BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Wim Vink op 14 January 2008, 11:35:25

Titel: Roco kortkoppeling
Bericht door: Wim Vink op 14 January 2008, 11:35:25
Hoi trein freaks :-)

Ik heb wat Roco kortkoppelingen gekocht.
Wat me opvalt is dat als ik deze koppelingen op Roco wagons monteer dat er een behoorlijk kortere ruimte ontstaat tussen de "bumpers/stootdoppen" in vergelijk met de standaard Roco koppelingen.
Wat vreemd vind ik het dat het verschil VEEL minder is (hooguit 1 mm) is bij Trix wagons.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Hoor graag van jullie.

mvg
Wim
Titel: Re: Roco kortkoppeling
Bericht door: rail4marcel op 14 January 2008, 11:40:17
Het doel van kortkoppelingen is om wagons kort te koppelen daarom zitten ze zo dicht op elkaar. Dat van die trix wagons is waarschijnlijk omdat die hun nemschacht (waar je de koppeling in doet) verder naar achteren hebben geplaatst.
Titel: Re: Roco kortkoppeling
Bericht door: henk op 14 January 2008, 11:44:44
Ik weet niet hoe oud je Trix wagens zijn, maar sinds Trix onderdeel is van het Märklinconcern krijgen de wagens de tegenwoordige standaard Märklin koppelingen. Dat zijn koppelingen die al behoorlijk kort koppelen. Een echte Roco kortkoppeling (dus niet de universal) voegt daar nog maar een beetje aan toe.
Roco zelf levert zijn wagens met de aloude standaard beugelkoppeling. Dat is in het geheel geen kortkoppeling.
Titel: Re: Roco kortkoppeling
Bericht door: Wim Vink op 14 January 2008, 11:55:45
Het betreft hier Trix wagons van ca. 1-2 jaar oud.

mvg
Wim
Titel: Re: Roco kortkoppeling
Bericht door: Wim Vink op 14 January 2008, 11:59:09
Nog even een kleine aanvulling.

In de Roco catalogus staat een foto van de kortkoppeling. Hier zie je dat de "bumpers/stootdoppen" TEGEN ELKAAR KOMEN. Volgens mij is dit niet goed. je moet  altijd wat ruimte overhouden. Toch ?

mvg
Wim
Titel: Re: Roco kortkoppeling
Bericht door: henk op 14 January 2008, 12:02:53
Nee, bij een perfect functionerend kortkoppelmechaniek onder de wagen kunnen de buffers op het rechte stuk echt tegen elkaar aan staan.

Voor een perfect functionerend mechaniek is wel onder andere een volledig starre verbinding tussen de wagens nodig. De koppelingen op de Trix zijn niet volledig star en dus laat Trix nog wat ruimte tussen de buffers. Voor de Roco Universal geldt hetzelfde. Maar met de echte Roco kortkoppeling of de Fleischmann profi krijg je wel een goede starre verbinding die in beginsel buffer aan buffer rijden mogelijk maakt.
Titel: Re: Roco kortkoppeling
Bericht door: Reinier Z. op 14 January 2008, 13:02:02
Vaak zit er op het kortkoppelmechaniek ook wel wat speling, waardoor de bufferafstand tussen een getrokken trein en een stilstaande trein iets kan verschillen. Een trein die bij stilstand strak buffer-aan-buffer staat, heeft bij het rijden dus toch enige ruimte tussen de buffers (en de balgen, wat ik persoonlijk storender vind).
Titel: Re: Roco kortkoppeling
Bericht door: Esperopt op 26 January 2008, 01:34:14
Volgens mij is dat haast niet te voorkomen met de standaard mechanismen. De veertjes die daar in zitten worden door het gewicht van de trein iets uitelkaar getrokken. Zwaardere veertjes zetten is ook niet altijd een optie ivm de vaak te scherpe modelbogen.
Titel: Re: Roco kortkoppeling
Bericht door: Dirk Baas op 26 January 2008, 09:07:52
De rek en strek oefeningen van de ROCO kk's vielen mij ook op, dus heb ik stammen samengsteld en deze gekoppeld met imitatiekoppelingen, die ik op de laatste Houten beurs heb gekocht. Verder bevallen de ROCO kk's mij prima en ben blij dat ze weer in productie zijn.
Op deze wijze heb ik een wat ouder Trix wagon ook in een stam  opgenomen, maar wel aan een ROCO-bak. Over NEM gesproken  ;)

Gr

Dirk
Titel: Re: Roco kortkoppeling
Bericht door: GerritM op 26 January 2008, 13:21:22
Dirk, volgens mij bedoel jij de Roco universeelkoppeling (die is uit produktie geweest), de kortkoppeling is steeds in produktie geweest.

Groet Gerrit
Titel: Re: Roco kortkoppeling
Bericht door: Chris op 26 January 2008, 13:29:25
Even een plaatje geschoten, praat wat makkelijker misschien

(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/koppelingen.jpg)

Van links naar rechts :

Ribu starre koppeling - Brawa starre koppeling - Roco kortkoppeling - Roco universeel - Marklin/Trix kortkoppeling - Fleiscmann Profi.
Titel: Re: Roco kortkoppeling
Bericht door: Dirk Baas op 26 January 2008, 14:09:58
Dirk, volgens mij bedoel jij de Roco universeelkoppeling (die is uit produktie geweest), de kortkoppeling is steeds in produktie geweest.

Groet Gerrit

Je hebt gelijk Gerrit, in mijn optiek koppelt die ook (prettig) kort. ::)

Gr, Dirk
Titel: Re: Roco kortkoppeling
Bericht door: GerritM op 26 January 2008, 16:25:24
Doet ie ook, maar geeft nog wat speling en koppelt niet geheel star, dit laatste is nodig om een goede werking van het kortkoppelmechanisme te verkrijgen. Ze koppelen ook bijzonder soepel.

Groet Gerrit
Titel: Re: Roco kortkoppeling
Bericht door: Wim Vink op 29 January 2008, 10:13:56
Hallo daar ben ik weer :-)
Heb dit weekend wat Fleischmann Profi kortkoppelingen gekocht.
Ze koppelen korter dan de Roco kortkoppelingen. Het scheelt bijna 2 mm !!
Alleen komen de buffers nog steeds niet tegen elkaar. De afstand is nog ca. 2 mm. Niet veel maar toch.
En bij Trix wagons (nieuwe modellen) is nog steeds te veel, ca. 5-6 mm.

mvg
Wim
Titel: Re: Roco kortkoppeling
Bericht door: dito op 29 January 2008, 11:24:31
Hallo
Kun je met kortkoppelingen een zesasser loc laten rijden op een boog van
72cm dus rails nr 1 van piko.Volgens mijn leverancier wel maar ik wou toch
ook uw bevindingen hieromtrent.Ik heb toch sterke twijfels.Het zou volgens
hem wel gaan met sommige roco locs.
Dito
Titel: Re: Roco kortkoppeling
Bericht door: henk op 29 January 2008, 12:49:51
Dat is de krapste standaardmaat voor bogen. Je kunt ervan uitgaan dat een loc daar doorheen kan, tenzij anders aangegeven door de fabrikant. Met zesassige draaistellocs gaat het meestal prima, ook die van Roco.

Problemen zijn er eerder met grote stoomlocs en met rijtuigen/treinstellen met schortplaten ter hoogte van de draaistellen. Roco kiest er dan vaak voor om R1 maar te laten zitten, omdat er anders te veel concessies moeten worden gedaan. Andere fabrikanten denken daar weer anders over.

Met het type koppeling heeft dat overigens weinig te maken. Het kortkoppelen zit hem niet zozeer in de koppeling, maar in het mechaniek.
Titel: Re: Roco kortkoppeling
Bericht door: rjr op 29 January 2008, 15:21:03
Roco adviseert voor redelijk wat materieel een minimale straal van 415, dus diameter van 83cm.
En je merkt gewoon dat alles wat soepeler rijd als je inderdaad een wat grotere straal aanhoud, te scherp willen de buffers wel eens achter elkaar schieten waardoor ze de wagens er na de bocht uit trekken.

Titel: Re: Roco kortkoppeling
Bericht door: dito op 29 January 2008, 16:13:54
Hallo
DE meest van mijn diameters zijn R3 dus ong 96cm.Nu ben ik bezig met een spiraal waarop twee diameters kunnen nl 83 en 96 cm resp r2 en r3.Als
dusdanig mag ik er wel zeker van zijn dat een groot aantal locs er overheen kunnen.
Dito
Titel: Re: Roco kortkoppeling
Bericht door: Wim Vink op 05 February 2008, 12:59:33
Bedankt jongens !!

mvg
Wim