BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: bask185 op 30 October 2018, 11:35:28
-
Ik kwam vandaag in een filmpje tegen dat bij ballasten de ballast eerst werd nat gespoten met water en een plantenspuit voordat het werd gelijmd met houtlijmoplossing, waarom wil ik dat ook doen?? ???
Ik was laatst mn baantje aan het ballasten en ook was ik zandpaden aan het aanleggen. Bij de zandpaden werd het een zooitje, m'n water-zeep-houtlijm oplossing trok er niet lekker door heen en ik kreeg kraters in het zand rondom m'n druppels. Later deed ik er nog een klein laagje zand overheen en het zag er weer goed uit. Kan ik deze krater vorming nu voorkomen door het eerst nat te maken met een plantenspuit?? ???
-
Ja eerst nat maken. Desnoods alvast met een klein drupje afwasmiddel er in.
Wiebe
-
Die kratervorming ontstaat doordat de ballast of zand niet door en door nat is. Door vooraf met een plantenspuit erover te gaan voorkom je dit. Niet direct spuiten op de ballast vanwege meekomende dikke druppels (krijg je ook kraters van) maar omhoog spuiten richting plafond zodat het water terugkomt als een fijne waternevel. Natuurlijk vooraf even afdekken wat niet nat moet worden.
-
En die druppel afwasmiddel is cruciaal, die breekt de oppervlaktespanning van het water zodat die goed in je ballastbed vloeien kan. Ik doe het bij het spuiten (nevelen) met water als ook bij het lijmmengsel. Op die manier voorkom je de kratertjes.
De lichtere (in gewicht) ballast heeft eerder last van drijven als de wat zwaardere.
-
Ik werk al een modelbouwleven lang zonder de plantenspuit ;D
Ik breng de ballast pas aan als al de andere zaken in en langs het spoor gereed zijn. Dan zou ik alles moeten afplakken. Dat doe ik dus niet.
Ik werk met een sterk houtlijm-water-mengsel van 1:1 en absoluut met afwasmiddel, wel meer dan een druppel! Het nadeel van wat meer afwasmiddel kan de vorming zijn van bellen. Maar die prik je met iets scherps gemakkelijk door.
Ik breng het mengsel aan met een kunststof pipet.
Het mengsel is het best aan te brengen door het op een dwarsligger te laten vloeien. Het vloeit dan ook door de ballast. Via het al natte ballast kan ook. Ik laat het zo mogelijk nooit in de droge ballast vloeien en al helemaal niet druppelen want dat geeft "kraters".
Zo heb ik al vele modelbanen met succes van ballast voorzien.
Groeten, Jan
-
Je hoeft echt niet alles af te plakken. Ik leg voor het sproeien met de plantenspuit oude handdoeken over de delen die niet nat mogen worden. Wel direct na het sproeien weghalen voordat het water er doorheen is gezakt.
Lijm op de dwarsliggers probeer ik juist te vermijden. Dat droogt op als een glimmend vliesje wat een onnatuurlijk beeld geeft.
-
Ik werk met een sterk houtlijm-water-mengsel van 1:1 en absoluut met afwasmiddel, wel meer dan een druppel! Het nadeel van wat meer afwasmiddel kan de vorming zijn van bellen. Maar die prik je met iets scherps gemakkelijk door.
Ik breng het mengsel aan met een kunststof pipet.
Het mengsel is het best aan te brengen door het op een dwarsligger te laten vloeien. Het vloeit dan ook door de ballast. Via het al natte ballast kan ook. Ik laat het zo mogelijk nooit in de droge ballast vloeien en al helemaal niet druppelen want dat geeft "kraters".
Zo heb ik al vele modelbanen met succes van ballast voorzien.
Groeten, Jan
Zo deed ik het dus ook, alleen mn lijm water verhouding was eerder 1:2 of 1:3.
Het ballasten zelf was ook niet echt een probleem, maar de zandpaden, daarin kwamen de kraters. Daarvoor is het denk ik wel nodig om het eerst te spuiten met een plantenspuit.
-
Ik werk al een modelbouwleven lang zonder de plantenspuit ;D
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden :) ;)
-
Het ballasten zelf was ook niet echt een probleem, maar de zandpaden, daarin kwamen de kraters.
Klopt, ligt aan het materiaal. Ik had problemen met het zeer fijne en slecht doorlatende materiaal op de perrons. Ondergrond van lijm (of verf) voorzien en het materiaal strooien is dan ook een optie. Mijn perrons zijn nu gemaakt door meerdere dunne laagjes, dat werkte wel.
Je hoeft echt niet alles af te plakken. Ik leg voor het sproeien met de plantenspuit oude handdoeken over de delen die niet nat mogen worden. Wel direct na het sproeien weghalen voordat het water er doorheen is gezakt.
Lijm op de dwarsliggers probeer ik juist te vermijden. Dat droogt op als een glimmend vliesje wat een onnatuurlijk beeld geeft.
Oude handdoeken neerleggen is bij mij geen optie, ik werk stukje voor stukje, zoals op de foto te zien is. Van een glimmend vliesje op de (al wel geschilderde) dwarsliggers heb ik nog geen last van gehad.
(https://farm5.staticflickr.com/4764/26032259768_bfd4ffd884_z.jpg) (https://flic.kr/p/FEo8SY)2018-01-25-1-Modelbaan (https://flic.kr/p/FEo8SY) by Jan Bennink (https://www.flickr.com/photos/153095541@N04/), on Flickr
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden :) ;)
Zo is het! met groet, Jan
-
Plantenspuit? Gebruik ik niet meer.
Net als zand, daarvoor gebruik ik basaltgruis.
Krijg je ook geen kraters.
-
Steef, waar koop je het basaltgruis ?
Wiebe
-
Dat zeef ik zelf... in Zweden.
-
De plantenspuit met water moet je ook 3 druppels zeepsop bij doen om de oppervlakte spanning weg te halen. Als je er droog verdunde lijm met water op gaat druppelen krijg je klonters en kraters aangezien er teveel spanning is op het oppervlak, tevoren sproeien met wat zeepsop voorkomt dit. groetjes en succes, jake
p.s.: zet wat foto's erop van het resultaat :)
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=84631.0 foto's staan onderop
-
Om het sproeirecept nog aan te vullen:
Ik voeg wat Dettol bij om bederven tegen te gaan.
Je kunt het veel langer bewaren. ;D
Gr,
Dirk
PS,we zongen het vroeger al met z'n allen:
Lijmen Jan, lijmen met z'n allen :laugh:
-
(https://i.imgur.com/2Zf8A1S.jpg)
(https://i.imgur.com/0G61une.jpg)
-
@steef,
Ben er dit voorjaar geweest tijdens een Zeiltocht richting Estland. Had het dus ook kunnen doen.
Volgende keer beter.
Wiebe