BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Erik op 25 November 2018, 13:01:09
-
Hoi.
Ik ben nog lang niet zover maar ik zit aan het volgende project voor mijn baan te bedenken.
Ik wil graag mijn dochter van 6 mee betrekken aan deze leuke hobby en welk kind drukt nu niet graag op knopjes ;D
Dus ik zat het volgende te bedenken . Ik rij zelf met expressnetLi , koploper en 3 bezetmelder .
Voor in het hoofdstation dacht ik aan het volgende, mijn dochter drukt op en knopje en de trein vertrekt.
Maar hoe moet ik alles aansluiten ik heb wel een idee maar ik wilde het ook van jullie weten zodat er niks mis kan gaan.
Mvg
Erik
-
Wat had je zelf in gedachte? Dat is meer de vraag.
Groet Ronald.
-
Ik dacht zo om het aan te sluiten.
Ik monteer 2 draden aan een analoge trafo( op de wissel aansluiting) dan vervolgens soldeer ik 2 draadjes aan een druk knop , 1 draadje sluit ik mee aan op de bezet contact op de bezetmelder het andere draadje sluit ik aan op de andere draad die naar de analoge trafo gaat.
Zo had ik het in gedachte.
Maar ik bedenk mij nu opeens dat er een te groot spannings verschil aanwezig zal zijn en dat er een weerstandje tussen de druk knop en de bezetmelder aanwezig moet zijn.
Mvg
Erik
-
Je maakt inderdaad een directe kortsluiting met je schakelaar. ;D
Misschien een lampje ertussen? Kan je dochter ook nog zien dat ze de knop heeft ingedrukt.
-
Met het knopje een overweg bedienen?
knopje>>>>>> boom dicht. blijven drukken tot de trein langs is,
knopje los >>>>> boom open.
Met het knopje een molen (iets wat draait) bedienen, etc.....
Ronald Visser
-
Ik heb even een snelle schets gemaakt van wat ik wil doen.
De bedoeling is dus , trein staat op een bezetmelder stil in het station ik druk op een knop en de trein vertrekt weer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_174.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_174.jpeg)
Mvg
Erik
-
Die drukknoppen maken dus een keiharde kortsluiting op de trafo analoog.
Hoe komt het trouwens dat de trein stilstaat op de bezetmelder?
-
Ik zou dit niet op deze manier doen. Dat vindt je booster niet leuk.Die kan niet zo goed tegen een externe spanning uit een trafo.
Die externe trafo is trouwens niet nodig.Je verbruikt bijna niets.
Makkelijkste oplossing :Koop een bezetmelder die naar de ground schakelt ,dus niet met stroomdetectie zoals je nu hebt. (een voor Marklin geschikte uitvoering)
Of anders integreren in wat je nu hebt. Vanuit je bezetmelder via een weerstand en drukknop naar de andere aansluiting van je rails.
Enige wat je bij manier 1 hoeft te doen is vanaf de massa op de bezetmelder via schakelaars terug te verbinden naar de ingangen van je melder.
In koploper laat je dan het sein op groen zetten als de betreffende bezetmelding binnenkomt.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/drukknop.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/drukknop.jpg)
Lok stopt op stroomloos deel (knop is losgelaten)
Snelheidsregelaar in te stellen of op nul.
Snelheid instellen (trein staat nog stil) "Ja" = sein om de knop in te drukken.
Dochter drukt knop in, de trein vertrekt, en komt op op de rest van de baan (knop kan losgelaten worden en de trein rijdt weer tot het stroomloos baan vak.
etc.... idem en idem.
(in plaats van drukknop kan ook een schakelaar worden gebruikt. altijd aan of altijd uit, dochter bepaald)
Ronald Visser
Voor marklin de paarse lijn verbinden met de midden rail (deze dus te onderbreken, papiertje tussen de lipjes)
-
Ik ga mee in de oplossing van Hero en zou zeker niet met externe analoge spanningen gaan werken. Dan wordt je grootverbruiker van centrales en bezetmeldunits.
Als je met stroomdetectie werkt kun je ergens een los stukje rail neerleggen met een bezetmelder. Met een drukknopje en een weerstand van 6 à 8 kOhm kun je de bezetmelder bezet maken. Vervolgens is er een logische actie die kijkt of de bezetmelder in komt. Zolang de bezetmelder niet inkomt mag de trein niet vertrekken uit het stationsblok, bij actief worden ervan wel.
Een en ander is nog verder fine te tunen natuurlijk.
-
Het is maar een idee.
Bezet melder etc kan altijd nog via de pc lopen.
ipv externe trafo is schema bijna het zelfde als bij inzet bron vanuit pc.
Ik ben maar een leek zeg ik dan maar. (y)
Ronald Visser
-
Ik ben het met Hero en Dirk eens. Gewoon de stroom van de centrale/booster gebruiken. Alleen is de oplossing van Dirk wat ingewikkeld. Een stukje rail is niet nodig.
Verbind een ingang van de bezetmelder via een drukknop en een 10K weerstandje direct met de andere pool. De drukknop wordt dan op dezelfde manier gedetecteerd als een trein. Koploper instrueren wat met deze melding te doen.
-
Hi All,
Zoals Henk beschrijft is simpeler en zo had ik in het verleden zelf ook gedaan om een wielenpoetskuil in de rails te laten starten. Werkte perfect. Kennelijk begin ik oud te worden dat ik dat vergeten was.