets nagloeien omdat er meestal een laagje fosfor gebruikt wordt voor het warme tintje. Mocht de verlichting met 670 ohm toch te fel branden dan raad ik aan om een hogere weerstand te proberen als het gaat knipperen bij het dimmen van de uitgang.
Succes! (y)
Mvg,
Robert
Je verhaal klopt, behalve dat het voor de werking in pwm niet uitmaakt of je de blauwe draad of het chassis gebruikt. Ook bij gebruik van de blauwe draad is het pwm effect gewoon zichtbaar.
Je kan het testen, film met je camera de loc maar eens. Hoeverder je de uitgang dimt des de beter het zichtbaar word.
In principe maakt het niet uit of je de v+ gebruikt of de massa. Zolanh de massa verbonden is met de zwarte draad van de decoder. Maar zodra je de aux uitgangen gaat gebruiken heb je de blauwe draad nodig. En daarbij geeft in de praktijk de blauwe draad een stabieler resultaat dan het chassis. Echter in geval van gloeilampen is door het ohmse karakter het vrij zinloos om het chassis te vervangen door de blauwe draad. Tenzij niet anders kan.
Groetjes
Groetjes