BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: erik1 op 16 January 2008, 22:51:17
-
ik heb mijn lima 1300 loc digitaal gemaakt alleen de stroom afname is een beetje ***. Zijn er vervangende assen te koop of heeft iemand tips
-
Motor schoonmaken en wielen schoonmaken. HEb ik ook gedaan en mijne rijd nu opeens super. Net zoals mijn 1200.
-
Wielen van Lima 1300 zijn extreem gevoelig voor oxidatie. Helaas zijn er weinig alternatieven. Vroeger kon je nog weleens aan chemicalieen komen waarmee je wielen zelf kon vernikkelen. Maar door alle (terechte) milieumaatregelen is dat vrijwel onmogelijk geworden.
De enige die je mogelijk aan zoiets kan helpen (en mogelijk ook aan andere passende wielen, maar das een erg dure oplossing) is Piet Peetoom van GM&S (http://www.gmens.nl).
Hans
-
ik heb van de wielen en al een heel dun laag van af gevreest om van vuil on oxidatie af te zijn alleen de stroom door voer is erg slecht dus vandaar.
En dat vernikkelen is geen slecht idee ga is op zoek naar iemand die dat kan.
Badankt voor de snelle reactie
-
stroomafname op alle wielen maken wil ook helpen... hoe meer stroomafnemende wielen hoe minder de zaak inbrandt door vonken en zo. En natuurlijk doet ie t sowieso beter.
-
De 1300 heeft maar 4 stroomafnemende wielen. Met fosforbrons kan je meer stroomafnemende wielen maken. (moet ik bij mijn 1300 nog doen) Ik plaats misschien vandaag nog wel een foto.
De wielen affrezen is geen oplossing idd.
Heb zelf vroeger wel wielen van mijn Lima 1220 met schuurpapier schoongeschuurd. Nooit doen! Door het schuren onstaan er krassen waardoor nog meer vuil achterblijft. Floris gebruikte vroegah zelfs een vijl! :-X ;D
Maarten
-
ja, hij reed toen wel gaaf *klikliklikliklikliklik*
-
Ik heb mijn 1300 en 1200 wielen ook geschuurd maar heb er geen problemen mee ding rijd perfect. ALeen met veel lawaai
-
Heeft iemand van u ooit een lima 1300 uiterlijk 'gepimpt'? Werd het wat?
Jan
-
Moet je even kijken bi het draadje van de 1300 van electrotren aller laatste berichten zijn gepimpte lima's.
-
Hier een paar plaatjes van enkele van mijn lima 1300-en:
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/1316lima.jpg)
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/1315lima.jpg)
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/1313lima.jpg)
Locs zijn o.a. voorzien van GM&S ramen, Sommerfeldt stroomafnemers, KleiNSpoor transfers etc.
Grtz, Marcel
-
Ik heb een oude geel grijze lima (nog met ribbels) donkerblauw gespoten en gepimpt. Op beide contactstrips een 3e contactveer gesoldeerd, die drukt meteen de middelste as op de rails zodat de lok beter loopt :). Verder de jankende tandwielen met metalpolish gepolijst (ook de ruwe zijkanten) en alles dun in het lagervet gezet. Ook de ankerplaat met polish gepolijst alsmede de loopvlakken van de wielen, geloof me dat scheelt al heel erg veel. Als je analoog rijdt heb je (bijna) geen modeltorque motor meer nodig!
-
Ik heb mijn 1300 even laten draaien met een beetje Cif tussen de tandwielen. De loc loopt nu een heel stuk soepeler. De tanden van de tandwielen schijnen qua vorm niet te kloppen volgens Klaas (@Bakkie) Uiteraard de aandrijving daarna uit schoongemaakt en opnieuw gesmeerd met vaseline.
Maarten
-
Als je analoog rijdt heb je (bijna) geen modeltorque motor meer nodig!
Dat komt goed uit, want die past niet in de 1300. Wielen te hoog.
-
De tanden van de tandwielen schijnen qua vorm niet te kloppen volgens Klaas (@Bakkie)
Kun je dat uitleggen. Want ik snap niet wat je precies bedoelt.
-
Uhm, nee. Er was eerder een discussie in een draadje over Lima-aandrijvingen. Ik meende dat jij daarin een opmerking maakte over de vorm van de tanden. Wat er precies fout mee zou zijn weet ik niet meer. Ik kan het draadje ook niet meer vinden. Volgens mij ben jij meer een tandwieldeskundige dan ik ;).
Maarten
-
Nog een trucje om een lima-1300 er leuker uit te laten zien: echt tuning-style verlagen. De mijne is zo'n 3 mm gezakt, daarbij moest ik wel een stuk van de bovenkant van de motor af raggen want anders paste ie niet meer in de kap. Gewoon raggen tot je op de magneet zit, kan niet veel gebeuren. Nieuwe steuntjes in de kap maken zodat die op de goede hoogte weer op het onderstel past, hier en daar de boel slopen als t niet past en de zaak weer in mekaar klonteren. Blaoze manne, mej diejen bak, die haol wel honderdtachentig, mej gemak.