BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: MSF op 07 October 2018, 20:40:55

Titel: Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen
Bericht door: MSF op 07 October 2018, 20:40:55
Beste forumleden,

Enige tijd geleden heb ik een fraai Philotrain rijtuig kunnen kopen. Nu is stilstaan zonde en wil ik het rijtuig op de modelbaan gaan gebruiken maar loop ik tegen het (bekende) probleem aan van de draaisteluitslag. Ik had verwacht dat dit wel op te lossen was met Fleischmann draaistellen en die vervolgens bij te vijlen - en te verengelsen - maar dit is niet genoeg. Nog steeds komen de draaistellen overal tegenaan waardoor het rijtuig niet door R4 past; mijn minimale boogstraal.

Omdat foto's meer zeggen dan woorden:


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1782_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1782_5.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1783_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1783_5.jpg)

Zoals hier te zien is de uitsparing in de treeplank te kort. Daarnaast zit ook de bevestiging van de treeplank in de weg.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1784_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1784_5.jpg)

Aan deze kant zitten de vier bevestigingen behoorlijk in de weg.


Nu is mijn vraag: hoe lossen de ervaren philotrainrijders dit op?

Kan ik de bevestigingen van de treeplank daar waar hij in de weg zit ertussenuit zagen? En is de treeplank makkelijk bij te frezen? 

Ik heb helemaal geen ervaring met zelfbouw en ben enigszins bang dit rijtuig te verprutsen dus alle advies is welkom.

Groetjes,
Michiel
Titel: Re: Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen
Bericht door: Gert Arkema op 07 October 2018, 22:05:00
Hoei, lastig. Wat de eerste stap is, is controleren in hoeverre de onderste treeplanken naar binnen gedrukt zijn. Dat gebeurt nogal eens bij modellen met treeplanken; je pakt m voorzichtig, dus zo laag mogelijk op en je buigt die dingen al naar binnen toe. Niet erg bij een vitrinemoel, wel bij R4.
Dus knip nog niks af. Volgens de NEM mag je rijtuig max 40 mm breed zijn, de praktijk is 38 mm ( bv Roco). Dus; schuifmaat erbij en kijken hoe breed de onderste treeplanken nu staan. Als je die (voorzichtig) naar buiten hebt moeten buigen heb je de eerste kostbare millimeters draairuimte al gewonnen.

Titel: Re: Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen
Bericht door: AB 7216 op 08 October 2018, 07:58:08
Mk modelbouwstudio´s heeft nieuwe engelse draaistellen in zijn programma, die smaller zijn als de fleischmann en de originele philo´s.
Ik heb nog een eerdere versie van deze draaistellen toegepast op mijn HSM  D, maar zelfs daarbij ook enkele treeplank steunen moeten verwijderen.
Dit werkt goed, en zelfs op R3.

Groeten Arjen
Titel: Re: Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen
Bericht door: MSF op 09 October 2018, 12:53:24
Heren Bedankt!

Ik heb de treeplanken voorzichtig naar buiten gebogen en dit maakte al een enorm verschil. Rustig kleine stukjes buigen, steeds van de kopse kant naar het midden toe en na verloop van tijd ging dit steeds makkelijker. Het draaistel aan de kant van het buikje valt nu zelfs binnen de halve manen in de treeplank! Die kant loopt dus perfect. De andere kant past nu net door R4 maar de steunen blijven wat in de weg zitten omdat de uitsparingen daar korter op elkaar staan. Ik ga eens kijken hoe dat met de draaistellen van MK eronder loopt. Als die nog smaller zijn dan de Fleischmann draaistellen is het probleem wellicht helemaal verholpen zonder steunen te verwijderen.

Nu nog nem-schachten eronder en hij is ready to go!

Groetjes,
Michiel
Titel: Re: Philotrain ex-HSM D 'bochtvaardig' krijgen
Bericht door: Gert Arkema op 09 October 2018, 13:22:23
 (y)

Zaterdag beurs in de Expo hal in Houten. Daar zijn zat KK mechanieken te vinden, zoek daar naar een korte. Belangrijkste hindernis is de afstand tussen draaipunt en bufferbalk. Met de kortste RIBU's moet het kunnen; met een beetje goed uitkienen kun je het mechaniek rechtstreeks onder de bodem lijmen. De NEM schacht mag gerust een halve mm voor de bufferbalk uitsteken, als deze gelijkligt is het koppelen vaak lastig. Een beetje ruimte in de koppelingen (net geen buffer-aan-buffer) is wel nodig bij krappe bogen.