BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: rvredebregt op 23 January 2008, 09:43:37

Titel: motorvervanging BR 96 Rivarossi
Bericht door: rvredebregt op 23 January 2008, 09:43:37

 Goedemorgen,heeft iemand  weleens van Rivarossi BR 96 Mallet de motor vervangen voor een andere? Maxon of een motor van Masusita van Peetoom.Bvd,Rene.
Titel: Re: motorvervanging BR 96 Rivarossi
Bericht door: Monobrachius op 23 January 2008, 11:00:51
Dat heb ik gedaan. Het resultaat was bij mij magertjes, maar dat komt meer door mijn aanpak. Ik heb destijds daarvoor een Maxon ingebouwd. Verder heb ik destijds ook contact gehad met iemand anders van het BNLR-forum die zelf een SB-Modelbau-set had ingebouwd. Dan wordt naar de motor ook de tandwielen vervangen en dat scheelt ook flink wat geluid.
Ik hoop niet te vergeten wat foto's te plaatsen.

Verder: als je een andere motor gaat ombouwen moet je ruimte maken. Dat kan op verschillende manieren (dremel, vijl, powervijl), maar (!!!!!!!!!!!) HAAL DE DRAAISTELLEN UIT HET FRAME!
Anders komt namelijk al dat metaalvijsel tussen je tandwielen te zitten en zie dat er maar eens goed uit te krijgen. Dat is denk ik ook één van de redenen dat mijn loc niet zo lekker rijdt, naast het feit dat de ingekorte cardanas niet centrisch is.

Groeten,
Henk
Titel: Re: motorvervanging BR 96 Rivarossi
Bericht door: Monobrachius op 24 January 2008, 23:17:25
Dan nu maar eens een fotoverslagje.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gt2x4_4maxonmotor.jpg)
De motor, omdat die langer is, is daar wat extra ruimte voor nodig. De rode lijn geeft aan hoe het frame vroeger was. Motortje kostte trouwens iets van 7 euro bij een electronicazaak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gt2x4_4gefreesd.jpg)

De motor met de oude, ingekorte cardanaandrijving
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gt2x4_4opditmoment.jpg)

Het stuk plastic werd vervangen door messing. Een stuk beter.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gt2x4_4_nieuw_verlengstukje.jpg)

Ruimte gemaakt voor de decoder (moest een beetje wegfresen in de kap).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gt2x4_4_zimo.jpg)

En tot een interieur toegevoegd (dat ik volgens sommigen beter weg had kunnen laten  :)).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gt2x4_4_interieur.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gt2x4_4_interieur_van_buiten_gezien.jpg)

Als je de SB-modelbauset hebt, dan zou vervang je de onderstaande tandwielen door een snaarverbinding.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gt2x4_4tandwielen.jpg)

Toen ik door de foto's aan het bladeren was, wist ook weer waarom de loc ook zo slecht reed. Tijdens het schoonmaken van de draaistellen was er een onderdeel los gekomen wat niet goed meer terug te zetten was en terwijl het goedje weer terug geduwd werd brak de zuigerstang af. Ik heb het redelijk weten op te lossen, maar alsjeblieft, als je gaat klussen, haal alles van het frame af, wat er vanaf kan, want de kans dat je er later grote spijt van krijgt is aanwezig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gt2x4_4cilinderkrimpkous.jpg)

Volgens mij is dit voldoende om aan de slag te gaan. Heb je grotere foto's nodig, dan moet je maar roepen. Volgens mij is de methode wel duidelijk zo.

Henk
Titel: Re: motorvervanging BR 96 Rivarossi
Bericht door: Floris Dilz op 25 January 2008, 20:55:05
een kromme cardan maakt niet zo heel veel uit voor de rijeigenschappen, hooguit maakt ie wat meer lawaai...