BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: ronnie op 08 August 2006, 20:21:01
-
Geachte mede Spoornisten,
Ik rij 3 rail digitaal. oftewel Marklin digitaal.
Nu heb ik met elke orginele orginele fabrieks Roco Hippel AC digitale loc hetzelfde probleem:
De loc schokt, houdt in tijdens het rijden en stopt ook zo hier en daar.
Soms komt hij dan weer tot leven en soms ook niet.
Als ik m een beetje verplaats doet hij t weer even.
De laatste loc die ik geprobeerd heb was splinternieuw. In totaal heb ik er 4 geprobeerd, en allemaal hetzelfde probleem.
Met andere Roco locs totaal geen probleem.
Wie weet wat hier aan de hand is en hoe dit op te lossen???
Bedankt voor het meedenken/schrijven.
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=262.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=262.0)
Lees dit draadje eens door, wie weet staat hier je antwoord.
mvg,
Sander
-
De locjes zijn helemaal nieuw, dus er zit nog geen vuil bij de contactpuntjes.
Er moet dus een andere oorzaak zijn......... ???
Wie heeft een idee?
-
Floris beschrijft ook een methode om de stroomafnemers anders te monteren.
Kan je ook nog proberen.
mvg,
Sander
-
Heb zelf ook vorige week een nieuwe strukton esther vorige gekocht. Reed ook voor geen meter maar na de boel uit elkaar gehaald te hebben en alle stroomafnemers en wielen eens goed te hebben schoongemaakt, reed ie een stuk beter.
Hij stopt nog steeds af en toe en de trekkracht is zeer matig (komt door het lage gewicht en geen anti slipbandjes denk ik), maar veel beter dan voorheen.
Met drie rail zou ie beter moeten rijden dan mijn 2 rail versie (er vanuit gaande dat de sleper wel goed contact maakt.
mvg
Rene
m
-
Is toch eigenlijk een beetje teveel van t goede dat je een nieuwe loc moet gaan repareren omdat hij t niet goed doet?
-
In laten rijden zoals Roco het zegt. Mocht dit niet helpen. De loc door Roco laten maken.
Want een nieuwe loc zelf repareren is inderdaad van de gekke. Je hebt 2 jaar garantie en recht op een goed product. Ik repareer nooit een lok in de garantie periode. Dat mag de handelaar dan wel fabrikant doen. En dat hebben ze altijd tot nu toe tot volle tevredenheid gedaan.
Want daarvoor betaal je ook.
-
mja, och, dan ben je je loc steeds weer een tijd kwijt... persoonlijk rommel ik liever zelf wat aan. Dat roco wel een vliegwiel en andere overbrenging in de loc zette maar de baggerstroomafname zo liet snap ik ook niet.
-
Ik heb meer treinen dan geld. Maar als je zo je loc kapot maakt dan kan je wel problemen krijgen met je garantie.
-
Ik heb meer treinen dan geld. Maar als je zo je loc kapot maakt dan kan je wel problemen krijgen met je garantie.
Ik snap geen fluit van wat je nu wilt zeggen. Leg eens uit!
-
Simpel als je gaat rommelen en je maakt je lok kapot. Dan staat Roco in zijn recht om te zeggen omdat je zelf je lok hebt kapot gemaakt heb je geen recht meer op garantie. Dat zullen ze zeker zeggen als je bent uitgeschoten met je soldeerbout. Ik repareer in de garantie periode nooit een lok of je moet precies weten wat je doet. Want voor de garantieperiode van 2 jaar die je tegenwoordig hebt op elke loc betaal je per loc zoveel euro voor of je dit nu wilt of niet.
-
Hallo, Deze jongen vraagt om een technische oplossing en niet allerlei andere raadgevingen. Dus daarom mijn oplossing.
Dit verschijnsel doet zich voor bij elke Hippel op 3 rail. Mag niet mogen maar helaas wel zo, ook reine wist het niet helemaal , dus hebben we het zelf maar uitgevogeld.
Terug naar je dealer is het beste, hoewel hij nu ook een probleem heeft , want hij kan het niet meer bij de importeur neerleggen.
Ik weet van enkele mensen dat de volgende zaken kunnen helpen,
A; de sleper afstelling is heel kritiek, iets te veel of te weinig spanning en het gaat al mis, dus door zeer voorzichtig iedere keer iets bij stellen en maar kijken.
B: zeer belangrijk, de optrekvertraging van de decoder uitschakelen, want zodra hij weer spanning krijgt, loopt de lok enkele milimeters naar voren en krijgt dan weer even geen stroom, als de vertraging uitgeschakelt gaat hij iets makkelijker over dode punten heen.
C: dit is wat lastiger , maar je kunt de stroomslepers die aan de wielen zitten ook zo bijbuigen dat ze goed contact maken met de wielen die voor de massa moeten zorgen.
Probeer het maar.
Groeten
Brutus
-
tja Davy, moet je gewoon mar zien je loc niet kapot te maken als je zelf gaat klussen. ;D
-
Hallo,
Begin 2005 had ik ook een Hippel besteld, toen ik hem op ging halen bleek het wel een zeer beroerd exemplaar te zijn tijdens de testrit. De verkopers vonden dit ook en de technische man zag geen heil in sleutelwerk, dus werd er een nieuwe besteld. Toen nummer 2 binnen kwam bleek deze wat beter te rijden dan de eerste.
Thuis gekomen heeft ook deze nog geen heel rondje zonder haperen af kunnen leggen (het leek wel een tweerailmodel) ;D. Ook het slingeren en hobbelen was verschrikkelijk.
Nu vind ik dat Davy wat betreft het garantie verhaal in principe wel gelijk heeft, maar hoe lang kan iemand aan een loc van 170Euro gaan zitten sleutelen, zodat het ook nog wat wordt. Niet zo heel lang dus.
Voor mij waren er op dat moment twee mogelijkheden.
- Geld terug eisen en loc weer inleveren (maar dan geen Hippel).
- Me er bij neerleggen dat ik een zeperd gekocht heb en deze zelf
maar verbeteren ( en dan wel een Hippel). Het werd dus de tweede
mogelijkheid.
Verbeteringen:
> Het eerste dat opviel na plaatsen op de rails was dat de bufferbalk
aan de voorkant scheef zat. Bleek te komen door gietvliezen op het
metalen gedeelte. Gietvliezen verwijderd > OK.
> Aan de binnenzijde van de wielen zaten zaten "gietpuntjes", deze
bleven achter het locframe hangen. Gescheurde krukken tot gevolg.
Had ik te laat in de gaten. "Gietpuntjes"zijn makkelijk weg te snijden.
> Goed naar het verhaal van Floris gekeken en naar eigen wensen
aangepast.
> Stroomafname van de eerste en tweede as heb ik eruit gehaald en
van fosforbrons nieuwe stroomafname op de flenzen van de wielen
gemaakt net als bij de achterste as.
> De eerste en tweede as hebben ook meer vertikale bewegings
mogelijkheid gekregen, door montage van extra onderlegringetjes
tussen het metalen gedeelte en de plastic onderkant, ter plaatse van
de voorste schroef en de schroef door de sleper. Als veer dient bij de
voorste as een van fosfor blik gemaakte dwarse bladveer boven de
nylon bus, de tweede as wordt door de nieuwe stroomafnemer naar
beneden gedrukt. De stroomafname is nu goed.
> Aan het hobbelen van de loc kan nog wel wat verbeterd worden, dit
komt volgens mij door de wrijving tussen krukken en het plastic
gedeelte. Moet ik nog maar eens naar kijken.
Groeten Jan.
-
Nog een kleine suggestie van mijn kant. Hondekoppie, kan het zijn dat de Hippel je lichtste loc op je baan is? Als dat zo is kan het ook vervuiling van de baan zelf zijn. Je andere locs rijden dan wel omdat ze door een groter gewicht net wat beter contact maken (ondanks de vervuiling).
Remedie is dan dus rails poetsen.
Zo niet, veel sterkte gewenst!
-
Ik heb deze loc ook gekocht via mijn hofleverancier.
Deze melde meteen dat de stroomafname erg slecht was en dat hij hem kon veranderen. Natuurlijk voor een kleine vergoeding.
Toen ik hem kocht werd er een proefrit gemaakt op zijn testbaan. Hier kon de hippel op stand 1 al rijden. De loc kroop voorbij echt geweldig ;D
Dus ik ben blij dat mijn leverancier het gedaan heeft. Hierdoor behou ik de garantie en ik heb er nog geen ervaring in om het te kunnen wijzigen.
Ook thuis kan de hippel kruipen over de baan.
Raymond.
-
wie was je leverancier?
Groet,
Arkadas
-
Ik weet dat in ieder geval HenH uit goude aangepaste hippels levert, maar hun truukje is ook vrij simpel zelf te doen, als je:
- het model uit elkaar durft te halen
- een beetje kunt solderen
- fosforbrons stripjes hebt
- een klein tangetje hebt om het fosforbrons de juiste vorm te geven en op maat af te knippen.
Bij HenH werd tegen mij gezegd dat er ook wat materiaal weggesneden moet worden uit de hippel. Dit was bij mijn exmeplaar niet nodig. Je moet dan wel een soldeerbout hebben met een dunnen punt en een vaste hand.
Het verbeteren is heel simpel: hippel uit elkaar halen, stroomafname stangetjes weggooien
dan in zo'n: --^-- soort vorm buigen waar bij het puntje ver genoeg naar binnen kan steken door de opening onderin het frame waardoor de oude stroomafname liep. Dan de soldeerbout ertegenaan en het zit vast. Pootjes goed buigen, model in elkaar zetten en klaar is .........(zelf invullen).
Sander
-
Nee, ik heb lichtere locjes die t wel goed doen, ook van Roco toevallig.
Het is gewoon de massa die het niet goed doet.
Erg slordig dat een fabrikant dit verkoopt......