BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: tijgernootje op 03 November 2018, 16:22:55
-
De titel dekt de lading eigenlijk al.
Zoals bekend heb ik een multimuis ,de rode bedrade versie,en die wil ik blijven gebruiken voor het huidige project.
Ik kom langzaamaan op het punt dat ik moet gaan uitmaken hoe ik de wissels op mn spoor 0 baan in aanbouw wil gaan aansturen.
Logisch is voor mij de keus,dat ik aansturing via de muis prefereer,maar welke servo's en andere dingen heb ik dan nodig om dat te regelen ?
(wat komt er bij kijken ? )
Of zijn er nog alternatieven die wellicht simpeler en evt goedkoper zijn ?
Ingewikkeld en zelf iets vanaf de grond met elektronica en bouwen incl zelf solderen is voor mij zoals ik al is heb verteld een lastig iets,daar willen mn handen zelden aan mee werken en mn soldeer en electronica skills zijn van niveau 0 :-[
Alvast bedankt voor de info (y)
-
Simpel in gebruik de Cobalt IP digitals, goedkoop is het niet maar wel makkelijk.
-
Ik heb er is naar gegoocheld en door dit filmpje:https://www.youtube.com/watch?v=MNhc9BfxuqI (https://www.youtube.com/watch?v=MNhc9BfxuqI) ,rest me een vraag.
Rond de 15 min word het item getest,maar het klinkt best luidruchtig.
Ligt dat aan de maker van t filmpje of zijn die dingen zelfs met dubbelzijdig tape zo "lawaaierig"
Overigens (ken de verzendkosten niet) valt die prijs nog best mee,rond de 150 euro voor 6 gebruiksklare wisselmotoren waarbij je geen extra's ? meer nodig hebt behalve wat draad(wat je altijd moet hebben)
Mochten er nog andere ideeën/hints/tips zijn,ik hoor ze graag (y)
-
Beetje lawaai maken ze, maar dat doen veel aandrijvingen.
https://www.bentinkmodelspoor.nl/wisselmotoren/20744-cobalt-wisselmotor-digitaal-dcc-max-23v-121931.html
-
Ik heb goede ervaringen met de digitale servo's van Uhlenbrock. Hang je direct aan de baanstroom, CV's instellen voor de juiste uitslag en het werkt. Enige nadeel, ze kosten wel flink geld, 25 of 30 euro per stuk.
-
Esu Switchpilot Servo.
Die kan je volledig per servo analoog instellen op de switchpilot.
Vervolgens kan je eerste adres erin zetten.
En die werkt ook gewoon met de multimaus.
Vrijwel alle seevo’s kunnen erop.
-
Dat esu spul is best leuk,maar zonder een nog bij te kopen aandrijving om wissels om te zetten kom je nergens.
Dan gaan we dus praten over ongeveer 33 euro voor de switch pilot x 2 want er zijn 6 wissels om te zetten en 6x 14,50 of 18,- ongeveer per aandrijving.
Ik weet namelijk niet of die kunstof aandrijvingen een spoor 0 wissel kunnen omzetten,kunnen die dat niet dan moeten het dus de metalen aandrijvingen van 18,- p/st worden.
Al met al een erg prijzig geintje ::)
(tot zover het prijzigste voorstel uit de lijst tot nu toe)
Servo's van Uhlenbrock,daar heb ik ook naar zitten googelen,maar reactie's/recensies die zeggen,dat zoiets amper/slecht in te stellen is zonder een uhlenbrock centrale doen me twijfelen.
Ook hiervan weet ik niet hoe goed die dingen werken met 0 wissels,zijn er mensen die dit in gebruik hebben op een spoor 0 baan ?
-
Je kunt de slag toch instellen? Zou prima moeten werken met 0. Ook is de wissel van Lenz licht bedienbaar en ik denk dat er geen heel grote stelkracht nodig is. Servo, Cobalt, Esu, Tortoise. Denk dat het allemaal zal kunnen, het ligt aan jou wat je uit wilt geven.
-
Ik geloof dat ik mijn digitalservos van Uhlenbrock met mijn lokprogrammer en mijn CS3 heb ingesteld. De latere heb ik met de IB gedaan omdat ik daarmee makkelijker door de CV's heen loop dan met mijn CS3. Instellen is een kwestie van de handleiding lezen.
Een waarom zouden ze geen spoor 1 wissel kunnen omzetten? Het zijn geen honderden kilo's die hij in beweging moet krijgen.
-
hoi,
Logisch is voor mij de keus,dat ik aansturing via de muis prefereer,maar welke servo's en andere dingen heb ik dan nodig om dat te regelen ?
Alle servo's werken met een multimaus. Het is de decoder die de signalen van de centrale (in dit geval de multimaus) krijgt en deze omzet in signalen naar de servo's. Dus een standaard servo-decoder en servo's is voldoende. Niet te moeilijk doen. Dan heb je heel veel merken en opties tot je beschikking: Digikeijs DR4024, Esu Servoswitch, Rosoft servodecoder enzovoort. Wat je eigenlijk maar wilt en leuk vindt. Sommige zijn wat makkelijkere in te stellen dan anderen.
Groet Ronald.
-
Spoor 0 of 1 is geen enkel probleem voor Esu servo's of cobalt motoren. Gebruik ze beide al jaren zonder er verder naar om te kijken.
Groet Jaap
-
Helemaal met Ronald eens, er zijn heel veel merken (en ook zelfbouw) met voor en nadelen te koop. En spoor 1 is wel wat groter maar zo zwaar gaan wissels toch ook niet om?
Nog even terug komende op het eerste bericht
Ik kom langzaamaan op het punt dat ik moet gaan uitmaken hoe ik de wissels op mn spoor 0 baan in aanbouw wil gaan aansturen.
Logisch is voor mij de keus,dat ik aansturing via de muis prefereer, [knip]
Heb je dat zelf ook al geprobeerd? Via de Muis zou voor mij namelijk alles behalve een logische keuze zijn 8)
Als je dit echt wilt, prima. (y) Maar even checken dat je dit niet als verplichting ziet.
Timo
-
Via de Muis zou voor mij namelijk alles behalve een logische keuze zijn
Idem voor mij. Te lastig om even snel een wissel om te zetten.
Rijden met de muis en wissels omzetten m.b.v. drukknopjes op een tableau of drukknopjes in de voorkant van de baan dicht bij de bewuste wissel.
Groet Jaap
-
Bedankt voor alle reacties wederom (y)
Voor sommige zijn antwoorden en vragen die ik stelde wellicht apart omdat voor vele van jullie het gebruiken van wisselmotoren/servo's een gegeven is.
Mijn ervaring bestaat uit het testen van een conrad aandrijving gemonteerd op een plankje die verbonden was met een roco wissel,ofwel mijn 1ste test van wat gebruikt had kunnen worden op mijn laatste HO baan.
Het is ook nooit verder gekomen als die test,want zoals sommige wellicht nog weten ben ik toen overgestapt naar handbediening dmv van verenstaal ? wat onder die baan was/werd aangebracht.
Ik heb dus geen enkel benul van de sterkte van welke aandrijving ook met een spoor 0 wissel,ook niet met de instelbaarheid van de kracht die een servo of wisselmotor kan/moet uitoefenen op zo'n wissel.
(het is tenslotte mn 1st spoor 0 baan die ik probeer te maken ;) )
Vele van jullie vinden dat logisch door veel gebruik,maar ik start hier dus net mee en heb geen idee :-[
Vandaar dat ik dus ook schreef over het gebruik van de muis,dat is t enigste wat ik ken ::)
Ondertussen ben ik er achter dat met bv cobalt motoren je ook kan kiezen om die om te zetten met een druk knop of schakelaar gemonteerd aan /in /op je baan of zelfs op een schakelbord wat jezelf kan maken :angel:
Dat zou (nu ik dat dus weet) zeker een optie kunnen zijn die wellicht zelfs nog makkelijker is dan met de muis gaan "klooien"
Dat die cobalt dingen behoorlijk gebruiksvriendelijk lijken en verder geen extra electronische zaken nodig hebben is ook een voordeel (y)
Kortom ik ben een eind verder nu ik me voor het 1st echt ben gaan verdiepen in de materie 8)
En de kans is groot dat de keus op die cobalt motoren gaat vallen,qua prijs zijn ze nu per 6(dat aantal heb ik ook nodig) nu ook nog is wat voordeliger te koop (y)
-
Voor degene die nog nieuwsgierig zijn naar de uitkomst van dit verhaal,de kogel is door de kerk ;D
Ik heb mede vanwege het nu best leuke prijskaartje gekozen om te gaan voor de cobalt aandrijvingen.
Daar heb ik volgens mij het meeste lol van in allerlei opzichten.
Iedereen bedankt voor de hints en tips en ervaringen (y)
-
En ben je nu voor analoge Cobalts gegaan of voor digitale? :)
Timo
-
Voor deze ;D
https://www.bentinkmodelspoor.nl/wisselmotoren/20745-6-cobalt-wisselmotoren-digitaal-dcc-max-23v-121932.html (https://www.bentinkmodelspoor.nl/wisselmotoren/20745-6-cobalt-wisselmotoren-digitaal-dcc-max-23v-121932.html)