BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Mispoes op 21 January 2008, 21:47:06
-
Werkplaatsen bieden vaak een ongewone kijk op dagelijks materieel. Wellicht interessant om hier eens apart aandacht aan te besteden. Gelieve evt. bijdragen van Roosendaal in het speciaal daarvoor geopende draadje te plaatsen. ;D
Ik trap af met een foto van een loctrein die van de Lijnwerkplaats Maastricht naar het stationsemplacement komt van Maastricht. De 1158 die onderhoud heeft gehad neemt nog 7 collega's op sleeptouw die eveneens na oh weer op de baan kunnen. Veelal via opzendingen met de treinen richting Amsterdam en Kijfhoek zullen de locs over het land uitwaaieren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img665.jpg)
1158+1211+1203+1209+1108+1313+1122+1150 te Maastricht op 6 augustus 1985
Tweede en derde foto bij de Hoofdwerkplaats Tilburg.
1138 heeft revisie en een schilderbeurt gekregen. Bij die schilderbeurt is de loc van blauw naar geel/grijs geschilderd. Maandag 9 december 1985 zal de 1138 weer aan het werk gaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img666.jpg)
1138 Tb Wpl, 8 december 1985
In schril contrast hiermee staat het lot van de 1126. Toen de 1138 in revisie ging, werd de 1126 als eerste 1100 planmatig buiten dienstgesteld. De 1126 werd onttakeld tot een leeg casco en pas in 1990 ter plaatse gesloopt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img667.jpg)
1126 op het achterterrein van de werkplaats Tilburg, 21 december 1985
Let eens op het hooggeplaatste frontnummer van de 1126.....
-
Daar heb ik ook wel wat foto's van, paraat echter voornamelijk van de bekende werkplaats in Neustrelitz (om wel bekende reden).
Mijn laatste bezoek was in augustus vorig jaar. Daarvan een paar foto's:
(http://www.richardkrol.nl/fotos/actueel/0708/wab56neustrelitz20070813k.jpg) (http://84.86.139.182/fotos/0708/wab56neustrelitz20070813.jpg)(http://www.richardkrol.nl/fotos/actueel/0708/798629neustrelitz20070813k.jpg) (http://84.86.139.182/fotos/0708/798629neustrelitz20070813.jpg)
(http://www.richardkrol.nl/fotos/actueel/0708/ebg3neustrelitz20070813k.jpg) (http://84.86.139.182/fotos/0708/ebg3neustrelitz20070813.jpg)(http://www.richardkrol.nl/fotos/actueel/0708/v27007neustrelitz220070814k.jpg) (http://84.86.139.182/fotos/0708/v27007neustrelitz220070814.jpg)
En mijn laatste foto van de 221 135-7 in het rood:
(http://www.richardkrol.nl/fotos/actueel/0708/221135neustrelitz20070814k.jpg) (http://84.86.139.182/fotos/0708/221135neustrelitz20070814.jpg)
(klik op foto voor een grotere foto van 900x600).
-
Leuk draadje. Ik ben in de periode 2000 - 2003 monteur veiligheidssystemen geweest in de werkplaats Tilburg (RbT). In die periode heb ik veel foto's gemaakt om en rond de werkplaats. Zal binnekort even het fotoarchief induiken voor een paar leuke plaatjes.
Grtz, Marcel
-
Deed men daar nooit moeilijk over?
Ben in 2001 in Tilburg geweest, om een Plan U te aanschouwen. (als mijn geheugen me niet in de steek laat. Blub, ik ben een vis....) Lijkt me leuk om het met je foto's weer terug te zien. D'r stond binnen ook nog een kale 2200. Zouden dit die structon-to-be machines kunnen zijn?
-
de 1731 zonder wielen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GroteFoto_LBWM8PKU.jpg)
foto gemaakt op 16-09-06 bij nedtrain leidsendam
gr.jan
-
Op mijn site staan foto's van de bekende werkplaats in Meiningen (naast foto's van vele museum depots).
Klik hier (http://picasaweb.google.nl/bobrodenburg/SSNThuringenExpress)
en
hier (http://picasaweb.google.nl/bobrodenburg/RuhrtallExpress)
Allebei bezocht met de Stoomstichting
-
Leuk draadje. Heb al een tijd het idee om een Nederlandse werkplaats in model te gaan bouwen. Uiteraard gesitueerd in de jaren '70. Dus als iemand daar foto's van heeft...
Maarten
-
Hoofd- of Lijnwerkplaats Maarten? De aanblik tussen deze twee maakte een groot verschil.....
Heb geen foto's uit de jaren '70, eerste werkplaatsfoto's van mij pas uit 1985.....
-
Allebei. Ik heb inmiddels een aantal modellen die gepimt zijn als materieel in onderhoud. Het zijn modellen zoals de Rivarrossi 1100 die niet mooi genoeg zijn als rijdend materieel. Verder nog een Lima 1200 die gemoderniseerd wordt en een blauwe Lima 1300. Ik kan vanavond wel wat foto's plaatsen als er interesse is.
Maarten
-
Natuurlijk is daar interesse voor. Het is een nette manier om van je materieel af te komen waar je eigenlijk niet meer mee wil rijden.
In 1985/86 zijn de ICM-0 stellen (4001-4007), tot de komst van ICM-1 werd dit treinsteltype IC-3 genoemd, omgebouwd en gereviseerd te Haarlem om de stellen geschikt te maken voor combineren met ICM-1. Hierbij verloren ze de karakteristieke oude deuren met puisten. Noot voor Marcel: deze deuren konden bij Koek in Mijdrecht worden aangetroffen.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img668.jpg)
4004 tijdens de ombouw in de werkplaats Haarlem, 6 augustus 1985
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img669.jpg)
IC-3 oude stijl 4003 staat nog te wachten op ombouw op het buitenterrein, 06-08-85
-
Deed men daar nooit moeilijk over?
Normaal wel, maar ik had goede afspraken daarover gemaakt.
(http://D'r stond binnen ook nog een kale 2200. Zouden dit die structon-to-be machines kunnen zijn?)
Anneke heeft heel lang als kaal carcas in Tb gestaan, dus het kan heel goed. De 2351 en 2221 hebben er ook jaren staan wegkwijnen. Om vervolgens in 2002 per dieplader naar sloperij Kroon te Wilnis vervoerd te worden.
Grtz, Marcel
-
Aan Mispoes,
Wat is dan precies het verschil tussen een hoofd en lijn werkplaats?
Aan iedereen,
Tegenwoordig worden loc's door zogenaamde rangeerrobots door de loodsen gesleept.
Hoe ging dat voordat de rangeerrobots rond de laatste eeuwwisseling hun intreden deden?
Hing dan de hele loods vol dieseldampen van de sikjes en dergelijke?
m.v.g.
Mark
-
Noot voor Marcel: deze deuren konden bij Koek in Mijdrecht worden aangetroffen.....
Ik heb weleens een mannetje van de WpH Hlm gesproken die vertelde dat het merendeel van overbodige onderdelen afkomstig uit treinen na revisie of verbouwing aan Koek verkocht werden.
Grtz, Marcel
-
Aan Mispoes,
Wat is dan precies het verschil tussen een hoofd en lijn werkplaats?
Lijnwerkplaatsen waren er voor het kleinere onderhoud, hoofdwerkplaatsen voor het grote.
Hoofdwerkplaatsen waren er drie van: Tilburg voor locomotieven, Haarlem voor rijtuigen en treinstellen en Amersfoort voor goederenwagens.
Omdat Haarlem vrijwel altijd overbezet was, qua werkvoorraad, gingen bijvoorbeeld de motorwagens van DE-3, DE-5, DE-4 en plan U naar Tb. Ook de DH-stellen gingen naar Tb.
Lijnwerkplaatsen waren er meer van:
Zwolle: diesellocs, enkele elektrische treinstellen en dieselstellen
Onnen: elektrische treinstellen
Leidschendam-Voorburg: elektrische treinstellen
Amsterdam Zaanstraat: elektrische treinstellen w.o. Benelux en DD
Watergraafsmeer: diesellocs
Feijenoord: diesellocs
Maastricht: E-locs, elektrische treinstellen en dieselstellen
Vroegere wagenwerkplaats Roosendaal was een dependance van Tb en een onttakelwerkplaats voor sloopmaterieel. Die laatste taak kreeg Amersfoort ook in 1983 en 1984. Ook op de Watergraafsmeer werden van (vooral elektrische) treinstellen nuttige onderdelen gehaald (en alle ruiten ingegooid).
Niet alle werkplaatsen hebben naast elkaar bestaan. Misschien ben ik nog wat vergeten.....
-
Aan Mispoes,
Wat is dan precies het verschil tussen een hoofd en lijn werkplaats?
Aan iedereen,
Tegenwoordig worden loc's door zogenaamde rangeerrobots door de loodsen gesleept.
Hoe ging dat voordat de rangeerrobots rond de laatste eeuwwisseling hun intreden deden?
Hing dan de hele loods vol dieseldampen van de sikjes en dergelijke?
m.v.g.
Mark
Ik heet weliswaar geen Mispoes, maar je zult het vast niet erg vinden als ik je een antwoord geef op je vraag:
Een Hoofdwerkplaats is een werkplaats waar de grote revisies van het materieel uitgevoerd werden/worden. Hier werden/worden treinen dus helemaal uit elkaar gehaald en volledig opgeknapt/verbouwd. Ook de schadegevallen komen naar deze werkplaatsen. Deze werkplaatsen hebben ook de mogelijkheid om de treinen opnieuw te spuiten. Vroeger had NS drie Hoofdwerkplaatsen: Tilburg, Haarlem en Amersfoort (laatste is gesloten).
Een lijnwerkplaats was/is een werkplaats waar het kleine onderhoud van de treinen plaatsvond/vindt. Elk treintype heeft een onderhoudscyclus. Om de zoveel weken moet een trein op diverse punten gecontroleerd en onderhouden worden. NS had lijnwerkplaatsen in: Amsterdam, Zwolle, Onnen, Leidschendam, Utrecht (gesloten), Maastricht en Rotterdam.
Ik schrijf bewust steeds in de verledentijd/tegenwoordige tijd, omdat de essentie van de Hoofdwerkplaatsen en Lijnwerkplaatsen vandaag de dag nog steeds hetzelfde is, maar de namen niet meer bestaan. Een Hoofdwerkplaats is Revisiebedrijf gaan heten en een Lijnwerkplaats Onderhoudsbedrijf.
Dan nog even over de rangeertractie: Naast de zoals jij ze noemt: rangeerrobots, heeft NedTrain tegenwoordig ook de rangeerlocs DHR serie 700. De robots heten bij NedTrain vaak Fluisterlocs (omdat ze relatief stil zijn).
Voorheen gebruikte men de DER 600 (Bakkies) en DER 200/300 (Sikken). Rangeerders dienden zo kort mogelijk met hun locs in de loodsen te staan vanwege de uitlaatgassen. In dieselloodsen had men trouwens goede afzuiging. Locs die lang in de loods moesten blijven, dienden uitgezet te worden.
Jeroen
-
Utrecht was ik inderdaad vergeten als lijnwerkplaats voor dieselmaterieel als DE-5, DE-4 en een deel van plan U.
Niet alle schades werden in de hoofdwerkplaatsen hersteld. Hier ook weer een onderscheid in grote en kleinere schades.
175 te Zwolle, 22 december 1985
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img670.jpg)
Bovenstaande 175 werd hersteld in de lijnwerkplaats Zwolle terwijl de onderstaande 393 in Haarlem werd gerepareerd. Verschil: (even uit mijn hoofd) de 175 was na een week weer op de baan, het herstel van de 393 duurde ruim 2 jaar. Beide schades a.g.v. overwegbotsingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img671.jpg)
393 Hlm, 06-08-1985
-
Bij deze mijn 'werkplaatslocs'. Ze moeten nog iets beter gepimpt worden.
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P1222132.jpg)
http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P1222132.jpg (http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P1222132.jpg)
Maarten
-
Tb'se plaatjes heb ik ook, ik begin met de klapper van de week:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/64976495.jpg)
De 6497+6495 na de zware botsing in Oberhausen in 2001.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1308.jpg)
De 1308 ging eind jaren '90 aan de kant, tgv een ontsporing als ik me niet vergis. Enkele jaren heeft de bak nog, deels geplukt, opgebokt gestaan in Tb. Een paar jaar geleden was de 1308 de eerste 1300 die gesloopt werd (de 1303 niet meegeteld).
Links naast de loc het restant van het uitgebrande centrale blok van de 1735.
-
Hey Olaf,
Je bent me net voor met de foto van de 1308, die wilde ik deze week ook ff posten ;D Die kromme 6497 + 6495 moet ik ook nog wel hebben. Dan maar ff wat anders opsnorren.
Grtz, Marcel
-
Dan zal ik mijn archief even met rust laten en jou de kans geven iets te posten, voordat we weer hetzelfde hebben ;)
-
De werkplaats Tilburg, zoals we die nu nog kunnen bewonderen:
(http://www.raymondkies.nl/g20070407003.JPG)
(groot te zien op www.raymondkies.nl)
-
Schijnt tegenwoordig ook weer te kunnen: Wadlopers fotograferen bij/in de voormalige werkplaats Amersfoort.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img679.jpg)
3209 te Amersfoort wpl, 15 maart 1986
-
Helaas kan dit nu ook weer in Amersfoort
http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/20070724/photo#5091056225461184786
Ook naast de werkplaats Zwolle staan een aantal stellen
Wim
-
Aan Trabantfahrer,
Goed idee om daar eens op het dak van de parkeer garage te klimmen!!
zijn namelijk leuke kiekjes geworden!!
Voor de mensen die de situatie niet kennen... dat is gewoon veilig en als je je auto er voor een te hoog tarief wilt parkeren volstrekt legaal!
m.v.g.
Mark
-
In amersfoort staan inderdaad erg veel wadlopers.
-
Het is natuurlijk ook wel eens leuk om van een van onze leden van zijn werkplek te laten zien.
wil.
Daar is een ander draadje voor, "show je werkplek"
-
OMG! :o
Helemaal vergeten er bij te zetten dat het om een werkplaatsen voor treinen gaat.
-
Jullie hebben helemaal gelijk zal hem opnieuw plaatsen ,even niet opgelet dat heb je zo bij die senioren.
wil.
-
:-*
-
De eerste te slopen NS 1700 staat klaar voor transport naar HKS Metals te Asd:
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/1735Tb2002jpg.jpg)
Zomer 2002 WpH Tb
Grtz, Marcel
-
Grappig, die 2400-draaistellen eronder.
Maarten
-
Klopt, die worden gebruikt als hulpdraaistellen. Ik heb van zo'n beetje elke locserie wel een foto met 2400 draaistellen eronder. Zit er wel maf uit:-)
grtz, Marcel
-
Hier staat de gestripte 302282 te wachten op zijn verbouwing (of moet ik zeggen verzieking?).
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/FOTO0016.jpg)
WpH Tb 2001
grtz, Marcel
-
Ik heb van zo'n beetje elke locserie wel een foto met 2400 draaistellen eronder. Zit er wel maf uit:-)
Waar blijft de beloofde foto van de 1000 op die hulpdraaistellen?
-
Uh, bijna elke locserie dan :-X (is een 1000 zonder onderstel in stukjes ook goed?)
Grtz, Marcel
-
Hebben ze een setje van die draaistellen, of meerdere? Waarom juist die van de 2400 bewaard? Toevallig?
-
Meerdere. Hoeveel precies weet ik niet, maar bijna elke loc die verplaatst werd zonder zn eigen draaistellen stond op die dingen. Ze waren aangepast om ook 16/1700 casco's op te plaatsen. Heb zelfs een foto van een 1200 op deze draaistellen (ziet er niet uit).
Grtz, Marcel
-
Ok dat wil ik echt zien. Kun je die foto hier posten?
-
Waarom juist die van de 2400 bewaard? Toevallig?
Ik denk dat men 2400-draaistellen heeft genomen omdat die erg eenvoudig en licht waren.
-
Dat kan, alleen heb ik (nog) geen negatiefscanner. Ik geef af en toe wat foto's mee aan een vriend, en die scanned ze dan voor me in. Ga op korte termijn ff kijken voor een Epson V350, lijkt me wel een goed apparaat.
Grtz, Marcel
-
2400 draaistellen zijn ook lekker klen en passen daardoor ook bijna altijd...
Ookaleens een combi gezien van een klaas op draaistellen van een 1200, en de kameel met draaistel van een pan U eronder ;D
-
Een plaatje toen Tilburg nog geen class 66-stalling was ;)
(http://www.raymondkies.nl/wp3.JPG)
www.raymondkies.nl
-
Danm dat noem ik nog eens een sfeer plaatje! :D
m.v.g.
Mark
-
Ik bedenk me nu dat ik ook nog wat werkplaatsfoto's heb uit '98 in Tb. O.a. een 1300 op zulke draaistellen. Ik ben alleen te lui om ze nu in te scannen ;).
Maarten
-
De 2221 heeft samen met de 2351 lange tijd bij de WpH Tb terzijde gestaan. Op 9 April 2002 werd de loc per dieplader van Vd Vlist BV naar sloperij Kroon te Wilnis overgebracht.
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/2221Tb2001jpg.jpg)
Hier staat de 2221, met daarachter de 2370, op hulpdraaistellen afkomstig van 2400-en te wachten op betere tijden. WpH Tb 2001.
Grtz, Marcel
-
Hallo allemaal,
Ben nieuw op dit forum maar dit plaatje van de binnenkant van de Roosendaalse loods wou ik jullie niet onthouden.
http://www.bndestem.nl/roosendaal/2577321/Failliet-Conrail-overgenomen.ece
Gr, Caspar
-
Beste Caspar,
Leuk plaatje dat zondermeer!
Echter hebben we ook nog een draadje op dit forum met alleen maar dingen over dee loods!
Dus wellicht is dat wel een betere plek om te posten!
Als tip wil ik wel meegeven dat je de foto beter even kan opslaap op je eigen PC en an kan uploaden hier op het forum met de knop "plaatje uploaden" hier links in het hoofdmenu.
Die site waar je naar verwijst gooit dat bericht na verloop van tijd weer van de site en dan is je link niet zo veel meer waard.
m.v.g.
Mark
-
Hierbij maar weer eens een 'nieuwe' werkplaatsfoto.
De 1735 staat als gestript casco klaar voor transport naar HKS te Amsterdam (per dieplader) Werkplaats Tilburg in 2002.
Grtz, Marcel
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/1735Tb2002jpg.jpg)
-
De 1735 staat als gestript casco klaar voor transport naar HKS te Amsterdam (per dieplader) Werkplaats Tilburg in 2002.
Maar eerst ging hij nog een keer naar binnen om de bufferbalk aan de andere zijde en enkele dakdelen te laten verwijderen ;)