BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Blogs => Sobat Kras => Topic gestart door: Hans Reints op 03 October 2018, 21:18:05

Titel: Westminster Co in 2018
Bericht door: Hans Reints op 03 October 2018, 21:18:05
Na een voorspoedige maar lange vlucht van ruim 8 uur, met een korte tussenstop in Reykjavik, kwamen we vermoeid op DEN= Denver International Airport in Colorado aan. Hier stonden onze afhalers al te wachten om ons naar het hotel te brengen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/000-0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/000-0.jpg)
000 Gelukkig kwamen we niet voor werk anders was het volgens dit bord vergeefse moeite geweest.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/001-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/001-9.jpg)
001 Ons verblijf voor de komende 14 dagen. Gelukkig was het hotel voorzien van Airco en dat maakte het verblijf binnen aangenaam. Buiten liep de temperatuur op tot over de 30 graden met een luchtvochtigheid van net 5%.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/002-0-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/002-0-2.jpg)
002 (2) De andere dag maar eens in de buurt op verkenning gegaan. Er stond ons een auto ter beschikking maar een wandeling na zo’n lange zit is ook niet te versmaden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/002-0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/002-0.jpg)
002 Vlak bij het hotel lag deze brug uit een ver verleden, in een van de Union Pacific goederenlijnen, welke nu nog vrij frequent bereden worden. Hier zweren ze bij overwegen. Ook in de autosnelweg!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/003-0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/003-0.jpg)
003 Voor de brug staat een voor ons onbekend bord met hoogte maten! Wil je er onderdoor met een hoge wagen dan is het (voor ons)snel en goed omrekenen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/004-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/004-9.jpg)
004, doe je dat niet of verkeerd, dan kan je wel eens voor een vervelende verrassing komen te staan zoals deze Amerikaanse trucker tot zijn scha en schande moet ondervinden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/005-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/005-9.jpg)
005 Ons doel van vandaag is niet het bewonderen van deze giganten van de weg, alhoewel deze hier in de States best de moeite van het bekijken waard zijn, maar om alles wat op twee rails rijd te bewonderen. We starten bij de werkgever van mijn zoon, de RTD op het nog steeds gesloten Federal Clear Creek station. RTD staat voor Regional Transportation District in de Dever Area. Zij verzorgen hier het openbaarvervoer met bus tram en trein.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/006-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/006-9.jpg)
006 Kaartje van het uitgebreide bus, tram en spoorwegnet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/007-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/007-9.jpg)
007 Prijzen van het OV zijn naar onze maatstaven goedkoop te noemen hoewel de dagelijkse gebruiker er hier anders over denkt!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/008-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/008-9.jpg)
008 De typen voertuigen die de RTD in de regio gebruikt. 160 km/h voor de trein is geen utopie.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/009-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/009-9.jpg)
009 Het nog niet geopende Federal Clear Creek station . Alles is al een paar jaar klaar maar er ontbreken nog enkele vergunningen. Ook daar!! Let even op de druk bereden goederensporen van de UP en BSLF die door het station lopen!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/010-0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/010-0.jpg)
010 In Down-town Denver vinden we de tram oftewel het Light rail system.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/011-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/011-9.jpg)
011 Het spoor rechtdoor loopt langs de I-25 de zuid in tot aan het Hospital en de IKEA. Het afbuigend spoor gaat richting Union Station.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/012-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/012-9.jpg)
012 De meest voorkomende combinatie van drie stellen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/013-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/013-9.jpg)
013 Station I 25-Broadway. Het zijn moderne stellen met een lage instap.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/014-9-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/014-9-2.jpg)
014  Daar de tram veelvuldig drukke voetgangersgebieden doorkruisen en over de openbare weg rijdt, heeft de “driver” ,dit in tegenstelling tot de Commutere Rail groot frontraam. De trein moet het maar met een heel klein frontraampje doen, ondanks dat er veel overwegen op zijn pad voorkomen en de snelheid op de vrijebaan 160 km per uur is.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/015-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/015-9.jpg)
015 De RTD heeft in tegenstelling tot wat wij hier gewend zijn, op iedere tram en trein een gewapende beveiliger aan boord, zeg maar een soort Spoorweg Politie. Deze functionaris heeft als neven functie het controleren van de vervoersbewijzen. Zwart rijders kunnen van deze mannen en vrouwen geen enkele clementie verwachten. Bij een overtreding worden zij dan zonder pardon in de handboeien afgevoerd!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/016-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/016-9.jpg)
016 Het treinstel van de Commuter rail  B-line op het eindpunt in Westminster. Let even op de minimale speling tussen voertuig en perronrand. Rolstoelen rijden zonder het te voelen zo van het perron de trein in. Uiteraard gaat dat ook andersom zo.  De rand is trouwens van een zachte soort rubber gemaakt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/017-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/017-9.jpg)
017 De 4061 staat hier op het eindspoor. Dit spoor is geen omloop of wachtspoor in de klassieke zin van het woord, Kruisen met een tegenligger is niet im frage. Er is gewoonweg geen tegenligger! De dienst op deze lijn wordt maar door een voertuig in een 20 minuten omloop bediend. Het klassieke voorbeeld van een heen en weertje.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/018-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/018-9.jpg)
018 Naast het station staat deze signaalbrug over de goederensporen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/019-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/019-9.jpg)
019 Het rode licht gebied de dubbeltractie met gemengde goederentrein dan ook halt te houden. Het zijn locs van de BNLF op de “Tracks”van de Union Pacific RR

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/020-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/020-9.jpg)
020 Een eindje verder langs het spoor had ik nog wat anders te doen! De BNLS wagen snakte in deze hitte naar een beetje frisse lucht. Maar eerst het doosje op de plaat zetten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/021-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/021-9.jpg)
021  Hierna de wagen even van het eindeloze spijkerspoor laten proeven. Ja dit is een hoofdlijn voor het zware goederen en kolenvervoer. Kom daar in europa nog maar eens om. Spijkerspoor!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/022-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/022-9.jpg)
022 Het mogen dan spijkers zijn, het zijn wel zware rails die ons wagentje moeten dragen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/023-9_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/023-9_3.jpg)
023 Het wagentje was/is erg populair in Denver en omgeving. Toen ik de juffrouw op het plaatje vroeg "om hem even vast te houden" het wagentje dus,verblikte of verbloosde zij niet.

url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/024-9.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/024-9.jpg)[/url]
Op naar het volgende onderwerp.



Titel: Re: Westminster Co in 2018
Bericht door: Marc tramt op 04 October 2018, 08:55:05
Citaat
013 Station I-25-Broadwy. Het zijn moderne stellen met een lage instap.
Je bent zeker niet ingestapt?  ;)
Het zijn redelijk traditionele hogevloerstellen. Zo te zien fabricaat Duewag/Siemens en gebaseerd op de Frankfurter Stadtbahnstellen (U2) uit de jaren '70/'80.

Gave foto's anyway!
Titel: Re: Westminster Co in 2018
Bericht door: tijgernootje op 04 October 2018, 15:47:45
Leuke foto's i.d.d. bij het kaartje met de "spoorlijnen" valt me wel op dat die gestippelde lijn die een nieuwe route aangeeft de tekst heeft opens in 2017 en toch zijn we een jaar verder en lijkt deze nog altijd niet open  ::)
Ook daar een gevalletje bureaucratie ??
Titel: Re: Westminster Co in 2018
Bericht door: Hans Reints op 04 October 2018, 16:35:34
Je mag nooit meer raden ;D
Titel: Re: Westminster Co in 2018
Bericht door: Rondje_HO op 04 October 2018, 17:23:17
Leuk verslag :)
Titel: Re: Westminster Co in 2018
Bericht door: zuylen op 04 October 2018, 19:33:06
Dat perron lijkt wel van dat kartonnen gaatjesprint.
Titel: Re: Westminster Co in 2018
Bericht door: Hans Reints op 04 October 2018, 19:51:14
Dat is het beslist niet. ;) Als er een trein aankomt, en je ga een teen breed over de gele lijn heen, dan stopt de trein subiet tot vlak voor de dader en gaat pas verder als de dader zich tot achter de streep heeft terug getrokken. De meereizende "spoorweg politie" maakt gelijk over de radio melding van het incident en voor dat je het weet staan er twee van die zwarte kleerkasten naast je! Commentaar?, tik, handboeien en afvoeren. Het is dat ik een beschermengel bij mij had, anders had ik het zelf aan den lijve kunnen onder vinden.  :P
Titel: Deel 2
Bericht door: Hans Reints op 06 October 2018, 09:39:17
Deel 2 de Denver YP Yard

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/024-9_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/024-9_1.jpg)
024 Onderweg naar de Denver UP-Yard dit bord gezien bij de werkplaats van de RTD. Helaas was het hek dicht dus maar door naar het volgende project.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/025-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/025-9.jpg)
025 Onderweg naar de Yard zie je vanaf de Highway al interessante beelden aan de voorruit voorbij trekken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/026-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/026-9.jpg)
026 Plaatjes door de voorruit van uit een rijdende auto zijn meestal niet de beste. Zij geven in ieder geval wel een beeld van wat je kan verwachten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/027-0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/027-0.jpg)
027 Overzicht vanaf de openbareweg van een deel van de UP-Yard. Op de achtergrond Down-town Denver

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/028-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/028-9.jpg)
028 De bij ons al lang geleden in de ban gedane goederentreinbegeleidingswagen. Bij de Amerikaanse spoorwegen doen deze Cabooses nog dagelijk dienst, zij het wel onbemand

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/029-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/029-9.jpg)
029  Je kijk je ogen uit naar de veel- en verscheidenheid aan tractie voertuigen die op aanraken afstand aan je ogen voorbij komen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/030-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/030-9.jpg)
030 De middelste Engine van een voor kolentreinen ingezette BNSF triplace. Zie aan de fronten de overloop naar de diverse machines.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/031-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/031-9.jpg)
031 Enkele van de veel gebruikte dagelijkse papierwagens en Flatcars

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/032-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/032-9.jpg)
032 Wagen geladen met balen cellulose balen met daar voor enkele containerdraagwagens

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/033-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/033-9.jpg)
033 Een ABS geladen met staalplaten

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/034-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/034-9.jpg)
034 Een flat van de BNSF beladen met railsecties voor de maintenace ploeg van de UP

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/035-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/035-9.jpg)
035 Een oude Gondola van Herzog, een niet veel voorkomende naam in de regio Denver

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/036-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/036-9.jpg)
036 Dit bord laat aan duidelijkheid niets te wensen over.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/037-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/037-9.jpg)
037 Op het terrein waren enkele oude UP passengerscars te ontdekken die nu dienst doen als onderkomen voor de onderhoudsploegen. Eigenlijk niets nieuws onder de zon!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/038-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/038-9.jpg)
038 Fronten van boven bedoelde wagens.
Titel: Re: Deel 2
Bericht door: Ronald Halma op 06 October 2018, 09:59:56
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/028-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/028-9.jpg)
028 De bij ons al lang geleden in de ban gedane goederentreinbegeleidingswagen. Bij de Amerikaanse spoorwegen doen deze Cabooses nog dagelijk dienst, zij het wel onbemand

Mooie verslagen Hans, ik geniet. Maarrr.... kleine correctie;de caboose wordt niet meer gebruikt in de reguliere service. Wat jij aangetroffen hebt is waarschijnlijk een relikwie uit het verleden. Wij hebben ze zelf ook gezien in bv Bakersfield in zowel 2011 als 2016. Deze wagens worden niet meer gebruikt en zijn feitelijk uitgestorven. Helaas, want het had wel wat :)
Tegenwoordig hangt er vaker een losse loc achter de trein om extra duw-power te geven.

Titel: Re: Westminster Co in 2018
Bericht door: Hans Reints op 06 October 2018, 10:18:56
Even wachten Ronald, er komen nog meer plaatjes en dan zie je wel degelijk dat "het Kombuis", want daar is de naam Caboose van afgeleid, nog in de trein zit. Het is wel heel sporadisch, de meeste Cabooses die ik gezien heb stonden als schuurtje ergens in de achter tuin bij een huis of deden dienst als kantoor bij een camping. Maar de Choorstrain gebruikt nog iedere dag de Caboose als drager van de gele doos aan het einde van de buurt super.
Titel: Re: Westminster Co in 2018
Bericht door: Ronald Halma op 06 October 2018, 10:31:34
Hans, ik geloof je op je mooie blauwe ogen ;) Maar in de reguliere treinen worden ze niet meer gebruikt. Alleen nog in speciale treinen:

Cabooses were used on every freight train until the 1980s, when safety laws requiring the presence of cabooses and full crews were relaxed. Developments in monitoring and safety technology such as lineside defect detectors and end-of-train devices resulted in crew reductions and the phasing out of caboose cars. Nowadays, they are generally only used on rail maintenance or hazardous materials trains, or on heritage and tourist railroads.

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Caboose

Ik heb alleen het Westen als referentie maar als spotter zie je daar geen cabooses meer. Daar zijn nu andere voorzieningen voor. En zoals al gezegd, je ziet vooral bij BNSF en UP veel lange treinen met locs voor, midden en achter aan de trein. Laatste zijn vaak DP's, op afstand bestuurde locomotieven:

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Distributed_power

Maar blijf ons vooral voeren met deze prachtig mooie plaatjes! (y)
Titel: Re: Westminster Co in 2018
Bericht door: Hendrik Jan op 06 October 2018, 10:41:35
Geinig...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2890-bewerkt.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2890-bewerkt.jpg)
Greybull, Wyoming, 22 augustus 2017

see ya
Hendrik Jan
Titel: Re: Westminster Co in 2018
Bericht door: Ronald Halma op 06 October 2018, 10:47:29
Ik zoek 'm in 0.... kan hem nog niet vinden. Althans, een correct (Atlas master) model :)
Titel: Re: Westminster Co in 2018
Bericht door: Hans Reints op 06 October 2018, 10:48:13
BNLS  doe weer eens vervelend. Had ik net een antwoord met plaatjes klaar, krijg ik te zien dat mijn antwoord 2 sec geleden al was geweest en ik mag het weer eens opnieuw proberen. Alles weg natuurlijk. :'(

Ronald je heb helemaal gelijk, in de reguliere dienst zijn zij niet meer terug te vinden. Wat jij bedoeld heb ik langs de I-25 tussen Castelrock en de Air Force Academy, net voor de Springs, op de plaat kunnen zetten. De kolen zijn bestemd voor de centrales in Colorado Springs en die verder naar het zuiden tot aan Pueblo. Je kijkt hier richting het zuiden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5214_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5214_3.jpg)
Titel: Re: Westminster Co in 2018
Bericht door: Ronald Halma op 06 October 2018, 11:30:25
Super plaat, Kras!! (y) (y)
Titel: Re: Westminster Co in 2018
Bericht door: Hendrik Jan op 06 October 2018, 14:59:03
Deze onbenullig lange kolentreinen komen uit Wyoming, in het noorden.
Bij uitstek trump-country.
Want er wordt daar op enorme schaal kolen gewonnen, in dagbouw.

Niet erg klimaatvriendelijk, maar dat er zoiets als smeltende ijskappen zijn, snapt die malle oom Donald nu eenmaal niet.

Mijn zwager woont een uurtje noordelijk van Denver, in Fort Collins.
Daar denderen de kolentreinen regelmatig door de stad.
Je weet niet wat je ziet:
https://www.youtube.com/watch?v=KlmU6fXSwfk

Inmiddels is er wel sprake van (min of meer) gescheiden rijbanen voor trein en auto. Maar nog steeds daveren de kolentreinen hier dwars door de oude binnenstad.

En ja, dat is (ondanks alles) elke keer weer een gaaf gezicht- èn gaaf geluid. Bij mijn zwager, die ruim een mijl van de spoorlijn woont, kun je de treinen duidelijk horen. Vooral omdat ze flink gebruik maken van de 3-tonige typhoon, bij elke RRX-ing. Hoooonk!
Titel: Re: Westminster Co in 2018
Bericht door: Hans Reints op 06 October 2018, 15:11:36
Mooi man (y)
Titel: Re: Westminster Co in 2018
Bericht door: Ronald Halma op 06 October 2018, 16:05:28
 (y) (y)
Titel: Re: Westminster Co in 2018
Bericht door: Hans Reints op 07 October 2018, 14:29:09
We gaan door met het zoeken naar treinen. Nu is dat in de buurt van Denver niet zo moeilijk. In tegenstelling tot wat wij hier in Nederland gewend zijn wordt het overgrote deel van het korte en lange afstandgoederenverkeer over de rails afgehandeld. Een ieder zich zelf respecterend bedrijf heeft wel een of meer spooraansluitingen en laat een paar maal per week hun producten aan en afvoeren. Vlak bij het Colorado Railway Museum bevind zich in Golden de Coors Brewery Coors is in Nederland bekent van de voormalige wereldtour wielerwedstrijd en als trainingsgebied van veel bekende Nederlandse profs. Robert Geesink heeft hier in 2018 nog een lelijke smakkerd tegen het asphalt gemaakt en is daardoor voor maanden uitgeschakeld. Het voordeel van Amerikaanse treinen is dat zij hun aankomst luid en duidelijk aankondigen zodat je als liefhebber op tijd een mooi plekje kan vinden om het op de plaat te zetten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/039.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/039.jpg)
039 De dagelijkse trein naar de bottelarij van Coors. De meeste wagens met Hop en Kolen worden via een andere lijn lager aangevoerd. De 1601 van de Santa Fe, nu varend onder de vlag van BNSF, passeert luid toeterend en bellend over korte afstand

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/040.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/040.jpg)
040 Mooi plaatje van deze voor Amerikaanse begrippen heel korte goederentrein. Een zgn. Buurtsuper.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/041.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/041.jpg)
041 Vanuit de auto het achtereind van de trein gezien

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/042.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/042.jpg)
042 Wat opvalt is dat alle deuren en ramen van deze Caboose zijn dicht gemaakt, binnen komen is onmogelijk gemaakt, en dat er een geel ding aan het hekwerk hangt! Hier kom ik zo dadelijk op terug!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/043_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/043_1.jpg)
043 Als het rangeerdeel de overweg gepasseerd is, gaat het naar het overgave spoor van de Coors Brewery en verdwijnt het uit ons zicht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/044.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/044.jpg)
044 Gaan we aan de andere kant van de snelweg omhoog dan hebben we een leuk uitzicht op de aankomst sporen op het terrein van de Brouwerij (waar ook nog veel meer andere dingen gemaakt worden als alleen maar bier) We zien dat de beide locs zijn afgekoppeld, om zijn gelopen en de Caboose weer aan de haak, is in dit geval de klauwkoppeling, en terug gaan naar de hopsilo die een paar mijl terug staat en daar de lege hoppers ophaalt voor transport richting Denver.

Om nog even op de Caboose terug te komen.
De naam Caboose is afgeleid van het Nederlandse woord "Kombuis". Kombuis is de scheepvaartterm voor keuken aan boord van een schip. Waarschijnlijk is deze link de verklaring waarom er zo veel zeevarende behept zijn met het "treinenvirus"
De Caboose moet je zien als een rijdend kantoor met kooien en een Gally (keuken). Het was het verblijf van de “Conductor en” de "Brakeman".Vanuit de Caboose konden zij de hele trein overzien een zo nodig ingrijpen als dat nodig was. In de jaren 80 van de vorige eeuw voerden de spoorwegen in de VS het FREDS systeem in. FREDS staat voor; Flashing Rear Ends Devices.
Dit computersysteem controleert de status van de trein en geef deze informatie door naar de cabine van de locomotief  zodat de “Driver” een goed overzicht heeft van waar hij mee bezig is. In die zelfde tijd werd ook begonnen met het plaatsen van zgn. lineside detectors. Deze lineside detectors geven aan of er bv warmlopers zijn, wielen naast de rails staan en de trein nog compleet is. Al deze veranderingen maakte de Caboose en zijn bemanning overbodig en zij verdwenen dan ook voor een groot deel uit het spoorwegbeeld. Gelukkig zijn niet alle Cabooses uitbeeld verdwenen en naar de schroothoop gegaan. Als je door het Amerikaanse platteland reis dan kom je de Caboose nog veel tegen als schuurtje of Barn. Ook het Colorado RR museum heeft enkele van deze markanten goederentreinbegeleidingswagens in haar collectie op genomen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/046.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/046.jpg)
046 Zo kwam ik op de UP Yard in Denver deze Caboose van de Rio Grande tegen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/045.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/045.jpg)
045 En in Nederland, wat iets verder naar het noordoosten gelegen is, dit plaatselijke café. Het bijbehorende restaurant bevindt zich in de aangebouwde restauratie wagens van de voormalige Union Pacific RR

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/047_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/047_1.jpg)
047 We werden uitgeleide gedaan door deze nieuwsgierige Prairie dogs

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/048_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/048_1.jpg)
048 Als je te dichtbij komt zijn ze ook zo weer verdwenen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/049_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/049_1.jpg)
049 Ik zat bij een echte cowboy in de wagen gezien zijn gescheurde voorruit. Je hoort er hier echt pas bij als je zo’n crack in de voorruit hebt. Helaas stelt de camera zich in op deze scheur en dat geeft een onduidelijk beeld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/050_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/050_2.jpg)
050 Bij Broomfield stond op het wachtspoor deze goederen trein down Denver te wachten achter het SSS Broomfield bord. Wat SSS betekend dat kan ik je helaas niet vertellen, maar we doen ons best.

url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/051_1.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/051_1.jpg)[/url]
051 Het was een gemende trein. Volgens mijn “Sergeant” staan deze treinen hier soms uren te wachten voor dat zij groen licht krijgen. Dit is niet letterlijk, alles gaat hier over de radio en zijn er bijzonder weinig seinen te vinden langs de Branchlines.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/052_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/052_1.jpg)
052 Een Closer look op de beide Engines in ruste.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/053.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/053.jpg)
053. Het is een behoorlijk lange gemende trein. Gemengd is duidelijk te zien aan het aantal typen wat zich achter de loc bevinden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/054.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/054.jpg)
054 Het zal wel een spektakel aan geluid van rook uitbrakende brullende dieselmotoren worden als de trein zich uit deze boog en helling probeert op te trekken. Hoezo luchtvervuiling? Dat is iets waar de Yankees zich hier geen enen moer van aantrekken.

Titel: Re: Westminster Co in 2018
Bericht door: spoorzeven op 07 October 2018, 14:33:47
Leuke foto's en informatie, Hans!
Titel: Colorado RR Museum
Bericht door: Hans Reints op 09 October 2018, 20:46:59
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/054-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/054-3.jpg)
054 Onze familie beschermd die van U. Dat is een vrije vertaling van de tekst op het bord van dit Correction Department. Mooi woord voor Bajes! Dit House of Correction staat ongeveer tegenover het Museum en niemand neemt daar aanstoot aan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/055.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/055.jpg)
055 Geen idee wie George West is of was. Dat het bepaald geen lieverdjes zijn die in het Staats Hotel te gast zijn bewijst dat stukje groen staal helemaal links op defoto!

ttps://images.beneluxspoor.net/bnls/056-2.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/056-2.jpg)[/url]
056 Uiteindelijk komen we niet voor de bajes maar voor het Colorado Railroad Museum. T.o.v. twee jaar geleden is er op het eerste gezicht niet veel veranderd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/057.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/057.jpg)
057 Bij aankomst op het terrein ziet het er nog steeds rommelig en onverzorgd uit met als middelpunt een verzameling schroot en oud hout.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/058-Col.RR-Museum.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/058-Col.RR-Museum.jpg)
058 Vanuit de lucht ziet het er op een zomerse dag prima uit, maar schijn bedriegd. Plaatje van Google Maps. We gaan maar gauw naar binnen, kopen een kaartje, ja als 65 + heb je 50% korting op de toegangsprijs.! En als eerst door naar de kelder.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/059.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/059.jpg)
059 Zoals eerder aangegeven is in de kelder van het stationsgebouw “Delay Junction” The Denver H0 Model Railroad Club gevestigd. Deze modelbaan is een van de oudste banen in het Rocky Mountain regio. Op de baan zijn, net als in het echte leven, diverse spoorbreedten geïntrigeerd zoals H0 en H0n3. Op de eerste donderdag van de maand zijn de leden van de The Denver H0 Model Railroad Club van s morgens 7 tot s avond 8 uur aanwezig om de baan te bedienen.

url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/060-2.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/060-2.jpg)[/url]
060 Op de baan een prachtig voorbeeld van een typische Amerikaanse brug, de zgn Trestle

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/061-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/061-2.jpg)
061 Mooi stukje modelbouw.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/062-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/062-2.jpg)
062 Uiteraard kon ik het niet laten om onze reizende goederenwagen hier op de plaat te zetten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/063-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/063-2.jpg)
063 Brand is bijna overal het zelfde! Alleen het materiaal en aanpak wil nog wel eens per land verschillen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/064-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/064-2.jpg)
064 Alles staat hier achter glas wat fotograveren uiterst moeilijk maakt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/065-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/065-2.jpg)
065 Plattegrond van het CRRM in Golden Colorado

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/066-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/066-2.jpg)
066 Smalspoor 318 Rio Grande
Locomotief  318 van de  Rio Grande is in januari 1896 gebouwd door de “the Baldwin Locomotive Works of Philadelphia”. Deze C-18 "Consolidation" is een schitterend voorbeeld van de gouden jaren van de Amerikaanse stoomlocomotief. In de eerst jaren van haar bestaan deed de 318 dienst op de Mining-lines van de Florence & Cripple Creek Railroad. Hier verzorgde zij het personen en zware ertsvervoer van de mijnen naar Denver en Colorado Springs. In 1917 kocht de The Denver & Rio Grande Western R.R. de machine op voor $2000 en vernummerde haar in 428. Later werd zij weer omgenummerd en kreeg het huidige nummer 318. Onder dit nummer trok zij vele jaren de passagiers en vrachttreinen tussen Salida, Durango and Montrose. De 318 moet daarom meerdere malen gezien zijn in de Royal Gorg van Peublo naar Salida. In 1954 kocht Cornelius W. Hauck, de stichter van het museum, de locomotief aan en plaatste haar als staties model in zijn Narrow Gauge Museum in Alamosa. In 1985 verhuisde het museum, van Alamosa naar Golden en kreeg de naam Colorado Railroad Museum. Na de verhuizing is de 318 weer door de museum vrijwilligers terug onder stoom gebracht en heeft tot 1982 , het jaar van haar buitendienststelling, haar rondjes bij het museum. In 2011 is de 318 uiterlijk opgeknapt en staat nu als niet bedrijfsvaardig monument in de museum tuin te pronken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/067-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/067-2.jpg)
067 Normaalspoor locomotief 5629 van de Chicago Burlington & Quincy is de grootste niet bedrijfsvaardige stoomlocomotief in het bestand van het museum
De CB&Q 5629 is een exponent van een grote serie waarvan er nu nog maar vier bestaan.. In 1940 bouwde  de Burlington Route Railroad in haar eigen werkplaats de CB&Q 5629. De serie 5600 is speciaal gebouwd voor het trekken van zware goederen en passagierstreinen. In 1960 is zij pas terzijde gesteld en twee jaar later aangekocht door het Colorado RR Museum.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/067-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/067-1.jpg)
067-1 Cilinder met leibanen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/067-2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/067-2_1.jpg)
067-2 Boxpox drijfwielen van de 5629

He, een oude bekende!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/067-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/067-3.jpg)
067-4 Hier wat duideliker te zien. De BNLS wagen is nu toch echt wel internationaal geworden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/067-5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/067-5.jpg)
067-5 Het blijft een machtige machine met zijn zesassige tender op twee draaistellen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/068.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/068.jpg)
068 Denver & Rio Grande Western 5751 & 5762.
Deze A en B units waren de laatste F9-Units van de Rio Grande die van 1971 tot 1983 “The Rio Grande Zephyr” tussen Denver en Salt Lake City trokken. De “The Rio Grande Zephyr” was de laatste intercity passagierstrein in de USA die niet onder de Amtrak viel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/069-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/069-2.jpg)
069 De 5751 & 5762 waren ook de laatste die in de winter elk weekend de ski-treinen van Denver naar Winterpark vv trokken. In 1996 gingen zij met pensioen en vonden een plaatsje in het museum. Helaas moesten er enkel WC stijf naast de Units geplaats worden zodat een goede foto maken onmogelijk was.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/070-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/070-2.jpg)
070 Het machtige front van de F9 met op de koppeling weer die ouwe bekende.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/071-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/071-2.jpg)
071 Colorado & Southern 99201
De C&S 99201 is een zgn. “rotery plow” en heeft tussen 1899 en 1965 dienst gedaan op welhaast alle smalspoorberglijnen in Colorado. De bladen van het grote roterende rode wiel aan de voorzijde van de “ploeg” breken de sneeuw af, en zij zorgen er voor dat de opgezogen sneeuw door de centrifugale kracht en de venturie van de uitloopkanalen, hoog en ver van het spoor wordt gedeponeerd en zo een schone weg voor de trein gemaakt wordt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/072-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/072-2.jpg)
072 Het roterende wiel aan de voorzijde. Bij het museum exemplaar zijn de ramen van het geheel helaas dicht gekalkt met witte verf?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/072-2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/072-2_1.jpg)
072-2  Historische foto uit 1961 van de C&S 99201 op de lijn van Leadville naar Climax thv Freemont Pass. Foto CRRM

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/073-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/073-3.jpg)
073 Zijaanzicht van de C&S 99201. Twee jaar geleden stonden de luikjes en deur ook al open en daar is tot op de dag van vandaag geen verandering in gekomen. Jammer dit komt de restauratie niet ten goede.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/074.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/074.jpg)
074 UP4455
Dit is nu een Switch engine van de Union Pacific In goed Nederlands ook wel rangeerlocomotief genoemd. Helaas verkeerd ook deze machine in een deplorabele staat van onderhoud.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/075.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/075.jpg)
075 Het blijft oppassen geblazen!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/076.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/076.jpg)
076 Rio Grande Grande Southern Galloping Goose no 7
Drie van de zeven galopperende ganzen zijn in het museum te vinden en draaien in het hoogseizoen hun rondjes over het museum terrein. De Gees is ontstaan uit een vrachtbox te plaatsen op een autoframe. Ze zijn ontworpen als zelfballanserende voertuigen die op de slechtgelegen smalspoorlijnen in bos, bergen en mijnbouwgebieden overeind te blijven. De voertuigen danken hun Nickname aan de waggelende gang die zij hebben bij het berijden van de spoorstaven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/077-IMG_3737.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/077-IMG_3737.jpg)
077 De “Gees”van achter in gezien

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/078.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/078.jpg)
078 Tender van de 346 of  491
Beide machines zijn de rijvaardige locomotieven waar het CRRM zijn geld mee verdiend. Op dit moment stonden beide locomotieven in het Roundhouse en waren niet toegankelijk

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/079_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/079_1.jpg)
079 Let eens op de veelheid aan slangen en hulpkoppelingen aan deze tender

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/080_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/080_1.jpg)
080 Detail van een houten vooroorlogs personenrijtuig. Kijk eens naar de handrem en de stoomverwarmingkoppeling.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/081_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/081_1.jpg)
081 Een industriële Switcher in de kleuren van de Golden & San Juan RR. Zeg mij eerlijk gezegd erg weinig?

url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/082_1.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/082_1.jpg)[/url]
082 Loc  C988 van de Coors Brewery in Golden. Achter de loc staat een door Coors gesponsorde en gerestaureerde Reefer.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/083.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/083.jpg)
083 Twee jaar geleden stond deze 5401 van de Rio Grande nog achter het Roundhouse. Ziet er nu een stuk beter uit in zijn pas geverfde jasje

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/084.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/084.jpg)
084 Chicago Burlington & Quincy Busines Car no 96
No 96 is door de CB&Q gebouwd als rijdend kantoor met keuken en slaap accommodatie. Er was plaats aan boord voor 12 officers en/of vrienden van de spoorwegen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/085.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/085.jpg)
085 Detail van een rijkelijk versierd draaistel van een van de personen wagens.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/086_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/086_1.jpg)
086 Normaalsporig zes assig postrijtuig van de Colorado & Southern. Deze zware wagens deden dienst in de mail en expresstreinen in het zuiden van de Verenigde Staten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/087.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/087.jpg)
087 Deze D & RGW 04255  is het voorbeeld van een echte “Kombuis” Veel van dit soort wagens waren te vinden in de zgn. Maintenace treinen. Deze werk en onderhouds treinen waren soms dagen, zoniet weken, onderweg.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/088.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/088.jpg)
088 Caboose no 49 van de Denver & Rio Grande
De 49 is een representant van de kleine in het begin van de spoorwegen gebruikte vierwielige houten wagens. Aan boord waren kooien om in te slapen, een kachel voor warmte en te koken en een kleine tafel met stoelen om het nodige papierwerk af te kunnen handelen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/089.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/089.jpg)
089 Ik durfde het haast niet te vragen! Toch maar even gedaan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/090.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/090.jpg)
090 Een al iets moderner type op draaistellen. Het blijft behelpen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/091.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/091.jpg)
091 Nog zo’n aggenebbes ding

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/092.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/092.jpg)
092  Gelukkig staat de bovergrondse brandkraan dicht bij. Je kan met dat droge hout niet weten?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/093.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/093.jpg)
093 Locomotif  30 is open voor het publiek

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/094.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/094.jpg)
094 Overal op het museum terrein zijn deze displays te vinden met informatie over wat je ziet. Handig

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0354_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0354_3.jpg)
095 Niet behorend tot het musem in Golden is deze UP844. Door ons op de plaat gezet in La Salle, recht tegenover het hoofdkwartier van de Hell Angeles!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0355_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0355_10.jpg)
096 Achter de 844 vinden we deze Angstloc 1943. Let eens op de speciale beschildering van de machine. Wel iets anders als je eigen winterkleding kopen.



Titel: BNLS wagen
Bericht door: Hans Reints op 13 October 2018, 14:24:27
Om mijn bezoek aan de regio Denver compleet te maken, hoort ook deze reportage er bij.

Toen ik de BNLS wagen in mijn bezit kreeg, hem gefotografeerd had en de reportage op BNLS had geplaatst, leek het mij wel leuk om de wagen mee te nemen naar ons geplande bezoek in de VS. Zo krijg de wagen een internationaal allure. BNLS vond het een goed idee en zo ontstond deze reportage. Na de boel goed in de koffer verpakt te hebben, gaat het van Schiphol via Iceland naar Denver in de Verenigde Staten.
Het weer is mooi en warm, van om en nabij de 40 graden, als we de andere dag te voet naar het dichts bijzijnde goederenspoor van Westminster gaan. Het is de bedoeling om daar de wagen BNLS-wagen op de gevoeligeplaat te zetten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/001-0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/001-0.jpg)
097 Voordat de doos uitgepakt wordt, wordt deze eerst op een voor ons onbekend spoorwegbord gezet en gefotografeerd. Volgens het opschrift op is dit het begin of het einde, het leg er maar aan van welke kant je het bord benaderd, van een stukje testspoor!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/002-0_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/002-0_2.jpg)
098 Het wagentje valt op het eindeloze zware spoor in het niet geheel niet op.

url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/003-0_2.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/003-0_2.jpg)[/url]
099 In de States zijn ze niet zo moeilijk bij het spoorleggen. Wat bij ons al eeuwen is afgeschaft is daar nog gewoon alledaags. Spijkerspoor voor een zeer druk bereden goederenspoor waar treinen van wel meer dan 100 wagens, getrokken en geduwd door acht locomotieven, gebruik van maken. Kom daar bij ons nog maar eens om?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/004-9_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/004-9_1.jpg)
100 Na een paar dagen rond kijken stond het aan de voet van de Rocky Mountains gelegen Colorado Railroad museum in Golden op het programma. In de kelder, of zoals zij het noemen, de benedenverdieping van het museum stationsgebouw, is de modelbaan van de Denver Modelrailroad club te vinden. Helaas is deze vereniging alleen op de eerste donderdag van de maand aanwezig, en dat was nu net niet vandaag! Alles staat stil en kijken door de hoge ramen die de baan geheel afsluiten.

url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/005-9_1.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/005-9_1.jpg)[/url]
101 Er zit niets anders op dan door het glas een mooi plaatje proberen te maken. De wagen uit de doos op het randje van het kozijn gezet en zo proberen om in de beperkte ruimte een aannemelijk plaatje te schieten. De rondreizende geisoleerdegoederenwagen voor de eeuwigheid vastgelegd voor een echte Amerikaanse houten Trestle.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/006-0_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/006-0_2.jpg)
102  Op het buitenterrein staat locomotief 5771 uit de F9 serie. Deze machine heeft samen met de 5762 de laatste niet Amtrak passagierstrein, de Rio Grande Zephyr, voor de Denver &Rio Grande Westeren in het Amerikaanse gereden. Een goede reden om onze BNLSwagen daar eens contact mee te laten maken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/007-IMG_0758-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/007-IMG_0758-9.jpg)
103 Wat verderop vinden we de CB7Q 5629 ,grootste niet rijvaardige stoomlocomotief die het museum rijk is. Als liefhebber en rechtgeaarde Hollanders, want dat zijn wij, kunnen we natuurlijk niet om deze gigant heen en laten hem kennis maken met de door ons mee genomen bijzondere goederenwagen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/008-9_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/008-9_1.jpg)
104 Onze wagen op een van de leibanen van de CB&Q 5629. Hier komen de afmetingen van de voertuigen goed tot hun recht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/009-0_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/009-0_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/010-0_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/010-0_1.jpg)
105 en 106
De wagen heeft een plaatsje gevonden op de koppelstang van de CB&Q 5629

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/011-9_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/011-9_1.jpg)
107 Dit is een drijfwiel van de Denver Leadville & Gunnison No 191. Wat een verschil in diameter en breedte van het drijfwiel t.o.v. de zware normaalspoor locomotieven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/012-9_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/012-9_1.jpg)
108  Nog een exoot onder de spoorwegvoertuigen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/013-9_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/013-9_1.jpg)
109 Onze blauwe BNLS wagen was nu zo populair geworden dat extra bewaking nodig was geworden. We hebben toen maar een Sergeant van de  Spoorweg politie ingehuurd die ook nog eens Deputy  bij de Rangers was.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/014-9IMG_3815-0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/014-9IMG_3815-0.jpg)
110 Wagen met Police Badge

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/015-9IMG_3812-0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/015-9IMG_3812-0.jpg)
111 Ja dit is een serieuze zaak geworden!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/016-9_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/016-9_1.jpg)
112 Door deze begeleiding konden we ongestoord het Union Station in Denver betreden. De mevrouw van de plaatskaartjes was zo vriendelijk het wagentje even ter hand te houden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/017-9_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/017-9_1.jpg)
113 Op het perron van de lijn naar het vliegveld wilde deze conducteur/controleur wel even voor mijn camera poseren. Hielp misschien dat zij een goede kennis van mijn Sergeant is en wij een geldig plaatsbewijs bij ons hadden. Let op, zonder geldig vervoersbewijs zijn zij niet erg zachtzinnig en bedenking zich geen moment om die gevaarlijk uitziende gaatjesknippen te voorschijn te halen en als het nodig is te gebruiken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/018-9_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/018-9_1.jpg)
114 Zo te zien had zij er erg veel plezier in.