BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Andreas_______ op 25 November 2018, 16:45:45
-
Hallo,
Weet iemand welke seinen een Duitse lok aanhad tijdens het rangeren? In Nederland is het toch één frontsein aan beide kanten? Is dit in het Duits ook?
Groeten Mechiel
-
Volgens mij beide zijden drie lichten.
-
En dan alle 6 wit/geel?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Ja.
-
Het hangt een beetje van het tijdperk af. Tegenwoordig wordt ook vaak een enkel licht, zoals in Nederland, gebruikt.
In mijn tijdperk, 1970, hadden veel loks nog niet zo'n rangeerlicht. Toen was het gebruikelijk aan beide kanten 3 lichten te voeren. Ik kreeg de indruk dat echte rangeerloks in die tijd ook 1 licht aankonden.
Mits.... het donker was of als er overwegen gekruist moesten worden. Want anders hadden ze gewoon géén licht aan.
Dus... beetje afhankelijk van je periode.
Reinout
-
Ik rij tijdperk 3 en de loc ga ik echt alleen inzetten om te rangeren, dus welke van de 2 zou dan realistisch zijn?
-
Tijdperk III? Ik neem even aan dat het niet dermate vroeg in III is dat je nog met tweepitters rijdt maar dat het al driepitters zijn.
Naar wat ik heb gegoogled en gehoord zijn de volgende drie dingen waar:
- Overdag was het licht normaliter uit. Raar voor ons uit de tegenwoordige tijd! Het stond aan als het pestweer was of als het donker was. En uitzonderingen zoals trek/duwtreinen.
- Bij rangeren hoefde het licht alleen (extra) aan als er een overweg werd overgestoken. Zo'n overpad tussen twee lage perrons gold ook. Op een rangeerterrein kon je dus normaliter je gang gaan.
- Als het licht dan überhaupt al aan moest: reguliere loks hadden gewoon drie pitjes. Aan beide kanten. Als je op een Duits forum ernaar wilt zoeken: "doppel-A" is de term. Zo'n enkel pitje, dat had je volgens mij alleen bij specifieke rangeerloks. Een v90, een v60, een Köfje, daar verwacht ik het bij.
Ach, volgens mij kan je met een "doppel-A", dus drie pitjes aan beide kanten, niet verkeerd gaan. Of met overdag gewoon zonder licht rijden: ook goed.
Het enkele pitje, dat vermoed ik bij rangeerloks. Ik ga het bij m'n 290/v90 op mijn modelbaan die in 1970 speelt in ieder geval inbouwen, volgens mij was dat toen al ingevoerd. 100% weet ik het niet, helaas. En snel googlen helpt me ook niet verder.
Dus als jij nog iets vind: gelijk melden :)
Reinout
-
Hallo Mechiel,
Ik heb even gesnuffeld en dit gevonden in het Signalbuch DB (geldig vanaf 15 december 1959). Over het rangeersignaal staat het volgende.
Signal Fz 1 – rangeerlocomotiefsignaal
Overdag: geen bijzonder signaal
Nachtsignaal: voor en achter een wit licht, ter hoogte van de buffer. In plaats van het licht aan de voorkant kan ook “Zg 1a” worden gebruikt. “Zg 1a” betekent drie lichten (“A”) en moet worden gebruikt bij “onbewaakte overgangen” wanneer de locomotief voorop rijdt (zoals al opgemerkt door Reinout).
Wanneer je alles overdag laat plaatsvinden, heb je geen verlichting nodig (tenzij je op een baanvak met een tunnel rijdt).
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Hallo
En tegenwoordig is het eigenlijk nog hetzelfde.
Dikke pil voor de liefhebber.
https://fahrweg.dbnetze.com/resource/blob/1355720/e8f119eef14f0b915191c78dbbd11c51/rw_301_aktualisierung_10-data.pdf
Fz vanaf pagina 145.
Bart
-
Dus overdag ook geen verlichting aan als je over een onbewaakte spoorovergang gaat?
En ik vind dit nu net, beetje verwarrend, want hier staat alleen drie punts verlichting voor, of is dit weer een ander tijdperk?(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181126/209950569ca4492bd49d775cd2fe5f15.jpg)
-
Dus overdag ook geen verlichting aan als je over een onbewaakte spoorovergang gaat?
Hallo
Bij overdag over een onbewaakte spoorwegovergan moet er verlichting gevoerd worden.
Of dit nou 1, of 3 lichtjes zijn is verder niet van belang.
Licht aan dus.
Jouw tabelletje is op zich wel juist, maar niet volledig.
Het enkele lichtje Fz1 staat er niet op, en tegenwoordig wordt er vaak gerangeerd met alleen de onderste 2 lampen aan.
Dit geldt als een lok geen deel uitmaakt van de trein.
Wordt voornamelijk bij het samenstellen van reizigerstreinen gebruikt.
Bart