BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Gert1 op 22 January 2008, 16:39:06
-
LS Models vermeld op haar website bij diverse SNCF-rijtuigen dat er ofwel het omkaderde ofwel het "noedels"-logo opstaat.
Bij omkaderd kan ik me wel wat voorstellen, maar wat bedoelt me nu toch met "noedels"? Heeft iemand wellicht voorbeeldfoto's en valt er iets te zeggen over het tijdperk waarin deze soorten logo's werden gebruikt?
mvg,
Gert
-
«Noedels» is de gebruikelijke LSM-aanduiding voor het zgn. 'spaghettilogo' (sigle nouille), een mijns inziens veel helderder term.
(http://paris.blog.lemonde.fr/files/sncf_historique_logo.jpg) (http://paris.blog.lemonde.fr/files/sncf_historique_logo.jpg)
(Plaatje van Google geplukt)
Nummer 3 is het omkaderde logo, nummer 4 het spaghettilogo (dat kwam in tijd erna, maar voor het sigle fleché nummer 5). Voor de data zou ik moeten researchen, maar voor de vuist weg: logo 3 eind jaren '60 en jaren '70, logo 4 jaren '80 tot halverwege de jaren '90, logo 5 vanaf 1995 zo'n beetje tot 2005. Nu is er het nieuwe logo «carmillon».
Nummer 1 is overigens het oudste logo (vanaf 1938), nummer 2 is alleen verschenen in documenten en nooit op materieel, stations en dergelijke.
Alle logo's - behalve dus nummer 2 - zijn anno 2008 nog in het wild te vinden, al overheersen vanzelsprekend de logo's 5 en 6.
-
Bedankt voor je snelle reactie Wesley!
Weet je toevallig ook welke van de twee logo's destijds op de Corail-rijtuigen stonden die in Nederland reden?
Ik doel op de rijtuigen die in afwachting van de aflevering van ICR-rijtuigen door NS werden gehuurd om in de binnenlandse dienst te rijden.
mvg,
Gert
-
Ik heb m nog aangepast, zie boven ;). Meer weet ik nu helaas niet, maar ik zou zeggen: kijk eens op railfaneurope.net naar foto's van Corail en de data die erbij staan. Voor de Den Haag - Groningen (dat was ergens tussen '75 en '80 toch?) is het waarschijnlijk het kaderlogo.
-
@ wesley
Waar is logo 6.
-
Da's het huidige SNCF-logo, dat staat niet op het plaatje, voor de liefhebber:
(http://www.wilogo.com/images/logo_sncf.jpg)
Omwille van de TGV's bestaat er ook een 'spiegelbeeldig' logo dat van rechts naar links afloopt i.p.v. het eigenlijke logo hierboven.
-
(http://www.trains-en-voyage.com/img/logos/logos-sncf.gif) (http://www.trains-en-voyage.com/img/logos/logos-sncf.gif)
Bron: Trains-en-voyage.com (http://www.trains-en-voyage.com/55-evolution-du-monogramme-de-la-sncf.html) (klik op de foto voor een vergroting)
Zie hier de 'evolutie' van het SNCF logo. Natuurlijk zijn de logo's niet meteen aangepast, het kan jaren duren voordat zo'n logo eindelijk vervangen is :).
@Gouda,
Er is sinds 2005 inderdaad een nieuw logo
Wesley heeft hem inmiddels geplaatst ;D
Joeri
-
Euh ja, da's dus hetzelfde rijtje, maar dan anders gepresenteerd met jaartallen enzo ;D. Trouwens, 1937? Dat is hypercorrect, toen bestonden de PO-MIDI, PLM, ETAT, EST, NORD en dergelijke nog, en de SNCF alleen op papier 8).
Gelukkig zat ik aardig in de richting met mijn schattingen ;D
-
Heren, ik dank u! Dit is toch weer een prachtig voorbeeld van de kracht van beneluxspoor: binnen twintig minuten een duidelijk en volledig antwoord. :)
mvg,
Gert
-
Dat er zoveel verschillende logo's waren wist ik niet. Ik vind die laatste wel het mooiste eigelijk.
-
Wesley,
Het is inderdaad hetzelfde rijtje, maar gezien de oorspronkelijke vraag toch wel nuttig ;).
Voor degenen die frans kunnen: in de bron van het plaatje staat wat meer uitleg.
Joeri