(http://www.tee-classics.ch/05/pics/05-04_.jpg)
Foto: Franz Marti. Collectie: TEE-CLASSICS, http://www.tee-classics.ch (http://www.tee-classics.ch).
Ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van de Trans-Europ-Express (TEE) brengt Roco in 2007 het dieseltreinstel Aln 442/448 van de FS uit. Het zal op de komende Neurenberger Messe als 'Neuheit' worden voorgesteld.
In 1955 maakten verscheidene Europese spoorwegmaatschappijen afspraken omtrent het grensoverschreidende spoorwegverkeer. Deze sneltreinen werden in de loop der jaren onder de naam Trans-Europ-Express een begrip. Verschillende maatschappijen lieten, soms zelfstandig, soms in samenwerking met andere(n), speciaal materieel ontwikkelen. Het tweedelige treinstel Aln 442/448 was een ontwikkeling van de Italiaanse spoorwegen (FS). Er werd voor dieseltractie gekozen om het aan de landsgrenzen tijdsintensieve wisselen van loks (vanwege verschillende stroomsystemen) te voorkomen.
De treinstellen reden vanaf de zomer 1957 van Milaan via Innsbruck naar München v.v. (TEE 75/76 Mediolanum) en van Milaan over Genua en Nice naar Marseille en terug (TEE 151/156 Ligure). De tweewagenstellen hadden een gezamenlijke lengte van 56 m. De twee motoren (per rijtuig één aangedreven draaistel) ontwikkelden een vermogen van 360 kW, waarmee de trein een maximunm snelheid kon halen van 140 km/h.
Andere nieuwtjes bij Roco:
* DB Baureihe E 10, tijdvak III (= en ~)
* DB treinstel ET85/ES85, tijdvak III (=)
* DB Baureihe 185.5 "Zwarte Madonna", tijdvak V (= en ~)
* ÖBB Elok 1042.5, tijdvak IV (= en ~), kleur bloedoranje/ivoor
Op punt van uitlevering:
* Stuurstandrijtuig "Silberling", 2e klasse/bagage (Roco 45482)
Bron: Roco Club News 3/2006