BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Dirkske op 10 August 2006, 13:33:18
-
Beste modelspoorders,
Mijn zoontje van 8 zou dolgraag met een eigen baan starten in HO.
Ik heb voor hem een baan "ontworpen" met 3D-modeltreinen
Het was in eerste instantie de bedoeling te beginnen met modelrails van Fleischmann maar na alles te uitgerekend kom ik op een bedrag uit dat voor mij toch wel wat hoog leek.
Mijn vraag nu: Zijn er rails van andere merken met dezelfde kwaliteit als Fleischmannrails maar die toch wat goedkoper zijn???
grtjs.
-
Piko is een hele goede optie.
zie deze link (http://www.anw-modeltreinen.nl/pk_rails.htm)
-
Of natuurlijk 2e hands rails zoeken. Kosten vaak bijna maar de helft van de nieuwprijs! ;)
-
Toen ik 8 was reed ik ook met Piko rails.
Ik had een stuk vaste baan maar ook wat los spul.
Het enige dat ik kan aanmerken is dat bij het veelvuldig in en uitelkaar halen, de railverbindingsasjes wat uit lubberen. Waardoor het contact minder word. Maar dat is wel te verhelpen door voorzichig met een tang de railverbindingsasjes weer in model te knijpen.
Voor een vatse baan is het probleem niet eens aan de orde.
Als je een kleinbeetje voorzichtig bent kan je er vele jaren prima mee rijden.
En de prijs scheelt al meer dan de helft met FL*
Met vriendelijke groet,
Mark
-
Ikzelf gebruik Roco-Line en haal de bedding er onder vandaan! Prima kwaliteit en niet eens zo heel duur!
-
Je hebt ook roco-line zonder bedding.
-
Heb de rails hier > http://www.flexgleise.de weg, ze hebben er nu ook bochten, je hebt daar een flex rail voor +/- 2 euro (90 cm) , ik gebruik ze in combinatie met Piko A wissels.
Tevens een heleboel Fleischmann rails voor max 50 % van de nieuwprijs via marktplaats gekocht
Groet Geert
-
Die heb je ook van Roco voor ongeveer die prijs.
Flexgleis 970 mm (starr)
Gauge: H0
Item ID: ROC42201
Zie ook deze link (https://shop.lokshop.de/default_USA.asp?Hauptframe=Suchmaske&Hauptframe2=suche.asp)
-
even een vraag: is het voor wissel of gelijkstroom? anders kan je misschien C-rails kunnen gebruiken die uit de startset komen. € 1,- per stuk. tenminste op Eurospoor
robbert
-
Aan Robbert,
Het is maar een vermoeden van me. Maar omdat Dirk het al over FL* rails heeft, neem ik aan dat hij ook 2 rail bedoeld. Anders zou hij ongetweifeld al naar M* rails gekeken hebben.
Met vriendelijke groet,
Mark
-
't is ook maar net waar je de rails koopt, ik heb ze zelf hier (http://www.modellbahn-west.de) gekocht, daar kost een rechte c-rails 1.10 geloof ik, hoewel deze in nederland voor zo'n 2.30 te koop zal zijn...
Thijs
-
Die heb je ook van Roco voor ongeveer die prijs.
Zie ook deze link (https://shop.lokshop.de/default_USA.asp?Hauptframe=Suchmaske&Hauptframe2=suche.asp)
Zie dat de Piko wissels hier ook niet duur zijn, maar even in de gaten houden !
-
Hoi,
Gezien de leeftijd van je zoon zou ik 2e hands Fleischmann Profirail zoeken.
Argumenten hiervoor:
Op beurzen en in occassionhoeken van winkels gemakkelijk te krijgen. Makkelijk om een niet al ingewikkeld sporencomplex uit te leggen en desnoods ook weer af te breken of te veranderen vanwege een overzichtelijke railgeometrie.
Ook later weer verkoopbaar als je overstapt naar een echt professioneel railsysteem.
Flexrails is toch een wat moeilijkere materie voor een 8-jarige, hij wil de baan misschien ook wel eens veranderen als Pa niet thuis is.
-
Piko is een hele goede optie.
zie deze link (http://www.anw-modeltreinen.nl/pk_rails.htm)
Bedankt voor de goede tip (allemaal trouwens), Piko-rails lijken me goed van prijs tov.............
-
Ik ben zelf 15 en heb fleischmann profirail. Dit is mijn super rails. Zeer sterk, lijkt net egt.Ik ben van mening dat voor jonge mensen profirails het beste is.
-
Ik ben zelf 15 en heb fleischmann profirail. Dit is mijn super rails. Zeer sterk, lijkt net egt.Ik ben van mening dat voor jonge mensen profirails het beste is.
Vast en zeker ;D,maar ook veel duurder vrees ik ;)
-
Daar staat tegenover dat toen ik 12 was, ik elke week een ander baanplan had en dat moeiteloos met Fleischmann N-spoor Profirails kon leggen. Ideaal vind ik. Ok, als je realistischer aan de slag wilt, moet je wel toegeven dat bijvoorbeeld Peco code 55 en dan zelf ballasten veel mooier is, maar je moet dan wel een vaste baan hebben...
-
dat bedoel ik. Ik leg het vaak anders neer. dan ligt dit weer niet goed en dan dat weer niet. En als ik later een vaste baan wil gaan maken. Zal het soort rails me niet verhinderen. Het is makkelijk te gebruiken in een vaste baan.
-
Welke rails rij jij en wat is je mening hierover ?
ik gebruik zelf Fleischmann profi rails 6100 serie.
reden het is erg sterk tegenover rails zonder beding aangezien me baan over een paar jaar toch afgebroken wordt als ik opmezelf ga.
toch vindt ik deze rails erg duur.
is piko A rails ook goed ? groot aanbod of zijn het een paar bochtjes en rechten?
-
Marklin metaal rails. Wel een beetje oud. Maar als ik ooit opnieuw begin dan koop ik c-rails.
-
Hallo Bas.
Ik zelf gebruik Piko A en ik moet zeggen dat ik de stroomgeleiding naar de wielen beter vind dan b.v. Fleischmann Profi.
Daarnaast zijn ze ook goedkoper.
Profi blijft qua uitvoering voor mij wel de mooiste.
-
Ik rij op C-rails.
Zijn er nog andere dan (grapje) ;D
-
Fleischmann H0 Profie op "de baan"
Fleischmann H0 Model in het schaduwstation.
-
Marklin M-rails ;D en ga ook gedeeltelijk gebruik maken van marklin K-rails
mvg,
Matthijs
-
fl* Profi voor baan
fl* model voor diorama (moet ik nog aan beginnen)
Erik.
-
Ik rij op M* miniclub rails, Z-spoor dus.
Mijn mening daar over...
Tja... Ik heb geen andere keuze :P
Gr. Sebastiaan
-
Peco Code 100 Electrofrog wissels en GT-Flex.. gewoon....... fijn ;D
-
Gt-flex in het schaduwstation met piko wissels, normale baan wordt profirail
-
Ik rij met Fleischmann profi rails. Vanaf dag 1.
Was ook gechameerd van de roco line. Maar die vond ik te lomp in uitvoering.
De profi rails vind ik gewoon de mooiste. De rails met de beding is compact. Verder is het aanbod van rails soorten en maten goed.
Het enige minderen vind ik de bochtwissels, deze zijn van een te kleine radius.
Groeten
Dion
-
kunnen LS models type ICR over profi rails rijden vanaf NO 6125 ( die bocht na de 6120 die voor 1:100 al te scherp is )
wil namelijk ook zon 15 stuks van deze rijtuigen aanschaffen :P
of ze dan over mn baan kunnen zonder te ontsporen.
nog een vraagje.
ik heb 2 sporen naast elkaar ook de bochten.
Binnenste bochten heb ik met 6125 en de buitenstebochten met 6131.
Kan je dan ook 2 treinen langs elkaar laten rijden die 1:87 zijn zonder dat ze langs elkaar langs schuren?
heb 2,6 cm tussen de 2 beddingen ruimte.
-
Op mijn baan (een speelbaan met alleen rails, op spaanplaat, dus beslist geen modelbaan) gebruik ik Rocoline-met-bedding. Vergeleken met de oeroude bedding-loze Roco-standaardrails die ik daarvoor gebruikte, maakt deze Rocoline door de bedding stukken minder lawaai. Je kunt de wisselaandrijvingen onder de bedding kwijt, wat ik mooier vind dan dat de aandrijvingen naast de rails liggen.
Het op-maat-knippen van de bedding bij wissels en kruisingen is prima te doen. Liever eerst te weinig afknippen, en dan voorzichtig verder bijwerken levert het beste resultaat.
Bij het aan elkaar schuiven van de rails moet je altijd even goed opletten dat de railstaven inderdaad precies in de rail-lassen terecht komen, en niet erboven.
Het aansluiten van wisselstraten, parallel-sporen etc., waar je dus twee of meer verbindingen gelijktijdig moet maken, is soms wat gepruts maar met een beetje routine gaat het goed. Er zit voldoende speling in de rails.
Veel verschillende boogstralen, slanke en minder slanke wissels en kruisingen.
Jammer dat Roco stopt met deze Rocoline-met-bedding,
Freek.
-
Ik ben tapijtrijder op Fleischmann Profirails. Nooit problemen gehad met de kleinste boogstraal (Fl. noemt dat R1, railstukken 6120) en Roco 1:87 wagens van 30,3 cm. Staat alleen wat raar, sterke overhang en beslist niet meer kort gekoppeld, maar zonder problemen komt mijn trein met 6 wagens door de bogen en over de wissels.
Bas als je de rails op de juiste afstand legt van elkaar, dan kunnen binnen de 6120 (R1) en 6125 (R2) bogen de wagens elkaar zonder botsen passeren. Juiste afstand moet je goed neerleggen, volgens de afstanden zoals Fleischman dat aangeeft en dat is mijns inziens meer dan 2,5 cm Ik meen hart op hart 6,5 cm.
groeten,
Gert van den Berg
-
Op het ogenblik Märklin K-rails voor mijn M-track modules en Tillig voor de EMG-modules van Kampen. Tussendoor een thuisbaan gehad met Rocoline en vroeger uiteraard m-rails van M*.
Maarre... wat is de reden van vragen?
Gr/H
-
Maarre... wat is de reden van vragen?
Gr/H
Ik denk dat hij Fl* Profi te duur vind om mee door te gaan en nu zoekt naar alternatieven.
Ik denk echter dat hij aan Z-spoor en M* rail weinig zal hebben als 2-rail H0 rijder... ;)
-
Ik denk dat Stig niet ver van de waarheid zit.
Zelf gebruikte ik altijd Fl* modelrails, maar doordat het meerdere keren gebruikt is geweest en ik overstapte naar digitaal, had ik enkele problemen.
Eerst van een warmlopende TC (kwam door ontstoringsrommel in de aansluitrails) en 'versleten' raillassen, ben ik geheel overgestapt op fl* profi. Deze bevalt mij goed. Maar van anderen heb ik begrepen dat Piko A-rail een goede een 'goedkope'railsijsteem is. Voor een realistische baan, heb ik ook van anderen, moet je rails van peco hebben (code 55? maar dat weet ik niet zeker).
Groeten Harry
-
Piko is een hele goede optie.
zie deze link (http://www.anw-modeltreinen.nl/pk_rails.htm)
Zijn reze rails gemaakt uit messing? Ze lijken zo licht van kleur?
-
Ik rij op M* miniclub rails, Z-spoor dus.
Mijn mening daar over...
Tja... Ik heb geen andere keuze :P
Gr. Sebastiaan
PECO heeft ook Z rails, dus die keus is er wel. Ze hebben alleen geen wissels.
-
Ik heb vanalles aan rails.
Ik heb GT flex op sommige lokaties op schaduw gedeelten. Ik vind dit persoonlijk een erg stugge flexrail. Lastig om mooi te kunnen buigen
In schaduw gedeelte heeb ik ook rechte Roco code 83.
Zichtbare gedeelte heb k PECO code 100. Ik vind dit persoonlijk erg fijne rails. Ze zijn niet te flexibel maar ook niet zo stug als GT Flex.
Verder op het zichtbare gedeelte heb ik ook Roco met betonne dwarsliggers. Deze rails ziet er mooi uit, Mar ik vind persoonlijk dat de rails te flexibel is.
Succes
-
Zijn reze rails gemaakt uit messing? Ze lijken zo licht van kleur?
Piko A-rails is gemaakt uit nieuwzilver
-
Piko A-rails is gemaakt uit nieuwzilver
Thanks.
-
Ik rijd met FL* piccolo (9100 nummers) Ik rijd al 10 jaar met FL* eerder ook met de H0 6100 serie.
Maar ik wil intussen wat realistischer en zonder kant en klare bedding.
Ik ben wat aan het wennen aan Peco 55 Rails die overigens ook een stuk goedkoper is. Peco voldoet helemaal aan mijn wensen maar ik ben er nog wat mee aan het testen en kijken. (wennen aan nieuwe dingen duurt gewoon even bij mij.)
Maar Peco heeft ook Code 80 voor H0 rijders. Dus als je goedkopere en realistische rails zoekt, kan je wellicht ook daar een kijkje nemen.
Met vriendelijke groet,
Mark
-
Ik rijd met Roco Line de bedding haal ik er onderuit.
-
Ik rijd met Roco Line de bedding haal ik er onderuit.
Dan kocht ik 'm ook maar zonder bedding; scheelt de helft in prijs. Hoe doe je dat trouwens dan met wissels ???
Ik gebruik al jaren Roco line MET bedding. Geluiddempend, wisselaandijvingen uit het zicht en makkelijk te leggen.
Alleen: Omwille van allerlei octrooi- gevechten met de vorige manager is Roco onlangs overgestapt op een nieuw railsysteem. Zitten we we weer >:(.
Kan er bij alle perikelen ook nog wel bij. Zo behoud je wel je klanten. Noemen ze dat geen markering ? (Let op: Ik zei GEEN marketing ;))
Groet, Rien
-
PECO heeft ook Z rails, dus die keus is er wel. Ze hebben alleen geen wissels.
Ok, bedankt, dat wist ik niet. Zou je me misschien de website kunnen geven, kan ik even rondsnuffelen :P
Alvast bedankt!
Gr. Sebastiaan
-
Sebastiaan, als ik mij niet vergis:
http://www.peco-uk.com/?p=Peco#Zgauge
zoek je dit ('t is wel engels)
Groeten Harry
-
Sebastiaan, als ik mij niet vergis:
http://www.peco-uk.com/?p=Peco#Zgauge
zoek je dit ('t is wel engels)
Groeten Harry
Ja, bedankt. ;)
Ik neem aan dat PECO niet op M* rails aangesloten kan worden? Vanwege die codes?
Gr. Sebastiaan
-
Z spoor kan wel echter zou er een klein hoogte verschil kunnen zijn in de spoorstaaf, maar daar is altijd wel een mouw aan te passen ;)
-
Niet meer van toepassing
-
fleismann profie HO
al van af het begin
Had ook best een ander kunnen zijn maar dit kreeg ik als startsetje nu eenmaal
En bevalt goed redelijk simpel wat leuks van te maken
-
Hallo,
Over gestapt van MArklin M - rails ( pa zijn oude rails ;);D ) naar Marklin C - rails. Het is fantastisch. Klikt het zo in en weer uit elkaar ;D.
Marcel
-
Begonnen met FL. model rails, maar dat was al zo oud dus maar overgestapt op tillig
Ik vind de prijs redelijk en het zijn zeer mooie rails.
Het is alleen veel zelf passen en meten met de flexrailzen.
Misschien ook een goede optie
mvg Laurens
-
Na Marklin C-rails
Na Fleischmann Profirails
Na Marklin C-rails
Na Fleischmann Profirails
Na Marklin C-rails
Na Roco-line met bedding
Fleischmann Profi-rails
Nu uit eindelijk Marklin C-rails met in de loop van dit jaar samen met Trix C-rails
-
Belangrijk vindt ik een realistisch uiterlijk en betaalbaar railsysteem.
Railsystemen met een "derde rail" en/of beddingen vanaf de fabriek vallen dus af.
Daarom heb ik gekozen voor het Tillig H0-ELITE-Gleissystem (Code 83) voor de zichtbare delen.
Voor mijn schaduwstation heb ik mijn öude"voorraad Roco 2,5 mm rails en wissels gebruikt.
-
Daarom heb ik gekozen voor het Tillig H0-ELITE-Gleissystem (Code 83) voor de zichtbare delen.
Het mooiste dat er is
2e mooiste is Roco Line en/of Peco. Maar Tillig steekt er toch echt met kop en schouders bovenuit.
-
Ja, ook ik bouw het zichtbare deel en mijn modules tegenwoordig met Elite rail van Tillig. Het ziet er echt werelds uit ;).
Het niet zichtbare deel (schaduwstation) gaat gebouwt worden met code 100 rail in nieuwzilver uitvoering, van verschillende leveranciers (zoals Roco, Peco ed).
Het nadeel van de Tillig rail (ja dat heeft deze ook ;D) is dat de rail vrij moeilijk te leggen en in te korten is.
Groeten,
Christoph.
-
thuis derderangs/hands rotzooi, lima, jouef, flieschmann, alles door elkaar en ook nog eens slecht gelegd, als een loc het daarop doet doet ie het overal, daarom laat ik het lekker zo.
Op Marxwolde, het exhibitionistisch baantje van 't kontje ligt Tillig elite op het zichtbare deel, ik vind het echter te gammel spul voor het harde beurzenbestaan (met name veel trammelant met wissels). In het schaduwstation ervan ligt goedkope GT-flex, gemolesteerde fleischmann-wisseltjes en 2 dure roco's
Een volgend beusbaantje zal in navolging van het stillewald-diorama Peco code 100-rails krijgen om de simpele reden dat ik een baal van dat spul goedkoop in Houten gehaald heb (tweedehands) en het mooi degelijk spul is. Omdat men lokaalspoorwegen toch in zand ballastte en de bielzen dus niet zichtbaar waren maken de hoge spoorstaven niet uit, er komt toch overal zand tegenaan.
grtz
Floris
-
Ik gebruik Roco line met bedding veel 10 graden wissels en kruisingen.
Maar ik heb alle rails en bedding roest bruingemaakt en alle tussen ruimtes van de sporen opgevuldt met ballast van JEWEHA,graniet split no.0272.
Cor
-
Roco-line op de baan (voor zover ik weet enige met betonnen dwarsliggers in flexrail)
Fleischmann wissels (lekker kort/scherp voor mijn trams)
Fleischmann profi in schaduwstation (had ik nog wat van liggen)
Roco vind ik er erg goed uitzien, ballastbed maak ik 't liefste toch zelf.
-
Ik gebruik Marklin M-rail.
Als ik ooit nog eens een andere baan ga maken wil ik (deels?) overstappen op C-rail...
Koen
-
Peco flex code 75 voor de hoofdsporen.
Zijsporen en wissels zijn zelf gespijkerd van losse railstaven.
-
Ik laat mijn treinen rijden op Marklin M-rail, redenen: nostalgie (als ventje van 5 begonnen met M-rail) en ook de betaalbaarheid, op beurzen worden deze rails voor leuke prijsjes verkocht.
-
Baan is van m-rail, nogal heel erg groot, dus vervangen voor wat anders wordt een kostbare zaak, al is de wens om over te stappen naar c-rail danwel k-rail wel aanwezig.
-
Roco-line op de baan (voor zover ik weet enige met betonnen dwarsliggers in flexrail)
Peco heeft ze in Code 100 (SL102). Fleischmann Profi heeft ze ook
-
Peco heeft ze in Code 100 (SL102). Fleischmann Profi heeft ze ook
En tillig heeft ze ook in flexrail!
-
En tillig heeft ze ook in flexrail!
dat zijn er al 4 dus
-
Als jonge beginner lijkt me Profi Rails wel een goede keuze. Denk bij aan de toekomst en het uitbreiden ervan. rails met lage bedding is makkelijker uit te breiden dan rails met hoge bedding (bijv. M*+ Trix + Roco (geo)line)
Succes
-
Tigstehands Märklin M-rails (OK, wel selectief inkopen i.v.m. verbuigingen en roest). Zo houd ik mijn hobby betaalbaar en leuk!
Ter bestrijding van de geluidsoverlast heb ik grote hoeveelheden railrubbers ingekocht. Nu hopen dat het werkt! ???
Mijn kinderen (5 en 6 jaar) rijden met hun spul op Märklin C-rails, dat kunnen ze zelf leggen en het blijft nog in elkaar ook.
-
In het niet zichtbare gedeelte ligt Piko A-gleis.
Dit is erg makkelijk te leggen, en geeft geen geleidingsproblemen.
Met de wisselaandrijvingen heb ik zo af en toe wat problemen, een aantal gaan niet betrouwbaar om. Langzamerhand vervang ik die door conrad motortjes.
In het zichtbare gedeelte heb ik RocoLine/Tillig liggen.
Nadeel van de Tillig rails vind ik het solderen van de draadjes, eerst met een freesje de onderkant blank maken, dan solderen.
De Tillig wissels heb ik eruit gehaald.
Het zijn mooie wissels, maar ik blijf moeite houden met de aandrijvingen.
Conrad motortjes zijn te slap, en de Tillig motortjes te rumoerig/te duur. En een stuk moeilijke te plaatsen.
De roco wissels (15gr) zijn betrouwbaar, en imho ook mooi.
-
Conrad motortjes te slap? Daar heb ik geen last van in combinatie met Tillig. Feit blijft wel dat de Tillig wissels erg lastig zijn om goed te plaatsen ivm stroomafname (tong tegen rail). Wat ook helpt bij contact problemen is om rijstroomdraden aan de tongen te solderen. Voor de andere stukken stop ik het uiteinde van het draadje tussen rail en raillas. De Tillig raillasjes zitten erg strak maar de Roco's zijn hier perfekt voor.
-
Of doe wat Huib Maaskant heeft gedaan met zijn Tillig wissels klik (http://www.floodland.nl/trein/info/elektro_4.htm).
Ook hij vondt de Tillig wissels veel kracht vragen en de Tillig wisselmotoren te duur en te lawaaiig. Hij loste dat op met geheugendraad en heeft dat uitvoerig op zijn webstek beschreven.
-
Hoi,
Op onze "beursbanen" wordt in het zichtgedeelte Tillig gebruikt, inclusief de wissels. Deze worden aangedreven door fulgurex wisselmotoren. In de harde praktijk eigenlijk geen mechanische storingen, of het moet door vervuiling zijn. We gebruikten eerst de tillig wisselstellers maar de electrische contacten zijn niet erg degelijk voor een beursbaan. (waar we met hele andere omstandigheden te maken hebben dan thuis...). Met solderen van rails tot nu toe geen echte problemen tegengekomen, kwestie van zeer goed schoonmaken (vijl/glasvezelpotlood). Tip: smelt de kunststof contrarails op de wissels met een soldeerbout vast aan de onderzijde, voordat je de wissel gaat plaatsen( Lijmen is bijna onmogelijk). Deze schieten er vaak uit want de contrarails liggen iets hoger dan de andere en een railgum oid houdt daar geen rekening mee..... (bij sommige wissels zitten ze wel vast vanf de fabriek)
groeten Richard
-
Z spoor kan wel echter zou er een klein hoogte verschil kunnen zijn in de spoorstaaf, maar daar is altijd wel een mouw aan te passen ;)
Ok, Bedankt! ;)
Gr. Sebastiaan
P.S. sorry voor late antwoord, druk, druk, druk ;D
-
Ik gebruik twee zoorten rails.
Op mijn testbaan op zilder heb ik Piko A rails liggen. Deze wilde ik eens testen toen het uitkwam.
En op mijn modelbaan Broekheurne heb ik Roco zonder beding liggen.
Aan mijn baan is Enschede Zuid aangesloten die is van een vriend van mij en daar ligt Tillig op en dat is ook een hele mooie rails.
In het verleden heb ik nog Fleischmann Profi gehad maar ben er snel weer vanaf gestapt kon er te weinig mee..
Maar Piko, Roco en Tillig ben ik zeer tevreden mee.
Manuel van der Wal
-
Ik gebruik Piko A gleis voor zowel het schaduwstation als in het zichtbare gedeelte.
Harm
-
hallo allemaal
ik rij met c rail en k rail i v b met de draaischijf
groet maarten :)
-
Fleischmann messing rails.
Van vader op zoon, dus maar stug door gekocht.
Op mijn toekomstige modules komt straks andere rails.
mvg,
Sander
-
Goede middag,
Mijn zoontje heeft van de sint een aardige verzameling piko-A rails gekregen. :D
Er zit een speciaal aansluitstukje bij om de rails van stroom te voorzien, maar het lijkt nergens op te passen.
Hoe krijg ik dit voor mekaar ???
Groetjes ;)
-
Hoi Dirk,
Heel eenvoudig: zoek een rechte rail met lengte 231mm op. Daar zitten als je er van de zijkant tegen aan kijkt onder de rails tussen de dwarsliggers (bielzen) spleetjes. Hier gaan de twee pootjes van de aansluitclip door met het koperdeel naar boven. Dit maakt dan contact met de onderkant van de rails.
Suc6
Karst
-
Hoi Karst,
Ik had het ook al gevonden.
Toch bedankt
-
Ben al jaren van plan om een baan te bouwen - het idee gaat terug tot de jaren 70 - en nu heb ik eindelijk de ruimte en tijd er voor. Er is in die tussentijd een hoop veranderd. bekende merken zijn verdwenen en anderen zijn daar voor terug gekomen
Probleem is dat ik thans niet weet welke rails ik het beste kan nemen.
Ik had van Roco-line al wat bij elkaar gespaart maar weet nu eigelijk niet of dit nog gemakkelijk te krijgen is. Ik heb het idee dat ik beter kan overstappen op iets anders, maar welk merk rails is dan de beste oplossing.
Rij-eigenschappen, natuurgetrouwheid en prijs spelen bij de keus een belangrijke rol.
Peco is volgens mij wat kwaliteit betreft het beste, maar ook duurder en ik vraag me af of het gemakkelijk leverbaar is.
Daarnaast ben ik zeer benieuwd wwelke rails de mensen hier zo al gebruiken en hoe de ervaringen zijn met de goedkopere Piko rails en wissels.
-
Hoi baanwerker,
Ik heb een deel van mijn baan voorzien van piko-a rails en ik kan er alleen maar positieve dingen over zeggen met uitzondering van het aansluitstuk, dat had ik al vlug vervangen.(slecht kontact)
Als je er niets mee in zit om zelf je rails te voorzien van bedding zijn de modelrails van fleischmann ook zeer goed.(iets duurder dan piko?)
Groetjes Varkensneus
-
Hallo Baanwerker,
tegenwoordig zijn er vele soorten rail materiaal te koop.
Roco Line is van de code 83 rail, Piko A rail is code 100. Deze twee zijn te combineren maar dit is niet het gemakkelijkste klusje.
Verder heb ik zelf Tillig Elite rail, dit is ook code 83. Deze rail is iets moeilijker leggen dan bijvoorbeeld Roco Line, dit komt dan voornamelijk omdat deze rail niet makkelijk te solderen is. Deze Tillig rail is wel zeer natuurgetrouw, de wissels hebben een doorlopende tong vanaf het hartstuk af. Bij de andere merken bestaat de tong van een wissel uit een los scharnierend deel.
Groeten en succes met je keuze,
Christoph
-
Als je er niets mee in zit om zelf je rails te voorzien van bedding zijn de modelrails van fleischmann ook zeer goed
Bedenk dan wel dat de modelrails van Fleischmann van messing is, wat snel corrodeert, met andere woorden: je blijft poetsen. :(
Bekende rails zonder bedding: Peco, Piko, Roco-line
Bekende rails met bedding: Fleischmann Profigleis, Trix c-rails, Roco Geoline.
Al deze soorten zijn gemaakt van nieuwzilver, wat er veel beter uitziet en weinig last heeft van corrosie.
De Roco-line zonder bedding blijft gewoon leverbaar, in tegenstelling tot Rocoline met bedding: deze laatste is vervangen door Geo-line, wat een heel andere geometrie heeft.
-
Ik vindt piko erg fijn, Je kan hard en de treinen ontsporen nooit (bij mij tenminste niet ;D,En het is ook makkelijk om bedding en bassalt toe te voegen.
Stijn :)
-
Bedenk dan wel dat de modelrails van Fleischmann van messing is, wat snel corrodeert, met andere woorden: je blijft poetsen.
Onzin.
Gebruik al jaren near volle tevredenheid deze rails, 1x poetsen dagen lang rij plezier.
Wil je een zo natuurgetrouw mogelijke railsoort dan zeker niet voor Fleischmann rails gaan.
Messing railstaven lijkt niet op de werkelijkheid, voor het profi grind bed geldt hetzelfde.
mvg,
Sander
-
Gebruik al jaren near volle tevredenheid deze rails, 1x poetsen dagen lang rij plezier
Dit keer ben ik het helemaal met je eens Sander ;)
Groet Jaap
-
Onzin.
Gebruik al jaren near volle tevredenheid deze rails, 1x poetsen dagen lang rij plezier.
Gelukkig, heb namelijk net heel veel Model rails van Fleischmann gekocht. ;D
Messing railstaven lijkt niet op de werkelijkheid,
Maar je kunt ze toch een roest kleur geven?
-
Maar je kunt ze toch een roest kleur geven
Zo is't Teun! Nieuw zilverrails lijken ook niet op de werkelijkheid :)
Groet Jaap
-
Onzin.
Gebruik al jaren near volle tevredenheid deze rails, 1x poetsen dagen lang rij plezier.
Jij vind 't onzin, ik niet. Een paar dagen rijplezier zal best, maar ik reed destijds niet dagelijks. Als je na twee weken weer eens wilt rijden en je kunt eerst alles gaan poetsen, wordt je daar niet vrolijk van. Onlangs heb ik na jaren mijn oude modules weer eens te voorzien gehaald. De schaduwstations waren uitgevoerd in messing en waren alleen te berijden na een zeer grondige poetsbeurt - niet gek na een zoveel tijd. Het zichtgedeelte was echter uitgevoerd in nieuw-zilver, en daar reed alles zonder poetsen.
Zo is't Teun! Nieuw zilverrails lijken ook niet op de werkelijkheid :)
Klopt, nieuwzilver moet je ook schilderen. Maar dan heb je dus roestkleurige rails met een staalkleurig rijvlak, zoals in werkelijkheid. Bij messing rails blijf je altijd een messingkleurig rijvlak houden.
-
Allen bedankt voor hun snelle reactie. Mocht er nog iemand iets aan toe te voegen dan graag...
-
Ik ben destijds overgestapt op Peco code 75 en dat bevalt mij prima, zeker in vergelijking met mijn vorige railmateriaal want dat was nog oud Lima spul.
Die plastic puntstukken met rijproblemen was ik zat en gebruik nu de elctrofrog wissels (met polariserend punstuk) ook van Peco.
Het is volgens mij alleen in flex lengtes te krijgen.
Een nadeel is alleen dat het niet overal verkrijgbaar is, dat wordt wel steeds beter, maar ze kunnen het vaak wel voor je bestellen.
mvg, Stephan.
-
Baanwerker,
Je schrijft niet of je nog oud materieel hebt. Daarvan kunnen de wielflenzen nog wel eens te hoog zijn voor b.v. code 75 rails.
Ik zelf heb Rocoline zonder ballast bed. Dat is code 83 rails waar het meeste oudere materieel geen problemen mee heeft. Is tevens goed verkrijgbaar en redelijk geprijsd.
Sterkte,
Ernest
-
Rij-eigenschappen, natuurgetrouwheid en prijs spelen bij de keus een belangrijke rol.
Peco is volgens mij wat kwaliteit betreft het beste, maar ook duurder en ik vraag me af of het gemakkelijk leverbaar is.
Ja, ik stond een tijdje terug ook voor deze keuze.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Tillig Elite Rail. De rijeigenschappen zijn goed (op de engelse wissels na) en de natuurgetrouwdheid is zeer goed. Ook de prijs vind ik erg goed, de zelfbouwpakketten voor wissels zijn erg gunstig voor je portomonnee.
Een aantal winkels leveren Tillig wel, maar niet allemaal, maar wel een deel via conrad.
Bij deze rail moet je wel bijna alles leggen met flexrail en wat ervaring is dus wel vereist. Maar na wat oefenen moet het wel lukken. Voor wat meer informatie over deze rail:
http://www.floodland.nl/trein/info/model_12.htm (http://www.floodland.nl/trein/info/model_12.htm)
mvg laurens
-
Hoi Laurens,
weet je ook wat de oorzaak is van het slechter rijden over engelse wissels? Ik heb ook Tillig Elite Rail maar nog geen engels wissel, terwijl er in mijn nieuw te maken 10 jaren plan wel een aantal in zullen moeten komen.
Groeten,
Christoph
-
Ik heb nog van die holle piko en fleischmannrails. Dat heb tijdens tijdelijke railtekorten naar volle tevredenheid gebruikt. Mooi zijn deze holle blikken dingen niet. Maar als ze uit het zicht liggen, zie je er niets van. :o
Groeten,
André van Zuijlen ;D
-
Fleischmann Profigleis, ik gebruik alleen dat, het is makkelijk schoon te maken, wissels, e.d. zijn makkelijk te demonteren om schoon te maken.
voor het rijden even een poetsblok er over en je hebt een hoop plezier.
Of gewoon een goederen trein met poetswagen er in mee laten rijden.
-
Hee Christoph,
Ik ben zelf tegen een probleem aangelopen met deze engelse wissel (zie draadje hierover).
Het probleem was dat de tongen niet helemaal precies aansloten bij het omzetten met een wisselmotor, omdat de andere tong al tot zijn maximum zit.
Ik probeer nu het op te lossen door iedere 4 tongen apart van een aandrijving te voorzien.
Je kunt dus beter de engelse wissels van Roco nemen, die sluiten iets beter aan en ook te combineren is bij de rails van Tillig.
(Weet niet of ik toevallig een verkeerde had of dat het vaker voorkomt)
Huib Maaskant heeft het ook de Roco engelse wissels op zijn baan met Tillig toegepast, maar dat was geloof ik omdat ze toen nog niet beschikbaar waren.
mvg. laurens
-
Hoi Laurens,
als ik het goed begrijp is het probleem dat het bewegende kunstof deel om de tongen vast te houden te kort is? Hierdoor lopen de flensen van de treinen hier tegen de tong aan.
Tillig heeft deze verbindingsstang ook los in het assortiment dus deze kan eventueel vervangen worden (misschien zijn de vervangende iets langer), verder is het misschien mogelijk om met evergreen strips iets te maken wat lang genoeg is.
Groeten,
Christoph
-
De bewegingsstang die Tillig in zijn programma heeft is die van een normale wissel geloof ik. Deze is net ietsje anders.
Verlengen kan natuurlijk, maar het gaat hier over ongeveer een millimeter. Als het niet kleiner is.
Dus om dat gepriegel te besparen, en eenmaal begonnen is er geen weg terug, probeer ik maar iedere tong apart aan te drijven.
mvg. laurens
-
succes ermee.
Misschien wil je als het gelukt is dit nog eens op een foto vastleggen en deze hier plaatsen.
Groeten,
Christoph
-
Hee Christoph,
Vanavond ben ik een stuk verder gekomen en het werkt nu redelijk (bijna helemaal goed) aan 1 kant, de andere kant hoef ik alleen nog aan te sluiten.
Zal morgen even een verslagje/fototjes neerzetten bij het eigenlijke draadje dat hier over ging. Daar kun je het morgen nalezen.
(iets later dan gepland: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3066.msg47805#new (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3066.msg47805#new))
mvg. laurens
-
Ik heb via internet tweedehans rails gekocht. Allemaal H0 trouwens. Wissels, kruisen enz.
Alleen;
A de rails is gewoon zo dof. De helft van de tijd zijn loopt de trein niet vlekkeloos en er is geen fatsoendelijk rondje van de trein te maken.
Ik wil nu splinternieuwe rails gaan kopen.
Wat zullen hiervoor de kosten zijn. Om bijvoorbeeld een groot rondje te maken op een plaat van 3 bij 2...?
-
Hallo,
Dan kun je het beste voor flexrails gaan.
Bij www.anw-modeltreinen.nl zijn de piko flexrails 3 euro per stuk.
En dat zijn echt goede railsen hoor, heb ik ook.
Is een stuk van (volgens mij) 97 cm, bijna een meter dus.
Flexrails kun je in alle hoeken leggen die je je maar kunt bedenken.
Willem
-
Je kan proberen je rails schoon te maken, maar nieuwe rails kopen is inderdaad ook een optie.
-
A de rails is gewoon zo dof. De helft van de tijd zijn loopt de trein niet vlekkeloos en er is geen fatsoendelijk rondje van de trein te maken.
Welk merk staat er onder de rails? Ik durf bijna te verwedden Lima, en dan heb je de oude stalen rails gezien de doffe kleur. Niks mee doen behalve weggooien.
Maarten van der Burgt.
-
Maarten....je slaat de spijker op zn kop...haha
Maar jullie raden dus flexrails van picolo aan??
Ik ben herbeginner en kom van minitrix over dus heb van H0 nog weinig kaas gegeten.
Er zijn nog een paar lima rails die vonkelnieuw zijn. Die zijn wel nog te gebruiken he??
En 97 cm kost me dus 3 euro?
Kan ik die bij total train krijgen??
En wat zijn die rails die op zo'n grijze verhoging zitten...?
-
Maar jullie raden dus flexrails van picolo aan??
Nee, van Piko. 'Picollo' is de naam die Fleischmann aan haar N-systeem geeft. Piko is een fabrikant uit het voormalige Oost-Duitsland.
Kan ik die bij total train krijgen??
Lijkt het je niet handiger om dat aan TotalTrain zelf te vragen?
En wat zijn die rails die op zo'n grijze verhoging zitten...?
Waarschijnlijk Rocoline met railbedding. Sinds het faillissement van Roco twee jaar terug wordt niet niet meer geproduceerd, maar er is een vervanger. Het zou trouwens ook Trix C-rails kunnen zijn.
- Peter
-
Ik ga vandaag maar eens langs total train, maar dat zal wel weer e.e.a. gaan kosten...
-
Waarom worden lima rails slechter bevonden dan roco rails e.d.??
Roesten bv de rocorails ook minder snel??
-
Hallo,
Lima zijn gewoon slechte rails.
Mindere kwaliteit.
De bielzen zijn zo nep als het maar kan, en ze roesten heel snel.
Gewoon voor ander merk gaan!
Willem
-
Welke rails houden zich dan het beste...??
Roco, fleischmann, piko...?
-
Fleischmann, Piko, Rocoline, Trix, zelfs de nieuwere rails van Lima (niet die oude) is allemaal prima spul. Bij de keuze gaat het om andere zaken.
- Wel of geen fabrieksbedding. Bedding is handig, maar het ziet er in het algemeen niet heel natuurgetrouw uit.
- Hoogte van de rails. Ruwweg zijn er momenteel twee railhoogten gangbaar: 2,5 mm (Fleischmann Piko) en 2,1 mm (Roco). Hoe lager, hoe natuurgetrouwer, maar locs van 25 jaar en ouder hebben soms te hoge flenzen voor 2,1 mm.
- De prijs.
Kortom, goed idee om eens bij de winkel te gaan kijken. Laat de rails naast elkaar leggen, vergelijk de prijs en maak een keuze.
Rails kost geld, maar hier geldt echt goedkoop is duurkoop.
-
Dus eigenlijk zijn de rails, ook de iets oudere, van alles merken wel goed behalve van Lima...
Dat klopt samenvattend he?
-
Ja, maar je hebt ook messing rails en die zijn helemaal slecht ;D
Willem
-
De Lima rails zou ik gewoon wegkieperen... Welke rails je kiest als vervanging is een kwestie van smaak, de een vindt Fleischmann helemaal geweldig, wil niet anders dan Roco, om waar wat te roepen. Zo'n beetje alle nieuwe rails zijn van prima kwaliteit, maar het prijskaartje kan verschillen. Vraag je winkelier om advies, die kan vast wel wat soorten rails laten zien.
Joeri
-
hoi Djm008
Rails waar spoorstaven van Nieuwzilver/Nickelzilver in zitten is altijd goed.
Geen roest/oxide.
Makkelijk aansluitdraden aan te solderen met normale tin
Alleen even spoorstaafhoogte kiezen.
2.5 mm=Code 100: PECO Code 100, Fleischmann Profi en Piko.
2.1 mm=Code 83: Roco en Tillig.
1.9 mm=Code75: PECO Code 75.
-
Ja, maar je hebt ook messing rails en die zijn helemaal slecht ;D
??? ??? Je bedoeld zeker dat het oxideren wat sneller gaat dan op nieuwzilveren rails ?
In het verleden er jaren op gespoort zonder problemen!!!
Verklaar je nader! >:( ;)
Groeten Wim.
-
Ze worden heel snel vies, ze rijden stroever en ze roesten.
Willem
-
2.1 mm=Code 83 Roco en Tillig en Piko.
Piko rails is GEEN CODE 83, maar code 100 (2,5 mm)
Maarten van der Burgt.
-
Ik rij zelf (als ik eens tijd kan vinden om verder met het schaduwstation te gaan) met piko A. In mijn ogen is dat op dit moment een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. De wissels kosten een tientje en als je goed zoekt kom je zelfs tegen voor 8 euro nieuw. Het is een zeer makkelijk systeem om te leggen (kijk maar eens op de site van piko). Het voordeel van 2,5 mm is al genoemd als je oudere loks hebt rijden ze zonder probleem. Je hoeft er niet aan te denken als je op b.v. Houten een leuk lokje tegen komt tweede hands.
Roco line met bedding is op dit moment zeer goedkoop althans in Houten wat ik zo zag. Het voordeel is 1-Je hebt een bedding die zeer makkelijk te verouderen is. 2- De wisselaandrijving zit onder de wissel in de bedding en als je van plan bent om digitaal te rijden zet je er een digitale aandrijving in. Geen geouwehoer meer met externe decoders.
Gr. Johan
-
Wellicht wordt "Peco" bedoeld?
-
Roco line met bedding is op dit moment zeer goedkoop althans in Houten wat ik zo zag. Het voordeel is 1-Je hebt een bedding die zeer makkelijk te verouderen is. 2- De wisselaandrijving zit onder de wissel in de bedding en als je van plan bent om digitaal te rijden zet je er een digitale aandrijving in. Geen geouwehoer meer met externe decoders.
Rocoline met bedding wordt niet meer gefabriceerd en is om die reden geen aanrader. Roco heeft nog Rocoline zonder bedding en tegenwoordig Geoline met bedding. Doet sterk denken aan Trix C-rails.
-
Ik rij zelf met Fleischmann Profi rails en het bevalt me zeer goed, het is voor het rijden wel aan te raden om even een poetsblokje over de baan te halen maar daarna rijdt het vlekkeloos, en zeker als je een poetswagen (bruine roco bij conrad gekocht) mee laat rijden.
Het nadeel aan de Fleischmann rails is de kleine wissels, deze zijn niet geschikt om bijvoorbeeld kruispunten te maken op 2 spoors baanvakken.
Hierbij moet dan het baanvak aanzienlijk breder gemaakt worden en dit staat niet mooi. Door het aanpassen van de wissels kan dit zeker wel opgelost worden maar het is een hoop extra werk.
Ik ben zelf al weer aan het kijken geweest naar goede rails en roco rails zonder bedding (ik heb geen idee hoe het heet) is zeker een goede tweede keuze, het maken van sporenplannen voor stations is makkelijker en natuurgetrouw.
Peco rails is het mooiste maar ook prijzig, het is maar hoe je er tegen aan kijkt.
Succes met de keuze.
-
Peco rails is het mooiste maar ook prijzig, het is maar hoe je er tegen aan kijkt.
Tillig rails is veel mooier (gebruneerd, doorlopende wisseltongen, continentale wissels) en niet prijzig, het is inderdaad maar hoe je er tegen aan kijkt.
Maarten van der Burgt.
-
Piko rails is GEEN CODE 83, maar code 100 (2,5 mm)
Maarten van der Burgt.
Sorrie, dacht dat nieuwe A serie ook 2,1mm zal het wijzigen
-
Ik kan weer een hele serie rails kopen....fleischmann dit keer. Ik weet alleen totaal niet of ik er wat aan heb. Want ik heb me dus al gigantisch met die lima rails vergrabbeld. Wie zou ik hier eens over kunnen mailen?? Foto van de rails en wat het is...
-
Dat je één keer de mist ingaat kan gebeuren maar laat dat geen tweede keer gebeuren.
Zonde van het geld.
Je hebt al verschillende keren advies gekregen over goede rails.
Zelf gebruik ik Piko A rails en dat bevalt uitstekend.
Nieuw en voor een scherpe prijs.
Rob
-
Ik sluit me hierbij aan, als je kijkt bij de link op het tweede bericht is dat een winkel die scherp aanbied. De rails is nog niet zolang op de markt en zal waarschijnlijk nog zeer lang gefabriceerd worden. Ik heb mijn rails verkocht en ben gewoon een plan gaan maken van mijn schaduwstation en heb dat gekocht wat ik nodig was. Ik koop dan later de rest wel als ik weer verder ben. Zo verspreid ik de kosten wat, en kan dan rustig bouwen. Ik zal als je toch voor de fleischmann rails gaat zeker geen messing rails gaan leggen op stukken waar je erg lastig bij komt.
Gr. Johan
-
hallo allemaal, ik heb mijn trein spullen weer uit de dozen gehaald.
En ik wil weer beginnen met een mooie baan te bouwen
Nu heb ik een vraag met wat voor merk rails kan ik HO Lima rails gebruiken.
alvast bedankt voor de moeite.
gr erikpat
-
Ik neem aan dat je vrij oude Lima rails bedoelt.
Deze heeft een spoorstaaf hoogte van +/- 2,5mm wat we dan weer Code 100 noemen voor het gemak ;)
In principe kan je deze rails eenvoudig combineren met:
- Fleischmann Modellgleis
- Roco "2,5 mm" rail programma
- Piko A-Gleis
- GT-Flex
- Peco Code 100
Ook te combineren met de volgende merken welke een andere spoorstaafhoogte hebben code 83, 80 of 75 ( een klein hoogte verschil ontstaat op de overgang naar dit railmateriaal):
- Fleischmann Profigleis (met bedding)
- Roco Line (met of zonder bedding)
- Trix C rail (met bedding)
- Lima NEM 120 systeem
- Peco Streamline (code 75)
En dan heb ik nog niet alle merken genoemd ;D
Om kort te zijn, je kan het aansluiten op de meeste gangbare 2 rail merken soms met een kleine aanpassing ;D
-
ok ,dus ik heb keuze genoeg blijkt wel.
ik zal gelijk even verder neuzen voor meer rails.
bedankt voor je snelle reactie
-
Hoi,
Ik kan 2 railsets kopen van Roco Set C/D.
Dset heeft het typenummer 42012.
Zijn dit geoline rails? OF zijn die makkelijk te koppelen aan
Geoline, icm met Digitaal rijden??
-
Dat is het oude Rocoline met bedding. Is wat anders dan Geoline. De rails is wel te koppelen, maar de bedding ziet er heel anders uit.
-
ok, ik kan het kopen voor 40 euro, beide setjes, maar dan moet je dus gaan koppelen met geo,
en koppelstukjes kopen. Misschien met gevolg dat het puzzelen wordt waar je ze koppelt natuurlijk,
en om het dan mooi te laten lijken moet je het haast onzichtbaar leggen die rails, in n tunnel of schaduwstation
-
Ik ben erg tevreden over mijn profirails. Hiervoor had ik lima.
Nu ben ik zelf niet zo'n railsexpert, maar kan iemand me hier zeggen of de profirails een goede soort zijn over het algemeen??
Misschien kan ook iemand me zeggen hoeveel jaar dat dit type rails al bestaat??
-
Volgens mij heb je de zoekfunctie nog niet voorzien van voer ....
-
Hoi djm008, ikzelf rij ook al jaren met de Profi-rails van Fleischmann, ik heb er hier meerdere tientallen meters van liggen, ongeveer 100 wissels en kruisingen, allemaal in de Profi-uitvoering, ik heb tot op de dag van vandaag nog geen enkel probleem gehad met dit soort rails, en er word hier dagelijks heel wat op gereden hoor, af en toe eens terug proper maken en alles rijdt weer als een trein.
Wanneer ze zijn uitgekomen weet ik ook niet, ik heb hier nog een Fleischmann catalogus liggen uit 1990 en daar stonden ze toen ook al in, dus ze zijn zeker ouder dan 17 jaar.
groetjes. ;)
-
hoi djm008
ik gebruik ook de profirails.(alleen is dit de piccolo uitvoering) en dat al vanaf 1982.
Dus nog uit de tyd dat bart smit nog treinnen verkocht.
Ik heb nog nooit problemen met de rails of wissels gehad.
gr. arno
-
Hallo Arno,
Profi rail is een heel prima en uitgekiend railsysteem. Met weinig verschillende railstukken kan een complexe wisselstraat worden aangelegd. De rijeigenschappen van de rail zijn ook prima. De wissels zijn degelijk gemaakt en zijn bedrijfszeker. Ook de klikverbindingen van de raillassjes zijn een leuke bijkomstigheid.
maar....
Profirail heeft een vaste bedding van kunsstof. Niet iedereen zit hier om te springen, omdat met graag zelf een grindbed aanlegd. Je kan dan iets natuurgetrouwer op verschillende spoorsituaties inspringen (station, emplacement of een klein verwaarloosd railaansluitinkje). Profirail is echter wel weer mooi in te bouwen (zie foto's van Erwin zijn baan).
Ook zijn de wissels helaas voorzien van een kunststof puntstuk (zwart) wat ook de natuurgetrouwheid niet ten goede komt. Ook heb je nu het risico dat kleine tweeassigge (of drieassige) locomotieven bij langzaam rijden op het wissel stroomloos komen te staan en dus blijven steken (ondanks de kleine metalen stripjes in het puntstuk).
De prijs van profirail is in verhouding tot de andere leveranciers van rail met bedding prima. Rails zonder bedding is echter goedkoper.
Groeten Alex
-
Ik begin pas met profi rails, tot nu toe bevalt het mij ook prima. De bedding is naderhand wel te verweren e.d. In mijn schaduwstation(s) gebruik ik modelrails van verschillende merken.
-
Hey Virm,
Ik lees net dat je in het schaduwstation model rail gebruikt. Let er wel op dat je geen messingrail neemt in het schaduwstation. Dit moet vaak gepoetst worden ivm een corrosielaag op de rail als je even niet hebt gereden. Vaak zijn de schaduwstations lastig te berijken. Ik adviseer juist de schaduwstations dan ook van een goede kwaliteit rail te voorzien (lees nikkelsilver). Ook moet de rail in een schaduwstation perfect gelegd worden, ontsporingen wil je hier namelijk niet hebben.
Ik weet het is een beetje offtopic, maar de info is wel belangrijk.
Alex
-
Hey Virm,
Ik heb zo'n 20cm ruimte en kan overal goed bij, er liggen ook maar 5 sporen ;) En dat schoonmaken is ook geen probleem, de Lux set komt tzt deze kant op namelijk.
-
Dank voor alle reacties. Ik vind het in ieder geval stukken beter dan de lima rails ;D
-
Ik heb zelf ook profi rails van Fleischmann..
Nu tijdelijk heb ik even geen baan.. Maar toen ik het had.. Heb ik gewoon ook bedding om en op de vaste kunststof bedding gedaan.. Dus ja zo kun je het nog wel aanpassen, En je kunt het natuurlijk kleur geven door bijvoorbeeld te airbrushen!
-
ikzelf rij ook al jaren met de Profi-rails van Fleischmann, ik heb er hier meerdere tientallen meters van liggen, ongeveer 100 wissels en kruisingen, allemaal in de Profi-uitvoering, ik heb tot op de dag van vandaag nog geen enkel probleem gehad met dit soort rails
groetjes. ;)
Spoorgenoten,
Eindelijk heb ik weer eens een probleem waarvoor ik hulp van anderen bij nodig heb.
Ik mijn baan heb ik de kruising 6163 opgenomen. In de beschrijving staat dat de sporen van elkaar zijn gescheiden, zodat er twee verschillende stroomkringen elkaar kunnen kruisen. Wanneer een spoor echter wordt bereden door mijn LUX-reinigingset, merk ik dat de stroom van de ene kring, via de wielen, wordt doorgegeven aan de andere kring.
(Uitgetest d.mv. een simpele aansluiting met stroom op 1 kring en een lampje op de andere kring; het lampje gaat aan en uit op het moment dat de set over de kruising gaat. Met een rijtuig met binnenverlichting op de stroomloze kring gebeurd hetzelfde; licht even aan en weer uit).
Is dit probleem bekend?
Moet of kan er iets veranderd worden aan de genoemde kruising of moeten er ge-isoleerde railverbindingen gebruikt worden?
Maak ik een denk/redeneer/aansluitfout?
Hellup,
Hans
-
hoi,
ik heb wat vragen wat kan ik het beste doen qua rails. profirails of gewoon? wat zijn de voor en nadelen er van?
kan ik met een berg locomotiefje (met tandradbaan) ook over gewoon rails?
kan marklin ook op andere banen rijden?
alvast bedankt
-
ik heb wat vragen wat kan ik het beste doen qua rails. profirails of gewoon? wat zijn de voor en nadelen er van?
Over de keuze van het soort rails zijn al veel draadjes volgeschreven. Even zoeken en je vindt een hoop informatie. De keuze is heel persoonlijk. De een wil zelf ballasten terwijl een ander rails met ballestbed eraan prima vindt.
kan ik met een berg locomotiefje (met tandradbaan) ook over gewoon rails?
Ja. Alleen voor het vlakke gedeelte. Voor de (stijle) hellingen moet je dan de tandradrails gebruiken.
kan marklin ook op andere banen rijden?
Nee. Marklin is wisselstroom. Jij wilt gelijkstroom rijden.
Je moet van wagons en rijtuigen dan de wilstellen wissellen voor geisoleerde. Anders krijg je kortsluiting.
Gr.
Eric
-
Weet je al wat je wilt gaan rijden? Gelijkspanning, wisselspanning, schaal N of H0 of wat anders?
Algemene informatie wat je misschien wat verder helpt:
http://www.nproject.nl/diversen/soorten-marklin-rails.html
http://www.nproject.nl/diversen/modelspoor-rails-in-schaal-n.-een-vergelijking.html
Over verschillende soorten H0 gelijkspanning rails heb ik niets kunnen vinden voor je. Wellicht iemand anders?
-
Kunnen we misschien ophouden met het gebruik van de termen wisselspanning en gelijkspanning? Dat heeft weinig met het type rails te maken.
Jullie vinden me misschien vervelend worden, maar ik vind het vervelend deze woorden steeds te zien in een context waar dat helemaal geen betekenis meer heeft.
-
Ik heb mijn vorige baan afgebroken om eens totaal opnieuw te beginnen en wel beter doordacht.Ik heb twee soorten rails nl peco en piko.Eigenlijk passen die niet op elkaar
tenzij met wat gepriegel. mijn vraag is nu wat zou u me aanraden:alles wegdoen en
een totaal andre soort rails gebruiken zoals roco enz.. of kan ik deze op een of andere wijze
doen aansluiten.Graag uw mening.nb wissels heb ik ook van beide merken.
Dito
-
Er zijn al wat draadjes hier over geweest kijk even bij de zoek funktie.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=printpage;topic=896.0
wil.
-
Voor het gemak, samengevoegd ;)
-
Handig draadje... Hopelijk binnenkort een keuze maken uit:
- Tillig Elite
- Roco Line zonder badding
- Piko A
-
Was gestart met oude lima rails wat een rotzooi was dat,bij de railverbinder af en toe kortsluiting kregen rood kleurtje.
Volgende baan was marklin metaal rails ook rotzooi,storingsgevoelig.Snel gedumpt.
Op beurs kennis gemaakt met profirails en sindsdien hele baan opgebouwd uit profirails ,voordeel makkelijk op maat te maken en je kunt er zelfs nog op staan.
-
In Ho, Rocoline zonder bedding
In n-spoor uiteraard Peco.
Groet,
Maarten
-
voorheen voornamelijk fleischmann, tegenwoordig Peco code 75 h0 en Peco h0e.. voor een gecombineerd stukje gebruik ik tillig
-
Meters GT-rails met Peko wissels
-
wat op valt is dat de Fleischmann Profi-Gleis redelijk vaak genoemd word.
Hier zit er nog zo een wat over dat spul rijdt. ;) (y)
Jos.
-
Ik gebruik Fleischmann profi en slanke Roco modelwissels uit de oude serie 4504/05 nieuw zilver die ik zelf van een opvulling en grind bedding heb voorzien. en sommige met ondervloerse aandrijving. Een test pendel baan met Piko A gleis die erg mooi vind
-
Ik gebruik voor gewoon rocoline zonder bedding (was eerst met bedding) en in de schaduwstations rocoline met bedding.
-
Ik heb Tillig hO-Elite op het zichtbare gedeelte; de rails voldoen zeer goed; voor de Tillig-wissels gebruik ik Tortoise-motoren, hetgeen zeer goed werkt. Tillig heeft recent zijn wissels aangepast, zodat de kortsluitingsproblemen, die er soms bestonden definitief zijn opgelost. Op het niet-zichtbare gedeelte gebruik ik Piko-A-rails en wissels. In het schaduwstation is er dan het voordeel dat de uitgaande wissels open kunnen worden gereden.
Casper
-
ik gebruikte fleischmann profi.
maar die wisselspoeltjes wilden het niet echt doen bij mij.
denk dat ik iets fout heb gedaan maarja.
baan is gesloopt. omdat ik wat mooiers wil.
en omdat de rails niet zo goed was gelegd. op een gegeven moment moest ik eerst aan de ene kant
aan de rails rommelen om aan de andere kant te kunnen rijden.
reden: slechte stroomdoorvoer en maar 1 aansluiten. ipv een ringleiding.
en nogmaals ik heb er een beetje een zootje van gemaakt.
maar weet ik veel. eerste baan en nog niet op dit forum. je doet maar wat.
nu ga ik overstappen op rocoline zonder bedding.(2,1mm). ik heb het bij railz gezien.
en vond het erg mooi. dus dat word em.
ik heb mijn rolbrug deel al ermee gelegd. omdat ik wat oude roco rails had met die rubbere bedding. en die rails
is precies hetzelfde. toppertje dus. scheelt weer. (scheelt ook 40 euro(voor 2 wissels)).
het is al duur zat.
maar van fleischmann profi had ik een stuk met de fleischmann bedding gemaakt. en dat is wel mooi geworden.
als je met wat roestverf werkt zie je geen kleurverschil.
maar om nou zoveel van die dure zakjes te kopen ben ik ook niet van plan.
gr,
mathyn
-
Gebruik al ruim 45 jaar Fleischmann messingrails ! (vanaf 1965)
En nog volop overal te krijgen, onverwoestbaar, dus dat zal wel zo blijven.
Overigens snap ik wel, dat als je NU als beginner iets gaat doen in deze hobbij, je hier niet zo snel hiervoor kiest .
Gr Treinhobbijist
-
Altijd Roco line met bedding gebruikt sinds de aankondiging van Roco in 1989 tijdens NS 150jaar
Verandering van spijze doet eten ,dus ik heb al meer dan 1jaar Tillig elite gleis en ,t bevalt goed.
Cor
-
Hoi
Ik rij op märklin M-rail.
bart
-
Ik rij op fleischmann profi. Zou het wel intressant vinden om hier een open poll over te starten met keuze uit verschillende type rails. Evt ook een poll met wat je nu zou kiezen..
gr Michael
-
minitrix n rails (wel belachlijk duur :o )
-
tillig elite maar dan losse staven en losse bielzen, waar de rails gaat lopen leg ik eerst de bielzen en knip deze op maat, en dan schuif ik de railstaven erin, scheelt compensatie stukken en geld.
-
ik rijd op fleischmann piccolo en dat bevalt mij uitstekend, alleen is het wel redelijk prijzig.
-
Ik ben onlangs overgestapt van Fleischmann piccolo naar Peco code 55. Wel erg veel werk om het aan te leggen maar vele malen mooier en betrouwbaarder.
Groetjes,
Jos
-
Wel erg veel werk om het aan te leggen maar vele malen mooier en betrouwbaarder.
(y)
Groet Jaap
-
Voor alle nieuwe delen van de baan gebruiken wij Rocoline zonder bedding.
Voor de oudere delen is vroeger Shinhara gebruikt.
-
Ik gebruik al 40 jaar flm modelgleis tot volle te vredenheid.
Groet Bram.
-
Ik ben onlangs overgestapt van Fleischmann piccolo naar Peco code 55. Wel erg veel werk om het aan te leggen maar vele malen mooier en betrouwbaarder.
Groetjes,
Jos
Wat zijn de voordelen van Peco dan en waarom ben je overgestapt?
Zijn de kosten ook voordeliger?
-
Piko A-Gleis
-
Gebruik al jaren Peco code 100 rails (flex) met electro en insulfrog wissels. Aandrijvingen ONDER de baan.
Peco bevalt me al jaren prima. Heb alleen een groot aantal wisselaandrijvingen, waarvan bekend dat de spoelen flink stroom trekken. Heb daarvoor in de analoge situatie diverse boosters gebouwd die er kortstondig 60 volt uitknalden. Daarmee kreeg ik alles om en het werkte zeer betrouwbaar, vele jaren.
Ik heb flink wat aandrijvingen in bezit en wil ze het liefst ook in de nieuwe digitale opzet gebruiken. Heb als proef een paar IEK-decoders aangeschaft die 2.0 A aankunnen (Moterola-systeem, daar kan IB ook mee overweg)
Gr. Paul
-
Ik gebruik Pico-A rails. Enkel flexibele rails, behalve voor de klimspiralen. Het plaatsen van de flexrails vraagt een beetje oefening, maar eens je het materiaal kent, loopt het plaatsen als een trein ;D
De zichtbare wisselaandrijvingen van Pico worden met de speciale set omgedraaid en onder de wissel geplaatst. Sommige wissels haperen wel eens, vooral de engelse wissels zijn niet steeds te vertrouwen. Voor de rest heel tevreden van het Piko materiaal, en zeker wat betreft de prijs.
Mvg
Roger
-
Een andere vraag maar wel over rails:ik heb twee soorten nl peco en pico.Zijn er raillassen
welke de twee heel precies kunnen samenvoegen.Ze zijn een beetje verschillend maar ik denk dat er wel moeilijheden kunnen van komen voor het rijdend gedeelte.
Dito
-
er is van Fleischmann een raillas die dubbel is nummer: 6437
uiteraard universeel te gebruiken. dus daar kan je het hoogte verschil in de staven zelf overbruggen.
verder zal je de ondergrond iets hoger moeten maken dat de het helemaal gelijk is. anders kan je ook nog
met de dremel wat afhalen dat de spoorstaven toch gelijk liggen.
gr,
mathyn
-
Flm Profi rails. Ben er zeer tevreden over. (y)
-
Gebruik al jaren Peco code 100 rails (flex) met electro en insulfrog wissels. Aandrijvingen ONDER de baan.
Peco bevalt me al jaren prima. Heb alleen een groot aantal wisselaandrijvingen, waarvan bekend dat de spoelen flink stroom trekken. Heb daarvoor in de analoge situatie diverse boosters gebouwd die er kortstondig 60 volt uitknalden. Daarmee kreeg ik alles om en het werkte zeer betrouwbaar, vele jaren.
Ik heb flink wat aandrijvingen in bezit en wil ze het liefst ook in de nieuwe digitale opzet gebruiken. Heb als proef een paar IEK-decoders aangeschaft die 2.0 A aankunnen (Moterola-systeem, daar kan IB ook mee overweg)
Gr. Paul
Gewoon het veertje uit de wissel halen, of een zwakkere veer plaatsen.
Ik rij zonder de veertjes en zonde de homp plastic in het midden, de wissel motor houdt de tongen met voldoende kracht tegen de spoorstaaf. Puntstuk en spoorstaaf schakel ik via de wissel motor.
-
Ik heb ook nog enkele wissels van peco en die maken normaal veel lawaai bij het omzetten.
Je hebt ook een sterke stroom nodig en die heb ik uit de decoders die ik gebruik die tot 4amps geven en zo moet je het veertje er niet uithalen.
Dito
-
Die veertjes zitten erin om de wissel met de hand, wandelend naast de baan, te kunnen bedienen en goed electrisch contact te maken.
Niet om te bewijzen dat er decoders zijn die 10 ampère kunnen handlen
-
Ik gebruik nu Rocoline met bedding. Mocht ik ooit een nieuwe baan maken, dan ga ik denk ik echter toch voor Rocoline zonder bedding. In een schaduwstation of op andere niet-zichtbare delen kan ik dan de rails met bedding nog gebruiken.
-
De decoders van viessmann met maar 2amp kunnen ze toch niet omzetten.
Dito
-
PikoA rails icm Fl* profi
-
Ik heb altijd al Fl* modelrails gebruikt, de oudste stukken zijn al van voor mijn geboorte (pa, bedankt).
Ik heb daar inmiddels dozen vol van, 2 x meer dan ik ooit nodig zal hebben, maar als je het wegdoet mis je natuurlijk precies dat type bocht of wissel voor je nieuwe plan...
Sinds ik vorig jaar bij de Lidl 2 Piko startsets voor de 'schaam je je niet' prijs van 49,95 heb gekocht, ben ik met de A gleis aan het stoeien en moet zeggen dat qua geleiding het materiaal veel beter is (en blijft). De rails ogen ook minder massief, ik vind echter het nadeel de afgeronde inhammen in de bielzen waar de railverbinders in vallen. Beetje te Lima, want anders had ik het spul nog hoger gewaardeerd.
Profigleis heb ik ook een beetje van gehad, maar weer weggedaan, het is me veel te duur. Bedding leg ik zelf wel, ik investeer liever in rijdend materieel en scenery.
-
Tillig Elite code 83 in het zicht in combinatie met Rocoline zonder bedding uit het zicht.
Bevalt prima en ziet er vreselijk mooi uit.
Wissel aandrijvingen met geheugendraad.
Gr. Ed
-
Hoi,
Ik gebruik van alles door en met elkaar, van code 100 en zonder vaste ballast enne ook alleen gelijkstroom rails.
Het bevalt me prima en mijn treinen ook. Bochtstukken gebruik ik heel weinig, ik maak liever me eigeste boogstralen met flex rails.
Vorig jaar in Houten heb ik 9 flexrails met bruine dwarsliggers gekocht.
Voor mijn station gebruik ik flexrails van Peco met betonnen bielzen.
Das het mooie van gelijkstroom, je bent niet aan een merk gebonden.
groetjes
Wil
-
Roco-line zonder bedding, heb alleen de wissels aangepast om aan de exacte afstand h.o.h rails te komen.
Steef
-
Hoi,
In het verleden altijd met Fleischmann Profi/Modelrail gereden. Geen problemen mee gehad.
Echter overgestapt op Trix C-rail aangezien ik wisselaandrijvingen/decoders hierin kan wegstoppen.
Dit scheelt een hoop draad onder de baan. Daarnaast vind ik ze er prima uitzien.
Werner
-
Roco-line zonder bedding, heb alleen de wissels aangepast om aan de exacte afstand h.o.h rails te komen.
Wat heb je dan precies aangepast aan de wissels??
Wij gebruiken er ook nogal een lading van, is het iets dat wij in de gaten moeten houden?
Groet, Paul
-
Hallo allemaal even een vraagje.
Ik heb besloten om toch een baan te gaan bouwen in H0. Nu is mijn vraag: ik wil graag 2e hands rails kopen en vind zelf de rails van piko wel mooi (dus zonder bedding al op de rails, dit wil ik graag zelf doen). Nu is mijn vraag welke merken rails kan ik nog meer aansluiten op piko rails? in bv het onzichtbare gedeelte hoeven niet perse piko rails te liggen. Dus eigenlijk is mijn vraag of de verschillende soorten H0 rails met elkaar uitwisselbaar zijn of niet. En zo niet, wat is dan het verschil en hoe weet ik nu welke merken rails ik wel kan combineren.
Ik zie bv op websites ook wel eens te koop staan, piko, oude aansluiting. Mijn vraag is kan ik deze ook gewoon op de nieuwe rails van piko aansluiten?
Alvast bedankt.
Groetjes
Remy
-
Remy,
ik zou proberen het bij 1 railssoort te houden, dat voorkomt een hoop gedoe met paswerk en dergelijke.
mvg,
Sander
-
PIKO heeft overgangsrailstukken om oude en nieuwe PIKO rails te koppelen.
Ook hebben ze een overgangsrail naar bv Fleischmann rails.
Kijk even op www.piko.de (http://www.piko.de)
JJHoitema
-
hallo
ik weet niet hoe ik dat moet noemen maar
kan ik het profi rails van fleischmann met het niet profi rails koppelen.?
sorry als ik niet in het goede deel zit.
en zou het zelfs gekopeld kunnen worden met piko rails.?
m.v.g dennis
-
Fleischmann heeft zelfs speciale railverbinders voor het koppelen van Fleischmann profi aan Fleischmann modellgleis (zo heet dat).
Fleischmann profi en Piko A-gleis hebben dezelfde railhoogte, maar de Piko railstaaf is wat slanker. Valt ook wel een mouw aan te passen. Ga er maar vanuit dat het altijd kan, maar dat je er soms zelf iets op moet verzinnen.
-
oke bedankt henk.
dan hoef ik geen nieuwe rails te kopen
grtzz dennis
-
Hoi Dennis.
Van de profirail verwijder ik de railverbinder en vervang deze door die van een gewone modelrail.
Let wel dat de bedding van de profirail iets dikker is dan de modelrail, om geen vluchtheuvel efect te hebben laat ik de profi bedding een ietsjes in mijn kurk zakken over een profirail lengte.
Met Piko idem dito, Piko railverbinder verwijderen en modelrail verbinder erop, deze is iets te ruim, maar dat is verwaarloosbaar.
Pretige feesten.
Matheus.
-
ik heb het even uitgeprobeerd matheus. en het werkt (y) super bedankt
en jij ook pretige feestdagen.
dennis
-
Hallo Dennis en Mattheus,
Als de standaard raillassen, die ik ook gebruik tussen Fleischmann Profirails en mijn oude Roco-standaardrails iets te ruim zijn, druk ik ze met een schroevendraaiertje even aan. Dat geeft in het algemeen een solide verbinding. Met een klein bektangetje kan het ook, maar dan moet je wel subtiel te werk gaan, anders produceer je spaghetti-rails.
-
Allemaal mogelijk.
Ook Piko heeft rail lasjes, die aan de ene kant voor de slanke Piko rails/wissels zijn en aan de andere kant voor profirails.
Ook voor code 100 rails.
Roco heeft ook rail lasjes, die aan de ene kant code 100 rails is en aan de andere kant voor roco line code 83.
Die speciale rail lasjes zorgen ervoor, dat de bovenkant van de rails gelijk blijft.
Als je twee verschillende rail hoogtes zonder die speciale rail lasjes met elkaar verbindt, dan krijg je verschil en dat kan tot ontsporingen leiden.
Waar je ook op moet letten , is, dat je de ruimte onder de bielzen van de lagere rails ietsje op vult bij een overgang naar andere hogere rails. Want niet alleen is de rails lager van de modernere modelrails, maar ook de bielzen zijn dunner.
Hartelijke groetjes
Wil
-
Vooral als je een vaste baan hebt kan het geen kwaad om es te proberen hoever je met een soldeerbout komt, om te beginnen met wat oude rails.
Als je het solderen van railstaven onder de knie hebt kun je zowat alle soorten rails combineren, en je hebt veel minder last van contactproblemen!
Tips:
- Gebruik metalen klemmen (bijv. lijmknijpers) om de railstaaf rond de lasplek af te koelen, dan smelten je 'bielzen' niet.
- Enkelzijding printplaat is ideaal als basis voor speciaal gemaakte stukken rail of aan het einde van modulebakken.
- Bij een permanente layout is veel contactellende te voorkomen door ook bij raillassen te solderen!
-
Ik heb behoorlijk veel fleischmann modell rails maar zal mogelijk toch op een gegeven moment nieuwe rails moeten gaan kopen. Welk merk en type rails is het beste te koppelen aan fleischmann modell. De Piko A heeft blijkbaar koppelstukjes die het hoogteverschil van de spoorstaaf overbruggen, zijn er hier gebruikers die de Piko aanraden of zijn er andere alternatieven?
-
Soms helpt zoeken erg goed. ;)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,33424.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,33424.0.html)
-
Je moet natuurlijk niks... de messing flex van GT kun je op Houten nog steeds kopen (ik dacht bij Maarten van der Burgt) en ook de wissels e.d. vind je nog her en der. Vanwege de eigenschappen van de rail (messing) kun je misschien overwegen om over te stappen, evenals de niet meer nieuw verkrijgbaarheid.
De door jou genoemde Piko A is een prima alternatief. Verder heb je het Tillig assortiment nog, maar ook Peco is een prima alternatief.
Let wel op de railhoogtes. FL* is code 100 met een 2,7 mm staafhoogte. Piko A heeft dacht ik zo code 100 met 2,5 mm hoogte. Bij Tillig en Peco ga je naar respectievelijk 80 en 70. Ook is er nog steeds Rocoline verkrijgbaar met een profielhoogte van 2,1 mm. Dit is ook een prima rail met een goede lwaliteit.
Hoop van dienst te zijn geweest.
-
Dit is de zoveelste vraag over het koppelen van verschillende railsoorten.
Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet zo. Bij een vaste spoorbaan leg je de verschillende railstukken gewoon recht voor elkaar, en als je ze dan goed vastzet heb je helemaal geen railverbinders nodig.
Wel even op de hoogte letten. De laagste railsoort leg je op een iets dikkere onderlaag, zodat de bovenkanten van de railkoppen op gelijke hoogte komen.
Moeilijker hoeft het toch niet te zijn, of ben ik de enige slimmerik die gewoon alles door elkaar gebruikt en zelf de oplossingen verzint? ;D
-
waarschijnlijk wel! ik zie het probleem ook niet,maar wie zijn wij! (y)
-
ik had gezocht maar blijkbaar niet goed genoeg gekeken. Begrijp dat de fleischmann profi ook een optie zijn (maar die hebben aangebakken bedding uiteraard). En met 2 linkerhanden probeer ik zoveel mogelijk zelf prutsen te vermijden - een hoogteverschilletje moet nog wel te doen zijn. Zijn er hier hele sterke opinies over piko versus fleischman profi dan wel via een van de andere merken. Piko is wel een stuk voordeliger
-
Gelijksoortige vragen samengevoegd ;)
-
Zijn er hier hele sterke opinies over piko versus fleischman profi dan wel via een van de andere merken.
Over alles zijn hier sterke opinies ;D
-
piko A gleis is prima te gebruiken. Gebruik het zelf ook voor onze baan, ook in combinatie met Flmn model rails. Piko is qua prijs kwaliteit verhouding gunstig vind ik en het ziet er nog redelijk uit ook.
Maar het blijft vaak een persoonlijke keus cq voorkeur.
Groet,
Jeroen
-
Ik heb een vraagje.
Is Fleischmann Model Gleiss makkelijk te combineren met Lima rails?
Gr,
Mathyn
-
Met de vroeger jouef rails wel,daar ben ik mee begonnen met een opwind locje.
groet Bram.
-
Okee, bedankt voor je reactie, maar het gaat hier echt even specifiek voor de lima rails met de fleischmann rails.
Ik heb namelijk een partij Fleischmann Model gleiss in de verkoop staan, en er wordt mij gevraagd of dat te
combineren is met Lima rails, en ik heb die rails niet(meer).
Maar toch bedankt.
Gr,
Mathyn
-
Volgens mij was het verschil tussen Lima en Jouef nul.
groet Bram.
-
Nou heb ik zowel Lima (oud) als Joeuf (oud) rails gehad en die waren toch behoorlijk anders. Of ze dezelfde railhoogte hadden? Geen idee. In ieder geval heeft Fleischmann verschillende overloopstukken om verschillen in railhoogte op te vangen.
Vraag anders aan de potentiële koper wat de railhoogte is, want het zou ook nog eens goed kunnen dat de rails in de loop der tijd veranderd zijn. Als hij zegt "geen idee", dan is het voor jou ook geen doen om er een zinnig antwoord op te geven.
- Peter