BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Tim_S op 20 January 2008, 12:38:01
-
Hallo,
Ik heb een baan waarbij er alleen maar gewerkt gaat worden met flexrails. Nu had ik hiervoor een fleischmann baan met flexrails welke ik met schroefjes van fleischmann monteerde.
Echter is mijn 2e baan een smalspoorbaan met flexrails in H0m. Hebben jullie tips met het monteren van zulke flexrails op een kurkbedding? eerst met spijkertjes vastzetten en lijmen ( en dan houtlijm of een andere soort)? Of alleen spijkertjes en de grindbedding erom lijmen?
Alvast bedankt voor de tips! ( en/of verwijzingen etc.)
Met vriendelijke groet,
Tim
-
Hoi Tim,
Als je de flexrails gaat leggen op een kurkbedding, dan zou ik de rails tijdelijk vastzetten met spelden. vervolgens de grindbedding (ballast) droog aanbrengen. en geheel met "ontspannen water" besproeien met plantenspuit. Bij voorkeur nevelen. En vervolgens verdunde houtlijm er op druppelen met een pipet. (mengverhouding 1 deel water op 4 delen houtlijm) Het geheel laten drogen en dan de spelden verwijderen. Mocht je geheel weer willen afbreken hoef je alles alleen weer te bevochtigen en je kan zonder beschadigen de rails her gebuiken.
-
Ok bedankt voor de tip! Ik wist na van het benevelen al wel, maar vroeg mij af of dit in bogen zich ook goed houd. Echter zal dit wel aangezien de rails omringt is met lijm en grint.
-
Hallo Tim,
Gisteravond zat nog wat uit te zoeken voor de bouw van mijn baan. En kwam in een boek van Bernard Stein een artikel tegen over leggen van rails op kurk.
Deze man heeft zelf een lijm ontwikkelt en deze word door Heki geleverd.
Als je wilt kan ik het artikel opzoeken en eventueel door sturen.
-
Op de website van Huib Maaskant (ook actief op dit forum) zet hij bij zijn voormalig project "De Lage Zij" de flexrails vast met schroeven en ringen. Dit betreft dan wel normaalspoor, maar volgens mij is eenzelfde manier bij smalspoor ook te gebruiken met kleinere scroeven en ringen.
Groeten, Marnix
-
Aan die site heb ik ook zitten denken, kijk er zelf ook regelmatig op.
-
Misschien niet helemaal relevant maar ik had op mijn H0 baan de schroef en ring methode, voor een niet zichtbaar gedeelte, ook toegepast bij flexrails.
Het gevolg was dat bij een aantal Fleischmann loc's het verende contact aan de onderzijde daaroverheen ratelde.
De constructie ring/bolkop was dan 2 a 3 mmm hoog vanaf bovenzijde biels.
Wicher.
-
De constructie ring/bolkop was dan 2 a 3 mmm hoog vanaf bovenzijde biels.
Dan stak de schroefkop waarschijnlijk net boven de spoorstaven uit.
Volgens NEM 102 mag dat niet.
-
Als je opde site van Huub maaskant staat er dat na het ballasten de shroeven er weer uitgaan en de gaatjes opgevuldt worden.groet Bram
-
Bram, klopt helemaal. Maar Wicher had het over een situatie waar het spoor onzichtbaar is, en waar de schroef met ring (waarschijnlijk) de enige bevestiging is, en dus blijft zitten.
-
... een situatie waar het spoor onzichtbaar is, en waar de schroef met ring (waarschijnlijk) de enige bevestiging is, en dus blijft zitten.
Geheel juist. Is hier neergezet als aandachtspunt. Onbedoeld had ik wat puko's gemaakt ;D.
Wicher.
-
dan kan je ook wel punaises gebruiken. groet Bram
-
Hallo, dank voor de velen reacties!
De site van Huub maaskant is ook zeker handig!
Grtz Tim
-
Alternatief voor schroeven is lijmen.
Zelf gebruik ik textiellijm (ja inderdaad, voor het lijmen van kunststof op kurk). Je kunt de rail na het leggen nog wat schuiven tot die precies goed ligt. Dan vastklemmen en na een nachtje drogen liggen de rails prima vast.
En moet je ze onverhoopt nog eens loshalen: even een plamuurmes ertussen, en je kunt ze weer goed loshalen. De lijmresten kun je vervolgens makkelijk verwijderen.
Ander voordeel: de lijm wordt niet keihard waardoor ook de geluidsdemping beter is.
Groets, Hans