BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: RudyB op 02 November 2018, 12:45:29
-
Daar is ie nog een keer … de keerlus met een Arduino.
Het kan met een printje met wat transistors en andere componenten, maar dat moet je dan wel eerst maken. Ik hou van gemak: Arduino en relais-module op een plankje, bedraden, klaar. Is ook lekker flexibel … als je iets meer of iets anders wilt dan voeg je wat code toe.
Een trein die binnen rijdt wordt gezien door sensor S1. Twee relais schakelen DCC A en B binnen de loop in de juiste stand. Als de trein de lus gaat verlaten wordt ie gezien door S4 en worden de relais opnieuw geschakeld. Hetzelfde gebeurt als de trein bij S3 binnen rijdt en bij S2 de lus verlaat. Werkt ook goed bij een diagonale track binnen een ovaal of bij een Y. Voor de sensors kan elk type gebruikt worden, reed, optisch, stroomdetectie, anders. Zelf hou ik van reeds vanwege het grote gemak.
De Arduino code om dit te doen bestaat uit slechts twee regels.
Prijskaartje: nog geen €5,-.
Link naar blog met de code en overbodig filmpje dat ie werkt :). (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2018/11/01/reversing-loop-arduino-controlled/)
(https://up.picr.de/34234952mf.jpg)
(https://up.picr.de/34234767cs.jpg)
-
Sjonge, wat moeilijk. ;D
Je werkt kennelijk met reedcontacten. Die kan je rechtstreeks een bistabiel relais laten aansturen. De Arduino ertussen is overbodig.
En of je nou wel of niet een Arduino ertussen hebt, het kan nog eenvoudiger. Je kan S1 en S2 domweg parallel schakelen want ze doen precies hetzelfde. Idem voor S3 en S4.
-
Dit ziet er helder en overzichtelijk uit!! Gaaf om dit ook toe te passen op de kleine TT baan. (y)
Dank Ruud
Groetjes Jake
-
Ruud,
Je oplossing spreekt me wel aan.
Het ziet er in de video vloeiend uit. Dat leidt, ter verduidelijking, tot een vraag.
De relais schakelen (onder andere) vlak voordat de trein de lus verlaat. Het omschakelen kost een fractie van een seconde (of minder).
Is je trein in die korte tijd stroomloos?
Zie je daar wat van? Een schokje, flikkerende verlichting of iets dergelijks?
Daar zie ik je video namelijk helemaal niks van terug.
Groet, Juroen
-
@Juroen: Dat was en van de vragen die ik ook had, daarom is de test gedaan met N spoor (lichtere trein, kleiner vliegwiel) ... we zagen zelfs bij heel lage snelheden geen zichtbare hapering.
@Klaas: Ja bij sensors met open-collector of (reed)schakelcontacten kunnen S1/S2 en S3/S4 aan elkaar. Dat bespaart 2 Arduino ingangen ... zo kan je 4 keerlussen met 1 Arduino maken.
-
Rudy, mijn belangrijkste verwondering is waarom je er een Arduino tussen hebt. Of je nou reedcontacten of open collectors hebt, je kan er een bistabiel relais direct mee sturen. Dus de meerwaarde van die Arduino ontgaat me volledig.
-
Erg interessant! Ga ik denk ik maar eens uitproberen!
-
Klaas,
Is inderdaad een gegantische overkil die Arduino, maar wel leuk. Volgende stap is de 4 switches als bezetmelding terugmelden aan een computer.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Klinkt als een leuk project! Ik begin net met digitaal rijden.
Ik ken de keerlus nog vanuit het analoge tijdperk: de baan stond toen compleet stil als de keerlus er per ongeluk in gebouwd zat.
De arduinos staan al in bestelling en ik ga het over een paar weken proberen.
Is het bij het bouwen van deze digitale keerlus noodzakelijk dat je de spoorstaven isoleert of doorslijpt?
Groet,
Erik
-
@Erik,
Ja, dat is nog steeds nodig. Je keerlus moet los staan van de rest van de baan. Zie de tekening in de eerste post.
Groet Ronald.
-
@Ronald,
Ik zie het, het staat zelfs ook nog een keer beschreven in de blog.
Stom dat ik dat gemist heb :( :( :(
-
Ik heb zelfs 2 keerlussen in mijn baan, zonder electronica of wat dan ook.
Groet, Fred
-
Tri Express baan zeker. Dan kun je niet meer met 2 treinen onafhankelijk van elkaar rijden. (Zonder bovenleiding)
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Voor analoog klopt dat, maar ik rijdt digitaal.
Groet, Fred
-
Is in principe hetzelfde. Nu is je middenrail het zelfde als de puntcontacten bij Marklin.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Zou je de detectie ook kunnen doen met stroomdetectie in plaats van reedcontacten? Ik zit te denken aan een ArLoco i.c.m. Met een OKKIE...
Zie https://www.arcomora.com/arloco/
Of zit dit deze oplossing in de weg?
-
Nee hoor. Ik zelf heb voor hetSelectrix systeem hetzelfde draaien. 8 terugmelders(stroomdetektie), waarvan 4 een relais sturen. De 8 melders worden via de sx-bus gebruikt als terugmelders voor iTrain.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Hallo
De stroom voor de arduino haal je die van het hoofdspoor af, of moet er een aparte voeding gebruikt worden?
-
Beter een aparte voeding. De Arduino heeft wel een eigen voeding aan boord, maar die heeft liever geen gelijkgerichte DCC spanning met afval condensator aan de ingang.
Gewoon van een oude smartphone de usb adapter pakken. Deze kun je permenent in de Arduino laten zitten.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Hallo mede spoorder,
En vraagje : Ik neem aan dat wanneer een trein over het omschakelreed (bv) rijdt hij nog NIET over de isolatie is. Dit met name bij locs waarbij meerdere assen stroom afnemen.
groet
John
-
Inderdaad, de sectie die geschakeld wordt moet in de correcte stand geschakeld zijn voordat het eerste stroomafnemende wiel van de loc erop komt. Dit gaat vanzelf goed als het magneetje onder de trein aangebracht is voor de wielen, bijvoorbeeld op de koppeling. Zit de magneet in het midden van de loc, dan moet de reed switch minimaal een halve loc lengte voor de plek van de de rail isolatie geplaatst zijn.