BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: BDS2006 op 08 August 2006, 22:35:04
-
heb vandaag de rode lampen doorboord, maar dat is helaas niet helemaal goed gegaan, beter gezegt, 1 lamp is netjes doorboord zonder beschadigingen, maar de anderen zijn of scheef of de ijzeren/zilvere rand om de lamp weg geboord, en daarnaast de plato onder lampen schaafpleken op gelopen.
nu is de vraag
kan dit nog hersteld worden met eventueel messing lampringen of iets anders, of is de kap nu onherstelbaar beschadigd?
en die schaafplek kan dat nog weg gevijld worden?
heb een foto bij gedaan, de zilvere randen om de rode verf lamp is bij drie gevallen weg geboord
(http://i1.ebayimg.com/03/i/07/e3/01/63_1.JPG)
-
Je stelt de vraag 2 maal.
In het draadje van de insteekledjes en hier.
Gelieve dat niet te doen.
Of je maakt een nieuwe draad, Of je stelt een vraag in de bestaande tread.
Geen dubbelplaatsingen.
Een schaafplek wegvijlen.....je zal eerder moeten plamuren. En opnieuw spuiten.
Er zijn geen lampringen voor een 1700 serie. daar zul je zelf iets aan moeten doen.
Op de foto zie ik geen schade. Hoe moeten wij nu beoordelen of iets zodanig is beschadigd, dat we een reactie kunnen geven ?
-
dat er geen ringen zijn dat is jammer, ik weet even niet hoe ik het kan oplossen.
misschien iemand die dit ook al meegemaakt heeft of iemand die iedee heeft hoe je het kan herstellen.
-
Voordat je de fout 2x maakt. Hoe heb je geboord? Toch niet met een electrische boor hoop ik?
-
Helaas wel, hoe had ik het anders moeten doen? en hoe kan ik deze kap nog herstellen? en hoe voorkom ik deze fout de volgende keer? de boor gleed weg en toen ging het scheef vandaar de lamp rand ook weg is.
-
een gaatje boren doe je stap voor stap, eerst een boor nemen met een kleinere diameter nemen en dan in een stap of 3 verder uitboren
-
is er nog een mogelijkheid om de kap te redden of is het einde verhaal, en met wat voor soort boormachine moet je gebruiken?
-
Boren gaat het veiligst met een handboor.
Dat is een houder waar je je boortjes in vast klemd en dan met je vingers een ronddraajende beweging maakt.
Voordeel: meer controle over het boren en geen kans op smelten van kunsstof delen door de wrijving.
Deze handboortjes zijn bij de betere gereedschap winkels te koop.
Neem niet het aluminium ding die ze bij Conrad verkopen, is gewoon bagger. was bij mij binnen een week kapot.
Schaf liever een degelijke metale aan.
Veel succes,
Gideon
-
Klopt voor kunststof, maar deze kap is van metaal.
In metaal maak je met een centerpunt eerst een klein putje op de juiste plek. Dan met een nieuw boortje in de hobbyboor een gaatje van pakweg 1,5 mm boren. Vooral geduld hebben, de boor moet het werk doen, niet te hard duwen. Daarna met dikkere boortjes verder ruimen tot het gewenste resultaat.
En dergelijke schade, tja.
Verzin eens wat.
Verder afwijlen en een nieuw ringetje aanbrengen?
Lamphouders zoeken die zo veel mogelijk lijken?
-
Is het plaatsen van een messing buisje de oplossing om de ringen te vervangen?
-
aan messing buisjes zat ik ook al aan te denken, waar kan je het krijgen? en hoe maak je het beste vast aan de loc ? met lijm?
zit zo'n hand boor in een stander of gewoon los net zoals een gewonen boormachine?
-
Met alle respect hoor BDS2006, maar enige vorm van zelfredzaamheid is ver te zoeken. Alles wat je nodig hebt zou je in de betere modelbouwzaak moeten kunnen vinden. Of ik nu een handboortje met google zoek, of dat je dat zelf doet...
Nog een tip voor het boren. Geen geintje, maar de boor linksom laten draaien wil ook nog wel eens helpen. Het gaat niet zo snel, maar de boor gaat niet happen. Handig voor dunwandige objecten.
-
Nog een tip voor het boren. Geen geintje, maar de boor linksom laten draaien wil ook nog wel eens helpen. Het gaat niet zo snel, maar de boor gaat niet happen. Handig voor dunwandige objecten.
Gaat dat ook werken met de dikke metalen kap van een Marklin loc?? Het lijkt me dat dit bij kunstof wel werkt maar dat het bij metaal niet echt een succes is of heb ik dat mis?
Het is niet leuk voor BDS2006 maar ik wil ook nog een keer proberen mijn Marklin 1600 loc van sluitlichten te voorzien, daarom is dit een heel interessant topic!
Koen
-
dit is wel goed voor me, heb nog een loc staan die nog moet gebeuren.
het is dus het beste met handboor, zijn die ook bij praxis te verkrijgen?
en messing buisjes, hoe dik moet die zijn en welke maat, de lamp gaten zijn 2 mm, en hoe vast maken aan de loc? met lijm of solderen?
-
Hallo BDS2006,
Volgens mij zijn de handboortjes te koop bij de plaatselijke modelbouwzaak
De messingbuisjes zijn in verschillende diameters te koop, ook met een binnenmaat van 2 mm (ook weer bij de plaatselijke modelspoorzaak).
Ik zou de buisjes vastlijmen met secondenlijm (buisje eerst in het gaatje schuiven, daarna aan de binnenkant van de kap vastlijmen) Solderen gaat niet lukken omdat de kap van een materiaal is wat niet of nauwelijks te solderen is (heet volgens mij zamac)
Succes!
-
Het linksom laten draaien van de boor kan in alle materialen. Zeer geschikt om messing buisjes te ruimen! (bijvoorbeeld) Zoals gezegd, het duurt langer, maar wel veiliger, namelijk zonder happen.
-
de volgende stap is het passen van de leds, nu zit bij de loc een lichtgeleider bij, hoe kan je het beste oplossen zodat de rode leds erbij kunnen of ook licht geleider krijgt, zijn deze los te krijgen, of is er een ander oplossing, wel de standaard lichtgeleider van de loc te gebruiken en voor de rode leds een ander?
-
wil graag weten of deze boor ook gebruikt kan worden om gaatjes te boren in de loc of andere dingen
(http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_29/BILD02.JPG)
Kolomboormachine
500 Watt
12 snelheden
geschikt voor boortjes
1,5-16 mm
gewicht: ca. 23 kilo
zuildiameter: 46 mm
boordiepte: max. 50 mm
totale hoogte: 65 cm
-
Zit een handboor ook in z'on standaard? weet iemand een leverancier/winkel die messing buisjes van 2mm binnenwand.
winkel in groningen heeft v.a. 2.1 mm, eigenlijk 0.1 tegroot of kan dit nog bewerkt worden?
-
BDS2006, tik handboor eens in bij google en dan zie je wat er bedoelt wordt. Een handboor( de naam zegt het zelf) is een boortje dat je met je hand draait zoals je een schroevendraaier met de hand draait. Johnny
-
dus net zo lastig als een boormachine, kan de boormachine van dat plaatje ook of is het niet verstandig?
-
BDS2006
Technisch gezien kan je met een kolomboor hele rechte gaten boren.
Maar als ik lees dat de kleinste boor een 1.5 is, denk ik hoe groot is de diameter van een sluitsein?
Kan je er ook linksom mee boren?
Verder moet je weten wat het minimale toerental is. Er staat 12 standen, maar als dat snel sneller snelst is heb je niets aan die boor. 60 toeren per minuut is echt nodig maar liever langzamer. En dan last but not least de prijs!
Een degelijke kolomboor, geschikt voor dit doel, kost veel geld!
Dus toch eens kijken naar een handboor?
Het word je niet voor niets aangeraden, neem ik aan.
Met vriendelijke groet,
Mark
-
Wat denk je zelf?
Voor modelbouw is zoiets als een Dremel verstandiger. Proxxon (http://www.proxxon.nl) wordt ook veel gebruikt.
Met een handboortje schiet het niet erg op in een metalen kap. Hoewel, geduld is misschien wel het belangrijkste gereedschap van een modelbouwer (na de cocktailprikker vanzelfsprekend ;D).
-
Henk, boor jij metalen kappen met een cocktail prikker? ;D
-
Kan je met een dremel ook boren? en welke is goeie je hebt vele soorten, kan je er ook oude lamp ringetje mee weg vijlen?
-
Zo'n handboortje waar het hier over gaat heet in het Engels een pin vice.
Het is een klein boorkoppje met een handvat. Hoe dat er uit ziet kun je b.v. hier (http://www.tool-up.co.uk/shop/diy/ECL121.html) zien.
-
Precies Klaas. Gek genoeg vond ik de mijne in een modelbouwwinkel. Gek he? ;)
-
.
-
Johan, ik weet wat je doet en wens je d'r nog veel plezier mee. Met een freesbank ben ik nog maar een kluns, en ben al blij dat mijn 2200 een freesaanval heeft overleefd om een motor met dubbel vliegwiel in te bouwen.
Echter, in theorie heb je gelijk, boren zijn ontworpen om rechtsom te draaien, de "achteruit" zit er alleen op om een vastgelopen boor te redden.
Maarrrr, wat blijkt in de praktijk, boren kan ook linksom! Nu noemen we het geen boren maar beuken, duwen en rammen tot er een gat in zit. Wil jij me nu uitleggen waarom met nieuwe boren tot 3x toe een kunsttof doosje naar de gallemiezen is geboord, boor vreet en wand knalt uit elkaar, klap. Fijn hoor theorie...
Dan maar links om beuken, duwen en rammen tot er een gat in zit en jahoor, een mooi gaatje. Het ging 4x zo langzaam, maar het kunststof bleef heel en er zat een gat in. Daar ging het om.
Ga me nou niet vertellen dat jij dan gewoon eigenwijs door zou gaan met rechtsom draaien.
Uiteraard zou je ook een prachtige mal kunnen maken en mooi je spulletje op kunnen spannen zodat het kunststof nergens heen kan. Maar als je resultaten wilt zien, heb je niet altijd die keuze.
Wil je ook nog weten hoe ik de cardancup uitgebeukt, -geduwd en -geramd heb van 2,0 naar 2,3mm? Die 5-kantige grafruimertjes heb ik na een verwoede poging links laten liggen.
Met immer vriendelijke groeten,
-
Veel nuttige info hier!
Hoe lang ben je met zo'n handboortje in zo'n metalen kap aan het boren voordat je erdoor bent?
Koen
-
hier een foto van de gemolensteerde loc die weer verbouwd gaat worden(http://www.mijnalbum.nl/Foto=NLGSD8MA)
-
Die foto is voor ons niet te zien, want hij staat op jouw harde schijf. ::)
-
nu staat hij erwel op
-
de eerste foto op mijn lege website, er volgen meer, ben ook met een baanplan bezig en de komende weken word de loc gerenoveerd. En daarna ga ik aan de BDs Project beginnen
-
.
-
Goh, ik had die toevoeging van Johan nog niet eens gezien.
Johan, dank voor je tip hoe ik een gaatje in een Märkin motorschildje moet maken. Dat deze situatie met geen mogelijkheid te vergelijken is met de situatie die ik eerder beschreef doet er kennelijk niet veel toe.
Ik ben werkzaam in de storingsdienst en wordt daardoor vaak met unieke situaties geconfronteerd waarbij snel en praktisch handelen geboden is. Machinedowntijd wordt niet bepaald toegejuichd. In dit soort situaties worden onconventionele werkmethoden aangeboord(!) welke een concrete oplossing bieden. Als ik daarvoor de boor linksom moet laten draaien om het gewenste resultaat te behalen, het zij zo. (zie je het verschil met je eigen werk?)
Zullen we het verder hierbij laten (ik wil hier geen heisa gaan maken) jij hebt jouw methode, ik de mijne. Gelukkig mag ik mijn verwerpelijke methode (in theorie heb je nog steeds volledig gelijk) nog wel ten gehore brengen en laat de praktikant lekker uitzoeken hoe ze het aanpakken. Aan de tips zal het niet liggen. De zaak is linksom en rechtsom besproken nu. Maar kom verder niet aanzetten met "onzin uitkramen", ok? Als mijn methode voor mij gewerkt heeft, is het kennelijk geen onzin, hooguit wat ongebruikelijk.
-
Hallo,
wat voor soort boor word hier gebruikt en onder welke naam is die hier te verkrijgen? en wat voor toerental heeft ie?
(http://www.x-train.de/images/TuT/ghbohren/216l6.JPG)
-
Het ziet er zo uit als ik de foto's van de bijbehorende site bekijk dat het een Proxxon is in een soort frame. ???
groet, Mark
-
ik heb een foto gevonden van een van de apparaten, maar wat voor sooort houder is dit, die heb ik nog niet gevonden, weet iemand welke dit is?
(http://www.netshop.nl/shop/proxxon/contents/media/t_prox28606.jpg)
-
Nu de bankschoef nog die op de foto word gebruikt, zodat de kap stevig vast zit en niet verschuift, weet iemand welke merk en type de bankschoef is?
-
Als ik het zo zie op het plaatjke zit daar ook iets van een bankschroef cq. klem op om je object vast te zetten..
Gr,
Bart
-
heb een speciaalzaak voor Proxxon maar de bankschoef met dat ding erop kan ik nog niet vinden, weet ook de typenummer niet
-
Kijk eens hier (http://84.244.158.123/~proxxon/detail.php?id=138)
Gr,
Bart
-
Ik vond over boren in lokomotiefhuizen toevallig de volgende link (is een deeplink)
http://www.x-train.de/tut/ghbohren.htm (http://www.x-train.de/tut/ghbohren.htm)
Vind ik nogal heftig. Heel mooi als je die spullen beschikbaar hebt, maar ik prefereer de methodes die voor de gemiddelde modelspoorder haalbaar zijn.
Voorbeeld: ik moest laatst de opgeschilderde sluitseinen van een Roco blokkendoos doorboren omdat ik ze werkend wilde maken. Het sluitsein is weergegeven als een bolletje in een rand. Om precies middenin het bolletje uit te komen heb ik een simpel boormalletje gemaakt. Een stripje staal met een gaatje van 1mm er in. Dat heb ik op het bolletje gelegd en toen kon ik de boor precies centrisch op het bolletje krijgen. Als het bolletje weggeboord is ben je het houvast voor de mal kwijt, maar dat is niet zo erg want dan zit er inmiddels een deukje wat er voor zorgt dat de boor op zijn plaats blijft. Geboord met een 1mm boortje in een losse boorkop, dus met de hand rondgedraaid. En rechtsom natuurlijk, anders "bijt" zo'n boortje niet, daar moet ik Johan helemaal gelijk in geven.
Plaatje:
(http://people.zeelandnet.nl/zondervan/sluitseinboren.gif)
-
ik heb de loc in de thinner gezet, hoelang moet hij in de thinner en is dan alles eraf?
-
Tot alles er af is lijkt me. Dat kunnen wij dus niet voor je bedenken, dat moet je zélf bekijken. ;)
-
Mijn advies:
Pak je kap, hernummer deze naar 1838 geef met de moker een jens op de neus, span hier een stukje blauw plastic over en zet deze op een zijspoor ;D
Ook mijn advies :
Koop een dremel/proxxon, neem een paar stukken metaal en hout, boor eens een gat en ondervind wat voor jou het lekkerst werkt.
Eerst even alles proberen voor je het op je kap probeert, dat doe ik ook nog steeds, en zo leer ik nogsteeds vanalles ;)
BTW Boren met een rechtsdraaiende boor gaat echt wel hoor, duurt echt lang, maar ik heb ook zo eens iets geprobeerd en het werkt echt !
Nu doe ik het echter niet meer wegens gebrek aan geduld ;D
-
Hier een foto van de loc na de thinnerbad ;D
(http://www.mijnalbum.nl/Foto=MSS63448)
-
Zo zie ik die M* locs graag! ;D
-
en nu weer mooi herspuiten, dat gaat een klus worden, maar wel een mooie uitdaging, hij krijgt nr 1856 met wapen Hoogeveen. Komt bij mij gewoon achter/voor de ICRm stam
-
ik heb ontdekt dat er een heel klein inhammetje zit van de boor, toen de gaten waren geboord, hoe krijg je dat weg of kan ik het beter laten zitten?
-
nog even trug te komen op die mooie boor tafel van die site
is allemaal van proxxon behalve die blauwe bankschroef
is leuk spul maar redelijk prijzig voor een paar gaatjes
http://84.244.158.123/~proxxon/_IMG/72696654127100_KT70%20(Medium).jpg (http://84.244.158.123/~proxxon/_IMG/72696654127100_KT70%20(Medium).jpg)
Verder wens ik onse 1700 knutsellaar veel succes.
Probeer dingen allen eerst goed uit voor dat je je model verder sloopt.
Wees niet te haastig en neem de tijd.
-
blauwe bankschoef had ik ook niet gevonden, en er zit nog iets over die kap heen?
-
Die blauwe bankschroef is een standaard huis tuin en keuken bankschroef.
Te koop bij iedere bouwmarkt.
En wat er tussen zit is volgens mij gewoon schuim tegen beschadiging van het model.