BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Arjen52 op 08 October 2018, 12:21:04
-
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/199730/Slechte-bodem-dwingt-stoomtrein-naar-Musselkanaal-tot-stoppen (https://www.rtvnoord.nl/nieuws/199730/Slechte-bodem-dwingt-stoomtrein-naar-Musselkanaal-tot-stoppen)
-
Betekend dit dat ze nog wel ooit op dit mooie traject met hun stoom/diesellocs gaan rijden? Of betekend dit een definitief einde?
Groet Stijn
Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk
-
Heb je het artikel wel gelezen?
Citaat;
" Op het spoor tussen Stadskanaal en Veendam en Stadskanaal en Nieuw Buinen blijft STAR wel gewoon met een stoomtrein rijden. "
-
Dan heb ik verkeerd gelezen, sorry...

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk
-
"Loodzware stoomlocomotieven" valt natuurlijk nogal mee... een BR 50 of 52 is juist gemaakt voor zwakker spoor, met een asdruk van slechts 15 ton. Maar goed, het totaalgewicht van zo'n loc zal best flink meer zijn dan wat ooit regulier over dat spoor reed.
-
Buiten dat, je ondergrond en spoorbedding is ook een keer gewoon op waardoor de rek er wel uit is.
-
Ik heb mijn kaartjes al gekocht.
Ga die laatste trip meemaken.
Bertus
-
Zoek maar eens naar de filmpjes die bij het afscheid van de DH’90 daar vanuit de kabine zijn gemaakt en het zal je wat duidelijker worden.
-
Ik snap ook dat de STAR niet de middelen heeft om het baanlichaam grondig te renoveren. Maar wat als de baan al vóór Nieuw Buinen slecht wordt? Wordt het traject dan weer een stuk korter? Gaat de STAR zich dan terugtrekken tot het baanvak Veendam-Stadskanaal?
Wolter
-
Er zijn plannen om Arriva daar te laten rijden . Blijft niet veel over dan om te rijden tussen Veendam en Stadskanaal .
-
Het enigste "voordeel"wat dat plan met zich mee zou brengen is dat prorail dan 1st de hele lijn moet "upgraden" zodat alles er weer spik en span bij ligt voor er commercieel ov over mag rijden ;)
Dat zou het probleem dan oplossen voor dat te slecht geworden baanvak.
Nadeel is wel,dat je dan enkel iets op de lijn mag doen als arriva/prorail daarvoor toestemming geven,en dat zou een probleem kunnen geven voor de STAR,je bent dan afhankelijk van anderen ::)
-
Het kan ook een politiek spel zijn om stoomlocs te weren omdat er bepaalde mensen zijn die zeggen er last van te hebben.
-
Het korte stuk tussen Stadskanaal en Nieuw Buinen, voor zover nog niet in de (redelijk) recente tijd vernieuwd, kunnen we in eigen beheer wel bijhouden. Dat geldt ook voor het deel naar Veendam. Daar staat ook al spoorvernieuwing gepland. Maar inderdaad, we kunnen maar op 1 plek tegelijk zijn.
@tijgernootje, aan al die dingen is/wordt natuurlijk al gedacht.
-
Het kan ook een politiek spel zijn om stoomlocs te weren omdat er bepaalde mensen zijn die zeggen er last van te hebben.
Die snap ik niet.
-
Nooit gehoord van boeren die bang zijn dat de melk verzuurt? 't Is vast een complot van de Boerenpartij ;)
-
Zeker van die azijn zeikers die klagen over de stoom lok maar wel de hele winter de openhaard aan hebben😉
-
Dat is een 'jij ook' argument en een stoomloc stookt doorgaans fossiele brandstof, een open haard niet.
In het nieuws noemden ze 'splijtende oude houten bielzen', niet een slechte bodem, dus als de bielzen vervangen worden door beton, dan is het probleem opgelost lijkt me.
-
Dat die bielzen splijten is een gevolg van een slechte bodem, dat staat ook in het artikel. De bedding moet dus vervangen/verstevigd worden en de bielzen en misschien ook de spoorstaven ook, kostbare aangelegenheid.
Groeten Edwin.
-
Slechte bielzen en veengrond ten spijt, volgens mij is hier gewoon sprake van mismanagement. Het is een kwestie van periodiek onderhoud, je huis moet ook elke 5 à 10 jaar opnieuw geschilderd, een baanvak moet ook regelmatig worden opgeschud en vernieuwd. Dat kun je al lang van te voren aan zien komen, het is niet zo dat er opeens een sinkhole in de spoorbaan gevallen is.
-
Tuurlijk heeft de STAR dat wel aan zien komen, beetje domme opmerking dat je er vanuit gaat van niet... ::)
Punt blijft dat je het wel aan kan zien komen, maar je dat financieel ook rond moet krijgen en de hele onderbouw van de baan aanpakken is wel een flink ingrijpende....
-
Ik denk dat dit juist wel goed management is. Ze hebben het tijdig zien aankomen, geld om het probleem aan te pakken was er echter niet. Dus nu maatregelen getroffen om dit baanvak in ieder geval op een andere manier nog te kunnen gebruiken. Het is niet anders.
-
Daarnaast is er al een spoorvernieuwing gepland tussen Veendam en Stadskanaal. Naast het geld, kunnen vrijwilligers niet alles te gelijk en is dat stuk naar Veendam belangrijker, omdat dat aansluit op de hoofdbaan.
Groeten Edwin.
-
Xander heeft kennelijk geen idee van het kostenplaatje -- dit is iets waar je een aannemer voor nodig hebt, en niet de timmerman op de hoek bovendien.
Heeft niks met slecht management te maken maar met de (on)mogelijkheden van een museumorganisatie.
Dit liever dan met een ontsporing na een verzakking in de media volgend jaar.
Dirk
-
Volgens mij is er weinig museaals aan de STAR. Is het niet gewoon niets meer dan een hobby om touristen rond te rijden?
Tenminste als ik het afzet tegen hetgeen men in Hoorn, Haaksbergen en Goes beoogd...
Alexander
-
Museaal? Het is in ieder geval iets historisch (=stoomtrein) weer tot leven wekken. Dat gaat richting het museale.
In de plaatsen die je noemt gaan ze daar verder in in de zin dat ze qua materieel en aankleding enzo specifiekere keuzes maken. Een Goois vierkant lokje met twee houten rijtuigen erachter is iets anders dan een grote Duitse lok met wat random rijtuigen. Maar een industrie-tweeasser met een stapel Oostenrijkse rijtuigen kan je in Hoorn ook aantreffen: hoe museaal is dat dan?
Het gros van de mensen heeft het verschil tòch niet door. In de begintijd van de VSM is geloof ik een NS 500 diesellok wel eens ingevallen. Weinig klagers, "want er zitten toch van die stangen aan de wielen" :D
Reinout
-
Die Oostenrijkse rijtuigen zouden een graag gewild item zijn voor museale doelen in Oostenrijk .
-
@ Xanderspoor1: Gelukkig mag men zelf beslissen, wat een museum is en wat niet.
In ieder geval hebben ze nog een mooie spoorlengte om het materiaal te laten rijden en zijn ze lekker bezig. Groot onderhoud op deze lijn is voor het laatst gedaan voor 1990, want toen is de lijn gesloten voor goederenvervoer. Personenvervoer gebeurde al langer niet meer.
Ruim 10 jaar geleden heeft er nog wel een sanering plaatsgevonden en gerenoveerd, maar wel naar de eisen van de STAR.
Het besluit is wel jammer, want er gaat wel een 20 km spoor weg.
-
En toch formuleert Alexander het correct. Er staat "beoogd". (y)
Erik.
-
Volgens mij gaat er helemaal niets aan spoor weg... ;)
Daarnaast is er helemaal niets definitief aan, het is alleen een keuze om het bedoelde baanvak nu niet groots aan te pakken en te behouden in de huidige staat.
Als men in de toekomst een ander idee krijgt, kan men dat natuurlijk alsnog uitvoeren als men wil.
-
Dat die bielzen splijten is een gevolg van een slechte bodem, dat staat ook in het artikel. De bedding moet dus vervangen/verstevigd worden en de bielzen en misschien ook de spoorstaven ook, kostbare aangelegenheid.
6000 betonnen liggers en weetikhoeveel ton ballast schud je niet even uit je mouw, en dan moet het er nog "even" in...
De spoorvernieuwing van ruim 10 jaar geleden was inderdaad ook al met name naar Veendam, op het stuk Nbn-Mkv zijn toen alleen incidenteel wat erg slechte liggers gestoken, ook toen paste dit gewoon niet in het budget. De opmerking over museaal laat ik aan de betreffende schrijver, typisch gevalletje niet verder kijken dan je neus lang is.
En @Dirk: volkomen bij het juiste eind.
-
Volgens mij is er weinig museaals aan de STAR. Is het niet gewoon niets meer dan een hobby om touristen rond te rijden?
Dat was niet de essentie van mijn boodschap. "Begrijpend lezen". ;)
-
En toch formuleert Alexander het correct. Er staat "beoogd". (y)
Erik.
Correct geformuleerd, maar niet correct gespeld ;)