BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Bas, Dordrecht op 18 January 2008, 09:26:34
-
Hallo allemaal
Afgelopen week is men in Frutigen (Zwitserland) begonnen met de eerste stappen in de richting naar een BLS Museum op het terrein van het oude station. Oude barakken en andere meuk is weggehaalt en afgebroken. Uiteindelijk moet hier een groot Museum komen te staan waar alle oude loks van de BLS opgestelt staan en af en toe bekeken kunnen worden. Een tweede "SBB Historic" zal het echter niet worden. Niet alleen kijken is mogelijk, we zijn ook druk bezig om een concept te ontwikkelen waarbij we in de weekenden met historisch materieel ritten over de Lötschberg aanbieden. Museumsmaterieel in "planmässiger Einsatz" zoals dat hier heet. Ook het oude station zal helemaal gerestaureerd worden in staat van 1910 en de oude sfeer helemaal uitstralen. De historische loks worden voorzien van technische veiligheidsinstallaties die het mogelijk maken om de loks met 1 persoon te bedienen. Dit is noodzakelijk om een regelmatige inzet te verantwoorden.
Er komt dus weer de mogelijkheid om met Ae 6/8, Ae 4/4, Ae 8/8 en een historisch treinstel (welke blijft nog even een geheim) over de Lötschberg te rijden.
Tevens denken we aan een optie om spoorwegliefhebbers te betrekken bij het onderhouden en restaureren van oude loks. onder het motto "voor wat hoort wat". Gedurende een weekend meehelpen en als beloning een rit over de Lötschberg met fotostops op speciale plekken etc.
Groeten uit Zwitserland
Bas
-
Wauw...fantastisch......
Jammer dat het zover rijden is om een weekend me te helpen maar zou daar wel zin in hebben :D
Peter
-
Je kan natuurlijk je vakantie zo plannen. 14 dagen vakantie en 2 weekenden helpen of zo.
Lijkt mij ook wel wat. Ik ga ieder jaar 2 x 2 weken naar Zwitserland, 1 x in juni en 1 x in aug/sept.
Menno
-
Hoi Bas,
Klinkt heel erg goed, ook wat betreft het meehelpen.
Is er een site waar dit gebeuren te volgen valt of hou jij ons op de hoogte?
mvg, Peter
-
Tevens denken we aan een optie om spoorwegliefhebbers te betrekken bij het onderhouden en restaureren van oude loks. onder het motto "voor wat hoort wat". Gedurende een weekend meehelpen en als beloning een rit over de Lötschberg met fotostops op speciale plekken etc.
beste bas
geef ff aan in welke vorm dit gegoten word en of er de mogelijkheid komt om vrijwilliger te worden
-
Is er al wat meer bekend?
Paar weken geleden in Frutigen wezen neuzen , maar nog niets kunnen ontdekken.
Mischien heb ik niet goed gekeken en het was ook op een zondag.
Groeten, Peter
-
Was er vorige week nog, volop hout overslag en opslag van wisselonderdelen.
Ik heb begrepen dat het museum pas over 3 jaar van de grond zou komen, nu is er idd nog niks van te zien.
Mvg, Johan
P.s. veel te stil over de Lötschberg, er gaat veel te veel door de LBT :(
-
Niet mokken Johan, er gaat nog genoeg bovenlangs..
Toen ik er was waren de meeste treinen toch wel hetzelfde ;D
Crossrail- Rola- Hangartner enz. enz.
-
Niet mokken Johan, er gaat nog genoeg bovenlangs..
Toen ik er was waren de meeste treinen toch wel hetzelfde ;D
Crossrail- Rola- Hangartner enz. enz.
Alleen Traxxen Crossrail, TRS en DB/Railion hebben geen ECTS II en zie je bovenlangs. Voor de rest gaat op dit ogenblik al heel erg veel onderlangs. In 3 weken tijd geen enkele Rola bovenlangs gezien, slechts één Hangartner en af en toe een verdwaalde Ambrogio.
Tis echt stil aan het worden..................................
Heb veel gepost bij de LBT ingang, als je ziet hoe vlok het achteralkaar aanrijdt daar mogen ze hier bij de Betuwe route nog een puntje aan zuigen. In één uur 5 treinen door de LBT en niet allemaal in de zelfde richting (vergeet niet dat de LBT nog voor 2/3 enkelspoor is)
Heb meerdere malen gezien dat een goederentrein bij Futigen net uit de tunnel is en dat de IC op volle snelheid er achteraan zit.............
Na een jaar LBT loopt het gesmeerd een iedergeval.
Mvg, Johan
-
Nou en of hebben de meeste 185 DB ETCS (die op de CH ingedeeld zijn) ....probleem is alleen vaak dat de GSM-R probeert met GSM-R Duitsland contact te maken, en dat lukt net niet ;-), en als de Lokführer niet weet hoe je een dwangkeuze kunt maken, gaat het over de berg. Overigens...veel goederentreinen (en IC) rijden vaak vanaf zaterdagavond over de berg tot Maandagochtend vroeg ivm onderhoud aan de tunnel.
Groeten
Bas
-
Was er vorige week nog, volop hout overslag en opslag van wisselonderdelen.
Mvg, Johan
Deze dus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010355_Large.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010355_Large.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010358_Large.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010358_Large.jpg)
Peter
-
Als ik ergens sta te posten, zie ik vaak net niks. :'(
En als ik dan mijn hielen licht, jawel hoor, dan komen ze voorbij.
Peter
-
@Peter, als je daar nu inloopt dan liggen er achter onderdelen voor wissels opgeslagen.
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/DB/CRW_2638_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/DB/CRW_2638_RJ.jpg)
Gezien het bewegende hartstukken betreft mag ik aannamen dat het om reservedelen van LBT wissels gaat.
Nog even over de soepelhied van de LBT...................
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/DB/CRW_2804_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/DB/CRW_2804_RJ.jpg)
Niet regulier maar komt voor twee treinen in de tunnelbak te Frutigen.
De dubbeldekker IC rijdt hier op volle snelheid (160 km/h) op het enige doorgaande spoor richting Spiez terwijl de Cis langzaam via spoor 2 de tunnelbak inrijdt richting Brig en nu vrijspoor krijgt omdat de verlate IC net de LBT uit is.
De Cis staat hier niet stil en laat zien dat het ECTS systeem alle snelheden perfect berekend om de doorstroom in de (voor 2/3 enkel sporige) tunnel zo optimaal mogelijk te laten verlopen.
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/DB/CRW_2832_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/DB/CRW_2832_RJ.jpg)
En wat de Lötschberg betreft je moet het net treffen dat je een vunzig ritje met de DB 103 184 tegen het lijf loopt :D 8)
Mvg, Johan
-
wel mooi zo,n 103. Hoef ik de mijne niet weg te doen.alleen zo,n setje rijtuigen van roco te kopen.
Arnout.
-
schop lange tijd geen nieuws hoe zit dat
-
Ja, zou er gaarne wat meer over willen horen/lezen.
Want al dit Museum klaar is lijkt het mij zeker de moeite waard, als je in de omgeving bent, een bezoek aan te brengen.
-
voorlopig wordt er ivm de kredietcrisis geen cent....ehhh rappen meer geinvesteerd. Corebusiness is nu belangrijker...het overleven van cargo...
Groeten uit Zwitserland
Bas
-
Goeden avond Bas (y)
Het is bij jullie in Zwitserland al net zo als hier
Zeggen is toch maar niet doen[der is geen geld voor beschikbaar]Het toverwoord is crisis
Het eene na het andere bedrijf gaat de bietenbrug op
Het wordt hoog tijd dat de banken weer soepeler worden , maar nee :-\
Groeten van Martin (y)
-
Begrijpelijk dat het overleven van de tent voorgaat. Dan wachten we rustig af tot het wel zo ver is.
Bedankt voor de info Bas
-
Maar goed dat ze toch nog iets van dat oude bewaren. Wat zoals "de stalmeester" ooit eens zei: "Er is al genoeg waardevols naar de kloten gegaan".
De Lötschberg en de BLS zijn niet meer wat het geweest is. Begrijpelijk (behalve die walgelijk kleuren dan) maar jammer. :(
Wie weet dat als het er komt ik er ook nog eens kom.