BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Andreas_______ op 25 November 2018, 16:45:45

Titel: Rangeersein Duitse trein
Bericht door: Andreas_______ op 25 November 2018, 16:45:45
Hallo,

Weet iemand welke seinen een Duitse lok aanhad tijdens het rangeren? In Nederland is het toch één frontsein aan beide kanten? Is dit in het Duits ook?

Groeten Mechiel 
Titel: Re: Rangeersein Duitse trein
Bericht door: Karben op 25 November 2018, 16:53:40
Volgens mij beide zijden drie lichten.
Titel: Re: Rangeersein Duitse trein
Bericht door: Andreas_______ op 25 November 2018, 16:55:09
En dan alle 6 wit/geel?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Rangeersein Duitse trein
Bericht door: Karben op 25 November 2018, 16:55:41
Ja.
Titel: Re: Rangeersein Duitse trein
Bericht door: Reinout van Rees op 25 November 2018, 21:39:15
Het hangt een beetje van het tijdperk af. Tegenwoordig wordt ook vaak een enkel licht, zoals in Nederland, gebruikt.
In mijn tijdperk, 1970, hadden veel loks nog niet zo'n rangeerlicht. Toen was het gebruikelijk aan beide kanten 3 lichten te voeren. Ik kreeg de indruk dat echte rangeerloks in die tijd ook 1 licht aankonden.
Mits.... het donker was of als er overwegen gekruist moesten worden. Want anders hadden ze gewoon géén licht aan.

Dus... beetje afhankelijk van je periode.

Reinout
Titel: Re: Rangeersein Duitse trein
Bericht door: Andreas_______ op 25 November 2018, 21:46:53
Ik rij tijdperk 3 en de loc ga ik echt alleen inzetten om te rangeren, dus welke van de 2 zou dan realistisch zijn?
Titel: Re: Rangeersein Duitse trein
Bericht door: Reinout van Rees op 25 November 2018, 23:38:28
Tijdperk III? Ik neem even aan dat het niet dermate vroeg in III is dat je nog met tweepitters rijdt maar dat het al driepitters zijn.

Naar wat ik heb gegoogled en gehoord zijn de volgende drie dingen waar:


Ach, volgens mij kan je met een "doppel-A", dus drie pitjes aan beide kanten, niet verkeerd gaan. Of met overdag gewoon zonder licht rijden: ook goed.

Het enkele pitje, dat vermoed ik bij rangeerloks. Ik ga het bij m'n 290/v90 op mijn modelbaan die in 1970 speelt in ieder geval inbouwen, volgens mij was dat toen al ingevoerd. 100% weet ik het niet, helaas. En snel googlen helpt me ook niet verder.

Dus als jij nog iets vind: gelijk melden :)

Reinout
Titel: Re: Rangeersein Duitse trein
Bericht door: Wies op 26 November 2018, 09:20:56
Hallo Mechiel,

Ik heb even gesnuffeld en dit gevonden in het Signalbuch DB (geldig vanaf 15 december 1959). Over het rangeersignaal staat het volgende.

Signal Fz 1 – rangeerlocomotiefsignaal
Overdag: geen bijzonder signaal
Nachtsignaal: voor en achter een wit licht, ter hoogte van de buffer. In plaats van het licht aan de voorkant kan ook “Zg 1a” worden gebruikt. “Zg 1a” betekent drie lichten (“A”) en moet worden gebruikt bij “onbewaakte overgangen” wanneer de locomotief voorop rijdt (zoals al opgemerkt door Reinout).

Wanneer je alles overdag laat plaatsvinden, heb je geen verlichting nodig (tenzij je op een baanvak met een tunnel rijdt).

Met vriendelijke groet,
Wies.
Titel: Re: Rangeersein Duitse trein
Bericht door: Bahn-AG op 26 November 2018, 09:50:49
Hallo

En tegenwoordig is het eigenlijk nog hetzelfde.

Dikke pil voor de liefhebber.

https://fahrweg.dbnetze.com/resource/blob/1355720/e8f119eef14f0b915191c78dbbd11c51/rw_301_aktualisierung_10-data.pdf

Fz vanaf pagina 145.

Bart
Titel: Rangeersein Duitse trein
Bericht door: Andreas_______ op 26 November 2018, 23:31:18
Dus overdag ook geen verlichting aan als je over een onbewaakte spoorovergang gaat?

En ik vind dit nu net, beetje verwarrend, want hier staat alleen drie punts verlichting voor, of is dit weer een ander tijdperk?(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181126/209950569ca4492bd49d775cd2fe5f15.jpg)
Titel: Re: Rangeersein Duitse trein
Bericht door: Bahn-AG op 27 November 2018, 00:17:39
Dus overdag ook geen verlichting aan als je over een onbewaakte spoorovergang gaat?


Hallo

Bij overdag over een onbewaakte spoorwegovergan moet er verlichting gevoerd worden.
Of dit nou 1, of 3 lichtjes zijn is verder niet van belang.
Licht aan dus.

Jouw tabelletje is op zich wel juist, maar niet volledig.
Het enkele lichtje Fz1 staat er niet op, en tegenwoordig wordt er vaak gerangeerd met alleen de onderste 2 lampen aan.
Dit geldt als een lok geen deel uitmaakt van de trein.
Wordt voornamelijk bij het samenstellen van reizigerstreinen gebruikt.

Bart