BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: oudebiels op 21 November 2018, 20:28:41
-
Hallo,
Ik zag in een tv-filmpje oude engelse grootspoor stoomloks, met een aandrijving zoals op dit plaatje (Hornby model).
https://www.hornby.com/us-en/shop/locomotives/steam-locomotives/lner-j36-class-0-6-0-722-era-3.html (https://www.hornby.com/us-en/shop/locomotives/steam-locomotives/lner-j36-class-0-6-0-722-era-3.html)
Ik zie een koppelstang die drie wielparen verbindt (aan de andere zijde zal er ook wel een zitten), maar ik zie geen cylinder met de aandrijvende zuiger.
Waar zit die bij dit soort locs?
Of wordt de aandrijving anders geregeld?
oudebiels
-
Binnenliggende cilinders ;)
De cilinders liggen onder de rookkast, tussen de frameplaten. Alle bewegende delen zijn dus nauwelijks zichtbaar van de zijkant.
-
Dat was snel!!!
Heeft dat voordelen of moeten Engelsen gewoon anders zijn (zoals wel vaker :) )
oudebiels
-
Kwam niet alleen in Engeland voor. De NS heeft ook een aantal locs met binnenliggende cilinders gehad. Denk aan de 1700'en, 2100'en en 3500'en.
Wat de achtergrond is, weet ik niet zeker.
-
De achtergrond is in elk geval dat je als loc-constructeur zoveel mogelijk de bewegende massa van een loc in het midden van de loc wilt hebben. Een loc wordt geleid door de spoorstaven. Alle bewegend massa tussen die beide spoorstaven heeft weinig effect op de hele loc, maar alles wat buiten die spoorstaven hangt en beweegt brengt de loc in onbalans. Vergelijk het bv maar met jezelf met een tas met een spartelende jonge hond erin. Als je die, als je wijdbeens staat voor je in de hand houdt kun je die beweging best aan. Twee van die tassen zou ook wel gaan: de beweging verdeelt zich over afwisselend iets meer druk op het ene en het andere been. Dat wordt anders als je elk van die tassen naast je heupen houdt. Dan zorgt die onrust in die tassen ervoor dat het dichstbijzijnde been behoorlijk belast wordt, maar het andere been soms bijna loskomt van de grond. En dat aan beide zijden levert dus relatief veel belastingverschil op je beide benen op, iets soortgelijks gebeurt met de koppelwielen die dan ook soms sterk en soms vrij licht worden belast.
-
Voor zover ik weet is de reden die Gert noemt het belangrijkst: voor de bemanning van een tweecylinder stoomlok met buitenliggende cylinders schijnt een rit op topsnelheid veelal geen pretje geweest te zijn. Verder is er nog de "loading gauge", dus de omtrek die een rol kan spelen en er is ook de esthetica, nl. dat sommige ontwerpers buitenliggende "rommel" niet fraai vonden. In Engeland speelde het uiterlijk van een lok vroeger zeker een rol. Toen er na de eeuwwisseling op een gegeven moment meer vermogen nodig was werden buitenliggende cylinders noodzakelijk en werden die op steeds meer Britse loks algemeen.
Leen.
-
Niet alleen bij topsnelheid, ook bij het aanzetten willen loks met buitenliggende cilinders behoorlijk waggelen. Ik heb ergens een film over de baureihe 24, die je bij vertrek flink ziet schommelen. Daarbij komen kennelijk behoorlijke krachten op het drijwerk te staan. Overigens was smeren en onderhoud van een binnenliggende aandrijving minder eenvoudig dan met buitenliggende cilinders. Loks met binnenliggende cilinders werden toch tot na de tweede Wereldoorlog gebouwd, zoals de war department austerities (NS serie 8800) die to in de jaren 60 werden gebouwd voor de National Coal Board.
Groeten,
Gerard
-
Er zijn ook locs die buiten- EN binnenliggende cilinders hebben. Latere Duitse stoomlocs hadden dat bijvoorbeeld. Zij hadden twee cilinders buiten het frame en één cilinder binnen.
-
De meeste Franse grotere stoomlocs hadden 4 cilinders (2 binnen en 2 buiten) met compound werking (hoge en lage druk). In model is dit ook nagemaakt (echte compound werking) door ASTER. Onder andere met deze SNCF U1 loc:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190050.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190050.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190049.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190049.jpg)
En hier rijdt deze:
https://www.youtube.com/v/YiXf91pPcDs
Groet
Fred
-
Er zijn ook locs die buiten- EN binnenliggende cilinders hebben. Latere Duitse stoomlocs hadden dat bijvoorbeeld. Zij hadden twee cilinders buiten het frame en één cilinder binnen.
Ach latere duitse stoomlocs? :) Eerder de vroegere als de Br 18's. De 01, 03 en de hele Einheitsbauart loks ed zijn van later datum en waren 2 en 3 cylinder loks
Maar wat te denken van de NS 3700, 3900, 6100, 6300 ? Allemaal 4 cylinder loks met buiten- en binnenliggende cylinders.
mvg,
Ivo
-
De NS had volgens mij ook hele series loks met enkel twee binneliggende cilinders. Serie 700, serie 13/1400 grote groenen, serie 1600 rhijnbogen, serie 17/1800, serie 1900, serie 2100, serie 2900, serie 3000, serie 3300, serie 5000, serie 5500, serie 6000, de dierenloks van de HSM. In de 7000 zaten er ook nog wat, onder andere de NCS 2B tenderlokjes. Veel britse invloed op het Nederlandse stoomlocpark.
Groeten,
Gerard
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/B8A658B6-F699-4777-BD1B-466DAB69AECA.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/B8A658B6-F699-4777-BD1B-466DAB69AECA.jpeg)
Dit is het binnenliggend drijfwerk van een Grote Groene van de Staatsspoorwegen, NS-serie 1300. Inderdaad zeeeeer Engels.
Wolter
-
Kruip er maar eens in met je oliekannetje.
Gerard