BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Martijn193 op 28 September 2018, 07:01:44
-
All
Wie kan mij vertellen hoe je de kap van een Artitec 3737 verwijdert? Zowel van de lok als de tender. Ik heb Eem dummy waar geen handleiding bij zit.....
Martijn
-
http://www.artitec.nl/index.php/nl/component/zoo/category/stoomlocomotief-ss700-ns3700 (http://www.artitec.nl/index.php/nl/component/zoo/category/stoomlocomotief-ss700-ns3700)
Hier moet je alles kunnen vinden!
-
SUf, dank.....
-
En gelukt
Wat achtergrond: ik had ooit een 3737 gekocht als dummy, maar de vorige eigenaar gaf aan dat er wel een motor in zat. Dit weekeinde uitdaging aangegaan en geopend en jawel, er zat een motor in gebouwd.
Dagje later: hij loopt mooi, zelfs de verlichting doet het en hij is voorzien van een decoder. Hij is nog niet af, maar dat gaat nog goedkomen.
Andere vraag; ik wil hem graag combineren maar wie levert daar mooie schilders voor?
-
…. maar wie levert daar mooie schilders voor?
Ik snap je vraag ff niet...
Rob
-
Soms moet je eerst gaan slapen voor je iets typt..... Vooral als je je eigen bericht niet meer begrijpt....
Excuses en opnieuw:
Ik heb ooit een 3737 als dummy gekocht. De verkoper gaf toen aan dat hij er toch een motor al in had laten zetten. Nooit gecontroleerd, voor dat bedrag vond ik het mooi als een dummy. Recentelijk kwam Artitec met een mooie aanbieding en kon ik tegen een sterk gereduceerd tarief een soundversie aanschaffen. Gevolg: een tweede 3737. Overweging was dat dat het model was dat ik wilde hebben en als de eerste toch aan de praat te krijgen was, vond ik daar wel een andere bestemming voor.
Afgelopen weekeinde de stoute schoenen aangetrokken en de dummy open geschroefd en voorwaar, er zat een motor in. Geen stroomafname en/of aansturing, maar dat kon opgelost worden. Dus stroomafname gemaakt, decoder erin gebakken en we hadden een rijdende 3737. Nu moet er nog wel wat aan gebeuren, maar ik heb goede hoop dat ik er wat leuks aan over hou.
Alleen, twee 3737en, dat is wat veel. Dus ik wil de dummy eigenlijk graag omnummeren. Maar wie levert dar de schildjes voor?
Martijn
-
Erwin Werps (http://werpsmodelbouw.blogspot.com/) levert met afstand de fijnste schildjes. Geef je voorkeur maar op, het kan alleen wel even duren voordat je deze in huis hebt; hij verzamelt een aantal bestellingen voordat hij ze laat etsen. Let wel op; de 3737 is de eerste 3700 die door Werkspoor is gebouwd en als je de karakteristieke Werkspoor-fabrieksplaat opzij van de wielkast niet wilt vervangen kun je maar beter in dezelfde nummerserie blijven.
-
Dank
Klopt de tabel in bijgaande link?
https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_3700 (https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_3700)
-
Dat beperkt je nummer vrijheid tot 3738-3748. Het bouwjaar 1911 staat nl al aangegeven op de fabrieksplaat aan de wielkast.
-
Maar als ik dus een nieuwe fabrieksplaat bijbestel dan gaat het wel? Andere series?
-
Dan moet je een studie gaan doen welke combinaties voorkwamen, maar dan wordt het wel specifieker. Dan moet in elk geval de Werkspoor fabrieksplaat eraf en een normale sierband op de wielkast, daarnaast moet je gaan kijken waar de fabrieksplaat dan wel zat en welke maat en welke opschriften deze had. En als je een fabrikant ( Beyer Peacock, Henschel, Hanomag, Schwarzkopff) naar een nummer gekozen hebt, dan moet je nog kijken wat de verdere verschillen waren. Verschillen in tenders, cilinders, verschillen in injecteurs, andere rookkastdeuren. Een hele studie. Als je daar echt werk van wilt maken moet je het 3700 boek van Henken in huis halen.
-
Mwah
Dam houd ik het wel bij de serie 3738-3748
M