BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: BVZfan op 10 August 2006, 09:15:26
-
Hallo,
Ik ben momenteel bezig om een bestaand locdepot om te zetten naar 1:87 om deze vervolgens met hout na te bouwen. Nu zou het leuk zijn als de deuren daadwerkelijk open en dicht kunnen. Ik heb wel eens een website gezien waar e.e.a. beschreven werd, maar deze kan ik niet meer terugvinden. :(
Heeft iemand nog een goede link hiervoor (of voor handbediende deuren?), of heb je zelf zoiets gemaakt? Dan hoor ik het graag!
Mvg,
- Paul
-
Beste Paul,
Ik weet zo geen link maar ik heb een wissel motor gebruikt om de deuren
te bedienen.
Je kan ook de scharnieren verlengen door middel van een asje en onder de tafel met geheugen draad de deuren bedienen.
Over geheugen draad en wissel schakelen is wel een link.
Ik weet niet of je digitale baan bezit maar dan zijn er ook nog veel mogelijkheden uitvoerbaar.
Het is maar en kleine hint als er meer info nodig is zie ik dit wel.
willem
-
Beste BVZfan
http://www.meine-n-welt.de/Baubericht/Modul_2/modul2_7/modul2_7.html
Misschien is dit iets? Mijn Duits in niet zo goed. :-[
Over geheugendraad waar Willem het over had...
http://www.floodland.nl/trein/info/elektro_4.htm
Ik hoop dat je er iets mee kan.
m.v.g.
Mark
-
Mark,
Bedankt voor de links. In de eerste staat helaas niets over het draaibaar maken van de deuren, maar is verder wel een hele mooie link om te zien hoe iemand anders zoiets bouwt.
- Paul
-
hallo,
ik heb wel eens zo iets gelezen in de railhobby 2004/2. De titel weet ik niet zo uit me hoofd, maar het ging over Zwiterse treinen en die man was verhuisd naar Amerika.
robbert
-
Voor mijn vorige modelbaan, Haaksbergen, had ik een rijtuigwerkplaats van Faller (130966, Jahresmodell 2001) gekocht met drie sporen én elektrisch bediende deuren.
Ik kan het systeem niet goed beschrijven, maar er zit 1 motor in het midden die een as aandrijft die met ijzeren stangetjes de deuren (tegelijk) opent of sluit.
De, deels gebouwde, loods met dit systeem is eventueel over te nemen.
-
Merk trouwens op dat een locdepot het hele hebben en houden voor onderhoud van (stoom)locomotieven is, niet alleen de locloods. Dan heb je het over de slakkenkuil, bekolingsinstallatie, dat ding voor het zand (zal ook wel een naam hebben), waterkranen, etc.
In het Duits heet zoiets 'Bahnbetriebswerk' en Faller heeft daar een aardig boekje over gepubliceerd - in het Duits, uiteraard.
- Peter