BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Los Bombeiros op 27 November 2018, 21:47:58
-
Hoi collega's,
Na jaren van verzamelen en serieuze Zugbildung nach Vorbild, is het tijd geworden voor een baan. Het credo ‘es soll gefahren werden’ gaat betekenis krijgen.
En dan meteen goed en digitaal. Mijn voorliefde gaat uit naar (internationale) sneltreinen naar voorbeeld van de treinen op de Rollbahn en de Nord Süd Strecke in de jaren 60. Inmiddels mag ik stellen dat ik een aantal mooie treinen voorbeeldgetrouw kan samenstellen. De kern van de tractie wordt gevormd door Roco sleeptenders als 01, 01.10, 03.10 en nog wat locs zoals de V200, E03 en E10.
Bij deze wil ik graag jullie advies inwinnen welke decoders ik zou moeten laten inbouwen. Er is hier zoveel kennis en ervaring aanwezig en ik hoop dat jullie mij kunnen en willen adviseren.
Driven by Desire
Hartelijke groet,
Luc
-
hallo Luc,
Bij deze wil ik graag jullie advies inwinnen welke decoders ik zou moeten laten inbouwen. Er is hier zoveel kennis en ervaring aanwezig en ik hoop dat jullie mij kunnen en willen adviseren.
Aangezien je aangeeft en inbouwen zal je 2-rail rijden. Het merk decoders is eigenlijk persoonlijk. Sommige mensen zweren bij ESU. Andere mensen hebben veel van Zimo, Uhlenbrock of Lenz. Voor alle merken heb je wel een "programmer" beschikbaar waarmee je de decoders gemakkelijker kan instellen. Zelf heb ik tig merken door elkaar heen rijden. Dat komt vooral omdat soms de decoder al fabriek af in de lok ingebouwd zit of tweedehands al aanwezig is. Zelf bouw ik nu het merendeel om met ESU omdat ik een ESU-programmer heb.
Met welke digitale centrale wil je gaan rijden of heb je al in huis? Dan kan je eens nadenken of je decoders van dat merkt gaat gebruiken. Maar dat hoeft niet.
Groet Ronald.
-
....
Bij deze wil ik graag jullie advies inwinnen welke decoders ik zou moeten laten inbouwen. Er is hier zoveel kennis en ervaring aanwezig en ik hoop dat jullie mij kunnen en willen adviseren.
En dat zal waarschijnlijk betekenen dat je ook zoveel verschillend advies zult ontvangen. Er zijn zoveel verschillende decoders met elk hun eigen eigenaardigheden, dat het moeilijk is 1 goede te noemen. Voor gewone decoders heb ik goede ervaringen met Lenz standaard en standaard+.
Voor geluid heb ik het liefst Zimo. Al heb ik ook een Esu sound die het goed doet.
Met gewone Esu decoders ben ik wat minder te spreken, maar er zijn er hier genoeg die dat prima decoders vinden en niet voor wat anders zouden gaan.
Vraag is een beetje, wat wil je, geluid of geen geluid. Bij wel geluid vallen er een heel aantal af.
Daarnaast, hoe veel controle wil je zelf hebben, of wil je zo veel mogelijk werken met de default van de decoder.
Ik gebruik lenz, en met uitzondering van de begin CV's werk ik met de defaults, en dat werkt prima.
Adres pas ik natuurlijk aan, daarnaast max snelheid, mid snelheid, en optrek en afrem vertraging. Bij CV29 zet ik analoog rijden altijd uit. En bij enkele oudere loks moet je het licht wel eens dimmen.
Voor een lok met digitale koppeling heb ik een Zimo, omdat ik daar functionaliteit wilde hebben voor het zelf afschakelen van die koppeling.
Vond het voor mezelf wel makkelijk om verschillende merken te proberen. Heb volgens mij iets van 6 of 7 verschillende merken decoders in gebruik, en na die ervaringen ( jaren geleden trouwens ) ben ik toen op de lenz uitgekomen als goede (prijs/kwaliteits verhouding) decoder voor mij. Al zou ik misschien weer eens eentje van al die merken moeten kopen om te kijken of de nieuwere techniek mijn inzicht zou doen veranderen.
Groet,
Roelco
-
Beste collega’s,
Allereerst hartelijk dank voor de eerste reacties.
Terecht de vraag over Sound. Voor de duidelijkheid, daar heb ik in H0 niet zo’n behoefte aan. Ik rij met meerdere treinen tegelijk en vrees de kakafonie binnen en buiten gaat het geluid verloren.
Wat ik belangrijk vind is een stabiele rustige loop van de loc (zowel langzaam als op snelheid en zowel leeg als met 12 rijtuigen aan de haak). Onder last moet de decoder niet ‘warm’ draaien.
Hartelijke groet,
Luc Demarteau
-
De soundbeleving is heel persoonlijk. Ik heb precies de ervaring die je omschrijft, maar genoeg mensen die veel plezier beleven aan hun soundmodellen. Persoonlijk vind ik de meest positieve ervaring met een soundloc de weldadige stilte die valt als je het geluid uitschakelt. :)
Voor goede rijeigenschappen moet je primair bij het model zijn. Decoders die goede rijeigenschappen verprutsen zijn er niet veel meer. Mijn ervaring is wel, goedkoop is duurkoop.
Voor de meest optimale rijeigenschappen is het goed als de lastregeling van de decoder uitgebreid instelbaar is. Met ESU, Zimo en Lenz kan dat allemaal prima en misschien ook wel met andere merken. Het vergt wel enige ervaring en dat pleit er mijns inziens voor je eerst eens tot één merk te beperken en misschien de bijbehorende programmer aan te schaffen.
Hier een ESU-verslaafde. Met een nieuwe decoder heb ik een vaste instelvolgorde die de rijeigenschappen naar mijn mening optimaliseert. Dat zal met Zimo of Lenz ongetwijfeld precies zo kunnen. Heb er niet eens een programmer voor nodig.
-
Zelf heb ik het meeste ESU decoders, wanneer ik ze er zelf in moet prikken. Dat komt eigenlijk omdat het gewoon het grootste merk is en het makkelijkst verkrijgbaar. Klachten heb ik er eigenlijk niet over. In enkele locs zit mij mij een Zimo decoder maar dat zijn dan de locs die af fabriek van sound zijn voorzien. De Zimo's kunnen (dus niet altijd) wel eens een beetje fluiten/piepen als je het geluid niet aan hebt staan.
Kiezen voor sound is inderdaad heel persoonlijk. Ik heb het jaren onzin gevonden (eigenlijk te duur) maar tegenwoordig vind ik het bij stoom- en diesellocs toch wel leuk. Bij E-locs hoef ik geen geluid, daar hoor ik bijna niets meer van als er een sleep rijtuigen achter hangt.
Met vr. groet, Martijn.
-
Wat ik belangrijk vind is een stabiele rustige loop van de loc (zowel langzaam als op snelheid en zowel leeg als met 12 rijtuigen aan de haak). Onder last moet de decoder niet ‘warm’ draaien.
Dan zit je over het algemeen met alle hedendaagse decoders wel goed.
Die hebben allemaal wel een uitgebreide motorregeling aan boord.
Kost wel wat tijd en ervaring om dat goed te krijgen maar als je daar eenmaal wat handigheid in hebt werkt het prima om je locs goed af te regelen.
Ook hier een ESU adept ;D Vooral vanwege de aanwezigheid van een lokprogrammer. Met ESU decoders kan je eigenlijk niet meer zonder.
-
....
Kost wel wat tijd en ervaring om dat goed te krijgen maar als je daar eenmaal wat handigheid in hebt werkt het prima om je locs goed af te regelen.
....
Overigens, wellicht zou het beter zijn maar het is volgens mij niet noodzakelijk. Ikzelf heb nog nooit een decoder afgeregeld. Ik prik ze er altijd gewoon in en rijden maar. Mocht iemand er tegenop zien ;)
-
Henk, ik zou graag willen weten wat jouw instelvolgorde is van een nieuwe decoder.
Wellicht kan ik die dan ook toepassen.
Wiebe
-
Ook hier een ESU adept ;D Vooral vanwege de aanwezigheid van een lokprogrammer. Met ESU decoders kan je eigenlijk niet meer zonder.
Dat is voor mij dus 1 van de redenen waarom ik (nog) niet opnieuw een ESU wil proberen. Is toch een redelijke investering, al zal die zichzelf vast terugverdienen door het gemak.
Gebruik met name roco loks, en met een Lenz decoder rijdt die prima met de default instellingen. Heb wel eens wat gespeeld met instellingen, maar moet zeggen dat ik niet echt veel verschil zie ten opzichte van de default. Niet genoeg in elk geval om dat ook bij alle loks te gaan doen. Beperk met tot de eerste 6CV's, plus 29. En dat gaat prima zonder programmer.
-
Ik ben ook enthousiast over ESU. Mede doordat ik nu een programmer heb. Bij ESU is veel in te stellen. Bij sommige andere merken zal dat ook wel zijn. Maar onbekend maakt onbemind. Ik moet zeggen dat ik ook wel goede ervaringen heb bij Zimo, hoewel ik daar geen programmer van heb.
-
Henk, ik zou graag willen weten wat jouw instelvolgorde is van een nieuwe decoder.
Wellicht kan ik die dan ook toepassen.
Wiebe
Karst heeft hier eens een logische volgorde voor het instellen van de motorregeling van de LokPilot3 neergezet. Bij andere decoders kan het precies zo, alleen hebben de benodigde cv’s van de motorregeling vaak andere nummers. Ook voor de LokPilot4 moet je even puzzelen. Heb ik wel, maar niet bij de hand.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=85534.msg3221971039#msg3221971039 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=85534.msg3221971039#msg3221971039)
Dat doe je dus onder Pom en dan cv voor cv, zodat je het effect kan zien. Dat betekent dat voor het instellen van de motorregeling een programmer niet nodig is. Die is meer onontbeerlijk geworden voor de instelling van de functieuitgangen.
-
Dank Henk,
Ik kan mij deze aanwijzing van Karst herinneren. Heb er nog niet zo lang gelden naarstig naar gezocht doch kon het niet vinden. Ik heb denkelijk verkeerde zoekwoorden gebruikt.
Ga het vanavond eens proberen.
Wiebe
-
Zelf laatst om uit te proberen decoders van het merk Appel gekocht via Ebay. Zij produceren volgens een topic op het Stummiforum ook bepaalde decoders voor Lenz.
Zonder iets te programmeren rijden een paar Roco-locs (br50, varianten op E10) zonder problemen rond.
Br50 rijdt met een lange sleep goederenwagens op een ovaal met niet echt ruime bochten en kan daarbij ook prima rustig rijden.
In eerste instantie reedt de loc met onafgedekte decoder en had niet de indruk dat deze warm aan het worden was daarbij.
Dus wat mij betreft een prima decoder voor een zeer scherpe prijs (15 euro per stuk), zonder de hinderlijke geluidsproductie van bijvoorbeeld de basisdecoder van Uhlenbrock.
-
Ik rij ook rond met het gros aan ESU decoders.
Niet allen zijn ze goed verkrijgbaar, maar de service is ook goed.
Nu koop ik al mijn ESU decoders op de beurs bij die Duitser uit Oldenburg.
Ja , soms zit er ook wel eens een decoder tussen die nog taal nog teken geeft, de beurs er op naar hem terug en
ik krijg gewoon een nieuwe. (y)
Daar word je als model spoor der toch gewoon blij van. ;D
Kees.
-
Je gaat ze laten inbouwen?
Dan zou ik vooral eens met de inbouwer overleggen. Die ziet er waarschijnlijk veel meer voorbij komen. Zo ken ik wel inbouwers die bijzonder veel kennis hebben.
Verder kan voor elke loc een andere decoder passend zijn.
-
Esu (y) Esu (y) Esu (y)
-
Natuurlijk bouw ik ze zelf in.
Kees.
-
Sound: ESu -> vanwege de grote verzameling vrij te verkrijgen lok geluiden
Non-Sound -> Zimo -> vanwege de hele goede rijeigenschappen op lage snelheid (in mijn opinie beter dan de esu) en het ontbreken van het esu knorretje.
Mvg spock
-
Wat is "het ESU knorretje" ?
-
Esu heeft zijn eigen manier van aansturen van de motor, wat kan resulteren in een zacht knorrend geluid.
Zie: https://youtu.be/ZehKeFDcsyU
Mvg spock
-
Ik heb het filmpje eens bekeken, en het is een herkenbaar geluid, ik heb bijna allemaal ESU decoders, en dat gezoem of knorretje heb ik ook bij meerdere loco's.
Maar misschien heeft het iets met de loc zelf te maken.
In het filmpje zie je 2 verschillende locomotieven, dat is moeilijk om te vergelijken vind ik.
Als je nu de loc open maakt, en een test doet met een ESU, en daarna er een Zimo inplugt, dan pas zou het verschil tussen de decoders hoorbaar zijn.
Als ik 2 loco's van bv. mehano reeks 77 beide met een lokpilot V4 decoder na elkaar laat rijden, maakt de ene meer lawaai dan de andere, lijkt me meer het geluid van de motor of overbrenging. Hetzelfde met een Class 66 van ESU of Mehano.
Ik heb mehano's die op 128 stappen DCC op stand 1 verder kruipen die zoemen, en anderen dan weer niet, allemaal met dezelfde ESU decoders.
En druk maak ik mij er niet over, als ze rijden met wat wagons erachter, hoor je van alles dat meer lawaai maakt dan de decoder of motor.
En als het een soundloc is, dan hoor je nog minder gezoem.
En om te reageren op de vraag in dit topic, ik koop alleen ESU decoders, omdat ik ze via de Lokprogrammer instel.
Eén keer investeren in dit toestel, en vele jaren plezier met decoders programmeren.
Onlangs nog een V4 loksound kapot gehad, deze had nog maar enkele uurtjes gewerkt, de loc staat gewoon op het spoor stil, geen enkele functie ingeschakeld, ineens een storend gepiep dat uit de loc komt, noodstop ingedrukt, dan terug stroom ingeschakeld, zelfde gepiep.
Decoder proberen uit te lezen via lokprogrammer, geen reactie, decoder dus kapot.
De decoder is via mijn dealer terug opgestuurd naar ESU Duitsland.
Enkele weken later heb ik een nieuwe gekregen, blijkbaar was er toch iets mis met de decoder. Ik wil maar zeggen, de service is ook schitterend.
Het gaat hier toch om een decoder van 100 €, als ze zeggen, je hebt hem zelf stuk gemaakt, geen garantie, dan kan je er ook niks aan doen.
Dus ik ben zeer tevreden over ESU. ;)
-
Nog een ESU fan ;D, dit omdat:
- met de ESU Programmer het instellen wel heel makkelijk gaat (loont zeker bij het bezit van veel loks).
- Je met de programmer een "backup" van je decoder als een project op je pc kan weg schrijven.
- je met een programmer een project zo weer in een nieuwe decoder kan pompen (verander daarna het locadres en je nieuwe decoder is klaar voor gebruik, altijd handig als je meerdere dezelfde loks hebt.
- je met een programmer je decoders direct weer van de nieuwste firmware updates voorziet en dus altijd de laatste snufjes en verbeteringen in je decoders hebt zitten
- Er een zelf instelling functie in zit mbt de motorregeling
-
Hallo,
Ik kan me voorstellen dat je de vergelijking niet kunt maken als je alleen Esu decoders bezit.
Ik heb bij een knorrende loc de Esu decoder vervangen door een Zimo decoder vervangen en toen was het geluid weg (en had gelijk beter rijgedrag).
Dat verschillende locs verschillend (mechanisch) geluid maken lijkt me voor de hand liggend.
Dit knorrend geluid is echter geen aandrijvingsgeluid. Als je de loc vanuit stilstand naar rijstap 1 insteld, dan hoor je eerst het geknor en pas daarna gaat de loc rijden.
Ik bezit zelf ook de ESU locprogrammer en vind dit zeer eenvoudig werken, zeker met de wat ingewikkelende functiemappings.
Dit draadje gaat echter over een digitale beginner (zonder locprogrammer) en in deze situatie vind ik de Zimo een betere keuze voor Non-Sound ivm de betere rijeigenschappen dan Esu.
mvg spock
-
Mijn eerste decoders die ik aanschafte waren van Roco.
Was ik zeer tevreden over, tot ik meer te weten kwam van de ESU's en de lokprogrammer.
Op een gegeven moment heb ik dan de lokprogrammer aangeschaft, en toen ontdekte ik de vele extra mogelijkheden.
We zijn allemaal beginners geweest, en had ik in het begin ineens voor ESU gegaan, dan had ik geen geld verspild aan de andere decoders.
Want als je dubbeltractie of zelfs meertractie wil rijden, dan worden de ESU decoders en lokprogrammer pas interessant.
Het wordt zonder dit toestel moeilijk om 3 locomotieven op dezelfde snelheid, versnelling en afremmen in te stellen.
Dus als digitale beginner, denk goed na welke richting je uit wil.
Wil je gewoon met 1 loc een sleep trekken, met een loc die sneller optrekt en stopt dan een Ferrari, dan is de goedkoopste decoder ok.
Wil je realistisch optrekken en afremmen met een sleep met 2 of 3 locomotieven ervoor, dan kan je beter wat meer investeren.
-
....
Onlangs nog een V4 loksound kapot gehad, deze had nog maar enkele uurtjes gewerkt, de loc staat gewoon op het spoor stil, geen enkele functie ingeschakeld, ineens een storend gepiep dat uit de loc komt, noodstop ingedrukt, dan terug stroom ingeschakeld, zelfde gepiep.
Decoder proberen uit te lezen via lokprogrammer, geen reactie, decoder dus kapot.
De decoder is via mijn dealer terug opgestuurd naar ESU Duitsland.
Enkele weken later heb ik een nieuwe gekregen, blijkbaar was er toch iets mis met de decoder. Ik wil maar zeggen, de service is ook schitterend.
Die tevredenheid heb ik ook bij Lenz, en daar ging het over twee decoders die al enkele maanden, of zelfs jaren gebruikt waren geweest. Stopte er ook spontaan mee, geen enkele reactie, reset werkte niet, en niets meer uit te lezen.
Opgestuurd naar Lenz, en na enkele dagen terug. Volgens bijgeleverde brief was de decoder gereset en was het daarna weer goed.
Echter had de decoder nu wel weer netjes allemaal even lange draadjes? Dus die ook vernieuwd, of toch een nieuwe decoder?
Resultaat was in elk geval weer 2 werkende decoders beschikbaar.
Moraal is denk ik dat er meerdere goede decoders op de markt zijn, en dat het erg een persoonlijk gevoel is waar je het liefst mee werkt.
-
Die service wordt eigenlijk door alle decoderfabrikanten wel geleverd. Een defecte decoder wordt gemakkelijk omgeruild (al of niet via de winkelier), waarbij niet eens moeilijk wordt gedaan over de mogelijke oorzaak. Ze zijn bedoeld om zelf in te bouwen en dan kan er weleens iets mis gaan. Ik neem aan dat het een keer ophoudt als je om de haverklap defecte decoders aanbiedt, maar dat zal ook wel bij alle fabrikanten zo'n beetje hetzelfde zijn.
-
Ik vind ESU ook het makkelijkst. Heb een programmer en dan hoef je niet moeilijk te doen met cv29 en zo. gewoon inprikken, aanklikken en huppekee. De rij eigenschappen vind ik best wel prima nadat ik het zelf heb ingesteld. Kan best wezen dat andere decoders zonder instellen meteen goed rijden. Wel vind ik dat er nog steeds geen goede mogelijkheden zijn om bij sommige locs echt langzaam te kunnen rijden, simpelweg omdat de decoder niet lager kan dan stap 1. Soms rijden locs op stap 1 nog steeds weg met een grote overgang van stilstand naar beweging.
Iedereen heeft zo zijn/haar voorkeuren. Vraag aan een groep wat het beste automerk is en dan komt er ook niet echt 1 antwoord :P
Mvg
Robert
-
Robert.
Je kunt CV 2 ook op 1 zetten, hierdoor zakt de spanning naar de motor van 3 Volt naar 1 Volt.
Het is maar een idee. ;)
Kees.
-
Toch is dat Knorretje van ESU wel een dingetje. Iemand dat almopgelost gekregen?
-
Tja, ik herken het gewoon niet. Dus of ik hoor het niet, of het is een schaars verschijnel, of het komt sowieso niet voor bij mijn manier van motorregeling afstellen.
-
Mij ook een totaal onbekend verschijnsel. Roco, Piko, Philotrain, Artitec, AVT, Mesu, allen hebben ze Esu. Geen geknor.
-
Het geknor door de lokpilots.
Eerste versie van de LP V4 hadden daar veel last van. Redelijk snel is er toen een firmware update uitgekomen die het aanmerkelijk reduceerde. De huidige combinatie van de LP V4 en firmware hebben 'praktisch' gezien er geen last meer van. Zoals al aangegeven is de aansturing van de motor de oorzaak, en is daar met huidige settings voor de start dynamiek (K Slow CV52 en I Slow CV51) eigenlijk geen problemen meer mee.
Wat mij persoonlijk opviel was dat de Marklin hoogvermogen motoren en Hamo motoren er aanmerkleijk minder last van hadden dan de motoren uit de Mabuchi/Faulhaber/Mashima/... etc range. De hogere effectiviteit van die DC motoren (hogere EMK?) lijken een onderdeel van het effect te zijn.
Jan-Peter.
-
Robert.
Je kunt CV 2 ook op 1 zetten, hierdoor zakt de spanning naar de motor van 3 Volt naar 1 Volt.
Het is maar een idee. ;)
Kees.
Uiteraard hebben al mijn treinen CV2 op 1. Maar dan nog starten sommige treinen iets te snel zodat koffie gemorst word in 1:87 land. Ik mis soms gewoon mijn analoge pulsbreedte regelaar, die gewoon bij 0 begint.
Mvg,
Robert
-
Via de ESU lokprogrammer kan je uw persoonlijke instellingen bijstellen.
Weinig modellen zullen nog slecht rijden, maar het blijft proberen en proberen.
Hier een voorbeeld van een Loksound V4 instelling. En de Mehano Class 66 rijdt er super mee.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU-Speed-Table-Loksound-V4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU-Speed-Table-Loksound-V4.jpg)
-
Misschien dat er boven de startpost een soort pollpost gemaakt kan worden, die laat zien hoe vaak er voor een bepaalde decoder gekozen wordt?
-
Hoi,
Iedereen heeft natuurlijk zo zijn eigen voorkeur voor decoders en mogelijkheden
Maar zijn er ook decoders die beter werken met een bepaalde moter van bijvoorbeeld fleischmann, roco of andere merken?? Eventjes er vanuit gaande dat de originele fabrieks moter in je locomotief zit.
Arjan
-
Decoders werken op vrijwel alle motoren. Alleen de één beter dan de ander, zowel bij de motor als de decoder. Bij Esu zijn via de Lokprogrammer een hele trits voorgeprogrammeerde motorinstellingen te kiezen. Óók per fabrikant. Handig.