BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Gert1 op 16 January 2008, 13:05:22
-
Sinds de nieuwe dienstregeling rijden er (weer) interessante internationale treinen door Nederland. Het valt zelfs outsiders op. Zo wist mijn vrouw onlangs te melden dat ze een kleurrijke trein had gespot op de lijn Utrecht-Anrhem en dat daarin rijtuigen reden met de naam 'Jan Kiepura' erop.
Nu wist ik al dat de Jan Kiepura rijtuigen hier sinds kort ook te zien zijn en dus ben ik eens op zoek gegaan naar modellen hiervan.
Bij LS Models trof ik twee aangekondigde setjes aan:
46023 Bcvmz-rijtuigen die kennelijk bij de DB staan ingeschreven
48002 WLABdmnu-rijtuigen van de PKP
Wie weet welke van de twee rijtuig-type hier in Nederland komen?
Of wellicht beide typen?
mvg,
Gert
-
Binnen twintig seconden twee sites gevonden die je vertellen welke rijtuigen er in de Jan Kiepura meerijden...
http://de.wikipedia.org/wiki/EN_Jan_Kiepura
http://www.fernbahn.de/
-
O jee... :-[
Toch bedankt Luc.
mvg,
Gert
-
Binnen twintig seconden twee sites gevonden die je vertellen welke rijtuigen er in de Jan Kiepura meerijden...
http://de.wikipedia.org/wiki/EN_Jan_Kiepura
http://www.fernbahn.de/
Als je die twee sites nauwkeuriger bekijkt, zie je dat de eerste niks zegt over de samenstelling van wat in Nederland als trein 347/346 rijdt. De tweede link is heel nuttig, maar geeft geen informatie over kleurstellingen en in dit geval ook niet over wie de rijtuigen stelt.
Treinpaar 347/346 bestaat in Nederland uit meerdere treindelen, het is dus een bonte verzameling. In het "Jan Kiepura"-treindeel zitten in die blauw/grijze kleur een PKP Bdhmnu zitrijtuig en twee PKP WLAB; DB Bcvmz-rijtuigen in die kleur bestaan inderdaad ook, maar lijken niet (meer) specifiek in die trein te rijden.
Voorbeeld van trein 346, 13-12-2007: RN 1600, CD WLABm (blauw met gele strepen), Bcvmbz, Bcvmz, Bomz236 (alle verkeersrood), PKP Bdhmnu (blauw/grijs), Bcvmbz (verkeersrood), twee PKP WLAB (blauw/grijs), BC WLAB (lichtblauw), RZD WLAB (rood/blauw), WLABmz173, Bcvmz, Bomz236 (alle verkeersrood).
In dit geval dus geen blauw/grijze Bcvmz, CNL-blauwe bak of bakken in de nieuwe C N L-kleur, maar het is maar een voorbeeld. Een keer zelf gaan kijken kan nooit kwaad natuurlijk...
Julius
-
Treinpaar 347/346 bestaat in Nederland uit meerdere treindelen, het is dus een bonte verzameling.
Dat was mijn vrouw dus ook opgevallen; ze noemde het "een leuk, kleurrijk treintje"... :)
Een keer zelf gaan kijken kan nooit kwaad natuurlijk...
Heb je gelijk in. Ik moet weer eens naar Arnhem.
Ga ondertussen maar eens uitzoeken of ik dan wel wat heb aan de door LS Models aangekondigde Jan Kiepura-rijtuigen.
mvg,
Gert
-
Dat was mijn vrouw dus ook opgevallen; ze noemde het "een leuk, kleurrijk treintje"... :)
Dat zijn wel meer nachttreinen op het moment, enerzijds door de exotische rijtuigen, anderzijds doordat de AZ/NZ/CNL/C N L-kleurige rijtuigen vrolijk door elkaar rijden.
Buitenlands spul komt overigens ook in trein 301/300 naar Nederland; daarin lopen vier ÖBB-rijtuigen mee. Zo'n Bcvmz 'Jan Kiepura' is er ook al in gezien...
Julius
-
Die Bvcmz248ers en Bvcmbz249.1's in de Jan Kiepura huisstijl rijden inmiddels in alle treinen die v/n Nederland rijden. Op somda (http://www.somda.nl/www/forum/3981/) loopt een topic over waarin alle spots van dit soort treinen geplaatst worden.
Groetjes Michiel
-
Tijdens mijn verdere zoektocht naar informatie over treinsamenstellingen kwam ik de volgende interessante site tegen:
http://vonderruhren.de/aachenbahn/seiten/internat.php
Klik vervolgens op een van de links op die pagina en je krijgt niet alleen in woord, maar ook in beeld (tekeningen) treinsamenstellingen te zien. Als je met je muis over de rijtuigen beweegt, krijg je per rijtuig meer informatie.
Erg fraai gemaakt!
mvg,
Gert
-
Klopt, erg handige site...jammer dat hun scope beperkt is tot de Euregio rond Aachen. Maar ach, you can't have it all ;D.
-
En ook jammer dat de RIC AB en de D van de SBB rijtuigen die reden in de trein 496/7 Amsterdam Maastricht Pisa nooit door Liliput zijn uitgebracht. De overige A en B's wel (maar niet foutloos). Markt voor LSM of Roco?
-
Voor de mensen die een korte nachttrein willen hebben, de CNL40347 Borealis(Kopenhagen)/EN347 Jan Kiepura( Warszawa/Minsk/Moskva)/CNL379 Kopernikus(Praha) reden vandaag anders dan normaal en waren gesplitst in 2 treinen.
De eerste reed een uur eerder( door werkzaamheden) officieel en reed als EN349 Jan Kiepura/CNL379 Kopernikus en had 10 rijtuigen, het deel naar Praha miste z'n zit rijtuig.
Door problemen in het reserveringssysteem reed de CNL40347 Borealis als losse trein onder treinummer 300347 en deze was als volgt samengesteld:
RN1603
Bomdz236.9 84-90 208-0
Bvcmz248.5 50-91 012-3
Bvcmbz249.1 59-90 033-1
WLABmz173.1 72-90 009-4
groetjes Michiel
Ps; zie voor meer info somda (http://www.somda.nl/www/forum/3981/)
-
Hey,
Ik ga zeker de Jan Kiepura in model maken maar dan op het poolse gebied.
Groeten,
Martin nuij
-
Hallo Martin,
Is het je bekend dat LS models het rijtuig in HO uit gaat brengen onder nummer46023 in 2008/2009?
Dat staat in ieder geval in hun nieuwe catalogus.
Mvg Ad M.
-
Hallo Martin,
Is het je bekend dat LS models het rijtuig in HO uit gaat brengen onder nummer46023 in 2008/2009?
Dat staat in ieder geval in hun nieuwe catalogus.
Mvg Ad M.
Ja zeker, ik wist dat al vorig jaar ergens in mei.
Maar i kwacht nog steeds.
Maar ik ga ook de Ost-West Express kopen en de wagon naar Minsk. :)
Groeten,
Martin nuij
-
Hallo Mensen,
Voor de mensen die Jan Kiepura na willen gaan maken is dit misschien wel een leuke site.
Hij is dan wel pools maar zo veel tekst staat er niet:
http://www.intercity.pl/?page=rozklad_jazdy&ph_center_start=show&tsr_id=1286 (http://www.intercity.pl/?page=rozklad_jazdy&ph_center_start=show&tsr_id=1286)
Hier zie je de tijden en de treinsamenstelling.
Maar houd wel met 1 ding rekening.
Dit is de treinsamenstelling zoals hij in polen rijd.
Zo ga ik er dus mee rijden.
Voor de mensen die hem wil hebben zoals hij in nederland rijd moet dit er bij:
Railtop: 35511
Railtop: 35512
Railtop: 35513
(http://www.tee-usa.com/store/media/rail35511.jpg)
Van deze wagon moet er dan 1 in zitten.
Dan heb je nog 2-3 DB nachtzug wagons nodig want die gaan naar Kopenhagen.
Dan heb je nog de Ost-West-Express nodig.
Die word ook door LS Models gemaakt.
48010
48011
(http://www.railfaneurope.net/pix/ru/car/RIC_WLABmee/Frankfurt/RZD_WLABmee_Frankfurt_1.jpg)
Dan heb je ook nog de wagon naar minsk nodig.
48015
(http://i31.tinypic.com/rclfg7.jpg)
Maar nog maals het bovenste gedeelte is voor de poolse rijders.
En het onste gedeelte voor de nederlandse rijders.
Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.
Groeten,
martin nuij
-
Op het plaatje hieronder zie je sterrenbeeld van de Grote Beer met Poolster op het einde.
SK
-
eehhh..... ik zie geen plaatje. alleen er boven maar niet eronder
-
Voor de mensen die hem wil hebben zoals hij in nederland rijd moet dit er bij:
Railtop: 35511
Railtop: 35512
Railtop: 35513
Het rijtuig met het 'steelpannetje' erop heb ik inderdaad enkele keren hier in NL gespot.
En ik was dan ook blij met de aankondiging door Railtop. 'Was', want Railtop verkeert sinds december in problemen en het is nog maar zeer de vraag of dit model nog uitkomt.
In Tsjechie wordt het overigen in een zeer beperkte oplage wel te koop aangeboden in H0, maar helaas op basis van een verkort rijtuig (met te weinig ramen).
mvg,
Gert
-
Het rijtuig met het 'steelpannetje' erop heb ik inderdaad enkele keren hier in NL gespot.
En ik was dan ook blij met de aankondiging door Railtop. 'Was', want Railtop verkeert sinds december in problemen en het is nog maar zeer de vraag of dit model nog uitkomt.
In Tsjechie wordt het overigen in een zeer beperkte oplage wel te koop aangeboden in H0, maar helaas op basis van een verkort rijtuig (met te weinig ramen).
mvg,
Gert
Hallo,
Ik ga zelf oost europees rijden, dus wil ik dit rijtuig ook.
Alleen komt hij niet aan de Jan Kiepura bij mij maar aan een andere trein :)
Maar wat zeg je me nou :o
Dat het model net uit komt?? :(
Dat is niet best, laten we hopen dat het wel door gaat...
Maar wat is er dan aan de hand met Railtop?
Groeten,
Martin Nuij
-
Railtop werkte samen met LS Models. Het grootste deel van de modellen zouden gemaakt gaan worden door Modern Gala. Echter sinds de problemen met de uitlevering van de NS/SBB TEE RAm is er onenigheid tussen Railtop en LS Models en heeft Railtop laten weten dat ze op de beurs in Neurenberg helaas niets nieuws konden aankondigen en dat de uitlevering van geplande modellen onzeker was.
Erg jammer allemaal. Maar wie weet neemt LS Models het rijtuig t.z.t. wel in hun planning op. Gezien het feit dat in de nieuwste LS Models catalogus ook al enige Oost-Europse modellen zijn aangekondigd, zou me dat niet verbazen.
mvg,
Gert
-
Erg jammer allemaal. Maar wie weet neemt LS Models het rijtuig t.z.t. wel in hun planning op. Gezien het feit dat in de nieuwste LS Models catalogus ook al enige Oost-Europse modellen zijn aangekondigd, zou me dat niet verbazen.
mvg,
Gert
Hallo,
Zo he, dit is wel balen ja :(
Maar ik wist helemaal niet dat hun samen werkten.
Weer wat geleert ;)
Maar LS maakt niet zo veel oost europees hoor...
Alleen de Jan Kiepura, ost West en de wagon naar Minsk.
Maae we zullen afwachten hoe het afloop.
Bedankt voor de informatie want dan ga ik het in de gaten houden.
Groeten,
Martin Nuij
-
Op het Modellbahn-forum van DSO is een post van de constructuer van LS models te vinden met een CAD-tekening van het slaaprijtuig type WLABmee: link (http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?10,3710643)
Martijn
-
Op het Modellbahn-forum van DSO is een post van de constructuer van LS models te vinden met een CAD-tekening van het slaaprijtuig type WLABmee: link (http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?10,3710643)
Martijn
Weet je hoe gaaf Martijn :D
Ik ben er echt blij mee.
Dat betekent dat ze er wel mee bezig zijn.
Hopelijk is hij er dan rond december.
Maar dan vind ik tog 1 ding raar.
Je ziet banken in dat rijtuig. ???
Het is tog echt een slaaprijtuig hoor, waarom zetten ze er dan banken in ???
Groeten,
Martin Nuij
-
Als je de banken om klapt wat zou er dan verschijnen in het echt. Nou bij ls models zitten de bedden er netjes bij in een zakje.
-
Nou bij ls models zitten de bedden er netjes bij in een zakje.
Hallo,
Ik hoop het.
Want ik heb geen zin om er aan te gaan knutselen.
En dit vind ik wel slecht.
Letten ze op zo veel details, en maken ze geen bedden.
Dat vind ik echt een min punt.
Maar als ze bedden mee leveren.
Hoe moet je die dan bevestigen.
Met lijm of met kleine schroefjes.
Want vergeet 1 ding niet.
Je hebt couchettes en slaapplaatsen.
De couchettes hebben 6 bedden.
En de slaapplaatsen hebben 4 t/m 1 slaapplaats.
De duitse wagons hebben de couchettes, dus de klapdeur.
Ik hoop dat ze daar ook rekening mee hebben gehouden.
Dan moeten ze wel heeeeeeeeeel veel bedden meeleveren.
er zitten namelijk 12 of 13 coupes in, nou 6 bedden per coupe dat betekent 6x12=144 bedden voor 12 coupes en 156 bedden voor 13 coupes..
Wie gelooft dit, dat LS zo veel zou mee leveren?
Groeten,
Martin Nuij
-
Ik heb zelf een rijtuig van ls models. EEn bvchm en ik kon alle banken vervangen door bedden. Gewoon standaard zitten die erbij. Je kund de banken er zo uit halen en de bedden er voor in de plaats klikken dit heb je echt zo gedaan.
-
Even kleine aanvulling; couchettes met 4 bedden zijn er ook zat en zijn ook bijna in iedere CNL te vinden. De standaardtypes zijn de Bvcmz248(.5) en de Bvcmbz249.1 één van deze 2 heeft 6 ligplaatsen per coupé de ander 4( ik zo ff niet uit m'n hoofd welke wat heeft)
Groetjes Michiel
-
Oke dat is wel goede service dan.
We zullen zien hoe het gaat worden met de Jna Kiepura rijtuigen.
Groeten
Martin Nuij
-
Zo vandaag reden er 3 CNL treinen door eindhoven en wie stond die te fotograveren ;D Als je de foto's wilt zien dan zal ik ze vanavond even posten. Ik heb alle rijtuigen ook appart. Dus ik kan de 3 samenstellingen van vandaag mailen naar de liefhebber. Ik ga zelf denk ik toch maar een cnl trein maken met 4 rijtuigen in het blauw van cnl zelf vind ik toch het mooiste.
Marcel
-
Hallo,
Sinds wanneer rijd de Jan kiepura langs eindhoven?
Dat is nieuw dan...
Groeten,
Martin Nuij
-
Die WLAB heeft dus 2 of 3 bedden per coupé, geen 4 of 6, dat is alleen bij couchetterijtuigen het geval volgens mij. Bij een WLA zijn er standaard 2 bedden, bij een WLB 3. Tegenwoordig zijn de meeste rijtuigen echter WLAB's wat inhoudt dat er naar behoefte 2 of 3 bedden opgeklapt kunnen worden.
-
Hallo,
Sinds wanneer rijd de Jan kiepura langs eindhoven?
Dat is nieuw dan...
Groeten,
Martin Nuij
Dat is niet heel nieuw dat is door de werkzaamheden tussen Utrecht en de Duitse grens. Info over werkzaamheden is op div. plekken op internet weken van te voren al te vinden ;)
Groetjes Michiel
-
Die WLAB heeft dus 2 of 3 bedden per coupé, geen 4 of 6, dat is alleen bij couchetterijtuigen het geval volgens mij. Bij een WLA zijn er standaard 2 bedden, bij een WLB 3. Tegenwoordig zijn de meeste rijtuigen echter WLAB's wat inhoudt dat er naar behoefte 2 of 3 bedden opgeklapt kunnen worden.
Laat is het anders zeggen.
Het Duitse gedeelte is couchette en het Poolse gedeelte zijn slaapplaatsen.
Dat is misschien makkelijker van elkaar te onderscheiden.
Dat is niet heel nieuw dat is door de werkzaamheden tussen Utrecht en de Duitse grens.
Dat wist ik helemaal niet.
Dan maakt hij wel een grote omroute zeg, als hij helemaal via eindhoven moet.
Stopt hij dat ook niet in rotterdam en schiphol?
Groeten,
Martin nuij
-
Ipv. Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Emmerich gaat het nu Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Venlo, zie ook www.somda.nl
Groetjes Michiel
-
Ik zeg prima route dit via Eindhoven ;D Moeten ze vaker doen. Heb nog nooit zoveel verschillende soorte rijtuigen gezien op 1 dag.
-
Zo vandaag reden er 3 CNL treinen door eindhoven en wie stond die te fotograveren ;D Als je de foto's wilt zien dan zal ik ze vanavond even posten.
Graag!
mvg,
Gert
-
Beste Gert,
Ik moet nu bijna weg naar school ik ga zo op excursie naar berlijn. MAar als ik volgende week zondag terug ben dan zal ik ze posten. Ik moet ze namelijk eerst verkleinen in paint anders kan de uploader het hier niet aan. Ik heb dus de 2 cnl treinen van vandaag en de EN trein. Wil je van elk rijtuig een foto. Want dat is toch al 1 totaal foto + 14 foto's per trein :S :P
Marcel
-
Hallo Marcel,
Ik zou graag alle foto's van de Jan Kiepura willen zien :)
Maar als het te veel word om ze hier te posten mag je ze ook wel sturen naar mijn mail.
Kijk maar wat je doe.
Maar ik ben zeer benieuwd.
Groeten,
Martin Nuij
-
En ik ook. Heel graag zelfs.
Mag ook per mail. Je hebt mijn mail-adres.
(En veel plezier in Berlijn!)
mvg,
Gert
-
De mensen die regelmaitg op de hoogte willen blijven van de actuele samenstellingen/spots van de Jan Kiepura en de CNL's kunnen daarvoor ook terecht op www.somda.net in dit topic (http://www.somda.nl/www/forum/3981/)
Groetjes Michiel
-
Zal ik naar jullie zwaaien als ik op 26 april met de Jan Kiepura naar Warschau (Warszawa Wschodnia) reis? ;)
-
Hallo,
Wat gaaf dat je met de Jan Kiepura gaat :)
Ik ken die trein ook zeer goed.
Ik reis er ook elke jaar mee ;D
Maar in welke wagon zat je?
En zat je in het Poolse of Duitse deel?
Groeten,
Martin nuij
-
Martin,
Hij moet nog reizen met de Jan Kiepura, dus hij weet nog niet waar die heeft gezeten en in welk deel.
Gr,
Willem
-
Hallo,
Ik zat zelf nog na te denken.
Maar als jij met deze trein ga dan kom langs heel wat mooie dingen.
Houdt so ie so rekening met een paspoort controle rond 2-3 uur 's nachts.
En als de duitse douane klaar is dan komt over een half uur de poolse.
Dus berijd je je maar vast voor op een slechtte nacht.
Maar weet je al in wat voor een coupe je gaat.
Dus couchettes of slaapplaatsen?
En wat ook leuk is, is het stuk na Poznan.
Dan zie je veel locs achter en naast elkaar staan.
Dan zie je echt het leven van de PKP.
Veel sporen maar er zijn er maar weinig in gebruik.
Een bezoekje aan het WARS rijtuig kan ook geen kwaad.
Daar kun je bijna alles krijgen.
Je kunt er zelfs alcohol krijgen.
Betalen met euro's is geen probleem.
Als je in het WARS rijtuig gaat zitten dan zul je merken hoe lekker die stoelen zitten.
Neem wel je trein ticket mee.
Want zelfs daar kunnen ze controleren.
Dat heb ik zelf ook mee gemaakt.
Probeer niet naar de Ost-West-Express te gaan.
Mijn vader is het wel gelukt.
Maar die kreeg gelijk ruzie met de russische wagon meester.
Ze willen absoluut niet hebben dat de reizigers van de jan Kiepura samen komen met de Ost-West-Express.
Mijn vader verzon een smoes.
Maar al snel ging hij weg.
na Poznan komt station Konin.
Je zal dan wel denken: 'waarom stoppen wij hier".
Zo dacht ik ook.
Het is echt een verlaten station.
Maar dan te bedenken dat ik een keer mee maakte dat er een wagon kapot was en dat wij daar 50 minuten bleven staan.
Na station Konin komt station Kutno].
Je spreekt het zo uit: Koetno.
Dit is het grootste en sdrukste treinknooppunt van polen.
Het is verder maar een klein station.
Maar alle treinen moeten daar stoppen.
Als wij altijd met de Jan kiepura gaan stappen wij altijd daar uit omdat je dan 1 in het midden van polen zit en ten tweede heb je zeer goede verbindingen met treinen naar andere plaatsen in Polen.
Als je er hier uit stapt raad ik je zeker 1 ding aan.
Er is 1 klein kioskje aan de kant van het station gebouw.
Hij staat er gewoon naast.
Aan de overkant staan 5 kiosken naast elkaar.
Ga naar dat kioskje en bestel een Pizza broodje.
Zij maken echt zalige Pizza broddjes.
Elke keer als ik ga bestel ik ze daar ;)
Maar als je door gaat naar Warschau dan moet je wel weten welke warschau.
Want Centraal ligt onder de grond.
Dat is niet zijn eindpunt.
Hij gaat nog naar een andere stastion van Warschau.
Dus mijn vraag is naar welke station gaan jullie.
Ik hoop dat je wat aan mijn info hebt.
Groeten,
martin nuij
-
Houdt so ie so rekening met een paspoort controle rond 2-3 uur 's nachts.
En als de duitse douane klaar is dan komt over een half uur de poolse.
In beginsel niet meer. In december is Polen toegetreden tot het Verdrag van Schengen, dus normaal gesproken wordt er niet gecontroleerd aan de Oder. Dat kan slechts anders zijn in het belang van de openbare orde of de nationale veilighed, zulks moet dan tijdelijk van aard zijn.
-
In beginsel niet meer. In december is Polen toegetreden tot het Verdrag van Schengen, dus normaal gesproken wordt er niet gecontroleerd aan de Oder. Dat kan slechts anders zijn in het belang van de openbare orde of de nationale veilighed, zulks moet dan tijdelijk van aard zijn.
Nou dat dacht je.
Zelfs nederland controleerd nog erg veel.
Terug van Polen werd er zwaar gecontroleerd in de ICE.
Dus dat klopt niet ;)
Dus reken er maar op, elke dag controle.
En zeker bij de Jan Kiepura.
De jan Kiepura laten ze nooit doorrijden zonder douane.
Groeten,
Martin Nuij
-
Zelfs nederland controleerd nog erg veel.
Dat is onjuist, misschien heb je toevallig een van de in mijn vorige post beschreven uitzonderingen te pakken (openbare orde of nationale veiligheid, daaronder kan een interventie vallen omdat men op zoek is naar een bepaald individu bijvoorbeeld), maar in beginsel wordt er niet gecontroleerd. Dat mag niet eens onder het Verdrag van Schengen.
Dus reken er maar op, elke dag controle.
En zeker bij de Jan Kiepura.
De jan Kiepura laten ze nooit doorrijden zonder douane.
Nogmaals: sinds 21 december mogen de Duitse en Poolse douane niet eens meer controleren zonder geldige reden. Voor die tijd wel, toen was Frankfurt an der Oder een Schengenbuitengrens, maar nu dus niet meer. Zouden ze wel elke nacht stelselmatig controleren, krijgen ze binnen de kortste keren een veeg uit de pan van het Europees Hof van Justitie in Luxemburg, want dat belemmert het vrije verkeer. En daar houden ze in Brussel, Straatsburg en Luxemburg niet zo van.
-
Ook ik heb het regelmatig meegemaakt dat in de ICE, komend uit Duitsland, zogenaamd vlak achter de NL-grens werd gevraagd naar paspoorten door de marechaussee.
Langs de inkomende snelwegen in NL uit Duitsland zie je trouwens ook regelmatig bij de eerste afrit marechaussee staan. Wat die daar doen laat zich raden.
Hoe dat met de uitbreding van Schengen zit in de Jan Kiepura kan ik niet zeggen, het is alweer een paar jaar geleden dat ik met de trein in Polen ben geweest, het vliegtuig is sneller en in de auto kun je meer boodschappen meenemen.
Groeten David
-
Grenscontroles zijn ten allen tijde toegestaan binnen de EU, en dat is zelfs vastgelegd in het verdrag van Schengen.
Dit is onder andere gedaan in verband met de verschillende regels die in de EU-landen gelden voor bijvoorbeeld de opiumwet, maar ook om te controleren op personen die stout zijn geweest (openstaande boetes etc.)
Vandaar dat er regelmatig en onregelmatig, wordt gecontroleerd. In internationale treinen dus, maar bijvoorbeeld ook op de snelweg. Ik woon in Duitsland maar werk in Nederland, dus passeer ik vrijwel dagelijks de grens (in dit geval de A12-A3 bij Babberich-Elten). Hier staan heel vaak teams van de Kon.Marechaussee met motormuizen die je aan de kant halen als ze dat nodig vinden (bij mij nog nooit gebeurd) voor een bezoekje aan het mobiele kantoor en een inspectie van je voertuig en eventueel de bagage.
Wat ook kan is een totaal-controle waarbij ieder voertuig over de parkeerplaats wordt geleid, en waarbij door Politie, Justitie, IVW, Douane en de KM gezamenlijk wordt gecontroleerd.
Andersom, dus richting Duitsland, staan zowel de Zoll, Bundesgrenzgeschutz of de Autobahnpolizei ook gereed om je van de weg te halen (waarbij de Polizei gebruik maakt van retesnelle en retecoole Turbo XXL BMW's) en ook hier is de totaal-controle niet onbekend.
Opgemerkt moet worden dat de Nederlanders vaker controleren dan de Duitsers, maar in de regionale (Duitse) krant die ik krijg staat ook regelmatig een bericht dat ze weer iemand hebben gepakt met een paar kilo marihuana uit Nederland of andere zooi in beslag hebben genomen.
En dit geldt natuurlijk niet alleen voor de grens die ik passeer, maar ook voor andere.
-
Hallo,
Dat bedoel ik.
Ik ben het helemaal met je eens Arjan.
Ik heb het wel een paar keer meegemaakt dat er een massa controle was langs de weg.
Dat was dan met de auto.
Maar we wijken wel heel erg af.
Ik ga hopelijk nog deze zomer met de Jan Kiepura naar Polen, even naar Parowozik ;D (en mijn familie) en dan zullen we wel zien wie de waarheid spreekt ;)
Maar ik geloof jou Arjan.
Groeten,
Martin Nuij
-
Lees nou eerst eens even iets, dan hoeft niemand iets te "geloven" of te "zien wie de waarheid spreekt"1 (dat kan natuurlijk sowieso al niet op grond van één waarneming, dat zou statistische nonsens zijn) ::) >:(.
EU-verordening 562/2006 omtrent de "rules governing the movement of persons across borders":
TITLE III
INTERNAL BORDERS
CHAPTER I
Abolition of border control at internal borders
Article 20
Crossing internal borders
Internal borders may be crossed at any point without a border check on persons, irrespective of their nationality, being carried out.
Article 21
Checks within the territory
The abolition of border control at internal borders shall not affect:
(a) the exercise of police powers by the competent authorities of the Member States under national law, insofar as the exercise of those powers does not have an effect equivalent to border checks; that shall also apply in border areas. Within the meaning of the first sentence, the exercise of police powers may not, in particular, be considered equivalent to the exercise of border checks when the police measures:
(i) do not have border control as an objective,
(ii) are based on general police information and experience regarding possible threats to public security and aim, in particular, to combat cross-border crime,
(iii) are devised and executed in a manner clearly distinct from systematic checks on persons at the external borders,
(iv) are carried out on the basis of spot-checks;
(b) security checks on persons carried out at ports and airports by the competent authorities under the law of each Member State, by port or airport officials or carriers, provided that such checks are also carried out on persons travelling within a Member State;
(c) the possibility for a Member State to provide by law for an obligation to hold or carry papers and documents;
(d) the obligation on third-country nationals to report their presence on the territory of any Member State pursuant to the provisions of Article 22 of the Schengen Convention.
Artikel 22 gaat dan over wegobstakels, artikel 23 over de tijdelijke opschorting van de overeenkomsten van Schengen (openbare orde, nationale veiligheid), en zo gaat het nog even verder.
Van belang is dus dat de voorbeelden van Arjan vallen onder artikel 21(a), en daar is niets mis mee. De Marechaussee mag zeker het een en ander doen, maar dat maakt het nog geen grenscontrole...
Ik blijf erbij dat er niet stelselmatig gecontroleerd mag worden, dan kom je in de knoei met art. 21(a)(i), 21(a)(ii) en 21(a)(iii).
1 Overigens houd ik niet zo van dat soort aanmatigend taalgebruik.
-
Zullen we proberen de toon hier vriendelijk te houden? ;)
Het onderwerp zijn de Jan Kiepura-rijtuigen, dus graag verschillen van inzicht over wetgeving, verdragen en regels graag per PB-berichten uitvechten.
mvg,
Gert
-
Ja helemaal mee eens.
Even een medeling.
Ik ga morgen de Jan Kiepura spotten.
DUs als er verzoeken zijn DIE HAALBAAR ZIJN.
Zal ik mijn best doen.
Ik ga zelf ook veel foto's maken.
Ik ga spotten in Utrecht op het station.
Groeten,
martin nuij
-
Een tip: Je kan ook op Amsterdam Centraal gaan spotten. Voordeel van daar is dat de treinen er langer stilstaan voordat ze weer vertrekken. Het is tenslotte het eindpunt van de trein. In Utrecht heb je kans dat de rijtuigen onder de donkere overkapping komen te staan. ;)
-
Hallo,
Zo ik ben weer terug.
Het was heel erg leuk om de Jan Kiepura weer eens te zien :)
En ik ontmoette nog een jongen, ook van mij leeftijd, die ook gek is van de Jan Kiepura trein.
Hij zei ook dat hij over een paar maanden naar Warschau ging met de Jan Kiepura trein.
Dat was leuk om te horen want wij gaan ook best vaak met die trein :)
Helaas heb ik geen mail van hem :(
Maar eindelijk, na 20 minuten vertraging kwam de Jan Kiepura binnen.
En weet je wat die jongen zei?
Er zit weer zo een vieze loc voor, dat verpest echt de hele trein.
Ik keek naar hem, en ik zei "daar ben k het helemaal mee eens".
Toen ging ik de Jan Kiepura stilstaand fotograferen.
Ik liep naar achteren en toen zei hij nog: "Je moet die wagons daar achteraan fotograferen die zijn pas mooi".
En ook die heb ik er op staan, namelijk de ost-west-express.
Ik ga er een foto-film van maken en die zet ik wel op youtube.
De link plaat sik zo snel mogelijk.
Groeten,
Martin Nuij
-
Hallo mensen,
Zo mijn film is af :)
Voor de mensen die hem willen zien ga maar naar deze site:
http://www.youtube.com/watch?v=LAI47IRY-T8 (http://www.youtube.com/watch?v=LAI47IRY-T8)
Groeten,
Martin Nuij
-
Hallo mensen,
Ik heb even aan mijn contacten in polen gevraagd of die een film wil maken van de Jan Kiepura trein.
Zo weten wij nu ook, zonder er mee te hoeven te reizen, hoe hij in het echt rijd.
Dit is de link:
http://www.youtube.com/watch?v=bzD7txckvAY
Groeten,
martin Nuij
-
Zojuist van een zesdaagse treinreis door Oost-Polen terug gekeerd en op de terugreis in de nacht van maandag op dinsdag van 5 op 6 mei door Duitse douane nabij de Poolse grens in slaaprijtuig van de Jan Kiepura uit het nest geklopt.
Ik vroeg me af waarom deze trein van die omwegen maakt. Bijv. op de terugreis, van Berlijn via Dortmund richting Wuppertal dan naar Keulen en vervolgens via Duisburg naar Emmerich en Arnhem.
Tot slot, weet iemadn wie Jan Kiepura was/is?
-
Hallo,
Leuk man dat je die reis maakte.
Ik ben iemand die echt alles weet van de Jan Kiepura dus je bent bij het goede adres ;)
De trein maakt die omroute omdat veel mensen daar naar toe moeten.
Vergeet dat een een zeer lange afstandstrein is en daarom willen ze wel langs de grote steden gaan.
Veel overstappen is niet handig voor de reiziger en dat zou dan betekenen dat er een einde komt aan de jan Kuiepura trein.
En nu de uitleg over jan Kuiepura zelf:
Dit was jan Kiepura:
Jan Kiepura was een Poolse tenoor. Al op zijn 22ste werd hij wereld beroemd. Zijn moeder was een Jood.
Hij gaf veel opera´s. Zijn eerste opera was al gelijk in Warschau.
Door de jaren heen gaf hij veel opera´s in veel andere landen.
Hij kreeg zelfs de titel `Berlijns staats opera zanger´.
Hij is in Anmerika overleden.
Polen herdenkt hun helden.
Dat doen ze om elke trein een naam te geven.
Deze zeer bijzondere trein heet de Jan Kiepura.
Maar er zijn nog veel meer trein namen in Polen.
Ik hoop dat je het snapt.
Wil je meer uitleg, stuur mij even een pb ;)
Want ik heb een compleet boek geschreven over deze trein
Groeten,
Martin Nuij
-
Ik heb de Kiepura ook op video: http://nl.youtube.com/watch?v=or7mrCJuY2Y (alleen de CD wagon kwam er niet meer op)
GRTZ Bjorn
-
@Martin.
Dan heb je dat al vroeg gedaan. Je bent pas 18 jaar. Heb je een schrijvers curses gevolgd ofzo?
-
Hij begon bij z'n geboorte al met schrijven, misschien nog wel eerder ;D
-
Hallo,
Nou voor mijn opleiding moest ik een betoog schrijven.
En ook wetenschappelijk onderzoek.
Dus schrijven kan ik echt wel, als ik een 9,5 kreeg voor mijn betoog ;)
Ik laat het wel weten als hij in de winkels ligt.
Groeten,
martin nuij
-
De LS Models website is op 3 juni wederom geupdate en volgens de nieuwste informatie komen de Jan Kiepura rijtuigen in juli, augustus of september op de markt.
mvg,
Gert
-
Interesant Gert!
Ben alleen benieuwd wanneer de PKP JK slaaprijtuigen komen. Zijn op zich ook wel leuke rijtuigen.
-
Amsterdam, gisterochtend 4-6-08 ca. 11:00h
(http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg6106.jpg)
(http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg6107.jpg)
(http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg6108.jpg)
(http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg6109.jpg)
(http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg6111.jpg)
(http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg6112.jpg)
-
Mooie foto's Jan!
Hopelijk komt LS Models ook nog eens met dat Tsjechische slaaprijtuig met het steelpannetje erop.
mvg,
Gert
-
Amsterdam, gisterochtend 4-6-08 ca. 11:00h
8 over 11. Handig zo'n stationsklok. ;)
-
Nou stig, misschien ben je bij de recherche beter op z'n plek dan bij de post! ;)
Deze trein is wat mij betreft werkelijk een verademing tussen alle gele eenheidsworsten. Heb zojuist maar even een paar paar keer op 'bestel' geklikt bij een bekende modelspoorwinkel. :)
mvg,
Gert
-
Ik wil ook zo'n steelpanrijtuig:P Kan mooi bij mijn 4 cnl wagens waar ik er ondertussen 1 van heb. 5 wagens is helaas toch echt het limiet in de vitrine kast. Kan er nog net een zwarte cnl 189 voor :D
-
Ik kan dan ook intens genieten van een Britse Detective Gert. ;) (in de baas zijn tijd...) ;D
-
Kan er nog net een zwarte cnl 189 voor :D
Is die eigenlijk al aangekondigd in model?
mvg,
Gert
-
Ik kom het ding een paar keer per week in Utrecht en/of Amsterdam tegen en het is een knoert van een trein. Rijtuig of 15? Metertje of 5 in H0. ;D
-
Ik wil ook zo'n steelpanrijtuig:P
KIJK eens hier:
http://www.modelshop.cz/sh/hled2.php?kateg=6100&jazyk=de&li=railtop
levertijd onbekend....................hahaha waar heb ik dat eerder gehoord.
We gaan ze zelf wel maken die JK rijtuigen.......
Kees-Jan
-
Ok bedankt Rees-Cees. Hopelijk worden ze nog ooit geleverd dan he. :P
-
Weet je hoe gaaf Martijn :D
Ik ben er echt blij mee.
Dat betekent dat ze er wel mee bezig zijn.
Hopelijk is hij er dan rond december.
Maar dan vind ik tog 1 ding raar.
Je ziet banken in dat rijtuig. ???
Het is tog echt een slaaprijtuig hoor, waarom zetten ze er dan banken in ???
Nog even een nagekomen reactie op het bovenstaande oude bericht:
Van de constructeur van LS models heb ik inmiddels begrepen dat het slaaprijtuig type WLABmee zal worden uitgeleverd in de nachtpositie met 3 bedden uitgeklapt. Tien van de elf compartimenten kunnen worden omgebouwd tot dagpositie door de bedden te verwijderen. De vervangende stoelen worden los meegeleverd. Ook kan alleen het middelste bed verwijderd worden om de situatie na te bootsen waarbij een compartiment gebruikt wordt door één persoon.
Bij één compartiment zal het niet mogelijk zijn de bedden te verwijderen aangezien enkele onderdelen gelijmd dienen te worden.
Martijn
-
Is er ondertussen al meer bekent of dat steelpanrijtuig nog ooit geleverd gaat worden en zo ja wanneer?
-
Voor zover ik begrijp gaat het om WLABmee-rijtuigen van de RZD, BC, UZ, LG en ZSSK. Dat CD-rijtuig met sterrebeeld op de zijwand is een WLABmz...
Martijn