BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Richard van Dijk op 15 January 2008, 19:22:03
-
Hallo ik heb net een viasmann (73410) in mijn class 66 van kato gedaan en rijd super maar de frontverlichting staat aan de verkeerde kant aan. weet iemand hoe ik dit kan verhelpen. Ik weet dat het met een cv moet kunnen meaar ik kom er niet uit welke.
Groeten Richard
-
In het instructieboekje bij de decoder staat vast wel iets over verlichting (eigenlijk altijd F1)
t kan ook zijn dat hij voordat je de decoder er in zette al verkeerd om gepoold was.
-
Nogmaals: lok omdraaien helpt niet. CV29 op reversed zetten ook niet.
Als je i.d.d. niet wilt ingrijpen in het inwendige (oranje en grijs op de motor verwisselen wat de echt juiste oplossing zou moeten zijn) kun je ook met je function mapping werken: licht wit zowel vooruit als achteruit op F0 zetten en licht geel op F1. Dan moet je wel zelf schakelen maar dan brandt je licht in elk geval als je op de goed knop drukt goed 8)
Overigens vreemd dat in een Kato die motorpolen verwisseld zijn.... of eerder een foutje gemaakt?
-
CV 29 bit 0 op 1 zetten
Of wit en geel omwissellen, of rood en zwart
Gr Rob
-
O jee, weer een die het niet begrepen heeft.
CV29 draait niet alleen je rijrichting om maar ook je licht.
Rood zwart verwisselen heeft geen effekt, dat draait alleen je ingangspolariteit om.
Alleen oranje grijs omwisselen helpt.
Voor de Viessmann 5246 geldt: CV 56 bit 0 zetten, dat schakelt je lichtomschakeling uit.
Vervolgens CV58 mappen naar F1 (bit 0 zetten) waarmee je geel met F1 schakelt.
Of dat in jouw Viessmann ook zo is weet ik niet maar daar is via de handleiding achter te komen.
-
Op de juiste manier aansluiten, is de enigste mogelijkheid om het probleem op te lossen.
Draadjes verwisselen dus, of de motor 180 gr draaien, mogelijkheden genoeg.
Mvg
Wim.
-
Allll the time learning :-X :-X
Gr Rob
-
Correct aansluiten gaat als volgt:
Stel vast wat de voorkant is. Bij de Class 66 is dat officiƫel de kant waar de uitlaatdemper in het dak ligt.
Daaruit volgt wat links en rechts is.
Rood aan stroomafname rechts.
Zwart aan stroomafname links.
Oranje aan de motorpool die in de analoge situatie rechts zat.
Grijs aan de motorpool die in de analoge situatie links zat
Wit naar de voorkant, geel naar de achterkant.
-
Bedankt voor de hulp totzover.
De draadjes omwisselen zal niet de optie zijn daar het een nem 651 gebeuren betreft. zal eens kijken wat er gebeurt als ik het motortje omdraai. toen die nog analoog was deed de verlichting het wel goed.
Richard
-
Maar reed hij analoog dan wel de goede kant op? Dus met de plus op de rechterspoorstaaf in rijrichting gezien?
-
ja analoog reed hij wel de goede richting op. dus vooruit met de gele lichten aan de voorkant. Heb al geprobeert om de decoder om te draaien, maar dan rijd hij helemaal niet.
heb nog niet geprobeerd om de motor om te draaien.
richard
-
ja analoog reed hij wel de goede richting op. dus vooruit met de gele lichten aan de voorkant.
Dat vroeg ik niet. ;)
-
dat heb ik niet gecontroleerd. Waar zit jij aan te denken dan?
-
Waar ik aan denk is iets heel anders: als ie analoog vooruit reed met de lichten aan de juiste kant brandend en nu digitaal niet, heb je een hele maffe nem-aansluiting. Het kan niet. Of de motor is intussen gedraaid, of er klopt iets anders totaal niet. Blijft als beste optie: motor omdraaien, als die koolborstels met verende contacten zijn aangesloten. Zo niet: omsolderen. Of als je dat niet wilt/kunt: funkties remappen.
-
Nee, dat kan eigenlijk niet. Een verkeerd om geplaatste motor leek voor de hand te liggen, maar dan werkt het analoog ook verkeerd.
Probeer eens een andere decoder.
-
Zou dan toch Fraulein Priebl op maandagmorgen in de Viessmann produktiehal 2 draadjes verkeerd om gesoldeerd hebben? :P
-
dat heb ik niet gecontroleerd. Waar zit jij aan te denken dan?
Waar ik aan zit te denken is dat er iets helemaal niet klopt.
Ik wilde weten of de loc analoog ook de goede kant uit gaat. En dan niet in relatie met de frontseinen, maar in relatie met de spanning op de rails. Volgens de normen moet de plus rechts zitten in rijrichting.
Als je geen mogelijkheid hebt om dat te meten zou je kunnen vergelijken met een andere analoge loc. Als je ze samen op een stuk spoor zet, gaan ze dan dezelfde kant uit?
Verder ben ik het eens met Louis, wat er bij jou gebeurt kan eigenlijk niet. Als een loc analoog in orde is, en je prikt dan een decoder in een NEM stekker, dan moet het digitaal ook goed zitten. Dus er is ergens iets verwisseld, maar wat, en wanneer?
Een nog niet genoemde mogelijkheid: heb je al eens in de function mapping gekeken? Daar kun je vaak de voor- en achterverlichting softwarematig omwisselen. Misschien staat het daar al omgewisseld, dan hoef je het alleen maar weer normaal te zetten.
-
function mapping? bedoel je daar het veranderen van sommige cv's mee?
zo ja welke cv zou ik daarvoor moetne hebben dan?
zat aan cv 29 te denken, maar zoals eerder vermeld is draai je alleen de rijrichting om en waarschijnlijk dus ook weer de verlichting zodat het hetzelfde blijft.
-
In dit geval heb je CV 33 en CV 34 nodig. Kijk even in je handleiding.
Mvg
Wim.
-
Decoder resetten?
Als het aan de instellingen in de decoder ligt, dan zou alles daarna weer goed moeten staan.
-
Welke decoder is het eigenlijk?
In je startbericht heb je het over een viasmann 73410.
Ik neem aan dat je Viessmann bedoelt. Maar daar kan ik nummer 73410 niet vinden.
-
Het zal wel om de Uhlenbrock 73410 gaan.
-
ja sorry een uhlenbrock 73410.
-
Probeer dan eens CV49 op 0 te zetten.
Of anders een reset door CV59 op 1 te programmeren.
Helpt dat niet, dan ligt het ook niet aan de decoder.
-
De Uhlenbrock 73410 kent de CV's 33 en 34 helemaal niet.
Je moet inderdaad in CV 49 zijn. Maar zondermeer op 0 zetten, is dat verstandig? Dan zet je een aantal andere dingen ook uit. Je moet alleen bit 6 op 0 zetten, of op 64. Hangt er vanaf hoe het nu staat.
-
Klaas, zonder meer (af fabriek) staat ie op 0. Als ie kan uitlezen, zou ie nu op 64 moeten staan of iets anders, maar hoger dan 63. Het lijkt me dus zonder meer te proberen. Het is nl. de meest waarschijnlijke oorzaak.
PS: Richard lijkt me niet de figuur die veel in dit soort CV's heeft lopen spitten of rommelen, hooguit dat ie ergens een keer fout heeft lopen programmeren. Of hij is 2e hands overgenomen. Dus zou CV49 op 0 moeten staan, maar gezien de zich openbarende fout ligt 64 meer voor de hand.
Richard: lees 'm eens uit. Als dat 64 is, herprogrammeren naar 0. Is het hoger dan 64, herprogrammeren naar nul plus het verschil tussen wat je uitleest en 64.
Als dat het niet is, vreet ik mijn sneeuwlaarzen op (waarschijnlijk toch nooit meer nodig) ;D
-
Klaas, zonder meer (af fabriek) staat ie op 0.
Louis, je hebt gelijk. Als ik (nog) beter in de handleiding had gekeken had ik dat eerder kunnen weten. :-[
-
PS: Richard lijkt me niet de figuur die veel in dit soort CV's heeft lopen spitten of rommelen, hooguit dat ie ergens een keer fout heeft lopen programmeren. Of hij is 2e hands overgenomen.
Ook bij nieuwe decoders komt het wel voor dat CV's niet de instellingen hebben die ze volgens de handleiding wel zouden moeten hebben. Breek ik mijn hoofd allang niet meer over: RESET.
-
Heren mijn dank is heel groot.
Na ce cv 49 op 0 te hebben gezet rijdt de trein zoals het hoort met de driepunt verlichting in de voorwaartse richting.
Nog maals bedankt.
Nu alleen nog mijn andere probleempje in een ander draadje.
Mijn blue tiger openen?
Richard
-
Pfft, dat scheelt een slechte maaltijd. Nu kan ik vanavond gewoon lekker een karbonaadje met groenterisotto gaan maken :D
Helaas geen BT voorhanden hier Richard, dus reken niet op mij...
-
Dat geeft niet Louis.
Gelukkig heb ik het niet verpest voor je. Dat karbonaatje dan he!
Eet smakelijk.
RIchard